יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש מכתב תשובה של הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א.
אראל כתב:נשאל שאלה בביהמ"ד:
משמש ביהמ"ד שהתחיל בהדלקת נרות חנוכה במוצ"ש, וכבר בירך ברכת להדליק אבל עדיין לא הדליק, ואחר שגמר לברך הברכה נזכר שלא אמר 'אתה חוננתנו' במעריב, וא"כ עדיין אסור בעשית מלאכה, מה עליו עתה לעשות?
אראל כתב:נשאל שאלה בביהמ"ד:
משמש ביהמ"ד שהתחיל בהדלקת נרות חנוכה במוצ"ש, וכבר בירך ברכת להדליק אבל עדיין לא הדליק, ואחר שגמר לברך הברכה נזכר שלא אמר 'אתה חוננתנו' במעריב, וא"כ עדיין אסור בעשית מלאכה, מה עליו עתה לעשות?
מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].
ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.
מה שנכון נכון כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].
ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.
איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].
ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.
איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.
הרמ"א הביא שיש שהקילו בזה, הבאה"ל הביא שבמלאכה, יש אמרים אפילו מלאכה גמורה אינו חוזר, בצירוף זה יש להקל שימשיך ודו"ק.
מה שנכון נכון כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].
ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.
איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.
הרמ"א הביא שיש שהקילו בזה, הבאה"ל הביא שבמלאכה, יש אמרים אפילו מלאכה גמורה אינו חוזר, בצירוף זה יש להקל שימשיך ודו"ק.
לא הצלחתי לדו"ק, וכאמור נראה שכבודו מערבב את היוצרות.
א. מלאכה קלה והדה"נ מקורם אינו מהראש"ל ומהמרן שהזכרת אלא מהרמ"א.
ב. לדינא הרמ"א אוסר הכל וכן הכריע המ"ב, ופשיטא שלמרן אסור.
ג. הבה"ל לענין לחזור בעשיית מלאכה (בסימן רצד) מדבר על דין טעה בזו ובזו, ובכל המלאכות, ואינו שייך כלל לענין היתר לעשות מלאכה לכתחילה.
וק"ל אפי' בלי לדו"ק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים