הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' דצמבר 24, 2021 12:33 pm
לא הייתי מרחיק לכת וקובע שהוא בבחינת "למה לי קרא". להיפך, אני חושב שזה רעיון מחודש, לא בגלל שהוא לא מסתבר, אלא עצם פסיקת ההלכה על ידי סברא מסוג כזה היא מחודשת.
לגבי הסימוכין, הדין של כך דיננו וכך דינכם נובע מגדרים מיוחדים של איסורי גזל עכו"ם, או של מצוות דינים שמוטלת על בני נח. כך שהקשר לכאן הוא בבחינת "אסוציאציה" ולא יותר.
מבחינה תוכנית, הדין הזה נגטיב של סברת הרב שפרן, כי הוא לא הוגן לכיון השני, שהרי אתה מפסיד את הגוי משני הכיוונים, והוא נגד טענת הצדק שבבסיסה של סברת הרב שפרן.
ומאידך, גם על עצם סברת הרב שפרן יש לערער קצת, שהרי אם חילוני יהיה מחויב לשלם לחרדי על פי דין תורה, ודאי נורה לו שמותר לו לתפוס ממנו גם אם פטור על פי חוקיהם, כי הרי הוא צודק על פי דין תורה. ונמצא החילוני מפסיד משני הכיוונים, ואיה הצדק? (אלא שכנראה הוא טוען שבמציאות יתרון השליטה של חוקיהם יכריע כמעט תמיד את הכף מבחינה מעשית, וגם לא עלינו לדאוג לצדק כלפיו, כי איהו דאזיקו אנפשיהו שקבעו מערכת חוקים שלא על פי התורה. ועדיין קשה להעניש יחיד בגלל חטא הרבים).