מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 23, 2021 3:18 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
איש_ספר כתב:מצטרף לדברי הרב דרומי.

השתדלתי לקרוא את רוב ההודעות כאן, לעשות אזני כאפרכסת, לשמוע דברי המצדדים לחיוב, ואחרי כל זה, לעניות דעתי, המחאה כנגד החומש ומגמתו, מוצדקת לגמרי. חבל שהתלוו אליה מילים וביטויים מוגזמים ולעיתים גם מופרעים. (מאידך, יתכן שביקורת מינורית לא הייתה משיגה את מה שהמוחים ביקשו להשיג ומוקדם מלהעריך מה הישגיהם), אכן מי שהכניס את עצמו למפעל יומרני שכזה, בחר בשם בעייתי שכזה, מוזר יהיה למצוא אותו מופתע.


יורשה לי לא להבין, איזו מחאה אתה רואה כמוצדקת,
למראית עיני ולבטח אפשר לבדוק את זה לאורך האשכול, המילים והביטויים המוגזמים [והמופרעים] לא הגיעו כאיזה ענין מתלווה, ולא נכתבו ע"י איזה ניק עלום,
אלו הם שהיו לב ליבו של המאבק, ע"י שופרות המאבק הרשמיים בעיתונות ובעלונים, ובמאמריהם ודרשותיהם של גדולי התורה שהם באופן רשמי הסמכות שעליה מסתמכים לנהל אותו.

אז נגיד שלא מקובל במחוזותינו שמתפרסמות הבהרות והתנצלויות ע"י רבנים על טעויות אנוש, התרגלנו.
אבל ללכת אחורה ולטעון שזה מוצדק??
נגיד שישנה ביקורת נכונה מסויימת זו סיבה מספיק טובה כדי לטפול עליהם האשמות שווא.

ואם האשמתי את השכן שלי שלבש פראק בטרם כלו לו חודשיו, בהשנאת שמועותיו בפי כל, בשווקים וברחובות,
זה לא ממש משנה אם זה נכון או לא, העיקר הוא שביקורת מינורית לא הייתה מסלקת אותו מהמשרה החדשה שהוא השיג,
ושלא יהיה מופתע בבקשה, יומרנות מתירה את דמו.

אקווה שאין יומרנות בנסיון שלי להבין.

המשל לא נכון. לא כ"כ הבנתי את הסיפור שם עם השכן והפראק. אבל נשמע שהסרתו ממשרתו לא היתה מוצדקת, ורק רבב מצאו בבגדו.

אבל, החומש הזה הוא שערורייה. צריך לעשות מה שצריך, כדי שהוא לא יגשים את היעוד שנתנו לו. צריך לדאוג שהוא יהפך למשהו כמו אוצר מפרשי התורה ולא לפירוש פופולארי.
כמי שאין שום אחריות על כתפו, יש לי את הפריבילגיה להתרווח על כסאי ולהביע משאלה כי טוב היה אילו המוחים היו עושים זאת בצורה יותר אלגנטית, נמנעים מהגזמות, ומתנצלים על אשמות חסרות בסיס שנתלוו לדבריהם. כך או כך, המערכה גופא, צודקת מאין כמותה. (וגם לגבי הפגיעות המיותרות שחטפו המולי"ם, אני מהסס אם אין כאן בחינת 'הוא נתן אצבע בין עינו').
עושה חיל כתב:כבוד הרב איש ספר (והרב סגי נהור).
אני מבין מה מפריע לכם, אבל עדיין:

-------

הבטחת הודעה אחרונה. אני מכבד את הבטחתך.

מתון
הודעות: 354
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מתון » ה' דצמבר 23, 2021 4:09 pm

ראיתי נכון להביא כאן הסכמת החתם סופר, ור' שמואל פריינד במח"ס זרע קודש על משניות, ומגיה סדר זרעים וטהרות של הפראגער ש"ס שי"ל ע"י ר' משה לנדא, על החומש שי"ל ע"י ר' ליב דוקעס, שתירגם רש"י ללשון אשכנז מבואר בטוט"ד. (קרדיט להפרום האידישאי אייוועלט).

הסכמת ר' שמואל מסכם במילים קצרות וברורות בעיות הפירוש המבוסס רק על פשוטו של מקרא.
קבצים מצורפים
הסכמת רבינו משה סופר לחומש ליב דוקעס .jpg
הסכמת רבינו משה סופר לחומש ליב דוקעס .jpg (383.14 KiB) נצפה 6760 פעמים
הסכמת שמואל פריינד לחומש ליב דוקעס 1.jpg
הסכמת שמואל פריינד לחומש ליב דוקעס 1.jpg (391.32 KiB) נצפה 6760 פעמים
הסכמת שמואל פריינד לחומש ליב דוקעס 2.jpg
הסכמת שמואל פריינד לחומש ליב דוקעס 2.jpg (263.22 KiB) נצפה 6760 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' דצמבר 23, 2021 8:53 pm

סגי נהור כתב:ובכן, המבקש להעיר הערה, מה יעשה? אם יאמר דבריו בחריפות, יותקף בזעזוע ובזעם קדוש. אם יהיו דבריו קהים, יאמרו: הא, טענות מינוריות. דקדוקי עניות על יומרה של המו"ל.
בקיצור, הרי עיקרי השיטה הדמגוגית: טענות מסוימות יש לנפח, טענות אחרות יש להקטין ולבטל, ויצא הספר נקי וזך.
כל זאת בלי להתייחס לנסיון המכוון לדרדר את הדיון מטה מטה.


מה יעשה?
יכתוב את ההערות החריפות כשלעצמן, אך יתן לקורא הנבון להחליט באופן עצמאי האם אכן כצעקתן.
לא יעטרן בתותחים ובפגזים, לא יענוד לראשיהן השתוממויות רעדות ופירקוסים.
לא יוסיף תבערה ותבהלה, לא יזעק כפירה ומינות כשלא מינה ולא מקצתה.
לא ירבה בסרקזם, וברמיזות רבות משמעות, לא יפטיר הערות מזלזלות מקטינות או חסרות סבלנות.
את צערו יתנה באופן מתקבל ולא מתגולל, את מחשבתו יפרוש כשמלה ברורה, וגם לבר פלוגתתו יתן קשב משתדל.


נ''ב:
אינני מכווין או רומז (גם לא ע''י גימטריה או י''ג מידות שהתורה נדרשת בהן) שכב' או זולתו אינם עושים כן, או שהמכונה פ''ת מיטיב לעשות כן (כמובן שלא, כמובן שלא..),
אלא רק מנסה לענות על השאלה "מה יעשה".
לא מסתבר שאכן האופציות לבחירה הן רק או חרון אף עברה וזעם משלחת מלאכי רעים או לחילופין קול ענות חלושים של דברי ליטוף המתפסעים נוגות על קצות הבהונות.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ה' דצמבר 23, 2021 10:25 pm

איש_ספר כתב:אבל, החומש הזה הוא שערורייה. צריך לעשות מה שצריך, כדי שהוא לא יגשים את היעוד שנתנו לו. צריך לדאוג שהוא יהפך למשהו כמו אוצר מפרשי התורה ולא לפירוש פופולארי.

אני לא מצליח להבין איזה טענה זו למח"ס שהצליח ואנשים קנו את ספרו.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 23, 2021 11:46 pm

פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:ובכן, המבקש להעיר הערה, מה יעשה? אם יאמר דבריו בחריפות, יותקף בזעזוע ובזעם קדוש. אם יהיו דבריו קהים, יאמרו: הא, טענות מינוריות. דקדוקי עניות על יומרה של המו"ל.
בקיצור, הרי עיקרי השיטה הדמגוגית: טענות מסוימות יש לנפח, טענות אחרות יש להקטין ולבטל, ויצא הספר נקי וזך.
כל זאת בלי להתייחס לנסיון המכוון לדרדר את הדיון מטה מטה.


מה יעשה?
...

לצערי נראה שלא תפסת את נקודת טענתי (קצת התייאשתי מהסיכוי להיות מובן בפורום זה. אינני מאשים בזה איש מלבדי - גם לא ברמז או לא ע"י גימטריא...).
כשיוצאים נגדם בשצף קצף (אני לא שותף לאותו שצף קצף, ואגב בינתיים החומש עדיין מצוי אצלי על המדף) - הם זועמים ומאשימים בביזוי התורה ובעקירת הדת.
ובכן כשכותבים שלא בשצף קצף, ואין מרחיקים לכת עד כדי טענות כפירה ואפיקורסות - הרי הם ממהרים לבטל ולהקטין. הא... זאת הטענה שמצאתם...
ראה בהודעה שהגבתי לה, כיצד שני הדברים נעשו בחדא הודעתא...
א"כ להצעתך, הרי ממה נפשך. אפיקורסות - יזעמו. פחות מאפיקורסות - יבטלו. וחזר הדין.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ה' דצמבר 23, 2021 11:51 pm

הועלו טענות מצד הסברא ומצד ההגיון לגבי ההיתר לכתוב פירוש חדש (או מלוקט) שאינו תואם במאה אחוזים את פירוש רש"י, שיופץ בתפוצה גבוהה או בתפוצה נמוכה. אך לצד טענות אלה יש למסורת ישראל גם היסטוריה עשירה, ועל פיה יש לקיים שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, וצאי לך בעקבי הצאן. אביא כאן דוגמה אחת - מתקנות הח"ק דתלמוד תורה בקהילת קראקא, עליהן חתם רבינו הב"ח בהיותו אב"ד קראקא, בהן יש התייחסות ממוקדת לסוג הפירוש הנלמד עם הילדים בבית ספרם. הקטע הרלוונטי בתקנות מצוטט במאמר המצורף של חוה טורניאנסקי, "הלימוד בחדר בעת החדשה המודרנית", תחילת עמ' 21 במאמר. בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').
קבצים מצורפים
חוה טורניאנסקי - הלימוד בחדר בעת החדשה המודרנית.pdf
(1.6 MiB) הורד 239 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' דצמבר 23, 2021 11:57 pm

הרב סגי נהור, זה מאד פשוט,

כשמאשימים מישהו באפיקורסות (כלומר שהוא מאלו הנכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים) ובסוף מתברר שהוא שכח ליטול מים אחרונים, אז זה הזמן הנכון והראוי לבטל את זה, בלי לזלזל חלילה כמובן בחשיבות הדבר כשלעצמו.

אם מישהו יעביר ביקורת בשפה ברורה ונעימה על המיקום הפורפוציוני של החומש הזה בארון הספרים היהודי, ועל התאמתו או אי התאמתו ללימוד עם ילדים בחיידר, זה עשוי להשמע בהרבה יותר קשב, ולהתקבל בהצלחה יתירה מאשר השימוש המגונה והמכוער בשקרים נבזיים.

אני די בהלם לשמוע כאן את ההנחה שהיה כאן אנשים ששיקרו בזדון, וטפלו את החמורה שבהאשמות על ראש אנשים שחטאו לכל היותר באי הכרת מקומם הראוי. וזה עוד מתוך הבנה שאם הם יגידו את האמת הם לא יצליחו לעורר את ההד המתאים. את אמת זה מטורף!!

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 23, 2021 11:57 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:...בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').


באר משה.PNG
באר משה.PNG (54.65 KiB) נצפה 6538 פעמים

מסימן הקריאה, המציין טעות במקור, ניכר שהכותבת לא ידעה לפסק נכונה את המשפט.
הפיסוק הנכון (ללא קשר למקום החריזה) הוא - כל מילה, הקלות עם חמורה וקשה.
ופשוט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 23, 2021 11:59 pm

סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:ובכן, המבקש להעיר הערה, מה יעשה? אם יאמר דבריו בחריפות, יותקף בזעזוע ובזעם קדוש. אם יהיו דבריו קהים, יאמרו: הא, טענות מינוריות. דקדוקי עניות על יומרה של המו"ל.
בקיצור, הרי עיקרי השיטה הדמגוגית: טענות מסוימות יש לנפח, טענות אחרות יש להקטין ולבטל, ויצא הספר נקי וזך.
כל זאת בלי להתייחס לנסיון המכוון לדרדר את הדיון מטה מטה.


מה יעשה?
...

לצערי נראה שלא תפסת את נקודת טענתי (קצת התייאשתי מהסיכוי להיות מובן בפורום זה. אינני מאשים בזה איש מלבדי - גם לא ברמז או לא ע"י גימטריא...).
כשיוצאים נגדם בשצף קצף (אני לא שותף לאותו שצף קצף, ואגב בינתיים החומש עדיין מצוי אצלי על המדף) - הם זועמים ומאשימים בביזוי התורה ובעקירת הדת.
ובכן כשכותבים שלא בשצף קצף, ואין מרחיקים לכת עד כדי טענות כפירה ואפיקורסות - הרי הם ממהרים לבטל ולהקטין. הא... זאת הטענה שמצאתם...
ראה בהודעה שהגבתי לה, כיצד שני הדברים נעשו בחדא הודעתא...
א"כ להצעתך, הרי ממה נפשך. אפיקורסות - יזעמו. פחות מאפיקורסות - יבטלו. וחזר הדין.

דוקא אני הבנתי את דבריך היטב. אבל לא רציתי לקלקל לרב פ"ת את שמחת הכתיבה...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' דצמבר 24, 2021 12:01 am

הרב שלומוביץ, דומני שלא הבנת נכון.
לא באים להצדיק את ההתנהלות כאיסטרטגיה נכונה וצודקת של מאבק.
באים להגיד שזהו 'מנהג המדינה' והסגנון השולט בכל התחומים,
מכל הר יוצא עכבר.
ההגזמה הפראית שולטת בכל המרחב הציבורי,
(לדוגמא, תוארי ה'מרנן ורבנן', וכו וכו'),
וביקורת מינורית ועדינה אינה תופסת בשיח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 24, 2021 12:03 am

שמואל שלומוביץ כתב:אני די בהלם לשמוע כאן את ההנחה שהיה כאן אנשים ששיקרו בזדון, וטפלו את החמורה שבהאשמות על ראש אנשים שחטאו לכל היותר באי הכרת מקומם הראוי. וזה עוד מתוך הבנה שאם הם יגידו את האמת הם לא יצליחו לעורר את ההד המתאים. את אמת זה מטורף!!

אפשר להרגע. לא ראיתי בשום מקום שמישהו טען טענה כזו. על אנשים ששיקרו בזדון!

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ו' דצמבר 24, 2021 12:03 am

סגי נהור כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:...בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').


מסימן הקריאה, המציין טעות במקור, ניכר שהכותבת לא ידעה לפסק נכונה את המשפט.
הפיסוק הנכון (ללא קשר למקום החריזה) הוא - כל מילה, הקלות עם חמורה וקשה.
ופשוט.


לענ"ד כוונת המשוררת לציין, שבהתאם למשפט כולו היה על המחבר לכתוב 'הקלה עם חמורה', יחידה ולא רבות.
ואין קשר לפיסוק.
ופשוט.

המתחיל במצוה אומרים לו גמור. הקטע היותר משמעותי בהקדמה זו, שאתה הבאת את חלקה, הוא בהמשך - בפירוט המפרשים בהם השתמש כבסיס לפירושו.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' דצמבר 24, 2021 12:07 am

מלכיאל גרינוולד כתב:
סגי נהור כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:...בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').

מסימן הקריאה, המציין טעות במקור, ניכר שהכותבת לא ידעה לפסק נכונה את המשפט.
הפיסוק הנכון (ללא קשר למקום החריזה) הוא - כל מילה, הקלות עם חמורה וקשה.
ופשוט.

לענ"ד כוונת המשוררת לציין, שבהתאם למשפט כולו היה על המחבר לכתוב 'הקלה עם חמורה', יחידה ולא רבות.
ואין קשר לפיסוק.
ופשוט.

אבל אז היה מתקלקל החרוז.
ופשוט מאוד!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 24, 2021 12:30 am

מלכיאל גרינוולד כתב:הועלו טענות מצד הסברא ומצד ההגיון לגבי ההיתר לכתוב פירוש חדש (או מלוקט) שאינו תואם במאה אחוזים את פירוש רש"י, שיופץ בתפוצה גבוהה או בתפוצה נמוכה. אך לצד טענות אלה יש למסורת ישראל גם היסטוריה עשירה, ועל פיה יש לקיים שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, וצאי לך בעקבי הצאן. אביא כאן דוגמה אחת - מתקנות הח"ק דתלמוד תורה בקהילת קראקא, עליהן חתם רבינו הב"ח בהיותו אב"ד קראקא, בהן יש התייחסות ממוקדת לסוג הפירוש הנלמד עם הילדים בבית ספרם. הקטע הרלוונטי בתקנות מצוטט במאמר המצורף של חוה טורניאנסקי, "הלימוד בחדר בעת החדשה המודרנית", תחילת עמ' 21 במאמר. בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').

הסיכום של עמדת המבקרים, כפי שאתה מציג אותו הוא חסר וחלקי. אני עייף מלחזור על דברים שכבר נכתבו כאן חזור וכתוב. בכל אופן, על מנת לדון באופן רציני בתקדים שהעלית, כדאי להציג תמונה אחת מתוך אותו ספר "באר משה", על מנת שהחברים יבחנו, אם מדובר בחיבור דומה או קצת שונה...
הנה בבקשה:
באר משה.png
באר משה.png (465.73 KiB) נצפה 6495 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' דצמבר 24, 2021 12:30 am

איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:ובכן, המבקש להעיר הערה, מה יעשה? אם יאמר דבריו בחריפות, יותקף בזעזוע ובזעם קדוש. אם יהיו דבריו קהים, יאמרו: הא, טענות מינוריות. דקדוקי עניות על יומרה של המו"ל.
בקיצור, הרי עיקרי השיטה הדמגוגית: טענות מסוימות יש לנפח, טענות אחרות יש להקטין ולבטל, ויצא הספר נקי וזך.
כל זאת בלי להתייחס לנסיון המכוון לדרדר את הדיון מטה מטה.


מה יעשה?
...

לצערי נראה שלא תפסת את נקודת טענתי (קצת התייאשתי מהסיכוי להיות מובן בפורום זה. אינני מאשים בזה איש מלבדי - גם לא ברמז או לא ע"י גימטריא...).
כשיוצאים נגדם בשצף קצף (אני לא שותף לאותו שצף קצף, ואגב בינתיים החומש עדיין מצוי אצלי על המדף) - הם זועמים ומאשימים בביזוי התורה ובעקירת הדת.
ובכן כשכותבים שלא בשצף קצף, ואין מרחיקים לכת עד כדי טענות כפירה ואפיקורסות - הרי הם ממהרים לבטל ולהקטין. הא... זאת הטענה שמצאתם...
ראה בהודעה שהגבתי לה, כיצד שני הדברים נעשו בחדא הודעתא...
א"כ להצעתך, הרי ממה נפשך. אפיקורסות - יזעמו. פחות מאפיקורסות - יבטלו. וחזר הדין.

דוקא אני הבנתי את דבריך היטב. אבל לא רציתי לקלקל לרב פ"ת את שמחת הכתיבה...


שכויח שכויח, תודה על ההתחשבות!
לפעמים נחה עליי הרוח.. טוב שזיהית..


לעצם העניין, ג''א הבנתי, היטב. הכל בסדר. אבל אני חושב שהקטנת הביקורת בבחינת ''הא.. זה הטענה שמצאתם" (לשונו הטהור של ר' סג''נ) היא גופא תולדה של העצמת הביקורת על כל גיזומיה ותרי''ג חרפותיה שבאה בתחילה. לא כך? לכה''פ במידה בלתי מבוטלת זה אכן כך.

מה שאתה בעצם כתבת לעיל הוא סימפטום ה''מה שלא שואה לא קיים'' (מיודעינו ר' עקביה. שם,שם), כלומר- במחוזותינו, היות וחייבים ממש להטמיע את דעתינו על חשש פלוני או סירכא אלמונית בכל מחיר, א''כ שוויא עליה חתיכה דג' עבירות חמורות, כותרות אדומות והמסתעף.
אלא שכאן הבן שואל אביו: ממ''נ, אם לפום קושטא אי''ז מן החמורות שבחמורות, א''כ מאן יימר לן שיש למסור עליו את הנפשות בארורים ושמתות כדי שהטענות והמאנות יפלו על אוזניים קשובות ולא ערלות בכל מחיר שיושת על הלבבות? וגם לרבות במחיר הונאת דברים הוצאת שם רע ושאר ירקות..
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ו' דצמבר 24, 2021 12:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 24, 2021 12:36 am

מתון כתב:ראיתי נכון להביא כאן הסכמת החתם סופר, ור' שמואל פריינד במח"ס זרע קודש על משניות, ומגיה סדר זרעים וטהרות של הפראגער ש"ס שי"ל ע"י ר' משה לנדא, על החומש שי"ל ע"י ר' ליב דוקעס, שתירגם רש"י ללשון אשכנז מבואר בטוט"ד. (קרדיט להפרום האידישאי אייוועלט).

הסכמת ר' שמואל מסכם במילים קצרות וברורות בעיות הפירוש המבוסס רק על פשוטו של מקרא.

יש"כ על המציאה היפה.
מהחת"ס יש כמובן את הפסקה הידועה מצוואתו הקדושה
תנ"ך עם פירש"י ותורה עם פי' רמב"ן תהגו ותלמדו את בניכם כי הוא ראש אמונת אומן ובו תתחכמו מכלכל דרדע והימן וכו'.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' דצמבר 24, 2021 12:42 am

(לא אכתוב מדילי, רק להסביר את החברים כאן.)
הרב הנוטר והרב איש ספר,
ראש המתנגדים דיבר על הספר ועל פירושו הכפרני 'עין תחת עין' -ממש...
שזה כמובן לא היה ולא נברא.
ואפיקורוס וקראי במצב כזה דינו חמור. וזה מה שדובר בהתחלה.
(וזה ממש מוזר שזה מתקבל בשיווין רוח אצלכם השמצה זו.)

אינני חושד את אותו ענק שבענקים חלילה בזדון, וגם לא אשאל איפה ההתנצלות אחר שהתברר כשקר, כי במופלא ממך וכו'.

אבל ברור שמי שהטעה אותו עשה זאת בזדון.
ושוב אכפול את תמיהתי מדוע הדברים לא מובנים, מדוע זה לא כואב?
אולי בעצם זה מאפיין את טבע רודפי הפשט יותר לשים לב לפרופורציות הראויות ולעוולות שנעשות? זה מעניין לבדוק זאת במהלך האשכול.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ו' דצמבר 24, 2021 10:54 am

איש_ספר כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:הועלו טענות מצד הסברא ומצד ההגיון לגבי ההיתר לכתוב פירוש חדש (או מלוקט) שאינו תואם במאה אחוזים את פירוש רש"י, שיופץ בתפוצה גבוהה או בתפוצה נמוכה. אך לצד טענות אלה יש למסורת ישראל גם היסטוריה עשירה, ועל פיה יש לקיים שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, וצאי לך בעקבי הצאן. אביא כאן דוגמה אחת - מתקנות הח"ק דתלמוד תורה בקהילת קראקא, עליהן חתם רבינו הב"ח בהיותו אב"ד קראקא, בהן יש התייחסות ממוקדת לסוג הפירוש הנלמד עם הילדים בבית ספרם. הקטע הרלוונטי בתקנות מצוטט במאמר המצורף של חוה טורניאנסקי, "הלימוד בחדר בעת החדשה המודרנית", תחילת עמ' 21 במאמר. בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').

הסיכום של עמדת המבקרים, כפי שאתה מציג אותו הוא חסר וחלקי. אני עייף מלחזור על דברים שכבר נכתבו כאן חזור וכתוב. בכל אופן, על מנת לדון באופן רציני בתקדים שהעלית, כדאי להציג תמונה אחת מתוך אותו ספר "באר משה", על מנת שהחברים יבחנו, אם מדובר בחיבור דומה או קצת שונה...


אודה ולא אבוש שלא עלתה על דעתי וגם לא התיימרתי לסכם את עמדת (עמדות?) המבקרים. בקושי עלעלתי באשכול העמוס לעייפה, בתקווה למצוא ידענות ובקיאות, נבואה לדורות ולא לשעה.

אודה ואבוש על שלא עלתה בידי להבין מה שונה מהותית בחיבור "באר משה", המיוסד על ראב"ע ורד"ק ועוד מפרשים ונועד לשמש מלמדי תינוקות, מאשר פשוטו של מקרא. כמובן שזו דוגמה אחת בלבד, שאינה מייצגת את ההיסטוריה כולה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 24, 2021 11:47 am

אכן למרות שאני מאוד משתדל לקיים דברי חכמים בנחת נשמעים, לצערנו המצב כרגע הוא שללא רעש מוגזם הדברים בכלל לא נשמעים מלכתחילה.

ופעם חשבתי שרק בעזרת הנשים צריך להשתמש בהרבה רגש ובכיות כדי לפעול משהו, ולהוותנו גם הגברים קצת צועדים בעקבותיהן ומחפשים אמוציות.

לא שיש בזה משהו להצדיק דברי שקר או הגזמה, אבל בדיעבד נראה שבלי זה שום דבר לא זז.

וידוע המעשה באותו אחד שרואה מהחלון גנב הפורץ לביתו ומתקשר למשטרה. כאשר ראה שעוברים כמה דקות יקרות והשוטרים עדיין מתמהמהים, התקשר שוב ואמר שהוא מבטל את הקריאה, אין צורך עוד לבוא, 'יריתי בגנב בעצמי'. כמובן תוך שניות ספורות הגיעו כמה ניידות...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 24, 2021 12:44 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:אודה ואבוש על שלא עלתה בידי להבין מה שונה מהותית בחיבור "באר משה", המיוסד על ראב"ע ורד"ק ועוד מפרשים ונועד לשמש מלמדי תינוקות, מאשר פשוטו של מקרא. כמובן שזו דוגמה אחת בלבד, שאינה מייצגת את ההיסטוריה כולה.
אמשול לך משל: מכיר את הפירוש המילות הנדפס בשולי ההפטריות? מניח שגם הוא מיוסד על מגוון מפרשים. לך תשווה אותו לפירוש דעת מקרא.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ש' דצמבר 25, 2021 8:47 pm

https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... Lang=Idish

הגאון החסיד רבי יצחק לעבאוויטש רב דקהל יראים בעיר וואודריזש,

הוספה לשיעור הקודם

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' דצמבר 26, 2021 8:10 am


בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' דצמבר 26, 2021 11:47 am

באשכול ארוך ומסועף זה חלק נכבד מן הדיון הוא במגמת המבקרים ודרכם ולא בחיבור המבוקר. לכאורה אין דרך להימנע מכך וכשם שא"א להפריד את הצל מגופו ואת האור מן הנר כך א"א לדון בביקורת בלא דיון בכותביה.
אלא שלצורך דיון אמיתי ונכון בבביקורת לכשעצמה זה אנו זקוקים לכללי אתיקה מוסכמים לביקורת ומה נעשה ואין בידינו 'שלחן ערוך' להלכות פולמוס.
יש לי יצה"ר לפתוח אשכול נפרד שבשלב הראשון ירכז את הפולמוסים שעברו על עמינו מהיום היותם לעם ועד עתה ולבדוק בכמה מהם עמדו המתפלמסים בכללי האתיקה המבוקשים.
[לצורך העניין פולמוס יוגד כל וויכוח שבמהלכו א' הצדדים השתמש בביטויי גנאי או שנקט באמצעים שהזיקו בצורה ישירה לצד השני. זאת בשונה מוויכוחים הלכתיים בעלמא, חריפים ככל שיהיו (ולכן למשל המחלוקת הגדולה בין הבית אפרים למשכנ"י בעניין רה"ר איננה פולמוס)]
יתכן מאד והזעזוע והכאב של הרבנים המוחים כנגד המבקרים וצורת הביקורת שלהם היא תולדה של קירבתם לרעיון שבבסיס החיבור המבוקר. אדם קרוב אצל עצמו ואל השקפתו ודעותיו ושמתקיפים אותם הוא מתעורר מאדישותו ולבו נחמץ כנגד העוול שכאמור יתכן ונעשה גם במקרים אחרים.
=====
עושה חיל כתב:אולי בעצם זה מאפיין את טבע רודפי הפשט יותר לשים לב לפרופורציות הראויות ולעוולות שנעשות? זה מעניין לבדוק זאת במהלך האשכול.

מסופקני. אזכיר את ראשוני וחשובי המדקדקים דונש ובן סרוק שהמאבק ביניהם גרר האשמות (וי"א השמצות) עד כדי החשדה בקראות שבגינה סולק דונש ממעמדו אצל רבי חסדאי.
=====
בעניין הספר באר משה שהזכירו כאן. מבלי לדון בהבדלים בינו לבין החיבור שלפנינו מ"מ לפנינו ספר הנועד לתשב"ר אשר אינו מיוסד דווקא ע"פ רש"י. וזה סותר מקצת מן הביקורות שהוזכרו לעיל.
אלא שבאותם תקנות עצמם מוזכרת גם הפיסקא הבאה
חלילה לשום מלמד ללמוד חומש עם פירוש אחר רק דווקא עם פירוש ב[א]ר משה שהוא לשוננו שמדברים אנחנו בו כדי שידע הנער הפי' על נכון. וגם עם התלמיד אשר ישיג שכלו לפירוש רש"י לא ילמוד שום פירוש אחר אלא פירוש רש"י שהוא הפי' הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת

(אסף, מקורות לתולדות החינוך בישראל א עמ' קא אות ב. הפיסקא שמצטטת טורניאנסקי היא באות ו).
[קרדיט: הרבנים הוד והדר ואי"ס במקו"א]

ואגב. טורניאנסקי בהמשך המאמר (עמ' 33) מוסיפה עוד כמה מקורות למנהגם של קהילות ישראל ללמד את הנערים חומש עם פירוש רש"י.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' דצמבר 26, 2021 12:11 pm

דרומי כתב:אכן למרות שאני מאוד משתדל לקיים דברי חכמים בנחת נשמעים, לצערנו המצב כרגע הוא שללא רעש מוגזם הדברים בכלל לא נשמעים מלכתחילה.

ופעם חשבתי שרק בעזרת הנשים צריך להשתמש בהרבה רגש ובכיות כדי לפעול משהו, ולהוותנו גם הגברים קצת צועדים בעקבותיהן ומחפשים אמוציות.

לא שיש בזה משהו להצדיק דברי שקר או הגזמה, אבל בדיעבד נראה שבלי זה שום דבר לא זז.

וידוע המעשה באותו אחד שרואה מהחלון גנב הפורץ לביתו ומתקשר למשטרה. כאשר ראה שעוברים כמה דקות יקרות והשוטרים עדיין מתמהמהים, התקשר שוב ואמר שהוא מבטל את הקריאה, אין צורך עוד לבוא, 'יריתי בגנב בעצמי'. כמובן תוך שניות ספורות הגיעו כמה ניידות...

האנלוגיה כמובן צריכה להיות למקרה שהוא באמת ירה במי שנחזה כגנב, ולא למקרה שהוא סיפר למשטרה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' דצמבר 26, 2021 5:16 pm

יהיה מענין לראות איך פירשו את את הפסוקים בפרשה, וארא אל אברהם וכ'ו ואת שמי ה' לא נודעתי להם שכ' רש"י ואין המדרש מתיישב אחר המקרא לכן אני אומר יתישב המקרא על פשוטו והדרש ידרש.

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ברוז » א' דצמבר 26, 2021 9:47 pm

מסוג המודעות המתפרסמות רק בחו"ל...
קבצים מצורפים
Capture.PNG
Capture.PNG (409.06 KiB) נצפה 5854 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 26, 2021 10:40 pm

אגב, הזכירו כאן שהגרב"ש הכהן דויטש שליט"א טען שבחומש פשש"מ מפרשים עין תחת עין כפשוטו וכו', והגם שהוכח שלהד"ם לא פרסם התנצלות פומבית.
חיפשתי אחר מקור הדברים, ומצאתי את השיחה שבה הם נאמרו, שיחה במוצאי יו"ט של סוכות. אגב כך אביא גם קטעים מעניינים בהמשך הדברים

וחייבים לצעוק על דבר זה, מה שנעשה כיום, מישהו הוציא בתחילה פירוש על רש"י 'רש"י כפשוטו', וקיבל על כך הסכמות, ועכשיו הוציא ספר 'פשוטו של מקרא', ובספר הזה בכל מקום שלא נראה לו לפרש כפירוש רש"י הוא מפרש בדרכים אחרות, ולהדיא הוא משנה בדברים הכי עיקריים. וכולם יודעים מיהי החבורה הזאת ואינני רוצה להזכיר כאן, וחבורה זו עושים ממש ליצנות מהתורה, ומרשים לעצמם לומר כל מה שרוצים, ועכשיו הדפיסו חומש 'פשוטו של מקרא' [והדפיסו על כך את ההסכמות שקיבלו על ספרם הקודם 'רש"י כפשוטו', ומטעים את הציבור], וצריך לפרסם את חומרת הדברים, מפני שכבר חילקו את זה בחדרים ומשתמשים בספר זה.... ואני יאמר דבר אחד, אומרים שהם אמרו שדין 'עין תחת עין' יתכן שנהג פעם בצורה אחרת, ואינני רוצה להיכנס לזה אבל אני יודע בידיעה על ספר חשוב שאמרו שהחזו"א זרק את הספר מתחת לשולחנו, ותמיד לא ידעתי למה, עד שראיתי את ההקדמה שלו, ששם הוא כותב בתוך דבריו 'מנין לו לרמב"ם (בהקדמה לפיהמ"ש) שלא היתה מחלוקת ב'עין תחת עין", ומזה הבנתי למה החזו"א זרק את ספרו.
והיום יש אנשים שממש 'חכמים להרע' והולכים ומפיצים דברים כאלו. התקשר אלי תלמיד אחד שלא ידע בכלל מכל החבורה הזאת, ואומר לי שהביאו לבן שלו כזה ספר. וצריך לדעת שכיום גם מבפנים יש מהרסים ומחריבים. וכל זה אם היה בזמן הרב שך לא היו מעיזים כלל לעשות כאלו דברים.


ואני אספר עוד מקרה, והוא דוגמא של פירצה כיצד הדברים מתקבלים בציבור לבסוף. לפני הרבה שנים הרב של בית החולים שערי צדק בעבר התקשר אלי וסיפר לי שמחלקים עכשיו עטים בביה"ח בהכשר רב פלוני שיוכלו לכתוב בהם בשבת, ע"י שהמציאו דיו שנמחק אחרי יומיים וממילא זה כתב שאינו מתקיים, ואסור רק מדרבנן, ויש להתיר לצורך חולה וכיו"ב, והוא אמר לי בזה"ל 'אם יהיו כאלו עטים גמרנו עם השבת בשערי צדק', זה יבטל לגמרי את הצורה של השבת, וביקש ממני שאלך למרן הרב שך, ואנו אמרנו לרב שך שיש עצה שאם הגאון רבי יצחק קוליץ רבה של ירושלים יאסור זאת לא יכניסו את העטים האלה לביה"ח, ותיכף ומיד ביקש הרב שך מהר' יחזקאל אסחייק להכין את האוטו לנסוע לרב קוליץ לדבר עמו על הדבר, כיון שראינו שהראש ישיבה רוצה לנסוע, אמרנו לרב קוליץ שהראש ישיבה רוצה לנסוע אליו, והרב קוליץ שלא רצה להטריח את הראש ישיבה אמר מיד שהוא יאסור את זה. ועכ"פ עכשיו אספר את הסוף של הסיפור, היה אצלי אחד מאסירי עולם התורה וסיפר לי שהם היו שם בכלא, ובכלא עושים מסדרים וכותבים את השמות של האסירים, וממילא בשבת לא רצו לענות את שמם במסדר, אומר להם הסוהר 'יש לי עט עם 'הכשר". כך נראית פירצה כשלא גודרים אותה כמו שצריך, כעבור שנים לא רבות הדבר מחלחל ונעשה כהיתר. רואים כאן מה זה פירצה, בתחילה חשבו להתיר בשביל חולים וכדו', וכך אח"כ זה נפרץ. ואנו ידענו שהיחידי שיוכל למנוע זאת זה מרן הרב שך, בבעירתו העצומה לכל דבר שבקדושה. יש לשון שכותב רבי עקיבא איגר ע"כ שבעיר מסוימת יש הרבה יראים ושלמים, אבל אין יראת ה' 'בוערת' בקירבם.

מצד שני, אספר מעשה על גודל האחריות של מרן הרב שך. ראש ישיבה בישיבה מצוינת ספרו לו על בחור מישיבתו שהתחיל להתקלקל, שראו אצלו עיתונים לא כשרים וכדו', והלך עם הבחור לרב שך, הרב שך דיבר איתו על הענין, ואחרי שיצאו החוצה אמר הרב שך שהוא רוצה לראות את הבחור עוד פעם. והראש ישיבה שאל אותי האם הרב שך התכוון ברצינות, אמרתי לו שכן, אבל הוא חשב שזה לא כ"כ רציני, אחר זמן שאלתי אותו אם אכן הלך לרב שך עוד פעם, סיפר לי אותו ראש ישיבה, אני לא נסעתי אליו אלא הרב שך בעצמו טרח ובא פעמיים לראות את הבחור, הרב שך הוציא ממנו את הכתובת וטרח ונסע לדבר עם הבחור. עד היום אני לא יודע לעכל סיפור כזה, גודל האחריות שלקח מרן זצ"ל על עצמו, לדאוג לבחור אחד להשיבו לדרך הישר.

היה פעם אחת תור גדול אצל הרב שך, ובא אדם עם בנו ואמר שהוא רוצה להיכנס רק לרגע, ולאחר כשלושת רבעי שעה יצא ממנו עם עיניים אדומות, והענין היה שאותו אדם בא עם בנו ואמר לו שלבנו אין גישמאק בלימוד, ממילא ישב עמו הרב שך ללמוד דף גמרא, וכך התארך הזמן עד שלושת רבעי שעה, ואמר הרב שך, 'זה היה ממש פיקוח נפש, אתם גם הייתם מחויבים בפיקוח נפש הזה'. קשה להאמין איך שכל דבר הרב שך היה לוקח על עצמו.
גודל מידת הכרת הטוב אצל מרן זצוקללה"ה.

גם בחסד והכרת הטוב, סיפרתי פעם שיום אחד ראינו שהרב שך חוזר מאיזה מקום, ושאלנו אותו היכן היה, וסיפר לנו שהוא היה בגבעתיים, ואותו היום היה חום נורא בחוץ, ושאלנו אותו על הענין ואמר לנו, שכשהייתי בחור צעיר ישנתי בביהמ"ד, ולא היו עצים להסיק את התנור וממילא היה קר בלילות, והיה אדם אחד שנתן לי מעיל, וכך התכרבלתי במעיל ויכולתי לישון, וממילא אני מחויב בהכרת הטוב אליו, ועתה נפטר אותו אדם וממילא הלכתי ללוויה. קשה להאמין למושגים כאלו של הכרת הטוב, לאחר שבעים שנה ללכת ללוויה של אדם שנתן לו מעיל בצעירותו. ואלו דברים שאני ראיתי במו עיני.

ועיקר הנקודה היא, שבזמן הנהגתו של מרן הרב שך ידעו דור שלם, בין אלו שהיו תחתיו, בין אלו שהיו תחת כנפיו, ובין אלו שאפילו את זה לא היו, שישנו אדם אחד שעל כל פירצה שתהיה הוא יעמוד ויתריע וילחום למנוע זאת. וכיום אין דברים כאלו, והפירצות קיימות בכל השטחים, גם בתוך המחנה, ועוברים עליהם בשקט, אומרים אין מה לעשות. וכך דור שלם מדרדר ומדרדר ולא עושים כלום, אומרים מה יהיה עם הקשיים. ומדרדרים ונהיים מכורים לכל הדברים של העוה"ז, עד שא"א בלי זה, ובפרט מה שקורה עם כל פגעי הטכנולוגיה, וכל צורת החיים נהית רקובה מזה. ועל הכל שותקים.
הקשר הדברים ברור. הוא טוען שהפשש"מ שייך לחבורת ביהמ"ד הגר"א, ואח"כ מדבר על החבורה.("אומרים שהם אמרו" - הם בימ"ד הגר"א...). שאלת חלקו של הרב הולצמן, חבר ביהמ"ד, בפרויקט פשש"מ, טרם התבהרה כה"צ.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי די לחכימא » ב' דצמבר 27, 2021 12:04 am

איש_ספר כתב:אגב, הזכירו כאן שהגרב"ש הכהן דויטש שליט"א טען שבחומש פשש"מ מפרשים עין תחת עין כפשוטו וכו', והגם שהוכח שלהד"ם לא פרסם התנצלות פומבית.
חיפשתי אחר מקור הדברים, ומצאתי את השיחה שבה הם נאמרו, שיחה במוצאי יו"ט של סוכות. אגב כך אביא גם קטעים מעניינים בהמשך הדברים

[b]וחייבים לצעוק על דבר זה, מה שנעשה כיום, מישהו הוציא בתחילה פירוש על רש"י 'רש"י כפשוטו', וקיבל על כך הסכמות, ועכשיו הוציא ספר 'פשוטו של מקרא', ובספר הזה בכל מקום שלא נראה לו לפרש כפירוש רש"י הוא מפרש בדרכים אחרות, ולהדיא הוא משנה בדברים הכי עיקריים. וכולם יודעים מיהי החבורה הזאת ואינני רוצה להזכיר כאן, וחבורה זו עושים ממש ליצנות מהתורה, ומרשים לעצמם לומר כל מה שרוצים, ועכשיו הדפיסו חומש 'פשוטו של מקרא' [והדפיסו על כך את ההסכמות שקיבלו על ספרם הקודם 'רש"י כפשוטו', ומטעים את הציבור], וצריך לפרסם את חומרת הדברים, מפני שכבר חילקו את זה בחדרים ומשתמשים בספר זה.... ואני יאמר דבר אחד, אומרים שהם אמרו שדין 'עין תחת עין' יתכן שנהג פעם בצורה אחרת, ואינני רוצה להיכנס לזה אבל אני יודע בידיעה על ספר חשוב שאמרו שהחזו"א זרק את הספר מתחת לשולחנו, ותמיד לא ידעתי למה, עד שראיתי את ההקדמה שלו, ששם הוא כותב בתוך דבריו 'מנין לו לרמב"ם (בהקדמה לפיהמ"ש) שלא היתה מחלוקת ב'עין תחת עין", ומזה הבנתי למה החזו"א זרק את ספרו.

הרב דויטש מדבר בצורה מעורפלת, כך שמי שאינו בקי בלימוד פשש"מ, בהחלט יכול לטעות שכוונתו שהדברים כתובים בחומש,
בחסות הערפול הזה הוא גם משייך באיזה דרך את החומש לבימ"ד הגר"א, דבר שבוודאי לא נכון, גם הרב הולצמן שאכן מסר שיעורים בבימ"ד הגר"א, מעולם לא נחשד בדברים על עין תחת עין.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' דצמבר 27, 2021 12:09 am

די לחכימא כתב:
איש_ספר כתב:אגב, הזכירו כאן שהגרב"ש הכהן דויטש שליט"א טען שבחומש פשש"מ מפרשים עין תחת עין כפשוטו וכו', והגם שהוכח שלהד"ם לא פרסם התנצלות פומבית.
חיפשתי אחר מקור הדברים, ומצאתי את השיחה שבה הם נאמרו, שיחה במוצאי יו"ט של סוכות. אגב כך אביא גם קטעים מעניינים בהמשך הדברים

[b]וחייבים לצעוק על דבר זה, מה שנעשה כיום, מישהו הוציא בתחילה פירוש על רש"י 'רש"י כפשוטו', וקיבל על כך הסכמות, ועכשיו הוציא ספר 'פשוטו של מקרא', ובספר הזה בכל מקום שלא נראה לו לפרש כפירוש רש"י הוא מפרש בדרכים אחרות, ולהדיא הוא משנה בדברים הכי עיקריים. וכולם יודעים מיהי החבורה הזאת ואינני רוצה להזכיר כאן, וחבורה זו עושים ממש ליצנות מהתורה, ומרשים לעצמם לומר כל מה שרוצים, ועכשיו הדפיסו חומש 'פשוטו של מקרא' [והדפיסו על כך את ההסכמות שקיבלו על ספרם הקודם 'רש"י כפשוטו', ומטעים את הציבור], וצריך לפרסם את חומרת הדברים, מפני שכבר חילקו את זה בחדרים ומשתמשים בספר זה.... ואני יאמר דבר אחד, אומרים שהם אמרו שדין 'עין תחת עין' יתכן שנהג פעם בצורה אחרת, ואינני רוצה להיכנס לזה אבל אני יודע בידיעה על ספר חשוב שאמרו שהחזו"א זרק את הספר מתחת לשולחנו, ותמיד לא ידעתי למה, עד שראיתי את ההקדמה שלו, ששם הוא כותב בתוך דבריו 'מנין לו לרמב"ם (בהקדמה לפיהמ"ש) שלא היתה מחלוקת ב'עין תחת עין", ומזה הבנתי למה החזו"א זרק את ספרו.

הרב דויטש מדבר בצורה מעורפלת, כך שמי שאינו בקי בלימוד פשש"מ, בהחלט יכול לטעות שכוונתו שהדברים כתובים בחומש,
בחסות הערפול הזה הוא גם משייך באיזה דרך את החומש לבימ"ד הגר"א, דבר שבוודאי לא נכון, גם הרב הולצמן שאכן מסר שיעורים בבימ"ד הגר"א, מעולם לא נחשד בדברים על עין תחת עין.


וגם בית מדרש הגר"א לא נחשד בכך מעולם...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 27, 2021 12:10 am

אני חשוב שהקולר תלוי בצוואר המדפיסים. בין כישרונותיו הכבירים של הגר"ש, לא נמנה כשרון דיבור. הוא עובר מעניין לעניין, מהיר כברק (ולעיתים מרעים כרעם...) בסגנון עילויי, ולפעמים כשהדברים נכתבים, הם לא ברורים מספיק.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי די לחכימא » ב' דצמבר 27, 2021 12:10 am

שמואל שלומוביץ כתב:
די לחכימא כתב:
איש_ספר כתב:אגב, הזכירו כאן שהגרב"ש הכהן דויטש שליט"א טען שבחומש פשש"מ מפרשים עין תחת עין כפשוטו וכו', והגם שהוכח שלהד"ם לא פרסם התנצלות פומבית.
חיפשתי אחר מקור הדברים, ומצאתי את השיחה שבה הם נאמרו, שיחה במוצאי יו"ט של סוכות. אגב כך אביא גם קטעים מעניינים בהמשך הדברים

[b]וחייבים לצעוק על דבר זה, מה שנעשה כיום, מישהו הוציא בתחילה פירוש על רש"י 'רש"י כפשוטו', וקיבל על כך הסכמות, ועכשיו הוציא ספר 'פשוטו של מקרא', ובספר הזה בכל מקום שלא נראה לו לפרש כפירוש רש"י הוא מפרש בדרכים אחרות, ולהדיא הוא משנה בדברים הכי עיקריים. וכולם יודעים מיהי החבורה הזאת ואינני רוצה להזכיר כאן, וחבורה זו עושים ממש ליצנות מהתורה, ומרשים לעצמם לומר כל מה שרוצים, ועכשיו הדפיסו חומש 'פשוטו של מקרא' [והדפיסו על כך את ההסכמות שקיבלו על ספרם הקודם 'רש"י כפשוטו', ומטעים את הציבור], וצריך לפרסם את חומרת הדברים, מפני שכבר חילקו את זה בחדרים ומשתמשים בספר זה.... ואני יאמר דבר אחד, אומרים שהם אמרו שדין 'עין תחת עין' יתכן שנהג פעם בצורה אחרת, ואינני רוצה להיכנס לזה אבל אני יודע בידיעה על ספר חשוב שאמרו שהחזו"א זרק את הספר מתחת לשולחנו, ותמיד לא ידעתי למה, עד שראיתי את ההקדמה שלו, ששם הוא כותב בתוך דבריו 'מנין לו לרמב"ם (בהקדמה לפיהמ"ש) שלא היתה מחלוקת ב'עין תחת עין", ומזה הבנתי למה החזו"א זרק את ספרו.

הרב דויטש מדבר בצורה מעורפלת, כך שמי שאינו בקי בלימוד פשש"מ, בהחלט יכול לטעות שכוונתו שהדברים כתובים בחומש,
בחסות הערפול הזה הוא גם משייך באיזה דרך את החומש לבימ"ד הגר"א, דבר שבוודאי לא נכון, גם הרב הולצמן שאכן מסר שיעורים בבימ"ד הגר"א, מעולם לא נחשד בדברים על עין תחת עין.


וגם בית מדרש הגר"א לא נחשד בכך מעולם...

וגם אני לא באתי, אלא לשיטתו של "איש הספר".

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 27, 2021 2:47 am

ברוז כתב:מסוג המודעות המתפרסמות רק בחו"ל...

מי זה הגאב"ד שניתן לו הכח מן השמים בימינו אלה להשמיד בניו ובנותיו של קורע ספרים???

אצלי רשימה של עוד כמה באנדיטן, שאני מחפש מי שיש לו כח לסדר אותם, אולי אפנה להגאב"ד ההוא

פנת יקרת
הודעות: 97
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פנת יקרת » ב' דצמבר 27, 2021 5:17 am

מלכיאל גרינוולד כתב:הועלו טענות מצד הסברא ומצד ההגיון לגבי ההיתר לכתוב פירוש חדש (או מלוקט) שאינו תואם במאה אחוזים את פירוש רש"י, שיופץ בתפוצה גבוהה או בתפוצה נמוכה. אך לצד טענות אלה יש למסורת ישראל גם היסטוריה עשירה, ועל פיה יש לקיים שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, וצאי לך בעקבי הצאן. אביא כאן דוגמה אחת - מתקנות הח"ק דתלמוד תורה בקהילת קראקא, עליהן חתם רבינו הב"ח בהיותו אב"ד קראקא, בהן יש התייחסות ממוקדת לסוג הפירוש הנלמד עם הילדים בבית ספרם. הקטע הרלוונטי בתקנות מצוטט במאמר המצורף של חוה טורניאנסקי, "הלימוד בחדר בעת החדשה המודרנית", תחילת עמ' 21 במאמר. בהמשך, עמ' 29-27, מתבאר מה דרכו של הפירוש האמור ('באר משה').

ידוע שמלפני כמה עשרות שנים היה בשוק הספרים חומש מהזמן החדש ובו פירוש מנוקד ויפה באותיות מרובעות [שאז לא היה מצוי בינינו כלל, אולי בהוצאת 'שלמה שרברק'] המוגדר כ'ליקוט מרש"י' או 'רש"י המלוקט' או משהו דומה לזה, וכל מי שיראת ה' נגעה בלבבו והיה חרד לדבר ה' לא הכניס ספרים אלו לבית המדרש ולא נגע בהם, כנראה בגדר 'ישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם'. כמובן שיש חילוק בין הנושאים, אבל עדיין המאחד רב על פני המפריד. ישנן טענות שקשה להגדיר אותן בכתובים והם קבועים באבנתא דליבא ובהרגשת הלב, והיות שהנושא המדובר טעון ורגיש והוא ראשון במעלה במשנה החינוכית של בנינו ובני בנינו, לכן 'הטונים' עלו קצת וזה הכול. כמובן שאיש אינו נגד דרך הפשט, הרמב"ן מפרש הרבה בדרך הפשט, הספורנו פשט, ועוד. אבל כל אלה הם מחברים עצמאיים, גדולי תורה בדורם ולדורות כל אחד כפי מעמדו התורני, ואין פגם אם אחד המחברים ביכר בפירושו את דרך הפשט שהינו חלק מחלקי התורה. אבל לבוא וללקט לצורך הרבים בכלל ולאישי החינוך וצעירי הצאן בפרט פירוש שכזה שהינו על טהרת הפשט, ולקרוא לזה 'פשוטו של מקרא', זה בעייתי כמובן, ועל כך יצא הקצף.

בדרך אגב, במהלך כל הוויכוח כאן בקשר לפירוש רש"י ומרכזיותו בפשט התורה (וידוע מקדמונים גם שראשי תיבות רש"י הם [לא רק רבי שלמה יצחקי אלא] ר'בן ש'ל י'שראל], איך לא נזכר מלה ולא חצי מילה אודות מפעלו הפנומנלי של האדמו"ר מליובאוויטש על פירוש רש"י, מה שנדפס בעשרות כרכים (יידיש ועברית) של 'ליקוטי שיחות' (לא כל 'ליקוטי שיחות' הם מהפירוש על דברי רש"י רק חלק מהם). בפירוש גאוני זה יוצא האדמו"ר מליובאוויטש בהנחה מוקדמת כי היות שבידוע הכלל כי "בן חמש למקרא" כמאמר חז"ל, ממילא מוכרח שיהיו דברי רש"י מובנים לפי פשט ולא רק בעמקות של האחרונים, וכבר הוכיח פעמים אינספור מתיבה אחת ברש"י (אין כמובן על כל התורה) למה נלחץ רש"י בהביאו את פירוש המדרש או הגמרא ולא פירש כפשוטו של מקרא שמובן גם בלעדי זה, ודקדוק מלה זו או אחרת, ועל כך כתב שבכל מקרה ומקרה שכזה היה לרש"י הכרח 'על פי פשוטו של מקרא' דווקא כי יש להביא הפירוש הזה, ולא די בפירוש הרגיל או הפשוט. (וזה בנוסף או בלי קשר למה שהעלו כאן סברה שרש"י ביקש 'דרך אגב' לכלול כל ענייני יראת שמים שבאגדה).

הבאנו הדברים למרות שאין אנו משתייכים לעדת חסידי חב"ד, אבל את האור אי אפשר להכחיש וכל טועם בפירוש זה (ובפרט במקור שביידיש שהוא שפתיים יישק) יודה בדבר, ואין צורך להיות חסיד חב"ד דווקא בשביל עניין זה. כמדומה שכבר נתחברו גם ספרים בנושא משנת רש"י לפי האדמו"ר, אבל היות שאיננו בקיאים בזה כאמור לכן לא באנו רק להעיר.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ב' דצמבר 27, 2021 7:50 am

גימפעל כתב:הגאון החסיד רבי יצחק לעבאוויטש רב דקהל יראים בעיר וואודריזש,
הוספה לשיעור הקודם

הוא אומר שחלילה לדמותו ח"ו לרמ"ד - הוא מגבה ואומר שהרב אורי הולצמן היה אצלו ודיבר איתו והוא מאמין בתורה שבע"פ ואפילו ספריו הפרטיים טובים ומעולים, - הוא טוען שדיבר עם ראשי הלוחמים בארץ ישראל והוא טוען שהמלחמה העכשווית היא רק נזק, צריך כמה תיקונים קטנים בלבד.

הוא אומר בבירור שאין שום חשש ללמוד בזה,
הוא מבקש שמי שיש לו ספיקות בעניין יכול להתקשר אליו ויעמיד אותו על בוריו.
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ב' דצמבר 27, 2021 8:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ב' דצמבר 27, 2021 7:54 am

אראל כתב:
ברוז כתב:מסוג המודעות המתפרסמות רק בחו"ל...

מי זה הגאב"ד שניתן לו הכח מן השמים בימינו אלה להשמיד בניו ובנותיו של קורע ספרים???

אצלי רשימה של עוד כמה באנדיטן, שאני מחפש מי שיש לו כח לסדר אותם, אולי אפנה להגאב"ד ההוא

מרוב קיצוניות אתה מוציא דברים מהקשרם,
בכל אופן המודעה הזו הייתה תלויה בביהמ"ד אדווארי

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ב' דצמבר 27, 2021 8:10 am

מה שמעניין שהעורכים מודים בפירוש שמיוסד על תורת רבם הגר"ל מינצברג מישיבת המתמידים,
ראה כאן: viewtopic.php?p=495582#p495582

image.png
image.png (16.04 KiB) נצפה 6925 פעמים



וכן כאן: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=441003#p441003

Screenshot (25).png
Screenshot (25).png (44.8 KiB) נצפה 6925 פעמים


אבל מעניין עוד יותר שאלו שנלחמים ביותר נגד הפירוש הם תלמידיו של מי שנתן הסכמה חמה מאוד לספריו: https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... t=&pgnum=5

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 27, 2021 10:42 am

פנת יקרת כתב:(וידוע מקדמונים גם שראשי תיבות רש"י הם [לא רק רבי שלמה יצחקי אלא] ר'בן ש'ל י'שראל]


מי הקדמונים?
(ואגב- רש"י זה רבינו ש"י, ע"ש הפסוק יובילו שי, כי כך היה רש"י עצמו חותם לפעמים- ש"י, ונכב"ב. הפירוש רבי שלמה יצחקי הוא מאוחר לזמנו)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 27, 2021 10:51 am

בברכה המשולשת כתב:
פנת יקרת כתב:(וידוע מקדמונים גם שראשי תיבות רש"י הם [לא רק רבי שלמה יצחקי אלא] ר'בן ש'ל י'שראל]


מי הקדמונים?
(ואגב- רש"י זה רבינו ש"י, ע"ש הפסוק יובילו שי, כי כך היה רש"י עצמו חותם לפעמים- ש"י, ונכב"ב. הפירוש רבי שלמה יצחקי הוא מאוחר לזמנו)

דברי רשז"ה בהקדמת החוברת של ר"ש פיק על כת"י של רש"י. באוצר. (כמדומה יש אשכול ע"ז).
רש''י.jpg
רש''י.jpg (108.31 KiB) נצפה 6868 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 27, 2021 10:57 am

לגבי מה שכתוב בקונטרס הישן: למה לא חששו כן לגבי הר"ש משאנץ?

לוצאטי
הודעות: 716
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לוצאטי » ב' דצמבר 27, 2021 11:27 am

פנת יקרת כתב:בדרך אגב, במהלך כל הוויכוח כאן בקשר לפירוש רש"י ומרכזיותו בפשט התורה (וידוע מקדמונים גם שראשי תיבות רש"י הם [לא רק רבי שלמה יצחקי אלא] ר'בן ש'ל י'שראל], איך לא נזכר מלה ולא חצי מילה אודות מפעלו הפנומנלי של האדמו"ר מליובאוויטש על פירוש רש"י, מה שנדפס בעשרות כרכים (יידיש ועברית) של 'ליקוטי שיחות' (לא כל 'ליקוטי שיחות' הם מהפירוש על דברי רש"י רק חלק מהם). בפירוש גאוני זה יוצא האדמו"ר מליובאוויטש בהנחה מוקדמת כי היות שבידוע הכלל כי "בן חמש למקרא" כמאמר חז"ל, ממילא מוכרח שיהיו דברי רש"י מובנים לפי פשט ולא רק בעמקות של האחרונים, וכבר הוכיח פעמים אינספור מתיבה אחת ברש"י (אין כמובן על כל התורה) למה נלחץ רש"י בהביאו את פירוש המדרש או הגמרא ולא פירש כפשוטו של מקרא שמובן גם בלעדי זה, ודקדוק מלה זו או אחרת, ועל כך כתב שבכל מקרה ומקרה שכזה היה לרש"י הכרח 'על פי פשוטו של מקרא' דווקא כי יש להביא הפירוש הזה, ולא די בפירוש הרגיל או הפשוט. (וזה בנוסף או בלי קשר למה שהעלו כאן סברה שרש"י ביקש 'דרך אגב' לכלול כל ענייני יראת שמים שבאגדה).

הבאנו הדברים למרות שאין אנו משתייכים לעדת חסידי חב"ד, אבל את האור אי אפשר להכחיש וכל טועם בפירוש זה (ובפרט במקור שביידיש שהוא שפתיים יישק) יודה בדבר, ואין צורך להיות חסיד חב"ד דווקא בשביל עניין זה. כמדומה שכבר נתחברו גם ספרים בנושא משנת רש"י לפי האדמו"ר, אבל היות שאיננו בקיאים בזה כאמור לכן לא באנו רק להעיר.


https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp ... id=2653894


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 501 אורחים