מצד שתלמוד תורה נדחה מפני מצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים - מבטלים גם ת"ת דרבים, דמאי שנא?
בקרו טלה כתב:ב:
ושייך לפרשת השבועשפתי צדיק - [פילץ]
מרן ז"ל מאלכסנדר אמר בשם רבי ר' בונם ז"ל [מפרשיסחא] על פסוק (בראשית מט, טו) וירא מנוחה כי טוב וגו' ויהי למס עובד, אמר, כמו שאמרו ז"ל מ"ם וסמ"ך שבלוחות בנס היו עומדים, שלא היה להם קיום על פי טבע, כן כל עובד השם יתברך צריך נס שיוכל לעמוד כמו מ"ם וסמ"ך שבלוחות, ודברי פי חכם חן
ועי' מה שהוסיף ע"ז ביכהן פאר [נכד האדמו"ר מאלכסנדר (וחתן השפת אמת)]
וכעי"ז כיוון מדיליה בזכרון שלמה [מחבר ספר חוט המשולש ומובא בסוה"ס במהדורת תש"ס (ובמהדורות הקודמות של חוט המשולש בהע' בתחילת הספר ד"ה ולי הסופר)]
לענ"ד, העניין נקשר בנס עמידת מ"ם וסמ"ך בלוחות, כי אותיות אלה חרותים בלוחות, ודווקא בחריתה ההיא מעשה הנס, מפני שאין לך בן חורין, היא עמידת נס, אלא מי שעוסק בת"ת.... ואומר והלוחות מעשה אלהים המה, והמכתב מכתב אלהים הוא, חרות על הלוחות, אל תקרא חרות אלא חירות, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה...
כדכד כתב:שמואל דוד כתב:ה:
אמר לפניו רבי אבא בר זבדא רבי ״לא כך היה מעשה״ אלא תשעה באב שחל להיות בשבת הוה כו׳
צ״ע קצת מיו"ד רמ״ב - טז: ולא ישב במקומו ולא יכריע דבריו בפניו ולא יסתור דבריו כו׳
וכעין זה יש להעיר על דברי יוסף בפרשת ויחי ״ויאמר יוסף לא כן אבי״ וכו׳ וצ״ע מיו"ד סי' ר״מ - ב: איזהו מורא כו׳ ולא סותר את דבריו כו׳
לענ"ד האיסור לסתור דבריו הוא במילתא דתליא בסברא שאז אין ראוי שיאמר שחושב אחרת אבל כאן מדובר על טעות (לפי הבנת המעיר) בהבנת המציאות וזה לא חוסר כבוד לומר לאב או לרב (בפרט כשעיניו כבדו מזוקן) שהמציאות היא שונה ממה שהוא חושב
אמנם יעקב ענה לו שלא טעה במציאות והקדים את אפרים על אף שידע שמנשה הבכור ובזה כבר לא סתר יוסף דבריו
ובספר חרדים - מצוות עשה פרק א:ולא תסתור את דבריהם. אם אמרו דבר, אפילו ידעת כי אינו כן, אל תאמר לא כן היה...
ובמנורת המאור (אלנקאווה) פרק ט - כבוד אב ואם:ולא סותר דבריו, אף על פי שהוא יודע שאינו כן, לא יאמר לא כן היה...
ולא יסתור דבריו כיצד, ולא יתקנם בטעם כיצד. כגון שהיה אביו מספר כך וכך אירע לפלוני, או כך וכך היה מעשה, או כיוצא בזה, אסור לבן לומר, לא היה כך אלא כך וכך, ולא יאמר לו, [טעית] וכך היה לך לומר. בד"א במילי דעלמא, אבל בדברי תורה, מצינו שרבינו הקדוש היה חולק על דברי רבן שמעון אביו, ור' אלעזר על דברי ר' שמעון בן יוחאי אביו. ובלבד שיהא חולק עליו לשם שמים, ושלא יתכוין לקנתר על אביו...
אשרי יושבי ביתך כתב:מצו"ב גליון של הג"ר מאיר גריינמן שליט"א, ובו נדפס מכתב שכתב לי, על מה ששאלתיו בדברי החזו"א הנ"ל, דהקשיתי לו על זה דבנדרים (ח, א) מבואר להדיא דאי בעי פטר נפשיה מחיוב ת"ת בק"ש שחרית וערבית, וביאר שם ה'מפרש' דהיינו מחיוב דושננתם (ודלא כהר"ן שם). ועל זה באה תשובתו המצ"ב.
א"כ, גם מקרא מגילה, נוכל לומר שכעין ק"ש ש"כדברי תפילות הוא - ולא חשיב לימוד לעניין זה".וא"ת, למה לו לירושלמי לומר על הנפטר באהבה רבה שצריך שילמוד מיד, שהרי לעולם הוא לומד, שהרי קורא ק"ש אחר אהבה רבה... ועוד יש לומר, דק"ש ותפלה לא חשיבי לימוד לענין זה, דדברי תחנונים ותפלה לחוד, ודברי תלמוד תורה לחוד, וק"ש כדברי תפילות הוא:
אמנם בפשטות, שבגמרא בבא מציעא לג, א:אמר רבי יוחנן משום ר"ש בן יוחי: אפי' לא קרא אדם אלא קרית שמע שחרית וערבית - קיים לא ימוש...
תלמוד ירושלמי - מסכת ברכות פרק א הלכה ב:תנו רבנן: העוסקין במקרא - מדה ואינה מדה, במשנה - מדה ונוטלין עליה שכר, בתלמוד - אין לך מדה גדולה מזו, ולעולם הוי רץ למשנה יותר מן התלמוד...
נמצא ממילא, שהמבטל תלמוד זאת, "שאין לך מידה גדולה מזו", בשביל מקרא שהיא "מידה ואינה מידה", ודאי מיקרי מבטלין ת"ת.לעולם טעמא דר' שמעון בן יוחי זהו שינון וזה שינון, ואין מבטל שינון מפני שינון, והא תנינן הקורא מיכן ואילך לא הפסיד, כאדם שהוא קורא בתורה, הא בעונתה חביבה מדברי תורה, היא היא, אמר רבי יודן, רבי שמעון בן יוחי, על ידי שהיה תדי' בדברי תורה, לפיכך אינה חביבה יותר מדברי תורה, אמר רבי אבא מרי, לא תנינן אלא [כאדם] שהוא קורא בתורה, הא בעונתה כמשנה היא, רבי שמעון בן יוחי כדעתיה, דר' שמעון בן יוחי אמ' העוסק במקר' מדה שאינה מדה, ורבנן עבדי מקר' כמשנ'
אמר רב הונא למקרא צריך לברך ולמדרש אין צריך לברך, ורבי אלעזר אמר למקרא ולמדרש צריך לברך למשנה אין צריך לברך, ורבי יוחנן אמר אף למשנה נמי צריך לברך אבל לתלמוד אין צריך לברך, ורבא אמר אף לתלמוד צריך.
צופה_ומביט כתב:לגבי הגמרא בבבא מציעא שהבאת יש להעיר מהגמרא בברכות יא, ב, על מה מברכים ברכת התורה:אמר רב הונא למקרא צריך לברך ולמדרש אין צריך לברך, ורבי אלעזר אמר למקרא ולמדרש צריך לברך למשנה אין צריך לברך, ורבי יוחנן אמר אף למשנה נמי צריך לברך אבל לתלמוד אין צריך לברך, ורבא אמר אף לתלמוד צריך.
הרי שעל מקרא יותר פשוט שהוא "תורה" מאשר על מדרש הכתובים, ומדרש הכתובים יותר ממשנה, ומשנה יותר מתלמוד. וצ"ע.
וכל שכן לשיטתך בהודעתך הקודמת שהבאת ראיה שקריאת מגילה למצוה יש בה "תורה" מברכת התורה לפני קריאת מגילה.
צופה_ומביט כתב:ולגוף דבריך הנ"ל - וכבר עמדת בזה בעצמך לעיל - יש לעיין היטב בסוגיה דברכות שאהבה רבה פוטר מברכות התורה, ואתן ב' דוגמאות:
א. מה שכתבת לעיל מהבית יוסף, דמה שצריך ללמוד אחרי התפילה כדי שתיחשב אה"ר ברכת התורה - ולא מספיק לזה הקרי"ש בעצמו - הוא כי אומרים את הקרי"ש בדרך תפילה ולא בדרך לימוד. וא"כ יש ללמוד מזה לכל כה"ג שקורא פרשה בתורה לשם מצוה ולא ללימוד [למשל פרשת סוטה, מקרא ביכורים] אינו צריך ברכת התורה.
[כי קשה לומר שבכה"ג אה"ר הוא כן ברכת התורה לענין עצם הקרי"ש ורק אינו ברכה"ת לגבי שאר לימודים. דחידוש כזה בוודאי לא שמענו - אפילו לדעת הסוברים שתורה שלא באיכות הוא ביטול תורה דאיכות - לומר שיש תרי מיני ברכה"ת, אחת ללימוד של "קריאה" ואחת ללימוד של "איכות" - ומי שבירך ברכה"ת על קריאת איזו פרשה במקרא יצטרך אח"כ עוד ברכה"ת ללימוד גמרא בעיון].
ב. כתב הפרי מגדים סימן נב [בתור עצה עיי"ש] שאם מכוין שלא לצאת בה ידי ברכת התורה חייב אח"כ לברך ברכה"ת כשבא ללמוד. נמצא שקרא קריאת שמע - שהיא פרשה מהתורה - בלי ברכת התורה, אלא רק עם ברכת המצוות, כי הוא קורא אותה לא לשם תלמוד תורה אלא למצוה. ואילו הביה"ל שם חולק ע"ז, וכתב שלא יתכן שייצא בברכת אהבה רבה לקרי"ש שהיא תורה בלי שייצא בה ידי ברכת התורה, עיי"ש. וא"כ לפמ"ג בודאי יש לומר שבקריאת מגילה למצוה אי"ז תורה ואינו צריך ברכת התורה אלא רק ברכת המצוות. וגם הביה"ל שחולק עליו הוא רק על פי הירושלמי שאומר להדיא שתיקנו קרי"ש בתור "תורה" [ולשיטתו "זה שינון וזה שינון" שהובא לעיל, והבבלי חולק כנ"ל] וממילא אהבה רבה מוכרח להיות ברכת התורה, אבל בקריאה שתיקנו למצוה ולא לתורה מודה לכאורה גם הביה"ל. וקריאת מגילה פשיטא שגם לדעת הירושלמי אינה "שינון" [וכי רשב"י וחבריו פטורים מקריאת מגילה לדעת הירושלמי?]
[ואגב, צ"ב, היות שהביה"ל תולה עצמו על דברי הירושלמי א"כ הלוא מבואר בירושלמי שיוצא ברכה"ת באה"ר רק אם למד מיד אחרי התפילה, א"כ לא ילמד אחרי התפילה ואז גם לדעת הירושלמי לא ייצא בה, ומה חושש הביה"ל שעל כן כתב להיפך, שדוקא יכוון לצאת באה"ר ידי ברכה"ת ודוקא ילמד אחרי התפילה ואז יצא בה לכו"ע. אבל איני מונח בסוגיה שם ובחשבונותיה, וכתבתי רק כמעיר לעצמי בדרך לימודי שיש לבדוק זאת].
באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:לגבי הגמרא בבבא מציעא שהבאת יש להעיר מהגמרא בברכות יא, ב, על מה מברכים ברכת התורה:אמר רב הונא למקרא צריך לברך ולמדרש אין צריך לברך, ורבי אלעזר אמר למקרא ולמדרש צריך לברך למשנה אין צריך לברך, ורבי יוחנן אמר אף למשנה נמי צריך לברך אבל לתלמוד אין צריך לברך, ורבא אמר אף לתלמוד צריך.
הרי שעל מקרא יותר פשוט שהוא "תורה" מאשר על מדרש הכתובים, ומדרש הכתובים יותר ממשנה, ומשנה יותר מתלמוד. וצ"ע.
וכל שכן לשיטתך בהודעתך הקודמת שהבאת ראיה שקריאת מגילה למצוה יש בה "תורה" מברכת התורה לפני קריאת מגילה.
הרי כמובן, הקושיה היא בין הגמרות, אשר "בעל כרחך שבקיה לקרא, דאיהו דחיק ומוקי אנפשיה". לא קשור אליי.
באמונתו כתב:ניתן לפלפל הרבה עפ"י האחרונים. טענתי היא אחת;
כפי הפשטות, (אשר כבר כתב מרן החזו"א עצמו זצ"ל, כי "הפשטות היא תמיד האמת", ו"הפשטות מלה נרדפת לאמת"), מקרא מגילה היא תורה מוחלטת, לכל דבר ועניין.
"מצווה המיוחדת" של מקרא מגילה, עניינה וטיב גדרה היא, לקרוא בתורה ובמקרא, ביום מסוים בשנה, חלק הזה דווקא, בדיוק כמו בק"ש, קריאת התורה, הפטרות, ועוד כיו"ב.
שוב, אין מניעה לפלפל בחשבונות רבים, אבל אין "מקרא" וסוגיה יוצא מידי פשוטו.
צופה_ומביט כתב:באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:לגבי הגמרא בבבא מציעא שהבאת יש להעיר מהגמרא בברכות יא, ב, על מה מברכים ברכת התורה:אמר רב הונא למקרא צריך לברך ולמדרש אין צריך לברך, ורבי אלעזר אמר למקרא ולמדרש צריך לברך למשנה אין צריך לברך, ורבי יוחנן אמר אף למשנה נמי צריך לברך אבל לתלמוד אין צריך לברך, ורבא אמר אף לתלמוד צריך.
הרי שעל מקרא יותר פשוט שהוא "תורה" מאשר על מדרש הכתובים, ומדרש הכתובים יותר ממשנה, ומשנה יותר מתלמוד. וצ"ע.
וכל שכן לשיטתך בהודעתך הקודמת שהבאת ראיה שקריאת מגילה למצוה יש בה "תורה" מברכת התורה לפני קריאת מגילה.
הרי כמובן, הקושיה היא בין הגמרות, אשר "בעל כרחך שבקיה לקרא, דאיהו דחיק ומוקי אנפשיה". לא קשור אליי.
זו לא קושיה בין גמרות כי על השאלה איזה ביטול תורה יש בקריאת מגילה יש כמה וכמה תירוצים אחרים, וכמו כן יש לדעת מה בדיוק הכוונה בגמרא בבא מציעא "מידה" וכו'.
לכן: זו קושיה על ההסבר לגמרא מגילה שבלימוד עיון יש יותר "תורה" מאשר בקריאת מגילה - על סמך דברי הגמרא בבבא מציעא - ולפי ההבנה שלך מה הכוונה שם "מידה" וכו'.
ברכת התורה כוללת גם ברכת המצוות "לעסוק בדברי תורה", וכן בקשת והערב נא. א"א לתפוס מכל הברכה רק את השבח של "בחר בנו".
[וראה בט"ז בסימן מז שעיקר הברכה לעסוק / העסק בתורה הוא טורח העיון ופלפול במשא ומתן של הלכה. ובאמת כעת אני חושב שצ"ע על דבריו מהגמרא בברכות יא הנ"ל, וצ"ת].
מפורסם מדרש תנחומא בפרשת נח, על ההבדל הגדול בין לימוד המקרא לבין לימוד התלמוד, ושהעיקר זה לימוד התלמוד.א"ר יוחנן: לא כרת הקדוש ברוך הוא ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה, שנאמר: כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל.
צופה_ומביט כתב:באמונתו כתב:ניתן לפלפל הרבה עפ"י האחרונים. טענתי היא אחת;
כפי הפשטות, (אשר כבר כתב מרן החזו"א עצמו זצ"ל, כי "הפשטות היא תמיד האמת", ו"הפשטות מלה נרדפת לאמת"), מקרא מגילה היא תורה מוחלטת, לכל דבר ועניין.
"מצווה המיוחדת" של מקרא מגילה, עניינה וטיב גדרה היא, לקרוא בתורה ובמקרא, ביום מסוים בשנה, חלק הזה דווקא, בדיוק כמו בק"ש, קריאת התורה, הפטרות, ועוד כיו"ב.
שוב, אין מניעה לפלפל בחשבונות רבים, אבל אין "מקרא" וסוגיה יוצא מידי פשוטו.
מאי דפשיטא ליה למר - לא פשיטא לי כלל. והבוחר יבחר.
וכבר שאלתי האם לדבריך - לשיטת הירושלמי שרשב"י וחבריו פטורים מקרי"ש כי "זה שינון וזה שינון" [וכיו"ב לגבי קריאת התורה מצינו "אינהו בדידהו ואנן בדידן", אמנם שם הוא לכאורה חובת הציבור, ומאידך גם לגבי מגילה יש דעה כזו, ואכמ"ל] - יהיו רשב"י וחבריו פטורים גם מקריאת מגילה... חושב שאת מה שאפשר במסגרת זו מיצינו, אני עכ"פ. יישר כוח למעלתו וחילו לאורייתא. נהניתי מאד [מכמה וכמה בחינות].
גימפעל כתב:בדף יא ע"א
הוא אהרן ומשה הן בצדקן מתחילתן ועד סופן,
מעניין שברש"י על התורה מביא את מאמר חז"ל הזה על פסוק שאחריו,
הוא משה ואהרן - הם בשליחותם ובצדקתם מתחלה ועד סוף.
גימפעל כתב:בדף יא ע"א
הוא אהרן ומשה הן בצדקן מתחילתן ועד סופן,
מעניין שברש"י על התורה מביא את מאמר חז"ל הזה על פסוק שאחריו,
הוא משה ואהרן - הם בשליחותם ובצדקתם מתחלה ועד סוף.
שמואל דוד כתב:גם אני הערתי בזה, ועיין דקדוקי סופרים.
סופרים רבים כתבו שירה זו אריח על גבי אריח ולבינה על גבי לבינה כשירת האזינו ועשרת בני המן ומלכי כנען וכן עשו בם קצת המדפיסים. וחוץ מכבודם אין דעתי נוחה בהם דבהדיא אתמר בסוף פרק קמא דמגילה כל השירות כלן אריח על גבי לבינה ולבינה על גבי אריח חוץ מעשרת בני המן ומלכי כנען ולא תקשי לך משירת האזינו שכבר תירץ זה הר"ן ז"ל ע"ש. ובריש פרשת האזינו כתבתי עוד טעם אחר. ומהכלל שאמרו בגמ' כל השירות כלן וכו' משמע דגם שירת דוד בכלל ואין שום טעם לומר שתהיה כעשרת בני המן ומלכי כנען דבהנהו איכא טעמא שלא תהיה תקומה למפלתן של רשעים. וכן כתב רבינו ישעיה הראשון מטראני ז"ל במגלה שם דשירת וידבר דוד צריכה ליכתב אריח על גבי לבינה והעושים אריח על גבי אריח ולבינה על גבי לבינה שלא כדין הם עושים עכ"ל. וכן מצאתי במקצת נוסחי עתיקי שכתבוה אריח על גבי לבינה...
טור תלגא כתב:גם שירת דוד נכתבה אריח על גבי לבינה עי' מנחת שי שמואל ב בתחילת פרק כבסופרים רבים כתבו שירה זו אריח על גבי אריח ולבינה על גבי לבינה כשירת האזינו ועשרת בני המן ומלכי כנען וכן עשו בם קצת המדפיסים. וחוץ מכבודם אין דעתי נוחה בהם דבהדיא אתמר בסוף פרק קמא דמגילה כל השירות כלן אריח על גבי לבינה ולבינה על גבי אריח חוץ מעשרת בני המן ומלכי כנען ולא תקשי לך משירת האזינו שכבר תירץ זה הר"ן ז"ל ע"ש. ובריש פרשת האזינו כתבתי עוד טעם אחר. ומהכלל שאמרו בגמ' כל השירות כלן וכו' משמע דגם שירת דוד בכלל ואין שום טעם לומר שתהיה כעשרת בני המן ומלכי כנען דבהנהו איכא טעמא שלא תהיה תקומה למפלתן של רשעים. וכן כתב רבינו ישעיה הראשון מטראני ז"ל במגלה שם דשירת וידבר דוד צריכה ליכתב אריח על גבי לבינה והעושים אריח על גבי אריח ולבינה על גבי לבינה שלא כדין הם עושים עכ"ל. וכן מצאתי במקצת נוסחי עתיקי שכתבוה אריח על גבי לבינה...
מ"מ כוונתי ששירת הבאר ושיר השירים לא נכתבו לא אריח על גבי לבינה ולא אריח על גבי אריח משא"כ האזינו נכתבה אריח על גבי אריח.
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:גם אני הערתי בזה, ועיין דקדוקי סופרים.
מצ"ב. מתברר שזאת ט"ס אצלנו, בדפוסי הגמרא שלנו.
באמונתו כתב:טור תלגא כתב:גם שירת דוד נכתבה אריח על גבי לבינה עי' מנחת שי שמואל ב בתחילת פרק כב
דברי המנחת שי - ידועים, אך כבר רב ברויאר ז"ל הוכיח בחיבורו החשוב, שדבריו המחודשים, מנוגדים לכל כתבי יד העתיקים, ובעצם נוגדים את המסורה. הלא בעניינים אלה, העיקר זה המסורה, ולא חידושים מראיות וסברות.
טור תלגא כתב:באמונתו כתב:טור תלגא כתב:גם שירת דוד נכתבה אריח על גבי לבינה עי' מנחת שי שמואל ב בתחילת פרק כב
דברי המנחת שי - ידועים, אך כבר רב ברויאר ז"ל הוכיח בחיבורו החשוב, שדבריו המחודשים, מנוגדים לכל כתבי יד העתיקים, ובעצם נוגדים את המסורה. הלא בעניינים אלה, העיקר זה המסורה, ולא חידושים מראיות וסברות.
אפשר להעלות דבריו?
מיללער כתב:טו:
ת"ר מה ראתה אסתר שזימנה את המן וכו' ריב"ק אומר אסביר לו פנים כדי שיהרג הוא והיא.
וכי האיך הותרה לה להפקיר את עצמה למיתה כדי להציל את ישראל, הא אין דוחין נפש מפני נפש?
גם ברש"י - בבא בתרא י, ב:הרוגי לוד [אין אדם יכול לעמוד במחיצתן] - שני אחים היו שמסרו עצמן על ישראל, שהודו על עצמן הריגת בת מלך, שהיו מטילין אותה על כל ישראל.
הרוגי לוד - לוליינוס ופפוס, אחים שהרגם [טוריינוס] הרשע בלודקיא, כדאמרינן במסכת תענית (דף יח:), על ידי גזירה שנגזרה על ישראל להשמיד, על שנמצאת בת מלך הרוגה, וחשדו את ישראל עליה, ועמדו האחי' הללו ואמרו, מה לכם על ישראל - אנו הרגנוה.
באמונתו כתב:טור תלגא כתב:באמונתו כתב:טור תלגא כתב:גם שירת דוד נכתבה אריח על גבי לבינה עי' מנחת שי שמואל ב בתחילת פרק כב
דברי המנחת שי - ידועים, אך כבר רב ברויאר ז"ל הוכיח בחיבורו החשוב, שדבריו המחודשים, מנוגדים לכל כתבי יד העתיקים, ובעצם נוגדים את המסורה. הלא בעניינים אלה, העיקר זה המסורה, ולא חידושים מראיות וסברות.
אפשר להעלות דבריו?
מצ"ב. ("אלקש1ד", הם מבחר כתבי היד העתיקים ומוסמכים ביותר, שרב ברויאר סמך עליהם, בראשם א = כתר ארם צובה).
מיללער כתב:באמונתו כתב:מיללער כתב:טו:
ת"ר מה ראתה אסתר שזימנה את המן וכו' ריב"ק אומר אסביר לו פנים כדי שיהרג הוא והיא.
וכי האיך הותרה לה להפקיר את עצמה למיתה כדי להציל את ישראל, הא אין דוחין נפש מפני נפש?
ברש"י - פסחים נ, א:גם ברש"י - בבא בתרא י, ב:הרוגי לוד [אין אדם יכול לעמוד במחיצתן] - שני אחים היו שמסרו עצמן על ישראל, שהודו על עצמן הריגת בת מלך, שהיו מטילין אותה על כל ישראל.הרוגי לוד - לוליינוס ופפוס, אחים שהרגם [טוריינוס] הרשע בלודקיא, כדאמרינן במסכת תענית (דף יח:), על ידי גזירה שנגזרה על ישראל להשמיד, על שנמצאת בת מלך הרוגה, וחשדו את ישראל עליה, ועמדו האחי' הללו ואמרו, מה לכם על ישראל - אנו הרגנוה.
ומהו התירוץ בזה?
... וא"כ כשהוא להיפוך, שנגזר על פלניא ליהרג ולמות, והוא רוצה להצילו בסכנה ודאית שהוא ימות ויהרג תחתיו, אף שזה שנגזר עליו הוא ת"ח ובעל מעשים, והוא שיכול להצילו בחייו הוא ע"ה, אסור לו להציל בחייו, דהרי רואה דעתה דמא דחבריה לא סומק לענין זה ודמא דידיה סומק, שלכן אסור להצילו בסכנה ודאית של עצמו.
וזה שפפוס ולוליינוס אחים שאמרו על עצמם שקר, שהם הרגו בת המלך, כדי להציל את ישראל, כדאיתא בתענית דף י"ח ברש"י, וכן ברש"י ב"ב דף י', אף שמשמע שהם לא היו בכלל הגזירה, מדחזינן שעשו דבר היותר גדול, שהרי בשביל מצוה זו אין בריה יכולה לעמוד במחיצתן כדאיתא בגמ' שם, הוא משום דהצלת ישראל שאני.
אבל להכניס עצמו רק לספק שאפשר שגם הוא יחיה, אין ספק שלו עושה להחשיב כנגזר ודאי על פלוני שימות, מאחר שאפשר שיוצלו שניהם, לכן אף שאין לחייבו כדלעיל, עכ"פ רשאי.
באמונתו כתב:שו"ת אגרות משה: זה שפפוס ולוליינוס אחים שאמרו על עצמם שקר, שהם הרגו בת המלך, כדי להציל את ישראל, הוא משום דהצלת ישראל שאני.
ביקורת תהיה כתב:באמונתו כתב:שו"ת אגרות משה: זה שפפוס ולוליינוס אחים שאמרו על עצמם שקר, שהם הרגו בת המלך, כדי להציל את ישראל, הוא משום דהצלת ישראל שאני.
אולם לדעת מרן 'חזון איש' (סנהדרין סימן כה) היחיד רשאי למסור עצמו כדי להציל את הרבים, דיש להשתדל למעט אבדת ישראל בכל מאי דאפשר, כמו שמצינו בהרוגי לוד, ואמרו שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן.
שמואל דוד כתב:1)יט: ומחו לה אמוחא ופירש"י הכה על קדקדה כלומר סתר מקצתה כו' ובסמוך כ' רש"י ומחו לה אמוחא... הכה על מוחה כלומר חזר וסתר... עיין שם. וקשה מדוע פירש דברי הגמרא שני פעמים ועוד מדוע שינה מלשון קדקדה ללשון מוחה.
עמק חברון כתב:כא:
לאחריה מאי מברך [א"ר יוחנן]... הנפרע לישראל מכל צריהם אמר רבא האל המושיע אמר רב פפא הלכך נימרינהו לתרוייהו ברוך אתה ה׳ הנפרע לישראל מכל צריהם האל המושיע.
וצ"ע מדוע נימרינהו לתרוייהו ולא אמרינן כר"י או כרבא דהוא בתראה.
וכן בברכות ובעוד מקומות.
באמונתו כתב:אפשר לקיים שניהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים