בערקע חייט כתב:(האם ויקיטקסט בכללו מקור מוסמך ומדוייק הוא לציטוט פסוקים? ואם לא, מה טוב יותר?)
בערקע חייט כתב:האם ישנה גירסה לקרוא אנכי ולא יהיה לך כשני פסוקים בטעם העליון, או שזה שגיאה?
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %9B_%D7%91
(האם ויקיטקסט בכללו מקור מוסמך ומדוייק הוא לציטוט פסוקים? ואם לא, מה טוב יותר?)
בערקע חייט כתב:האם ישנה גירסה לקרוא אנכי ולא יהיה לך כשני פסוקים בטעם העליון, או שזה שגיאה?
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %9B_%D7%91
(האם ויקיטקסט בכללו מקור מוסמך ומדוייק הוא לציטוט פסוקים? ואם לא, מה טוב יותר?)
בערקע חייט כתב:(האם ויקיטקסט בכללו מקור מוסמך ומדוייק הוא לציטוט פסוקים? ואם לא, מה טוב יותר?)
מחשב מסלול כתב:הגאון מלבי"ם, ז"ל, בספרו התורה והמצוה על המכילתא "בא" (פרשה ו', סי' ל"ט), נראה לו למשובשת נוסחת כל ההגדות, שלענין הילפותא דמצוַת כורך מביאה הפסוק ד"על מצות ומרורים יאכלוהו" (דלקמן בפרשה "בהעלותך", גבי פסח שני), בשעה, שלפי הנחת המלבי"ם, יתכן לדרוש מצוַת כורך רק מהפסוק של "ומצות על מרורים יאכלוהו" (בפרשה שלפנינו, גבי פסח ראשון).
מי יכול לעזור לי בענין זה?
בערקע חייט כתב:בפרשה שעברה, "ויאמר אליו ה' מזה בידך." הנה בחומשים ציון שקרי וכתיב נשנו כאן, כי אם אמנם נכתבה תיבה אחת, יש לקרואתה כשתים.
לא הבנתי מה בדיוק קורין שלא ככתוב, שהרי יש מקף המחבר שתי התיבות לעשותן אחת, ואין הטעמה על מילת "מה"?
לבי במערב כתב:אין שום הבדל בקריאה, אלא רק בכוונת האומר; והוא כ'לא' דקרינן 'לו'.
כדכד כתב:בערקע חייט כתב:בפרשה שעברה, "ויאמר אליו ה' מזה בידך." הנה בחומשים ציון שקרי וכתיב נשנו כאן, כי אם אמנם נכתבה תיבה אחת, יש לקרואתה כשתים.
לא הבנתי מה בדיוק קורין שלא ככתוב, שהרי יש מקף המחבר שתי התיבות לעשותן אחת, ואין הטעמה על מילת "מה"?
היה אשכול שלם על זה ב"דקדוק ומסורה" לפני כג' שנים בשם "מזה [מה זה] בידך"
מה?!בערקע חייט כתב:וכי מה בין מזה במילה אחת או מה זה חלוקה לשתיים?
לבי במערב כתב:מה?!בערקע חייט כתב:וכי מה בין מזה במילה אחת או מה זה חלוקה לשתיים?
https://search.dicta.org.il/result?text ... %94&page=1
https://search.dicta.org.il/result?text ... 7%96%D7%94
אני הק' השבתי בראשונה,עזריאל ברגר כתב:הוא שואל מה ההבדל בקריאה.
בערקע חייט כתב:בפרשה שעברה, "ויאמר אליו ה' מזה בידך." הנה בחומשים ציון שקרי וכתיב נשנו כאן, כי אם אמנם נכתבה תיבה אחת, יש לקרואתה כשתים.
לא הבנתי מה בדיוק קורין שלא ככתוב, שהרי יש מקף המחבר שתי התיבות לעשותן אחת, ואין הטעמה על מילת "מה"?
באמונתו כתב:בערקע חייט כתב:בפרשה שעברה, "ויאמר אליו ה' מזה בידך." הנה בחומשים ציון שקרי וכתיב נשנו כאן, כי אם אמנם נכתבה תיבה אחת, יש לקרואתה כשתים.
לא הבנתי מה בדיוק קורין שלא ככתוב, שהרי יש מקף המחבר שתי התיבות לעשותן אחת, ואין הטעמה על מילת "מה"?
המקף עדיין לא מצרפת אותם להיות תיבה אחת ממש, שבקריאה והגייה נכונה ומדויקת, אין קריאתם יחד ממש.
לדוגמא, בק"ש, מי שקורא בכל-לבבך ובכל-נפשך ובכל-מאדך, על-לבבך, על-מזזות כ"א מאלו ביחד, כמילה אחת ממש, אינו אלא טועה, ובכלל "קרא ולא דקדק".
אבל הנראה בעיני בקריאה, שצריך האדם להזהר על כל פנים בעוד שיקרא בתנ"ך, לבאר התיבות והאותיות ולהפריש בין הדומות, אעפ"י שיהיו הדומות בתיבה אחת ותנועה קטנה לפניהם כמו שהקדמנו, או שיהיו שתי תיבות עם מקף אעפ"י שנקראת בחטיפה צריך לבאר כדי שידמה ששתי אותיות קרא אעפ"י שנקראת כאחת. כי גם רז"ל כשאמרו צריך ליתן ריוח בין הדבקים, כגון 'עַל־לְבָבְךָ', 'בְּכָל־לְבַבְכֶם', לא אמרו להפסיק שלא לתת מקף בין שני הלמדי"ן כאשר הוא, אלא אעפ"י שיקראם במקף, יתן ריוח והבדל ביניהם בלשון, שידמה כי שני למדי"ן קרא. כי הנה 'בְּכָל־לְבַבְכֶם' 'בְּכָל' הוא נקוד בקמץ מפני המקף, ואם יקרא אותו בלא מקף יהיה נקוד בחול"ם, וזה לא אמרו רז"ל להחליף התנועות אשר נתנו למשה מסיני.
מעט דבש כתב:...
במקורות שציטטת, ראיתי רק שיש שני עניינים:
א. להבדיל בין הדבקים - שפירושו שלא להבליע אות בחברתה הדומה לה (וכלשון רש"י ברכות טו: שהבאת: "הוא קורא אותן שתי אותיות באות אחת, אם אינו מתעסק ליתן ריוח ביניהן").
ב. להפריד בין התיבות; ובזה לא ראיתי שכתבו שגם במילים עם מקף צריך להפריד, רק מהר"י אבוהב כתב שצריך להפריד בין הדבקים של 'על־לבבך' יותר ממה שמפריד בין תיבה לתיבה, והיינו למרות המקף המחבר ביניהם. אבל זה להדיא שלא כרד"ק (מכלול עג.) שכתב שלא להפריד, אלא רק להקפיד שישמעו שתי אותיות.
ב"ח:כתב ר"ע וצריך להפסיק בין תיבה לתיבה, דעל ההיא דאנשי יריחו היו כורכין את שמע שלא ברצון חכמים, מפורש בירושלמי, שלא היו מפסיקין בין תיבה לתיבה.
מהר"י אבוהב:כתב רב עמרם וצריך להפסיק בין תיבה לתיבה כו'. נראה דרצונו לומר שלא יאמר התיבות במרוצה אלא במתון מתון כאילו מונה מעות אחת אחת, והא דצריך ליתן ריוח בין הדבקים, ענין אחר הוא, והוא שלא יאמר על לבבך בנשימה אחת, אלא על בנשימה בפני עצמה, ולבבך בנשימה בפני עצמה, וזהו הריוח שנותן בין נשימה לנשימה, אבל שאר תיבות יכול לומר בנשימה אחת, רק שיפסיק בין תיבה לתיבה:
הב"ח עם מהר"י אבוהב, מתקשים שניהם ברב עמרם, אשר צריך להפריד כל התיבות של ק"ש, בעוד הגמרא אומרת רק להפריד תיבות דבוקות, ר"ל באותיות דומות, כגון על-לבבך.מפ' בירושל' שלא היו מפסיקים בין תיבה לתיבה. פי', הנה זה הירושלמי נראה שאינו מסכים עם גמרא שלנו, שבגמרא שלנו לא אמרו אלא צריך שיתן ריוח בין הדבקים, כגון על לבבך כו'. אלא שי"ל שריוח הוא יותר הפסק, ממ"ש בכאן שמפסיק בין תיבה לתיבה.
ברש"י מבואר, כמו בפוסקים לעיל, שטעם ריווח בין הדבקים, לא מפני האותיות, אלא בשביל להבדיל בין התיבות דווקא. אותיות דומות שבסוף תיבה האחת ובתחילת תיבה הסמוכה, הרי מחברות אותם תיבות כאחת, ולכך יש להרוויח ביניהם, בכדי שיוכרו התיבות כשתיים, נגד דברי הרד"ק שם. ספר היראה:בין הדבקים - תיבות המדובקות זו בזו, אם אינך מפרידן, כשהתיבה השניה מתחלת באות שהתיבה שמלפניה נגמרת, הוא קורא אותן שתי אותיות באות אחת, אם אינו מתעסק ליתן ריוח ביניהן כדמפרש רבא. בפרש שדי - אם תפרש שדי ותבדיל תיבות של מלכות שמים...
המבואר בלשונו, בטעם בריווח בין הדבקים, בשביל להדגיש מספר רמ"ח תיבות, כאו"א בפ"ע נגד הרד"ק שאין להפריד כ"א בין האותיות ולא בין התיבות שביניהם מקף.ובקריאת שמע יהיה נזהר שיוציא בשפתיו וישמיע לאזניו רמ"ח תיבות שבו, ויתן ריוח בין הדבקים, כדברי רבותינו ע"ה בכל לבבך ועל לבבך וכיוצא בהן...
מפורש יוצא מכל אלה, להרוויח בין התיבות דווקא, אפילו במקום מקף, ולא רק דין להבדיל אותיות דומות.ה' אחד, מאריכין באחד, כדי להרגיש בכל רמ"ח אבריו, כי בקריאת שמע רמ"ח תיבות כנגדן, לכן צריך ביותר להפריד בין הדבקים, ולדקדק שלא לחסר אות אחת:
כדכד כתב:להבדיל בין הדבים פירושו לא לקרוא כאילו אות אחת במקום שתים כגון "בכלבבך" אלא כאילו יש שני למ"דים אבל עדיין הם צמודים בגלל המקף "בכללבבך"כפי שמפורש ברד"ק שם המובא גם בבית יוסף אורח חיים סימן סא
וכתב ה"ר דוד קמחי בספר מכלול (שם עג.) מה שאמרו רבותינו שצריך ליתן ריוח בין הדבקים כגון בכל לבבך בכל לבבכם לא אמרו להפסיק שלא לתת מקף בין שני הלמדי"ן באשר הוא אלא אף על פי שיקראה במקף יתן ריוח והבדל [ביניהם] בלשון שידמה כי שני למדי"ן קרא כי הנה בכל הוא נקוד בקמץ מפני המקף ואם יקרא אותו בלא מקף יהיה נקוד בחולם וזה לא אמרו רבותינו ז"ל להחליף התנועות אשר נתנו למשה מסיני עכ"ל וכתבו ה"ר דוד אבודרהם ז"ל (עמ' פב):
וכבר נידון ענין זה באשכול שציינתי אליו לעיל באשכול זה
כדכד כתב:מר מצא עוד מקום כזה שהב"י מצטט חלקית ראשון משום שהוא חולק על המלים שהשמיט או משום שהרבה ראשונים חולקים על ההשמטה?
מה גם שלא מצינו ראשונים שחולקים רק מר דייק מהם שהם חולקים.
האמת היא פשוטה שמקף כן מחבר את שתי התיבות כאילו הן אחת ומה שהדגישו התלמוד והפוסקים הוא שלא לקרוא כאילו ממש כתוב רק ל' אחת "בכלבבך" אלא לקרוא "בכללבבך" כמילה אחת אבל את הל' פעמיים
מעט דבש כתב:...
במקורות שציטטת, ראיתי רק שיש שני עניינים:
א. להבדיל בין הדבקים - שפירושו שלא להבליע אות בחברתה הדומה לה (וכלשון רש"י ברכות טו: שהבאת: "הוא קורא אותן שתי אותיות באות אחת, אם אינו מתעסק ליתן ריוח ביניהן").
ב. להפריד בין התיבות; ובזה לא ראיתי שכתבו שגם במילים עם מקף צריך להפריד, רק מהר"י אבוהב כתב שצריך להפריד בין הדבקים של 'על־לבבך' יותר ממה שמפריד בין תיבה לתיבה, והיינו למרות המקף המחבר ביניהם. אבל זה להדיא שלא כרד"ק (מכלול עג.) שכתב שלא להפריד, אלא רק להקפיד שישמעו שתי אותיות.
ב"ח:כתב ר"ע וצריך להפסיק בין תיבה לתיבה, דעל ההיא דאנשי יריחו היו כורכין את שמע שלא ברצון חכמים, מפורש בירושלמי, שלא היו מפסיקין בין תיבה לתיבה.
מהר"י אבוהב:כתב רב עמרם וצריך להפסיק בין תיבה לתיבה כו'. נראה דרצונו לומר שלא יאמר התיבות במרוצה אלא במתון מתון כאילו מונה מעות אחת אחת, והא דצריך ליתן ריוח בין הדבקים, ענין אחר הוא, והוא שלא יאמר על לבבך בנשימה אחת, אלא על בנשימה בפני עצמה, ולבבך בנשימה בפני עצמה, וזהו הריוח שנותן בין נשימה לנשימה, אבל שאר תיבות יכול לומר בנשימה אחת, רק שיפסיק בין תיבה לתיבה:
הב"ח עם מהר"י אבוהב, מתקשים שניהם ברב עמרם, אשר צריך להפריד כל התיבות של ק"ש, בעוד הגמרא אומרת רק להפריד תיבות דבוקות, ר"ל באותיות דומות, כגון על-לבבך.מפ' בירושל' שלא היו מפסיקים בין תיבה לתיבה. פי', הנה זה הירושלמי נראה שאינו מסכים עם גמרא שלנו, שבגמרא שלנו לא אמרו אלא צריך שיתן ריוח בין הדבקים, כגון על לבבך כו'. אלא שי"ל שריוח הוא יותר הפסק, ממ"ש בכאן שמפסיק בין תיבה לתיבה.
ברש"י מבואר, כמו בפוסקים לעיל, שטעם ריווח בין הדבקים, לא מפני האותיות, אלא בשביל להבדיל בין התיבות דווקא. אותיות דומות שבסוף תיבה האחת ובתחילת תיבה הסמוכה, הרי מחברות אותם תיבות כאחת, ולכך יש להרוויח ביניהם, בכדי שיוכרו התיבות כשתיים, נגד דברי הרד"ק שם. ספר היראה:בין הדבקים - תיבות המדובקות זו בזו, אם אינך מפרידן, כשהתיבה השניה מתחלת באות שהתיבה שמלפניה נגמרת, הוא קורא אותן שתי אותיות באות אחת, אם אינו מתעסק ליתן ריוח ביניהן כדמפרש רבא. בפרש שדי - אם תפרש שדי ותבדיל תיבות של מלכות שמים...
המבואר בלשונו, בטעם בריווח בין הדבקים, בשביל להדגיש מספר רמ"ח תיבות, כאו"א בפ"ע נגד הרד"ק שאין להפריד כ"א בין האותיות ולא בין התיבות שביניהם מקף.ובקריאת שמע יהיה נזהר שיוציא בשפתיו וישמיע לאזניו רמ"ח תיבות שבו, ויתן ריוח בין הדבקים, כדברי רבותינו ע"ה בכל לבבך ועל לבבך וכיוצא בהן...
מפורש יוצא מכל אלה, להרוויח בין התיבות דווקא, אפילו במקום מקף, ולא רק דין להבדיל אותיות דומות.ה' אחד, מאריכין באחד, כדי להרגיש בכל רמ"ח אבריו, כי בקריאת שמע רמ"ח תיבות כנגדן, לכן צריך ביותר להפריד בין הדבקים, ולדקדק שלא לחסר אות אחת:
כדכד כתב:דברי רש"י:" בין הדבקים - תיבות המדובקות זו בזו, אם אינך מפרידן, כשהתיבה השניה מתחלת באות שהתיבה שמלפניה נגמרת, הוא קורא אותן שתי אותיות באות אחת, אם אינו מתעסק ליתן ריוח ביניהן כדמפרש רבא. בפרש שדי - אם תפרש שדי ותבדיל תיבות של מלכות שמים..." שהזכיר מר אינם שייכים לעניננו
אם תדגיש את המלים שאני הדגשתי יצא שרש"י רק אומר שלא לקרוא את שתי האותיות כאחת
ע"ד זה יש לפרש גם את ה"פענח רזא" וה"ספר היראה" שהזכיר מר שכוונתם לתת רווח כדי שלא יקרא כאות אחת.
מה שהזכירו את מנין התבות הוא שצריך להפריד בין התיבות כהלכתם אבל כל הברה וההלכה שלה וכשקורא את התיבות שיש ביניהם מקף בהצמדה הוא קורא כהלכתם.
והמקורות היחידים התומכים בשיטת מר הם הרב עמרם הב"ח ומהר"י אבוהב ולא כל הראשונים וכל האחרונים
הב"י הביא את הרד"ק ולמה שזכור לי בד"כ הלכה כמו הב"י נגד הב"ח
גם כל בעלי הקריאה המוכרים לי נוהגים להצמיד תיבות שהם במקף ולא שמעתי על כאלה שלא
אולי דברי הב"ח ודעימיה מתיחסים דווקא ל"על לבבך" וכדומה ששם סוברים שיש להפריד התיבות למרות המקף כדי שלא ישתמע כאות אחת
עושה חדשות כתב:פסחים לט. א"ר אושעיא מצוה בחזרת ואמר רבא מאי חזרת חסא מאי חסא דחס רחמנא עילוון.
והנה התרגום מתרגם את המילה 'פסח' מלשון 'חס' -
"ותימרון דיבח חיס הוא קדם יי דחס על בתי בני ישראל במצרים".
ומבואר א"כ העדיפות בחזרת, משום ששמה הוא כעין 'פסח'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים