מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 20, 2021 7:37 pm

תוכן כתב:אינך יודע על מה אתה סח. בחסידות סטמר יש תנועה ענקית של יציאה בשאלה היינו חילון גמור בין בגלוי ובין בסתר, וחלק מהיציאה בשאלה הזאת מתאפיינת בפניה להשכלה. אלו שמתעניינים בפשוטו של מקרא, הם אלו שמזמינים את פרופסור קרלוס פרנקל להרצות על שפינוזה, הם אלו שכותבים, עורכים וקוראים עיתוני השכלה. הם אלו שמפרנסים גלריות לאומנות והצגות בבברודוואי, ונלאיתי למצוא קישורים. בקיצור, לא על חסידי סטמר תפארתך.

לאקשן בחרוסת

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי תוכן » ב' דצמבר 20, 2021 7:38 pm

אראל כתב:לאקשן בחרוסת


אפשר, ואפשר גם שאתה לא מודע.

תוספת בשעת הגהה:

כשאני אומר 'תנועה ענקית', איני מתכוין באחוזים, אלא במספרים. זאת אומרת, שיש מאות או אלפי יוצאים בשאלה בסטמר ברמה זו או אחרת. בציבור של 100,000 איש, זה אולי אחוז זניח, אבל במספרים מדובר בציבור גדול, שחלקו מוכשר, אפילו מאד.
נערך לאחרונה על ידי תוכן ב ב' דצמבר 20, 2021 7:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 20, 2021 7:42 pm

תוכן כתב:אפשר, ואפשר גם שאתה לא מודע.

ואתה יודע?
הרוצה לשקר ירחיק עדותו
'תנועה ענקית'...
מסתמא לא פחות מכמה מיליונים סטמורים [למה לא?] חוזרים בשאלה, ומזמינים את האפיקורסים להטיף לפניהם, הע?
say it again please

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי תוכן » ב' דצמבר 20, 2021 7:45 pm

לא שמתי לב שענית. ותיקנתי למעלה. עיי"ש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 20, 2021 7:49 pm

בתוך הגולה כתב:עד לפני כחודש לא הכרתי כלל את החומש המדובר (היינו פשוטו של מקרא. פשוטו של רש"י יש לי בביתי). בעקבות הפולמוס שהתלקח יצאתי לחפשו באוצרות בתי כנסיות ומדרשות שבסביבותיי.
מתוך כ-12 אוצרות ספרים מצאתיו בחמשה מהם, כולם בבתי כנסיות חסידיים! (וזו חלוקת שבעת האחרים: א' חסידי, א' ספרדי וחמישה 'ליטאיים' 'דגל התורה'))
איני טוען כמובן שמסלול ההליכה שלי יכול לייצר סטטיסטיקה (וגם לרבות [url=https://forum.otzar.org/viewtopic.php?[size=85]f=7&t=20852&start=200#p734979]מש"כ[/url]על המצוי בביה"ד בעלז) אבל מעניין אותי מה התרשמות שאר החברים כאן.

אנחנו מתגוררים באיזור קרוב וגם אני מצאתי את החומש רק בבית כנסת של בעלז. (בית הכנסת החסידי המשמעותי היחיד באיזור). כבר כתבתי ואחזור ואכתוב, למי שליבו נוקפו שמא יש כאן ניצנים של פלורליזם: ובכן, בבעלז למשל, לא תמצא את הליקוטים של ר"י קלפהולץ, בטח שלא ספרים היוצאים מבימ"ד של נכד ר"י מירוסלב. בגור לא תמצא שפ"א בהוצאת מכון בני בינה (של חסיד בעלז...), בישיבות תו"ת מן הסתם לא תמצא תניא של פאר מקדושים, (ובעבר לא היו ספרים של הצ"צ שיצאו בידי נכדים שאינם שייכים לרבותינו נשיאינו), בויזניץ מרכז אין ישועות משה עה"ת (אע"פ שיש בו הסכמת מנהיגם), בפאפא לא תמצא את ערוגת הבשם וקרן לדוד בהוצאת הרב שפירא מנאראל, במודזיץ לא תמצא את ישא ברכה של האמרי שאול, בסלונים לא תמצא באר אברהם וחסד לאברהם מכת"י שיצא ע"י סלאנים, ואטו כרוכלא וכו'. את המסקנות יסיק איש לפי דרכו...

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 20, 2021 7:57 pm

אראל כתב:הסכמת חתנו של הגרח"א פריינד שליט"א, חבר הבד"ץ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 20, 2021 7:59 pm

אראל כתב:הסכמת הגרח"א פריינד שליט"א, חבר הבד"ץ

זה מה שנקרא

נדפס בפיעטרקוב כמש"נ באמסטרדאם

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חרסון » ב' דצמבר 20, 2021 9:03 pm

איש_ספר כתב: בישיבות תו"ת מן הסתם לא תמצא תניא של פאר מקדושים, (ובעבר לא היו ספרים של הצ"צ שיצאו בידי נכדים שאינם שייכים לרבותינו נשיאינו)


פאר מקדושים תמצא גם תמצא, ואפילו את ספרו החדש של הרב פנחס פרידמן על התניא. לגבי ספרי הצ"צ, המניעה מללמדם ע"י החסידים הייתה מטעם אחר, אבל הרבי הסיר את ההתנגדות כהשהדפיסם בעצמו (תוך מתן מלוא הקרדיט למו"ל הראשון ז"ל), כדרכו בקודש להרבות בלימוד ובהפצת התורה ככל הניתן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 20, 2021 9:07 pm

חרסון כתב:
איש_ספר כתב: בישיבות תו"ת מן הסתם לא תמצא תניא של פאר מקדושים, (ובעבר לא היו ספרים של הצ"צ שיצאו בידי נכדים שאינם שייכים לרבותינו נשיאינו)


פאר מקדושים תמצא גם תמצא, ואפילו את ספרו החדש של הרב פנחס פרידמן על התניא. לגבי ספרי הצ"צ, המניעה מללמדם ע"י החסידים הייתה מטעם אחר, אבל הרבי הסיר את ההתנגדות כהשהדפיסם בעצמו (תוך מתן מלוא הקרדיט למו"ל הראשון ז"ל), כדרכו בקודש להרבות בלימוד ובהפצת התורה ככל הניתן.

יש"כ על הרישא, כתבתי בהשערה, ותודה על התיקון. כלפי הסיפא ידעתי ולכן כתבתי "בעבר". לגבי "הטעם האחר", הוא אותו הטעם של שאר המנויים, אלא שבעינך שלך עדיף משלהם...

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חרסון » ב' דצמבר 20, 2021 9:08 pm

כמובן שלא עדיף בעיני כלל. אני נתחנכתי בדורו ובדרכו של הרבי...

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 20, 2021 10:40 pm

תוכן כתב:
אראל כתב:לאקשן בחרוסת

אפשר, ואפשר גם שאתה לא מודע.
תוספת בשעת הגהה:
כשאני אומר 'תנועה ענקית', איני מתכוין באחוזים, אלא במספרים. זאת אומרת, שיש מאות או אלפי יוצאים בשאלה בסטמר ברמה זו או אחרת. בציבור של 100,000 איש, זה אולי אחוז זניח, אבל במספרים מדובר בציבור גדול, שחלקו מוכשר, אפילו מאד.

כ.. שב על קיאו..
לא 'שש מאות' ולא 'אלפי', סתם שטויות במיץ
הקישורים שזכרת, הם לאו דוקא סטמורים, אני מכיר מהם שמקורם בוויזניץ מחללי שבתות... [ואחד מהחברה כותב ותיק בפורום ההוא, כותב גם כאן...] מה נעשה, בכל כרם טוב ישנם פירות באושים, ואני מעיד לך ברור, שלא הרדיפה אחר ידיעת הפשט בתוה"ק הוליך אותם שולל להשכלה....
ואגב כדאי להזכיר, אחד מהתלמידי חכמים הגדולים בסאטמאר, מפורסם ביותר בשיעוריו בחומש ורש"י על עומק הפשט, ה"ה הגאון הגר"ש גרינבוים בעל סיעתא דשמיא שליט"א

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי גימפעל » ג' דצמבר 21, 2021 8:14 am

מצאו את דברי ה'כפירה'

https://drive.google.com/file/d/1KNX7DP ... ml3F0/view

אתגר למומחים לחפש מקורות לכל דברי ה'כפירה'
(לא צריך לטרוח הרבה יש אוצר מפרשי התורה)

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 21, 2021 10:10 am

גימפעל כתב:מצאו את דברי ה'כפירה'

https://drive.google.com/file/d/1KNX7DP ... ml3F0/view

אתגר למומחים לחפש מקורות לכל דברי ה'כפירה'
(לא צריך לטרוח הרבה יש אוצר מפרשי התורה)

א. מרגיז לקרוא דברים בשם "מעוררים" אלמוניים. אם אתם עומדים מאחורי דבריכם - צאו בפנים גלויות ובשם מלא! בדיוק כמו בעלי הפירוש.

ב. למה אין מילה אחת ו/או הסכמה אחת מגדולי ישראל על כתב הפלסתר הזה? למה להכות בסתר ורק על סמך "אני ודעתי הגדולה והרחבה"?

ג. לא ברור למה הנוסח המליצי והמתפתל. אבל שפה היא חלק מהחשיבה והתפיסה. והשפה הזו היא חלק מהטענה. תפשיט את הטענות מהשפה הזו - ויישאר משהו מאד חיוור ולא משכנע/מלהיב, ולא מרומם אלא טכני. והיא הנותנת, זו ראיה לעצם הטענה. [וכן, כך הוא טבעם האמיתי של הדברים האלה. בכל דבר שבקדושה פונים אל החלק הגבוה והפנימי של הנפש (שהוא המזהה ומתחבר לקדושה/אלוקות שבמציאות. איננו מכונות וטכנאי מצוות והוגי דעות בלבד. היהדות אינה רק קרקעית), ולזה יש שפה אחרת (כעי"ז כתב גם הרב דסלר, של"השבות אל לבבך" יש שפה אחרת מזו של "וידעת היום"), שאם תוציא אותה מהתמונה - נשארת פונה רק אל החלק החיצוני ונמוך שבנפש, ובהתאם לכך תהיה כל התפיסה. ואכמ"ל].

ד. לא הבנתי מה טוענים שהעלימו מהפסוק הראשון בתורה את שמי השמים העליונים. מי מהמפרשים במקום - כולל רש"י - כן פירש כך? והרמב"ן שם מביא מהמדרש "את השמים - לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות".

ה. בצירוף כלל המובאות אני מבין את הטענה, אבל פלא שיש מעידים שהחומש מלא רוממות אל ושגב וחלק מעידים שהוא מקַרְקֵעַ ומְשַטֵחַ הכל לארציות. ואולי תלוי מי הקורא ומה הרקע שלו. ואם כנים הדברים - אין להביא ראיה מהקדמונים שעשו כן. אצלם זה לא פגע ביראה ובקדושה וברוממות. אצלנו יתכן מאד שכן. (לומר על אלקים שהוא מתהלך בגן לרוח הנעימה של הערב.. וכו'). כל זה בהנחה שאין סילופים והשמטות במובאות ושלא מדובר בשקרים וכו'.

אהרן חן
הודעות: 66
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' דצמבר 21, 2021 11:34 am

קבלתי:

בנוגע למכתבו של הרב חזן שעלה כאן, ראשית המכתב ישן, הוא התפרסם בעיתונות בערש"ק פרשת לך לך.

הרב חזן יהודי שקדן וידוע ספר, חייכן ואציל המידות - הוא מהיושבים ראשונה בקהילה הקנאית "קהל חסידי ירושלים". הוא נשכר ע"י ההוצאה. הרב חזן אדם בעל מעלות רבות אבל אין לו שום דבר שמכשיר אותו לתפקיד מבקר, דבר הדורש חוש ביקורת מיוחד. בשיחות פרטיות הודה הרב חזן שהוא רואה ברב אנשין העורך, איש המקצוע שמבין יותר ממנו, ולכן בכל וויכוח ביניהם נכנע להרב אנשין. להוציא מן הכלל, ארבע פעמים שהתעקש נגד הרב אנשין.

פלוני דיבר איתו בטלפון, והציע בפניו מטענות המתנגדים. מתוך דברי הרב חזן הובן שהסכמה היא למחצה לשליש ולרביע.
ראשית הוא אמר שההסכמה מתייחסת למקורות, דהיינו שהמקורות הם נכונים לדעתו. והוא לא מתייחס לסלט שעשו מהמקורות. השואל, ציטט בפניו את דברי הגר"נ קופשיץ שלדעתו "המלמד שילמד מספר זה כסדר, עוקר מהילדים את יסודות הדת"., הרב חזן אמר שהוא מסכים עם הדברים לגמרי. השיחה הוקלטה.

הגר"נ קופשיץ שמע את דברי הרב חזן, וביקש מהרב חזן, שיפרסם את תוכן הדברים על שמו. כלומר, את העובדה שהסכמה שלו היא על המקורות בלבד ולא על השימוש בהם, ובעיקר שגם לדעתו המלמד שילמד ילדים מספר זה כסדר עוקר מהילדים את יסודות הדת, (זאת למשל בניגוד להתבטאות של אדמו"ר אחד, שהרב חזן מצטט במכתבו הישן, המשתבח בפירוש שמאיר עיני צעירי הצאן!). הגר"נ קופשיץ התבטא, שהר"ז דומה לבד"צ שנותן הכשר, ומצטדק שהמדובר רק לגבי הפרשת תרומה. ואולם לא הופרשו מעשרות, והר"ז גם בכלל ערלה, גזל או הקדש, מלא רימה ותולעה.

הרב חזן נענה לבקשת הגר"נ קופשיץ, כתב הבהרה בכתב ידו. אבל את המשפט בדבר משפטו של מלמד המלמד כסדר מתוך החומש, לא הסכים לכתוב, הוא מנמק את זה בנוסח שמשמע ממנו כי לדעתו הוא לא הגיע למידה זו. כלומר, להבנתו, להכשיר הוא ראוי, על כל המשמעות שיש לזה, אבל לפסול, קטן הוא בעיניו.

הרב חזן התחייב שמכון 'לשם' יפרסמו את ההבהרה מטעמם. עברו חודש וחצי מאז, והדבר לא קוים. כפה"נ אין ידו של הרב חזן תקיפה על המו"ל, כשאין הדברים לרוחו של המו"ל.

רצ"ב תוכן ההבהרה ותמונת כתב ידו של הרב חזן


החיבור נועד כהמשך לחיבורנו 'רש"י כפשוטו', להרחבת ביאור המקרא עפ"י דברי המפרשים הראשונים והאחרונים, אם בהוספת ביאורים ופרטים, ואם בפירושים נוספים שפירשו המפרשים בדרך פשוטו של מקרא. ואם בהסברת קשרי הפסוקים וכפילותם, ועוד.

ופשוט שהפירוש הבסיסי לתורה הוא פירש"י [שע"ז נתחבר חיבורנו הנ"ל], כמו שנלמד כל הדורות בכלל ישראל, וכמ"ש הרמב"ן בהקדמת פירושו, בתו"ד, וז"ל: ואשים למאור פני... פירושי רבינו שלמה... לו משפט הבכורה, בדבריו אהגה באהבתם אשגה. עכ"ל.

וכבר כתב רבינו החפץ חיים זצ"ל (בסוף ס' חומת הדת): לפי החינוך האמיתי המחוייב כדת שנהגו אבותינו, שמלמדים עם הנער כל ה' חומשי תורה עם פירש"י - שבו מתבאר פשוטו של מקרא ע"פ מוסדות תורה שבע"פ המסורה לנו, המבארת לנו כל מצוה ומצוה שבתורה כהלכתה ע"פ הקבלה, נשתרש בלב הנער עכ"פ מידיעת בית רבן, כל מצות התורה - האסור והמותר, האזהרות והעונשים, המדות הקדושות ויסודות האמונה בהשגחת ה' ונפלאותיו, הכל נכנסין ונשרשין בלב הנער... למדו את בניכם חמשה חומשי תורה עם פירש"י וראשונים ,כמו שנהגו אבותינו מעולם. עכ"ל.

ופשוט לפי"ז אשר כל מלמד חובה עליו ללמד הנערים חומש ופרש"י, וזכאי הוא להוסיף ולהרחיב בפירוש הדברים ולהעזר בפירושנו הנפלא הנ"ל, כפי השגת לב הנערים, וללמד פירוש התורה עד פרש"י ז"ל דווקא, כפי השגת לב הנערים [וכדברי הח"ח שזהו ביאור פשוטו של מקרא עפ"י מוסדות התורה שבע"פ, שזה מבאר לנו כל מצווה כהלכתה עפ"י הקבלה, וזה נשתרש בלב הנער, בשילוב המידות הקדושות ויסודות האמונה בהשגחת ד' ונפלאותיו], וד' יהא בעזרינו שלא יצא מכשול ותקלה מתח"י.

[ברצונכם תוסיפו שהגר"נ קופשיץ הוסיף והתבטא בלהט שכל מלמד וכו', אני אין בסמכותי להתבטא כך לציבור].

נ.ב. לפי האמור פשוט שהפירוש הנ"ל אינו מהוה תחליף ללימוד העיקרי והבסיסי של רש"י הקדוש, ורק נועד להעשיר הלומד.


חזן סריקה.jpg
חזן סריקה.jpg (492.46 KiB) נצפה 6771 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 21, 2021 11:50 am

בכת"י חסר העיקר: חתימתו של הרב חזן...

במכתב של הרב חזן שהובא לעיל כתוב שהחיבור זכה להסכמה מפורשת מבד"ץ העד"ח ושהם אלה שמינו אותו למבקר. כנראה שגם להם אין את אותו חוש ביקורת מיוחד.

אה, וכמובן גם ל"אדמו"ר אחד" מרחמסטריווקא.


והעיקר: כל מה שכתוב כאן בכת"י הוא שהבכורה היא לפירוש רש"י ושפשש"מ לא נועד להחליפו אלא להעשרה. זה דבר שאיש מהעורכים לא טען אחרת, ושטות לחשוב ככה מעיקרא, ולא מוטל על בעלי החיבור האחריות לשוטים שיחשבו ככה.

אין בכת"י כאן מילה אחת של חזרה מעצם תוכן החיבור! להיפך, הוא קורא לו "פירושנו הנפלא".

זו כבר הפעם השניה (הקודמת היתה מכתב הבד"ץ האחרון שהובא, שהגבתי עליו במקומו) שאני רואה שהמתנגדים מנפנפים בתרועות "אהה!" במסמך שאין בו שום דבר התומך בדבריהם, אלא להיפך. ופלא איך לא חלים ולא מרגישים. עם מי יש לנו כאן עסק? אנשים שלא יודעים לקרוא? שלא רוצים לקרוא? (כבר כתבו באשכול לעיל שככה נראים גם הרבה מדבריהם על עצם הפירוש). וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' דצמבר 21, 2021 12:00 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אהרן חן
הודעות: 66
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' דצמבר 21, 2021 11:54 am

העיקר לכתוב...
אם מישהו היה רוצה לזייף, הוא היה מזייף ממישהו יותר חשוב מאשר הרב חזן, ואם יש לו חיבה מיוחדת לרב חזן, היה "מתאמץ" ומזייף גם את חתימתו.
מהבד"ץ לא נדרש חוש ביקורת, אמנם נדרש מהם למצוא את האיש בעל חוש הביקורת, וכנראה שבזה הם נכשלו...

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 21, 2021 12:02 pm

ערכתי את הודעתי הקודמת = ההוספה מ"והעיקר' וכו'.
(אפשר לסכם אותה במילים שלך: "העיקר לכתוב"...)
נא תגובתך...

לגבי הבד"ץ, מחילה מכבוד תורתך הרמה מעל כולם, אבל אתה יכול רק לומר ש"לדעתך" הם נכשלו. (והאדמו"ר אחד מרחמסטריווקא הוא קאלטער ומשכיל). חצוף.

בפרט שכפי שכתבתי בהודעתי הקודמת, לא נראה שאפילו קראת את מה שהבאת בעצמך, שום חזרה שלו מהחיבור עצמו ועוד קורא לו "הנפלא" (לא רק ל"מקורות", אלא גם ל"סלט" הסופי! מה שפשוט גם מממכתבו הקודם, המפורש שעסק בחיבור עצמו כמה שנים על הסדר וכולו קודש נקי מכל רבב בשפה ברורה ונעימה טבול ביראת שמים טהורה וכו'), ואתה מנפנף בזה. הוא לא אמר שום כלום בנוגע לעצם החיבור, לא קיבל שום טענה (וסלח לי אם אני לא מקבל את עדות כבודך על דברים שבעל פה). כל ההבהרה הזו היא רק כלפי שוטים שעשו מזה עיקר על חשבון רש"י אז הוא "מבהיר" לטפשים שצריכים את זה שרש"י נשאר העיקר (ופשיטא. הרי הם בעצמם טרחו כ"כ קודם כל לחבר רש"י כפשוטו ולא יצאו מיד עם הפשש"מ). זה הכל.

עכשיו תגיד לי למי אין "חוש" ביקורת. כנראה מרוב חושים מחושחשים איבדתם את היכולת פשוט לקרוא.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' דצמבר 21, 2021 12:46 pm

הרב צופה ומביט: ההעלבות האישיות אינן מכבדות את כותבן.

אהרן חן
הודעות: 66
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' דצמבר 21, 2021 2:02 pm

לא אהה ולא כלום. באופן אישי דעותיהם של בד"ץ העדה"ח, האדמו"ר שהזכרת והרב חזן, לא מעלות ולא מורידות אצלי כלום. לא קראתי לשום אדמו"ר קאלטער או משכיל. גם את שאר הדברים ששמת בפי לא כתבתי מעולם, (לתשומת לב מי שתפס פטרונות על הבנת הנקרא), בס"ה כיון שהביאו את מכתבו הישן של הרב חזן, הבאתי מכתב חדש שלו. סיפרתי על שיחת טלפון שהתקיימה, סיפרתי על הרקע, מה היה בינו לבין הרב קופשיץ. לא דייקתי לשונות ולא כתבתי פרשנות. הפרשנות היחידה שאינה עובדה המופיעה בהודעתי, היא מה ששמעתי שהרב חזן אין לו חוש ביקורת הנצרך למבקר. או שכן או שלא. לא ע"ז יקום ויפול שום דבר.

עכשיו התור שלך לכתוב את המגילות הארוכות שלך, שכמו תמיד אין בהם שום עובדה ושום ידיעה ושם כלום, (שאפו על האבחנה החדה: אין את חתימת הרב חזן. מדהים). רק אני הנאור, אני המבין, אני המכיל, אני המיכל, אני גילתי את האור, ואתם חשוכים/זייפנים/פושעים. את זה כבר שמענו. אם יש משהו חדש, נשמח לשמוע. אם אין, נשמח לקבל את זה בקצר יותר.
אראל כתב:ואגב כדאי להזכיר, אחד מהתלמידי חכמים הגדולים בסאטמאר, מפורסם ביותר בשיעוריו בחומש ורש"י על עומק הפשט, ה"ה הגאון הגר"ש גרינבוים בעל סיעתא דשמיא שליט"א
כפי השמועה לפני ימים אחדים הוא דיבר על הפירוש בפהרסיא וגינה אותם בלשונות קשים. כמי שקרוב אליו אולי תברר את הדברים.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 21, 2021 3:05 pm

כמו שכתבתי כמה פעמים, פירוש 'מהפכני' צריך חיזוק והסכמה ברורה לכל לראש. כל עוד אין לנו הסכמה, אפילו אם לא תהיה התנגדות ברורה, עלינו להתייחס אליו באופן של 'חשדהו וחשדהו וחשדהו וחשדהו'!

ה'חזקת מריה קמא' נמצאת אצל המתנגדים, ומי שרוצה לתמוך הוא שצריך להביא עדותו, ובינתיים למרבה הפלא לא יצא (ככל שראיתי) מכתב תמיכה אחד ברור, אפילו לא מ'רבנים מטעם'...

[ובינינו, גם לצדיקים גדולים חסר לפעמים חוש ביקורת בסיסי, וזה שיהודי פלוני מאריך בתפלה ומכוון את כל כוונות האר"י לא הופך אותו ליותר 'מבין' בענינים של הוצאה לאור ופרשנות המתאימה לנשים וילדים, והדברים כל כך פשוטים למי שבאמת מבקש אמת].

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 21, 2021 3:18 pm

אהרן חן כתב:
אראל כתב:ואגב כדאי להזכיר, אחד מהתלמידי חכמים הגדולים בסאטמאר, מפורסם ביותר בשיעוריו בחומש ורש"י על עומק הפשט, ה"ה הגאון הגר"ש גרינבוים בעל סיעתא דשמיא שליט"א
כפי השמועה לפני ימים אחדים הוא דיבר על הפירוש בפהרסיא וגינה אותם בלשונות קשים. כמי שקרוב אליו אולי תברר את הדברים.

להרב הנ"ל יש לו עמי קרבת משפחתי, אי"ה אברר

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 21, 2021 3:28 pm

אהרן חן כתב:המגילות הארוכות שלך, שכמו תמיד אין בהם שום עובדה ושום ידיעה ושם כלום.

יש לך גם ביסוס ל"כמו תמיד" הזה או ששוב מדובר בפיטומי מילי בעלמא "העיקר לכתוב"?

או בכלל למה שעשית ממני בעל הצד בויכוח על הפירוש הזה + נאור וגיליתי את האור וכו'?

ההודעה הזו מעידה על קודמותיה, ומבחינתי די בזה.
הקורא יקרא והבוחר יבחר.
כל טוב סלה.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' דצמבר 21, 2021 5:37 pm

דרומי כתב:כמו שכתבתי כמה פעמים, פירוש 'מהפכני' צריך חיזוק והסכמה ברורה לכל לראש. כל עוד אין לנו הסכמה, אפילו אם לא תהיה התנגדות ברורה, עלינו להתייחס אליו באופן של 'חשדהו וחשדהו וחשדהו וחשדהו'!

ה'חזקת מריה קמא' נמצאת אצל המתנגדים, ומי שרוצה לתמוך הוא שצריך להביא עדותו, ובינתיים למרבה הפלא לא יצא (ככל שראיתי) מכתב תמיכה אחד ברור, אפילו לא מ'רבנים מטעם'...

[ובינינו, גם לצדיקים גדולים חסר לפעמים חוש ביקורת בסיסי, וזה שיהודי פלוני מאריך בתפלה ומכוון את כל כוונות האר"י לא הופך אותו ליותר 'מבין' בענינים של הוצאה לאור ופרשנות המתאימה לנשים וילדים, והדברים כל כך פשוטים למי שבאמת מבקש אמת].


תפתח מקראות גדולות (עם ראשונים, לא אלה רק עם ספרי החסידות), ותזהה שזה כלל לא מהפכני!

לגבי ה'חזקת מרא קמא' החמדמודה שהמצאת,
אז יש חזקת מרא קמא שהרבה גדולים לא הוציאו פירוש לחומש. (אני לא מדבר על וורטים על סדר הפרשה)
ואם אחד הגדולים מוציא ביאור ופירוש המקרא, אליו יילכו ויראו, או ישאלו מה לקרב ומה פחות (למשל הנצי"ב, או בדור האחרון - הגר"י קמינצקי ה'אמת ליעקב').
בינתיים שוב בורות גמורה בהכרות המקראות גדולות, ראשונים ואחרונים.
כמעט כולם פירשו ע"ד הפשט, כמובן שרבים מהם כתבו גם על דרך שאר הפרד"ס, אבל רבים כתבו בעיקר ע"ד הפשט. גם בחומש הנזכר הביאו גם ע"ד הפשט וגם ע"ד חז"ל.
לכן, לא יעזור כל ההמולה והבלאגן שיעשו בעלי ההשקפה/מחשבה/חסידות, עדיין אין מה לעשות, ארון הספרים היהודי הכיל ויכיל פירושים על דרך הפשט.
כל מי שיראה לנכון לו שיזעק, אבל השיירה בסוף תעבור.
אלא אם כן יחליטו לזרוק חלק ניכר מהארון היהודי.
(כמובן עדיין פתוחה הדרך להמשיך להוציא את דברי רבותינו מהקשרם, ואז גם הרשב"ם וגם הרמב"ם וגם הגר"א יכולים לסבור כשיטת העלונים למיניהם.. מצחיק ומחריד שלא מזדעקים על כך חכמי הפורום. ד"ת נעשים לזונה בחוצות קריה, זה נורא ואיום.)

ולגבי חוש ביקורת וכו' שחסרה לגדולי התורה...
חזקה היא שכשמתחילים לעקם את דברי רבותינו ז"ל, בסוף גם מזלזלים ברבותינו החיים שלא סבורים כהשקפתנו.
נערך לאחרונה על ידי עושה חיל ב ד' דצמבר 22, 2021 11:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' דצמבר 21, 2021 5:49 pm

דרומי כתב:ה'חזקת מריה קמא' נמצאת אצל המתנגדים

לשמוע את הרב דרומי אומר משפט כזה על ה'מס'נגדים', זה בהחלט גאולה...
אני כמובן מדבר בהלצה...

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 21, 2021 7:06 pm

אחרי כל ההלצות אני חושב שכוונתי מובנת למי שמבקש את האמת:

כל ספר, ובפרט כזה שיצא עליו ערעור, דורש הסכמה.

וההסכמה צריכה להיות ממישהו מוכר, שיש לו איזה ידיעה בתחום, ואין לזה קשר לעניני השקפה ופוליטיקה.

בעיניי, גם אם הרב מאזוז שליט"א לרפו"ש יתן הסכמה על החיבור (הסכמה ממש, לא סתם המלצה לתמוך במחבר כי הוא עני ואביון וכדומה) - יש בכך ממש.

וכל עוד לא ראיתי שום הסכמה ממישהו שבאמת עבר על הספר ומבין משהו בתחום - הספר נשאר חשוד.

[אגב, מעולם לא ראיתי את הספר הנידון ואני ניזון רק ממה שקראתי כאן.

עוד אני חייב להבהיר, כי אין בדיבורים נגד הספר שום פגיעה ב'פשט', אלא אדרבה - זהו חיזוק ה'פשט', להבין שחלק ה'פשט' שבתורה אינו פרוץ לכל אחד לעשות ככל העולה על רוחו, אלא יש לו כללים והגדרות והגבלות כמו שאר חלקי התורה.

וכשם שלא יעלה על הדעת שיוציא מישהו ספר פסקי הלכה לציבור הרחב (לא פלפולים, אלא פסקים חתוכים) בלי אף אחד שיעיד על כוחו ויכולתו לפסוק היטב, ושהספר אכן ראוי להוציא ממנו הלכה ברורה, כך לא מתקבל על הדעת שמישהו יוציא פירוש מנוקד ומסכם על התורה עצמה ללא הסכמות והסמכות].

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 21, 2021 7:28 pm

אראל כתב:
אהרן חן כתב:
אראל כתב:ואגב כדאי להזכיר, אחד מהתלמידי חכמים הגדולים בסאטמאר, מפורסם ביותר בשיעוריו בחומש ורש"י על עומק הפשט, ה"ה הגאון הגר"ש גרינבוים בעל סיעתא דשמיא שליט"א
כפי השמועה לפני ימים אחדים הוא דיבר על הפירוש בפהרסיא וגינה אותם בלשונות קשים. כמי שקרוב אליו אולי תברר את הדברים.

להרב הנ"ל יש לו עמי קרבת משפחתי, אי"ה אברר

מישהו שלח לי במייל:
אמסור לך גופא דעובדא ששמעתי מכלי ראשון בלי להזדקק לגופן של דברים
אמר לי ידידי ..., הג' ר' שמעי ציווה בשבוע העבר לגבאי ביהמ"ד הגדול ראדני [ביהמ"ד סאטמאר בוויליאמסבורג] להוציא כל החומשים פשוטו של מקרא מאוצר הביהמ"ד אך אמר להם שיהיה בהשכל ודעת בשתיקה באופן שלא יוגרם רעש בביהמ"ד,

אמר לי הדיין ... שליט"א, שר' שמעי' אמר לי שהחומש הזה איז נישט אויסגעהאלטן וכו', ושאלתי לו, מה החילוק בחומש שלו [פירוש סיעתא דשמיא] שג"כ פירש המקרא ע"ד הפשט דלא כרש"י, השיב לי ר' שמעי' שהוא הקפיד שכל ביאור ופירוש יהי' מבוסס על דברי חז"ל ומדרשים הקדמונים, ולא הביא ביאורים חדשים שאין לו מקור בחז"ל ומדרש אפי' שכתוב במפרשי המקרא,כדוגמ' רד"ק וכו', ואמר לי שרד"ק גווענדליך לא למדו על פירוש הכתובים וכו' ! וכ"ש פירושי הרש"ר הירש לא הי' לימוד אצלינו כלל וכלל, והג' ר' שמעי' הביע לו מורת רוחו על העזתו 'די געוואגטקייט' פון דעם מחבר פשוטו של מקרא לעשות דבר חדש כזה שלא הי' נפוץ אצלינו מעולם, וזה יהי' כתחליף לימוד חומש רש"י הנהוג עד כה

ואמר לי הדיין ... שליט"א, שצריך לברר בחומש סייעתא דשמיא אם כנים הדברים... שאינו מפרש המקראות רק על דרך הנ"ל, וגם אם זה חילוק נכון, וה' הטוב יכפר, ע"כ.


אמר אראל: אני בדקתי את החומש 'סיעתא דשמיא' [נמצא באוצר], ונכונים הדברים
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ג' דצמבר 21, 2021 8:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

רב ייבי
הודעות: 84
הצטרף: ה' יוני 14, 2018 6:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי רב ייבי » ג' דצמבר 21, 2021 7:39 pm

אראל כתב:אמר אראל: אני בדקתי את החומש 'סיעתא דשמיא' [נמצא באוצר], ונכונים הדברים

גם אם זה נכון שהוא התנהג ככה, מאן יימר שהחילוק הוא חילוק נכון, כפי שכבר העיר הדיין ע"ז, ומה לנו כי נלין על מו"ל חומש כפשוטו שהתנהגו אחרת?
זאת ועוד, הלא הרד"ק והאבע"ז חזקוני ספורנו ר"י בכור שור, והמשך חכמה, והרש"ר הירש, ואטו כי רוכלא, מכריעים את הכף בפירושיהם שלא סברו כמותו.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 21, 2021 7:43 pm

רב ייבי כתב:גם אם זה נכון שהוא התנהג ככה, מאן יימר שהחילוק הוא חילוק נכון, כפי שכבר העיר הדיין ע"ז, ומה לנו כי נלין על מו"ל חומש כפשוטו שהתנהגו אחרת?
זאת ועוד, הלא הרד"ק והאבע"ז חזקוני ספורנו ר"י בכור שור, והמשך חכמה, והרש"ר הירש, ואטו כי רוכלא, מכריעים את הכף בפירושיהם שלא סברו כמותו.

כוונתו פשוטה ומובנת, לא מצינו מעולם שהעמידו 'פירוש שלם באופן ליקוט, וקובע שכך הוא פשוטו של מקרא' מיוסד על פירושי אחרונים דלא כפירושי הראשונים

בתוך הגולה
הודעות: 823
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' דצמבר 21, 2021 7:57 pm

מהחומש של ר' שמעיה יצא עוד חלקים חוץ ממה שבאוצר (שמות-בשלח)?
הרב אראל יש"כ על התשובה המהירה!

[ואגב מי הוא הגרח"ק (הדיין?) המוזכר?]
נערך לאחרונה על ידי בתוך הגולה ב ג' דצמבר 21, 2021 8:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 21, 2021 8:05 pm

בתוך הגולה כתב:מהחומש של ר' שמעיה יצא עוד חלקים חוץ ממה שבאוצר (שמות-בשלח)?

לא

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 21, 2021 8:05 pm

אראל כתב:
רב ייבי כתב:גם אם זה נכון שהוא התנהג ככה, מאן יימר שהחילוק הוא חילוק נכון, כפי שכבר העיר הדיין ע"ז, ומה לנו כי נלין על מו"ל חומש כפשוטו שהתנהגו אחרת?
זאת ועוד, הלא הרד"ק והאבע"ז חזקוני ספורנו ר"י בכור שור, והמשך חכמה, והרש"ר הירש, ואטו כי רוכלא, מכריעים את הכף בפירושיהם שלא סברו כמותו.

כוונתו פשוטה ומובנת, לא מצינו מעולם שהעמידו 'פירוש שלם הקובע שכך הוא פשוטו של מקרא' מיוסד על פירושי אחרונים

כל הפירוש פשש"מ מיוסד על פירושי אחרונים?
הנצי"ב לא קבע פירוש שלם כזה?

לענ"ד הטענה היא כמו שהביאו כאן לעיל [וכתבתי הבוקר שאני מבין אותה], שבעם ישראל התקבל - בפרט ללימוד צעירי הצאן ובעלי הבתים הקובעים לימוד מקרא, כלומר לכלל הציבור שאינם ת"ח המעיינים במקרא - לא כך.
וטעמא רבא בדבר, כי אנו בקטנותנו לא יכולים ללמוד [כסדר קבוע בכל החומש על הסדר, שהוא יהיה הבנת ה"מקרא" הבסיסית שלנו] פשוטו של מקרא כמות שהוא [כפירושי הראשונים שהוזכרו] בלי דרשות חז"ל ומוסר ואלוקות ונסים וכו' - ועדיין תישאר בנו הרוממות והקדושה של הדברים, לימוד שיוסיף בנו יראת שמים ויסודי היהדות [כמו שכתב החפץ חיים שאצלנו מוכרח לימוד מקרא להיות כזה]. ומשמים סייעו ביד רש"י - ועם ישראל לא בכדי נאחז בו בכל כוחו - לכתוב פשוטו של מקרא - כמו שהעיד רש"י שכתב רק זאת - בלול מדרשות חז"ל ומכל מידה נכונה ויראה ואהבה ודביקות ויסודי התורה והיהדות [כמו שכתב החפץ חיים].
כתבו לעיל שהגר"ל מינצברג לימד כיצד ללמוד פשוטו של מקרא ברוממות וקדושה [וכבר כתבתי לעיל פעמיים על פשוטו של אדם ופשוטה של יהדות]. דא עקא שהחומש הזה אינו שיעורי הגר"ל מינצברג, ולא מוקף במעטפת הגותית שתסביר את מקומו, אלא אך ורק הפשוטו כמות שהוא... [שוב, אם כנים הדברים שאכן כך הוא. כי רבו הטוענים באשכול ובהסכמות שלא כך הוא, אלא שהפירוש רווי יראת שמים וקדושה...].

ואוסיף/אחדד/אמחיש: אילו התחיל איזה חיידר ללמד לילדים על החומש כסדר [כמפרש המקרא הבסיסי/יחיד] את הרמב"ן [וכל שכן את הרד"ק/אב"ע/רשב"ם] ולא את רש"י - כלומר לא שהיו מלמדים איזה ליקוט ערוך בן זמננו, אלא את הראשונים הנ"ל כמות שהם [בעלי התוספות, ר"י בכור שור וכו'] - היו יוצאים נגדו באותה עוצמה [אם כי לא באותן לשונות חריפות, כי בכ"ז מדובר ברמב"ן וכו'].

לכן כל/עיקר הטענה [ואין לערב כאן לסל אחד מתנגדים שונים מטעמים שונים, אלא יש לחלק היטב כלפי מה מתנגד כל אחד] היא על מה שהציגו פירוש זה באופן שכלפי חוץ נראה - ואולי גם מושך אנשים - כתחליף לרש"י, באופן שכנראה המציאות מראה שאנשים - מלמדים, מורות, בעלי בתים - פונים קודם כל לפירוש זה, ואז אל רש"י שנעשה כתוספת, ולא כהיסוד.
אבל אין [עיקר ה]טענה על עצם הפירוש כמות שהוא - אילו באה הבהרה נחרצת - כמו שעשה הרב חזן - שזה רק להעשרה למעיינים במקרא ורוצים לדעת עוד פירושים.

השם "פשוטו של מקרא", והמיקום על הדף בספר, ובתוספת מה שלאנשים מסוימים נראה כבחירה מכוונת של מה להביא ומה להשמיט ואיזה תמהיל פשטני דווקא ובדווקא לעשות - הוא שעורר את המהומה.
אבל בחלק הזה בנקל לתקן: לשנות את השם מ"פשוטו של מקרא" נניח ל"אוצר מפרשי הפשט" וכיו"ב, למקם אותו מתחת לרש"י ולא מעל, ובנוגע לתמהיל - זה כבר באמת ענין של טעם אישי, ואני מניח שרגישויות קודמות/שונות גורמות לאנשים שונים לראות/לטעום/לחוש דברים שונים כלפי הפירוש הזה.

עוד [וכרונולוגית: קודם] עורר את המהומה מה שבפועל מלמדים ומורות פנו ללמד ילדים דוקא את זה. וכאן באמת בנקל לתקן: במקום לצעוק על מחברי הפירוש / המו"ל - לצעוק [או להסביר/להבהיר בנחת - או לבקש מהמו"ל/עורכים שיוציאו הבהרה כזו] על המלמדים והמורות שלא ילמדו את זה כתחליף לרש"י, כי זה נועד להעשרה למעיינים במקרא, אחרי שכבר העבירו הסדרא חורש"י.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יותם » ג' דצמבר 21, 2021 9:26 pm

אני חושב שצריך לעשות קובץ מסודר עם כל מערכות הכללים. מתחיל להיות כבר בלאגן ככה.

יש סוברים שחייבים לפרש את המקרא רק לפי רש"י, ויש גורסים שאפשר לחלוק עליו אבל חייבים להסתמך על מדרשים וחז"ל.
בנוסף יש טענות לא פשוטות לפיהן כל הבעיה היא בהסכמה, שהיא חוק בל יעבור בפירוש המקרא, ונכללו בה כמה פרטי דינים במסכים המוסכם והמזבח. מנגד אי אפשר להתעלם ממסורת ברורה ונאמנה על כך שפירוש המקרא הוא רק מה שנראה לבעלי מחשבה מסוימים פירוש 'מרומם' ו'רוחני'. כל זה כמובן סותר את הקבלה הברורה בידינו מרבותינו שפירוש המקרא ראוי רק לראשונים ולא לדורותינו. או גם לדורותינו אבל לא ליקוט. או גם ליקוט שרי, אבל רק אם הוא מודפס מתחת לפירוש רש"י ולא לצידו או מעליו ח"ו, שזה מהעיקרים ממש כידוע.

אין לך הפקר כמו זה שהכול בעלים עליו.
נערך לאחרונה על ידי יותם ב ד' דצמבר 22, 2021 11:15 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

הודעהעל ידי מעיין » ג' דצמבר 21, 2021 9:30 pm

על מה שהזכירו בשם הגר"ש גרינבוים על אי לימוד הרד"ק והיינו שבדרך כלל לא קבעו בדבריו הלימוד, אולי כן הוא בחומש, אבל בנ"ך לימוד הרד"ק הוא כמעט כרש"י מעושר הבאת דברי חז"ל ומדרשיהם בישוב פסוקים הסותרים וכדומה, ויש להמליץ הלימוד בו גם למתחיל. [וכמדומה אם אין זכרוני בכזיב שיש בזה דברים והמלצה לענין זה מאחד מרבותינו גדולי החסידות (כמדומה דברי יחזקאל משינאווא)]
מצאתי והוא בדברי יחזקאל החדש ע' תד
רדק דברי יחזקאל.JPG
רדק דברי יחזקאל.JPG (38.65 KiB) נצפה 6064 פעמים


ועיין עוד מה שכתב החיד"א בקונטרס אחרון לשם הגדולים [והעתקתי כל דבריו אף שאין שייך כאן משום הידיעה שבה]
שמעתי שאמרו בעלי הפרשים שבאיוב יקרא האדם פי' הרלב"ג וירוה צמאונו ובמשלי יקרא פי' עמנואל ובתהילים יקרא פי' ר' דוד קמחי ואתנח סימנא שפת א'מ'ת' תכון ל'ע'ד אמ"ת ר"ת איוב משלי תהילים לעד ר"ת לוי עמנואל דוד והם כסדרן.
ובסדה"ד כתב ר' עמנואל ממשפחת הצפרוני וכו' וחיבר פי' התורה וספר שירים הגם שיש אנשים שתפסוהו עכ"ל דף נ"ח ע"ב. ואני הצעיר כתבי עליו בגליון לא אנשים תפשוהו כ"א רבן של ישראל מרן הקדוש בש"ע או"ח סי' ש"ז סעי' ט"ז עיי"ש דבה"ק.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 22, 2021 7:47 am

מגליון נר לדוד החדש. מילותיו של משכיל אחד שר"י, שכתב בערוב ימיו. אני לא משווה בין הדברים חלילה. רק להבין את טוב יותר את פחדם של החוששים (יתכן שבנידון דידן הוא להיפך, דווקא הפשט יכול להיות תרופה לחוליים שונים, ולא הרי מלחמות דור העבר כמלחמת דורינו, ודו"ק):

שומר אחד יש לישראל בגלותו, והוא שנאת העמים אליו, ותולדתו הגטו, יש לו לאדם רגש הנקרא פאר-געפיל,
המבשר סכנה קרובה, כדברי חז״ל אע״ג דאיהו לא חזי מזליה חזי, הרגש הזה נראה גם אצלנו, בראשית צמיחת
האסימילציע [- התבוללות] וגם עתה אצל החרדים, בשעה שלא היה עוד לעיניהם מופת חותך אשר יורה להם, כי
דקדוק מביא לידי חקירת הפשט, חקירת הפשט לידי חקירה במופלא בכלל, או שפיאות קצרות מביאות לידי אהבת
היופי, אהבת היופי לידי דברים אחרים, מזלייהו חזו כי הדרכים החדשים האלה יביאו סוכ״ס לאסימילציע מסוכנת.

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ד' דצמבר 22, 2021 7:52 am

אראל כתב:
אראל כתב:
אהרן חן כתב:
אראל כתב:

אמר לי הדיין ... שליט"א, שר' שמעי' אמר לי שהחומש הזה איז נישט אויסגעהאלטן וכו', ושאלתי לו, מה החילוק בחומש שלו [פירוש סיעתא דשמיא] שג"כ פירש המקרא ע"ד הפשט דלא כרש"י, השיב לי ר' שמעי' שהוא הקפיד שכל ביאור ופירוש יהי' מבוסס על דברי חז"ל ומדרשים הקדמונים, ולא הביא ביאורים חדשים שאין לו מקור בחז"ל ומדרש אפי' שכתוב במפרשי המקרא,כדוגמ' רד"ק וכו', ואמר לי שרד"ק גווענדליך לא למדו על פירוש הכתובים וכו' ! וכ"ש פירושי הרש"ר הירש לא הי' לימוד אצלינו כלל וכלל, והג' ר' שמעי' הביע לו מורת רוחו על העזתו 'די געוואגטקייט' פון דעם מחבר פשוטו של מקרא לעשות דבר חדש כזה שלא הי' נפוץ אצלינו מעולם, וזה יהי' כתחליף לימוד חומש רש"י הנהוג עד כה

ואמר לי הדיין ... שליט"א, שצריך לברר בחומש סייעתא דשמיא אם כנים הדברים... שאינו מפרש המקראות רק על דרך הנ"ל, וגם אם זה חילוק נכון, וה' הטוב יכפר, ע"כ.


אמר אראל: אני בדקתי את החומש 'סיעתא דשמיא' [נמצא באוצר], ונכונים הדברים

חבל שלא הוסיף שאין לומדים את האבן עזרא ורשב"ם וכו'
דעתו מזכירה את דברי הרה"ק ר נחמן מברסלב בחיי מוהר"ן אות תז
מִסִּפְרֵי הַחֲקִירוֹת וְכוּ' סִפֵּר הַרְבֵּה מְאד כַּמָּה פְּעָמִים וְאָסַר עָלֵינוּ מְאד מְאד לִבְלִי לְעַיֵּן בָּהֶם וּלְהַבִּיט בָּהֶם כְּלָל חַס וְשָׁלוֹם. וְהִפְלִיג מְאד בְּגדֶל הָאִסּוּר, כִּי הֵם מְבַלְבְּלִים דַּעַת הָאָדָם מְאד בְּדֵעוֹת זָרוֹת שֶׁאֵינָם מַסְכִּימִים כְּלָל לְדַעַת תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה. גַּם אֵינָם מַאֲמִינִים בְּשֵׁדִים אֲשֶׁר בְּכָל דִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מְבאָר הַהֶפֶךְ. בִּפְרָט כְּפִי מַה שֶּׁזָּכִינוּ לְסִפְרֵי הַזוהַר הַקָּדוֹשׁ וְסִפְרֵי הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְהַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וְכַיּוֹצֵא, שֶׁהֵם כֻּלָּם מְיֻסָּדִים עַל פִּי רוּחַ הַקּדֶשׁ, וּמְעוֹרְרִים אֶת הָאָדָם מְאד לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת. עַל כֵּן כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לָחוּס עַל עַצְמוֹ הוּא צָרִיךְ לְהִתְרַחֵק מְאד בְּתַכְלִית הָרִחוּק מִסִּפְרֵי הַמֶּחְקָרִים שֶׁחִבְּרוּ קְצָת הַקַּדְמוֹנִים, כְּגוֹן סִפְרֵי הַמְפָרְשִׁים עַל הַמִּקְרָא הַנִּדְפָּסִים אֵצֶל הַמִּקְרָאוֹת גְּדוֹלוֹת הַהוֹלְכִים בְּדַרְכֵי הַחֲקִירוֹת, וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם אֵין צְרִיכִים לְפָרְטָם. וְגַם עַל סֵפֶר הָעֲקֵדָה אָמַר גַּם כֵּן שֶׁלּא לִלְמד אוֹתוֹ. וְאָמַר כִּי סֵפֶר הָעֲקֵדָה הוּא סֵפֶר כָּשֵׁר. רַק מֵחֲמַת שֶׁמֵּבִיא דִּבְרֵי הַמְחַקְּרִים וְהַקֻּשְׁיוֹת שֶׁלָּהֶם. וְכֵן שַׁעַר הַיִּחוּד בְּסֵפֶר חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת וְסֵפֶר הָעִקָּרִים וּמִלַּת הַהִגָּיוֹן לְהָרַמְבַּ"ם וּמוֹרֵה נְבוּכִים, וְכֵן שְׁאָר סִפְרֵי הַמְחַבְּרִים הַכּל כַּאֲשֶׁר לַכּל הֵם אִסּוּר גָּדוֹל מְאד מְאד לִלְמד אוֹתָם, כִּי הֵם פּוֹגְמִים וּמְבַלְבְּלִים מְאד אֶת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה. אַשְׁרֵי מִי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ מֵהֶם כְּלָל וְהוֹלֵךְ בִּתְמִימוּת, כִּי לא בְּאֵלֶּה חֵלֶק יַעֲקב וְכוּ'. וּכְבָר מְבאָר מִזֶּה כַּמָּה פְּעָמִים,

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 22, 2021 11:21 am

בעקבות כל מיני הודעות כאן, חלקן תמות וחלקן מיתממות, ראוי אולי לכתוב דברים פשוטים ולחדד קצת את הענין (כתבתי מה שנראה בדעתי הענייה בלבד, ולא ראיתי זאת בשום ספר ולא שמעתי מאף אחד, ויש לקחת את הדברים בהתאם כנקודה למחשבה בעלמא).

בהלכה מצינו שיטות שונות, ואם כי 'אלו ואלו דברי אלקים חיים', מכל מקום יש איזה חילוק בין השיטות. ולא יתכן שיקום מישהו ויפתח בית מדרש 'בית שמאי', שבו כל היום יעסקו רק בשיטת בית שמאי ומגמתו של בית המדרש תהיה לעסוק בהסברת שיטת בית שמאי ובהפצת עלונים מנוקדים לילדים שיזכו להיחשף לעומק הדעת שבשיטת בית שמאי דוקא.

ומבואר על כך בספרי מחשבה, שאם כי כל התורה היא אמת הרי יש דרגות, ויש 'אמת לאמיתו', ויש 'אמת' סתם, ויש 'שפת אמת' (שפה מלשון שולי הבגד), ואכמ"ל.

וכמובן שבשעת הלימוד אנו לומדים גם את שיטת בית שמאי ומפלפלים בהם ויתכן גם שאחד הלומדים יחשוב בדעתו שהוא מתחבר יותר לשיטת בית שמאי, וזה לגיטימי ונכון, אבל המסקנה הסופית צריכה להיות כפי ההלכה המסורה לנו כבית הלל וזה צריך להיות עיקר הדגש.

גם במפרשים לאחר מכן, אם מישהו יקים 'מכון המאירי' ויתמקד כל חייו להסביר ולהפיץ למה דוקא המאירי צודק בכל דבר, זה יהיה מוזר ולא נכון, ומקובל בישיבות וכו' שמדייקים ומתעמקים בלשונות הרמב"ם הרבה יותר מאשר מדייקים בלשון המאירי כי הרמב"ם זכה למעלה גדולה יותר (לאו דוקא הרמב"ם כאישיות, המדובר כאן הוא על החיבור). כך גם בהמשך הדורות זכו הב"י והרמ"א למעמד מיוחד במינו. וכן על זה הדרך.

כעין זה הוא בלימוד 'פשוטו של מקרא', שיש בזה דרגות שונות, ובהחלט נכון לומר שהרשב"ם והראב"ע לא זכו למה שזכה רש"י, ורש"י הוא ה'אמת לאמיתו' של הפשט, והראשונים שבאו אחריו הם בבחינת 'אמת' סתם, והאחרונים כמו המלבי"ם ועוד לא הגיעו אפילו לדרגא זו, ויש את פירושי הרש"ר הירש שלמעשה ברוב תפוצות ישראל כמעט ולא נתקבלו מלכתחילה, ותן לחכם ויחכם עוד.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' דצמבר 22, 2021 12:19 pm

נלענד שלפי הרמא שאין ללמוד קבלה לפני שמילא כריסו בנגלה
הה וכשכ שאין ללמוד פשמ לפני חז"ל
דבר ראשון יש את מה שכל יהודי חייב לדעת
ורק אח"כ אפשר לדון על הוספות ובלבד שלא יהיו על חשבון העיקר שזה התורה שעפ חז"ל הק

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ד' דצמבר 22, 2021 2:07 pm

אליעזר בלוי כתב:נלענד שלפי הרמא שאין ללמוד קבלה לפני שמילא כריסו בנגלה
הה וכשכ שאין ללמוד פשמ לפני חז"ל
דבר ראשון יש את מה שכל יהודי חייב לדעת
ורק אח"כ אפשר לדון על הוספות ובלבד שלא יהיו על חשבון העיקר שזה התורה שעפ חז"ל הק

ה"ה - אפשר לדון,
כ"ש - מהיכי תיתי?!

עיקר לימוד התורה הוא ההלכות, ש"ס ופוסקים.
וכמובן ידיעת הבסיס היא גם חשובה (גם אם עיסוקה הרבה פחות חשוב) - את התנ"ך, על דרך הדרש המובא ברש"י ועל דרך פשט הכתובים המופיע ברד"ק כדוגמא.

קבלה זה כבר ממש רק למי שכבר מילא כריסו בכל הנ"ל. לא להפך.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' דצמבר 22, 2021 2:44 pm

דרומי כתב:...

זה נושא מעניין לדון בו במקום אחר.
כאן השאלה איננה רש"י לעומת הרשב"ם, אלא לפנינו פירוש רש"י, ולצדו (כיון שכמ"ש לעיל אין מדובר בלקט מפרשי הפשט, אלא בפירוש רציף המיוסד על מפרשים לפי ראות עיני המחבר) - פירושו של ר' משה זוכמיר.
ולא באתי לזלזל בכותבים שהם בוודאי ת"ח, אבל עכ"פ אני הקונה (כרוב ככל הקונים) לא חפצתי בפירושם לתורה, ועבורי הרי זה פירוש ר' משה זוכמיר. פירוש ר' משה זוכמיר לתורה, המוצג לצד (מעל...) פירוש רש"י, ומוכתר בכתר "פשוטו של מקרא".

בתוך הגולה
הודעות: 823
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ד' דצמבר 22, 2021 2:48 pm

אליעזר בלוי כתב:...שאין ללמוד פשמ לפני חז"ל
...



בעניין זה ראוי להזכיר את דברי הנצי"ב
מי שאינו תלמיד חכם, אין לו להתקשט בכ"ד מקראי קודש. פירוש שאין לו לעשות פירושים ולהפשיט ומי שרוצה להפשיט לפי דעתו כל עוד לא עמד על דעת חז"ל, יש לחוש שהוא אפיקורס ומטה המקראות אחר דעתו

(הקדמה להעמ"ש)

ועוד כתב
מי שאינו ת"ח אין לו להיות זריז ולפרש מליצת המקרא לפי דעותיו ואם מפשיט המקרא הרי"ז חשוד לסור מן הדרך שהטעות מצוי ורק רשאי להיות בקי במקרא אבל לא לפרש אם לא שהוא ת"ח ובקי בתלמוד

(הרחב דבר דברים לב ג)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 456 אורחים