הודעהעל ידי יואל שילה » ב' דצמבר 13, 2021 8:18 pm
סיכם מאמרו של פוסק אחד:
(פסחים ק':) ידי יין לא יצאו ידי קידוש יצאו - ברור שהיו טועמים והחידוש שלא יצאו אם שינו מקומם, ושמואל מודה שקידשו בבית הכנסת, ומשמע שלא נחלקו שגם המקדש טעם, וכ"כ הסמ"ק שמכאן שמי שמקדש לאלמנות מותר לטעום אף שנהגו להחמיר, וטפי יש להתיר לטעום מכוס של מילה, דקידושא רבא נועד להחשיב את הסעודה לראב"ד המתיר לטעום לפני קידוש של שחרית, דלא כרמב"ם ושו"ע, ואינו כקידוש של לילה המיועד להחשיב את הקידוש על ידי הצמדתו לסעודה; בפאר הדור (סי' קמ"ח) דימה קידוש בית הכנסת לתקנה קבועה כחזרת הש"צ אף שכולם בקיאים אך בשו"ע חשש לדעות שמקדש רק אם יש אורחים, וכיום - המקילים לקדש בבית הכנסת נותנים לקטן לשתות כמהר"ם מרוטנבורג (הלכות ברכות עמוד קע"ו), ונמצא שמה שאנו נוהגים להתיר לשתות כוס של מילה הוא על פי הראב"ד. הרב התיר למי שעלול לסבול ממיגרנה אם לא ישתה בתדירות גבוהה - לשתות לפני מוסף ללא קידוש בהסתמך על הראב"ד. (פסחים ק"א. תוד"ה טעימו מידי) נראה דהיינו טעימת לחם - עי' טור המביא בשם הגאונים דא"צ לסיים שם את כל סעודתו, אלא די בפת או ביין כדי שיעור ברכה אחרונה, ומכאן הוציאו הב"ח המ"א והגר"א דסגי לגאונים בשתיית יין כדי להחשב סעודה, ועיין לבוש דהיינו חוץ מכוס הקידוש, ועיין רעק"א דהיינו דוקא לשיטת הסוברים שכל שבעת המינים טעונים ברכה אחרונה במקומם, ואמנם פשטות דבריהם מורה דבעינן סעודה מיד אחר הקידוש, אך סגי הכא רק בהתחלתה וא"צ לאכול כאן את כולה, וכן מורים דברי הב"י שהשווה את הגאונים לתוס' דהכא, ולפ"ז נשמט הבסיס תחת הקידוש על מזונות [שמתבסס על הבנת המ"א דלעיל], ואמנם מותר לקדש על מזונות בתנאי שיחזור לקדש לפני סעודת הפת דסומכים אראב"ד שמותר לאכול לפני קידוש של שחרית אך אין לעשות כן בלילה [שמוסכם שאין לאכול לפני קידוש של לילה; עי' בשלטי גבורים המתיר להחשיב פירות כסעודה כי כל אכילת שבת היא קבע, והפוסקים דחוהו; לגאונים בספר העיתים קמ"ה סעודה זו רק בפת]. (שו"ע רע"ג ה') אפילו שתה כוס של יין יצא ידי קידוש במקום סעודה - הש"ג כתב שדי בפירות, ובשם הגאונים הביאו שדי ביין [וללבוש בעי עוד רביעית], ולמ"א כ"ש שדי בחמשת המינים, ולתוס' בעינן פת, וכן במעשה רב, והנה המעיין בגאונים יראה דלא מיירי במה נחשב סעודה, וקמ"ל שדי ביין, אלא חידשו דבעינן סעודה אך די שרק תתחיל במקום הקידוש, וממילא מאחר ואין סומכים על הש"ג ואין היתר בגאונים - ממילא גם הושמטה הקרקע למ"א, ונשארנו עם חיוב פת; והנה בקידוש של בוקר ניתן לצרף את סיעת הראב"ד שמותר לאכול לפני קידוש, ולכן מתירים לקדש ולאכול קוגל, וכ"ש אם יאכל ספק פת [עוגה], וראוי שיקדש שוב לפני שיטול ידיו לפת [ואולי יש לשנות את מקומו בגדרי שינוי מקום המועילים לברכת בפה"ג] כדי לחוש למצריכים קידוש לפני פת, אך אין אפשרות לקדש ולאכול עוגה בלילה, שהרי אין מי שמתיר לאכול לפני קידוש של לילה, ותו איכא חשש ברכה לבטלה [אם הלכה דבעינן פת], ותו- מבטל מצות קידוש דהרי לא יוכל לחזור ולקדש לפני נט"י אם אינו מוציא את בני ביתו.