יהודי טבעי כתב:לגבי הנושא אם רש"י על התורה הוא 'פשוטו של מקרא'
יש לי להקשות שרש"י בפסוק שמע ישראל מפרש: 'ה' אלהינו ה' אחד - ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי העובדי כוכבים הוא עתיד להיות ה' אחד שנאמר וכו'.
ואטו זו הכוונה שצריך לכוון במצוות קריאת שמע.
והרי בגמרא ברכות דף יג/ב מבואר שהכוונה היא להמליך אותו על כל העולם וכמו שפירש רש"י על הגמרא שם 'שתחשוב בלבך ה' אחד בשמים ובארץ וארבע רוחותיה'.
ובוודאי שרש"י על התורה כאן לכה"פ הביא מדרשו, ומוכח מזה שסמך על כך שנדע לבד פשוטו של מקרא.
יהודי טבעי כתב:לגבי הנושא אם רש"י על התורה הוא 'פשוטו של מקרא'
יש לי להקשות שרש"י בפסוק שמע ישראל מפרש: 'ה' אלהינו ה' אחד - ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי העובדי כוכבים הוא עתיד להיות ה' אחד שנאמר וכו'.
ואטו זו הכוונה שצריך לכוון במצוות קריאת שמע.
והרי בגמרא ברכות דף יג/ב מבואר שהכוונה היא להמליך אותו על כל העולם וכמו שפירש רש"י על הגמרא שם 'שתחשוב בלבך ה' אחד בשמים ובארץ וארבע רוחותיה'.
ובוודאי שרש"י על התורה כאן לכה"פ הביא מדרשו, ומוכח מזה שסמך על כך שנדע לבד פשוטו של מקרא.
מלכיאל גרינוולד כתב:יעויין מאמרו של הרב שלמה פישר, "בביאור כוונת קריאת שמע", מלילות א' (תשנ"ח), עמ' 335-344.
מלכיאל גרינוולד כתב:יעויין מאמרו של הרב שלמה פישר, "בביאור כוונת קריאת שמע", מלילות א' (תשנ"ח), עמ' 335-344.
יהודי טבעי כתב:לגבי הנושא אם רש"י על התורה הוא 'פשוטו של מקרא'
יש לי להקשות שרש"י בפסוק שמע ישראל מפרש: 'ה' אלהינו ה' אחד - ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי העובדי כוכבים הוא עתיד להיות ה' אחד שנאמר וכו'.
ואטו זו הכוונה שצריך לכוון במצוות קריאת שמע.
והרי בגמרא ברכות דף יג/ב מבואר שהכוונה היא להמליך אותו על כל העולם וכמו שפירש רש"י על הגמרא שם 'שתחשוב בלבך ה' אחד בשמים ובארץ וארבע רוחותיה'.
ובוודאי שרש"י על התורה כאן לכה"פ הביא מדרשו, ומוכח מזה שסמך על כך שנדע לבד פשוטו של מקרא.
קרית מלך כתב:בבחרותי שאלתי את מרן הגרש"ז זצללה"ה מה יש לכוין בפסוק הראשון של קרי"ש והשיב כדבר פשוט שיש לכוין מה שפירש רש"י בחומש.
צופה_ומביט כתב:קרית מלך כתב:בבחרותי שאלתי את מרן הגרש"ז זצללה"ה מה יש לכוין בפסוק הראשון של קרי"ש והשיב כדבר פשוט שיש לכוין מה שפירש רש"י בחומש.
מעניין מאד. בהליכות שלמה תפילה פ"ז ה"ה כתוב לא כך, עיי"ש ובהערות.
דורשי יחודך כתב:בספר היראה לרבנו יונה מביא את הכוונה האמורה בגמרא ואח"כ כותב "ואם לא יוכל לכוין כל כך" שיכוין את המבואר ברש"י הנ"ל. (ולא זכיתי להבין העניין.)
עכ"פ לכאורה פשוט שלהלכה אין שום חיוב לכוין את פירוש רש"י. ולי היה בדברי רבנו יונה חידוש שיוצאים עם כוונה זו, שהרי חסר בקבלת עול מלכות שמים!
שצונו בהאמנת היחוד, והוא שנאמין שפועל המציאות וסבתו הראשונה אחד, והוא אמרו יתעלה: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" (דברים ו, ד).
וברוב המדרשות תמצאם אומרים "על מנת ליחד את שמי", "על מנת ליחדני" ורבים כאלה. וכו' והרבה מה שיאמרו מצות יחוד. ויקראו גם כן זאת המצוה מלכות שמים, כי הם אומרים: כדי לקבל עליו מלכות שמים, רוצה לומר, ההודאה ביחוד והאמנתו.
הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה. ולמה קורין כן? מסורת היא בידינו, שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו, ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו, ושאל אותם ואמר להם: בני שמא יש בכם פסלות, מי שאינו עומד עמי ביחוד השם, כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו'? ענו כולם ואמרו: שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
דורשי יחודך כתב:בספר היראה לרבנו יונה מביא את הכוונה האמורה בגמרא ואח"כ כותב "ואם לא יוכל לכוין כל כך" שיכוין את המבואר ברש"י הנ"ל. (ולא זכיתי להבין העניין.)
עכ"פ לכאורה פשוט שלהלכה אין שום חיוב לכוין את פירוש רש"י. ולי היה בדברי רבנו יונה חידוש שיוצאים עם כוונה זו, שהרי חסר בקבלת עול מלכות שמים!
דודי צח כתב:זה לשון הרמב"ם:
הלכות קריאת שמע א, ד:הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה. ולמה קורין כן? מסורת היא בידינו, שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו, ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו, ושאל אותם ואמר להם: בני שמא יש בכם פסלות, מי שאינו עומד עמי ביחוד השם, כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו'? ענו כולם ואמרו: שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
לפי זה, אבוא לחכמים דפה ואשאל, האם גם את החלק זה צריך לכוין באמירת 'שמע ישראל': שמע יעקב-אבינו כי ה' אלוקינו ה' אחד.
ואכן שמעתי בשם יש מחכמי בריסק הסבורים כן, על פי טענתם הידועה שכל מה שכתב הרמב"ם זה עניין להלכה, ולא סיפור דברים בעלמא, ומכיון שהרמב"ם הביא זאת בהלכות ק"ש, אות הוא שזו הכוונה שצריך לכוין.
ובשעתו, כששמעתי כן בצוותא עם ת"ח חשוב וזקן, אמר הלה על אתר: המכוין כן, בוודאי לא יצא ידי חובתו !!
אנא החכימונו והכריעונו
צופה_ומביט כתב:[אמנם הרמב"ן כבר הקשה למה נאמר שם 'אלהינו' ולא 'אלהיך' כמו בשאר מקומות שפתח משה שמע ישראל וכמו שממשיך מיד ואהבת את ה' אלהיך, ולפי הדרש במעשה יעקב ובניו מיושב, וא"כ רמוז דבר זה בגופא דקרא.
רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל ה"ה שישראל משכימים ומעריבים בכל יום ואומרים שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד
עושה חדשות כתב:לגבי דברי הגרשז"א בכוונת שמע ישראל, ראה עוד מקורות כאן - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=46502#p569495
גל של אגוזים כתב:דורשי יחודך כתב:בספר היראה לרבנו יונה מביא את הכוונה האמורה בגמרא ואח"כ כותב "ואם לא יוכל לכוין כל כך" שיכוין את המבואר ברש"י הנ"ל. (ולא זכיתי להבין העניין.)
עכ"פ לכאורה פשוט שלהלכה אין שום חיוב לכוין את פירוש רש"י. ולי היה בדברי רבנו יונה חידוש שיוצאים עם כוונה זו, שהרי חסר בקבלת עול מלכות שמים!
פעם אמר לי הג"מ אברהם גורביץ שליט"א ר"י גייטסהד ומח"ס ענפי ארז, דמדברי ה"ר יונה ז"ל אלה מבוא' דלמד דמש"כ רש"י שם הוא 'פשוטו של מקרא'.
הגר"ח אמר דכונת "השמות" בפסוק א' דק"ש לא מדין כונת ק"ש הוא אלא מכונת "השמות" שבכל מקום, וכוונה המעכבת בפסוק א' הוא פירוש המילות, דהיינו פי' הענין וכעין פירש"י בחומש (דברים ו') ה' שהוא אלוקינו עתה ולא אלוקי האומות ע"ז, הוא עתיד להיות ה' אחד עי"ש, ועי' ג"כ ברבנו יונה בספר היראה (אות סד - סה) דכ' וז"ל, ויאריך בד' עד שיחשוב בלבבו שבורא עולם הוא מלך למעלה ולמטה בשמים ובארץ ובד' רוחות העולם ממזרח וממערב צפון ודרום ותהום רבה ורמ"ח אברים שבו, ואם לא יוכל לכוון כ"כ, יכוון ה' שהוא עתה אלקינו, עתיד להיות אחד, ע"כ, והכוונה הראשונה הוא מהגמ' ברכות שם, והשניה היא מהספרי ע"ש. (כתבי תלמידים)
בודאי יש כונות נוראות בפסוק שמע ישראל, אך בפשטיותה הוא כמו שפירש"י, שמע ישראל ה' אלהינו, כלומר, שהוא אלהינו עתה, ה' אחד, עתיד להיות ה' אחד, שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' [צפניה ג, ט], ונאמר ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד [זכריה י"ד], וזה כל תקותינו שאז יתגדל ויתקדש שמו יתב', ולכן תיכף אחר פסוק זה אומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, כלומר, שאז יתגלה כבוד מלכותו בגלוי, ולכן אומרים בחשאי, כי עתה אינו באתגליא מפני חטאינו, לבד ביוה"כ שאז אנו כמלאכים אומרים בקול רם, אבל בכל השנה אין העולם כדאי לאמרו בקול רם, ובפסחים [נ"ו.] אמרו חז"ל דלכן אומרים בחשאי, מפני שלא אמרו משה ויעקב אמרו ע"ש [ולענ"ד ג"כ הכונה כן דבימי יעקב היו כולם צדיקים ואמרו בקול רם, ולא כן בימי משה שעשו העגל ועוד חטאים, ודו"ק]:
צופה_ומביט כתב:צ"ע לי איך אפשר לומר בכזו נחרצות שזו הכוונה הפשטית - כשפסוק זה הוא מצות עשה של יחוד ה' ונפסק ברמב"ם ריש יסוה"ת מה תוכן המצוה הזו.
האם לשיטת רש"י יש מצות עשה להאמין שלעתיד לבוא יכירו כולם מלכות ה'? האם לשיטת רש"י אין מ"ע של האמנת היחוד / מקור מצות האמנת היחוד היא בפסוק אחר? (הגרי"פ טוען שלרס"ג אין מצוה של האמנת היחוד אלא רק של קריאת שמע שחרית וערבית).
ומכ"מ כמדומה שלהלכה נתקבלה בזה דעת הרמב"ם ללא עוררין, א"כ איך אפשר לאחוז החבל בשני ראשים? לומר שכוונת הפסוק היא כספרי/רש"י וזאת לכוון בקרי"ש - ולומר שבאותן המילים כתובה מצות עשה - לכל העם, גברים נשים וילדים בר מצוה - של האמנת היחוד (והיינו לפחות הפשטות שבה בלי עומק, כמו שכתב שם הרמב"ם והרחיב במו"נ בכ"מ).
ומה עוד שבקריאת שמע עצמה צריך בפסוק ראשון לכוון את פירוש המילים (= לקבל ע"ע את יחוד ה', וכלשון המשנה ברכות ב, ב למה קדמה שמע וכו' כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, וראה תנחומא לך לך א) ולא רק לכוון לצאת יד"ח. וכאמור, אם פירוש המילים אינו מה שכתב הרמב"ם - א"כ מעיקרא מהיכן צמחה לנו מצות עשה זו של הרמב"ם?
ובכלל, איך אפשר לומר שפירוש רש"י כאן [מהספרי] הוא הפשטי - ולא פירוש ראב"ע, רשב"ם, רמב"ן, ספורנו, חזקוני וכל הראשונים שעסקו בפסוק זה / מצוה זו שכולם מפרשים ע"ד הרמב"ם? וכי כולם קפצו ישר לעומק של קומה שניה ואיש מהם לא עסק בפירוש המילים כפשוטו? ברור שלא. הם הבינו בתכלית הפשיטות שזה מה שכתוב כאן בתורה בתכלית הפשיטות, שזהו פירוש המילים [ושאין הבדל - ואין סיבה שיהיה הבדל - בין פסוק זה לפסוקים ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו, ה' הוא האלהים וכו' אין עוד, וכיו"ב]. א"כ מי אמר שפירוש רש"י הוא יותר הפשט כאן מהם? זה שפירוש רש"י כאן הוא יותר "פשטני" לא אומר שהוא יותר "הפשט".
הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה, ולמה קורין כן מסורת היא בידינו שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו ושאל אותם ואמר להם בני שמא יש בכם פסלות מי שאינו עומד עמי ביחוד השם כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו' ענו כולם ואמרו שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
דודי צח כתב:זה לשון הרמב"ם:
הלכות קריאת שמע א, ד:לפי זה, אבוא לחכמים דפה ואשאל, האם גם את החלק זה צריך לכוין באמירת 'שמע ישראל': שמע יעקב-אבינו כי ה' אלוקינו ה' אחד.הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה. ולמה קורין כן? מסורת היא בידינו, שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו, ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו, ושאל אותם ואמר להם: בני שמא יש בכם פסלות, מי שאינו עומד עמי ביחוד השם, כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו'? ענו כולם ואמרו: שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
ואכן שמעתי בשם יש מחכמי בריסק הסבורים כן, על פי טענתם הידועה שכל מה שכתב הרמב"ם זה עניין להלכה, ולא סיפור דברים בעלמא, ומכיון שהרמב"ם הביא זאת בהלכות ק"ש, אות הוא שזו הכוונה שצריך לכוין...
סעדיה כתב:... לעצם הנושא יש להאיר מלשון המדרש (ב"ר פר' צ"ח)רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל ה"ה שישראל משכימים ומעריבים בכל יום ואומרים שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד
... ויש לתמוה שהרמב"ם ז"ל האריך לכתוב טעם על אמירת ברוך שם וכו', ולא סגי ליה לכתוב את עיקר הדין וכדרכו. ומתוך כך היה נראה לענ"ד לומר, דהרמב"ם ז"ל דינא אשמעינן בזה, דהא כתב לקמן (פ"ב מק"ש ה"א) דהקורא את שמע ולא כיון לבו בפסוק ראשון שהוא שמע ישראל לא יצא ידי חובתו, והשתא אשמועינן דפירוש המלות של שמע ישראל הוא גם, שמע ממנו אבינו ישראל ה' אלקינו ה' אחד, וצריך לכוין גם כונה זו].
נוטר הכרמים כתב:מה שהעליתי הערב בס"ד בכל הענין, ולענ"ד יש כאן מהלך נפלא ממש, וכבר שמחו בו כמה נבוני דבר.
ילמדנו רבינו אדם מישראל מהו שיקבל עליו מלכות שמים כשהוא מהלך, רב אידי ורב הונא בשם רבי יהודה ורבי יוסי בשם ר' שמואל אמרו אסור לקבל עליו מלכות שמים כשהוא מהלך אלא יעמוד במקום אחד ויכוין לבו לשמים באימה וביראה ברתת ובזיעה ביחוד השם ויקרא שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, כל אחד ואחד [כל מילה ומילה] בכוונת הלב ואחר כך ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, וכשמתחיל ואהבת רצה מהלך רצה עומד רצה יושב וכו'.
ויקראנה ביראה ובכוונה. כתב רב עמרם: לשוייה איניש לקריאת שמע בכל זמן דקרי לה כפרוטגמא חדשה, פירוש פרוטגמא כתב המלך על בני מדינתו, שקריאת שמע הוא פרוטגמא דהקב"ה, והכי איתא במדרש אמר רבי ברכיה מלך בשר ודם משגר פרוטגמא שלו למדינה מה הם עושין, כל בני המדינה עומדין על רגליהם ופורעים את ראשיהם וקוראין אותו באימה ביראה ברתת ובזיע, אבל הקב"ה יתברך שמו אומר לישראל קראו קריאת שמע פרוטגמא דידי, הרי לא הטרחתי עליכם לקרותה לא עומדים ולא פרועי ראש אלא בלכתך בדרך, אבל באימה וביראה וברתת ובזיע מיהא צריך.
ונראה דאימה ויראה זו היא באופן זה שיכוין בשעה שהוא קורא את שמע לקבל עליו עול מ"ש להיות נהרג על קידוש השם המיוחד דזהו בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך ועל זה אמר הכתוב כי עליך הורגנו כל היום כי אז בכונה זו יקראנה באימה ויראה ורתת וזיע.
באמונתו כתב:דודי צח כתב:זה לשון הרמב"ם:
הלכות קריאת שמע א, ד:לפי זה, אבוא לחכמים דפה ואשאל, האם גם את החלק זה צריך לכוין באמירת 'שמע ישראל': שמע יעקב-אבינו כי ה' אלוקינו ה' אחד.הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה. ולמה קורין כן? מסורת היא בידינו, שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו, ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו, ושאל אותם ואמר להם: בני שמא יש בכם פסלות, מי שאינו עומד עמי ביחוד השם, כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו'? ענו כולם ואמרו: שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
ואכן שמעתי בשם יש מחכמי בריסק הסבורים כן, על פי טענתם הידועה שכל מה שכתב הרמב"ם זה עניין להלכה, ולא סיפור דברים בעלמא, ומכיון שהרמב"ם הביא זאת בהלכות ק"ש, אות הוא שזו הכוונה שצריך לכוין...סעדיה כתב:... לעצם הנושא יש להאיר מלשון המדרש (ב"ר פר' צ"ח)רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל ה"ה שישראל משכימים ומעריבים בכל יום ואומרים שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד
שו"ת להורות נתן - חלק ט סימן א:... ויש לתמוה שהרמב"ם ז"ל האריך לכתוב טעם על אמירת ברוך שם וכו', ולא סגי ליה לכתוב את עיקר הדין וכדרכו. ומתוך כך היה נראה לענ"ד לומר, דהרמב"ם ז"ל דינא אשמעינן בזה, דהא כתב לקמן (פ"ב מק"ש ה"א) דהקורא את שמע ולא כיון לבו בפסוק ראשון שהוא שמע ישראל לא יצא ידי חובתו, והשתא אשמועינן דפירוש המלות של שמע ישראל הוא גם, שמע ממנו אבינו ישראל ה' אלקינו ה' אחד, וצריך לכוין גם כונה זו].
צופה_ומביט כתב:באמונתו כתב:דודי צח כתב:זה לשון הרמב"ם:
הלכות קריאת שמע א, ד:לפי זה, אבוא לחכמים דפה ואשאל, האם גם את החלק זה צריך לכוין באמירת 'שמע ישראל': שמע יעקב-אבינו כי ה' אלוקינו ה' אחד.הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את יי' אלהיך עד סופה. ולמה קורין כן? מסורת היא בידינו, שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו, ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו, ושאל אותם ואמר להם: בני שמא יש בכם פסלות, מי שאינו עומד עמי ביחוד השם, כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו'? ענו כולם ואמרו: שמע ישראל יי' אלהינו יי' אחד, כלומר שמע ממנו אבינו ישראל יי' אלהינו יי' אחד, פתח הזקן ואמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.
ואכן שמעתי בשם יש מחכמי בריסק הסבורים כן, על פי טענתם הידועה שכל מה שכתב הרמב"ם זה עניין להלכה, ולא סיפור דברים בעלמא, ומכיון שהרמב"ם הביא זאת בהלכות ק"ש, אות הוא שזו הכוונה שצריך לכוין...סעדיה כתב:... לעצם הנושא יש להאיר מלשון המדרש (ב"ר פר' צ"ח)רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל ה"ה שישראל משכימים ומעריבים בכל יום ואומרים שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד
שו"ת להורות נתן - חלק ט סימן א:... ויש לתמוה שהרמב"ם ז"ל האריך לכתוב טעם על אמירת ברוך שם וכו', ולא סגי ליה לכתוב את עיקר הדין וכדרכו. ומתוך כך היה נראה לענ"ד לומר, דהרמב"ם ז"ל דינא אשמעינן בזה, דהא כתב לקמן (פ"ב מק"ש ה"א) דהקורא את שמע ולא כיון לבו בפסוק ראשון שהוא שמע ישראל לא יצא ידי חובתו, והשתא אשמועינן דפירוש המלות של שמע ישראל הוא גם, שמע ממנו אבינו ישראל ה' אלקינו ה' אחד, וצריך לכוין גם כונה זו].
לסוברים שיש לכוון בפסוק ראשון של שמע שיש כאן פניה ליעקב אבינו ואמירה לפניו שאנו מייחדים את ה', כמובן שיש להבין דבר זה מצד התוכן, בגדר "מה כתוב כאן". כי התינח שיש ראיות/סוברים שכך הוא הדין, אבל מה טעם יש בה. מצד התוכן של קבלת עומ"ש, דהיינו מצד ה"מחשבה" שבזה [תוכן הדין]...
כיו"ב בפירושי סידור התפילה לרוקח [ט] לפיכך אנו חייבים:... ועוד אותה חיה עומדת עד שגומרין כל שרי מעלה, וכל גדודים, וכל מחנות, וכל אחד ואחד במעמדו אומר לאותה חיה ששמה ישראל, ועל מצחה חקוק ישראל שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד.
שמע ישראל. חיה אחת עומדת באמצע הרקיע ואומרת בכל יום ברכו את ה' המבורך, ועונים כל מלאכי השרת ברוך ה' המבורך לעולם ועד, ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד, ושם החיה ישראל. מיד המלאך הנקרא "המון" צועק בקול גדול שנאמר: מקול המון נדדו, וכולן אומרים לאותה חיה ששמה "ישראל", שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, והיא עונה עם המלאכים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:לסוברים שיש לכוון בפסוק ראשון של שמע שיש כאן פניה ליעקב אבינו ואמירה לפניו שאנו מייחדים את ה', כמובן שיש להבין דבר זה מצד התוכן, בגדר "מה כתוב כאן". כי התינח שיש ראיות/סוברים שכך הוא הדין, אבל מה טעם יש בה. מצד התוכן של קבלת עומ"ש, דהיינו מצד ה"מחשבה" שבזה [תוכן הדין]...
לכאורה, העניין עכ"פ מתקשר במאמרם: יעקב אבינו לא מת, שלכך ייתכן התקשורת אתו בוקר וערב.
צופה_ומביט כתב:במה זה עונה לשאלתי? איך זה קשור לעצם הקבלת עומ"ש?
הלא אין לך קיבול עול מלכות שמים יותר מזה!אמרו לו בניו: שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד. אמרו: כשם שאין בלבך אלא אחד - כך אין בלבנו אלא אחד...
צופה_ומביט כתב:כלומר, אתה אומר שלא די לקבל בלבנו שאין אלא אחד - אלא צריך לכוון/לומר שהוא בשווה [מצד התוכן? הדרגה?] למה שהיה בלבו של יעקב אבינו.
וזו התוספת שיש ב"שמע ישראל".
הבנתי נכון?
[ק"ק ומה אם באמת אין הייחוד בלבנו באותה הדרגה כמו בלבו של יעקב? כיצד מצהירים על כך. ואולי מתכוונים לשאיפה ורצון].
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 453 אורחים