חכם באשי כתב:על מהדורת ברלינר כתבו כאן: viewtopic.php?f=7&t=3448&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%A8
דראל כתב:איש_ספר כתב:דראל. למען הדיוק. הרב ישראלי לא התנגד להוצאת פירוש בלי פירוש רש"י, אלא להוצאת פירוש שיטתי אחר במקום רש"י, ולכן לא הסכים להוצאת דעת מקרא על התורה למרות ששמו שם גם את פירוש רש"י. ואם יש באמתחתך מסורות שונות בענין דעתו של הרב ישראלי אתה מוזמן לעדכן את חתנו.
פירוש רש"י כמות שהוא (על אף החסרונות והפגמים שמצא בו הרב ד"ר גמליאל שליט"א) התקדש בקדושת הבל פיהם של תשב"ר ושל כנסת ישראל זה מאות בשנים, בשיעורי דקדוק אפשר ללמוד את ילון ובשיעורי גאוגרפיה מקראית אפשר ללמוד את אליצור, אבל חומש מלמדים תחילה עם רש"י. ואין כאן לא ענין של הגרי"ז או של חכם אחר אלא מסורת איתנה וקיימת, עד כדי שנמנו וגמרו הקורא מקרא עם פירוש רש"י יצא ידי חובת תקנת חכמים לקרוא שמו"ת. זו שמענו אבל הקורא מקרא עם דעת מקרא, או אפילו עם פניני רש"י של הרב מאזוז, זו לא שמענו.
ידידי, כשם שניתן ללמוד רש"י, כך ניתן ללמוד רשב"ם, ספורנו או רד"ק (בחומש בראשית). לאמור, כשיש קושי בהוראת התורה (שהרי איננו לומדים רש"י, רשב"ם וכד', אלא לומדים תורה!), יש לבחור את הפירוש הקל ביותר ללימוד. מי שרוצה להתאמץ בלמדו את רש"י, ולחשוב שהוא מקדש שם שמים, הרשות בידו.
איך יִלמד אדם פרטי, ולא מלמד דרדקי? בוודאי שרש"י קודם לכל (ולכן גם הסיפור על הרב ישראלי אינו רלוונטי לעניננו). אך ללמוד מהלכה לגבי שמו"ת, שבוודאי תשב"ר אינם חייבים בה, שחובה ללמד את רש"י, זה מעשה מגוחך.
עד עתה, לא ראיתי כאן שום מקור רציני - מעיישל'ך מהגרי"ז או מר' חיים, אינו מקור רציני - שחובה ללמד תשב"ר לפני הכל רש"י.
איש_ספר כתב:הוד והדר. לפחות איננו מבלים את ימינו בדקדוק בדברי הגרי"ז כאחד הראשונים כמנהגך הטוב לדקדק בטעיותיו של המנח"א (שכמובן לעולם אינו טועה)
איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.
הוד_והדר כתב:איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.
זה נמצא בסוף חלק ד' [כמדומני שאינו באוצר]
ואני מעתיק הלשון
"עם תלמיד ששכלו משיג להבין פירוש רש"י אסור לו למלמד ללמוד עמו פירוש אחר אלא פירוש רש"י, שהוא הפירוש הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת"
הוד_והדר כתב:איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.
זה נמצא בסוף חלק ד' [כמדומני שאינו באוצר]
ואני מעתיק הלשון
"עם תלמיד ששכלו משיג להבין פירוש רש"י אסור לו למלמד ללמוד עמו פירוש אחר אלא פירוש רש"י, שהוא הפירוש הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת"
מעולם תמהתי והרי גם רש"י חלילה מוסיף בפירושו שלו על התורה כמו אצל ויפול על צוואריו שמפרש רש"י שבכה על המקדשות שעתידים להיחרב אצל בנימין ועוד הרבה כאלה.
אמנם במידה ונאמר שכל דברי רש"י הם תרגום כפשוטו כלומר טייטש, שפיר יובן דברי רש"י כיון שהוא בפירושו על התורה לא הוסיף כלום אלא פירש רק טייטש.
אמור מעתה אין דבר כזה מדרש יש טייטש ותרגום והתרגום הטייטש האמיתי הוא פירושו של רש"י והדברים מדהימים.
אמנם קצת הוקשה לי מהקדמתו של בעל האור החיים הקדוש על התורה שכתב שם שמותר לפרש בחומש עוד פירושים כיון שאין זה הלכה. וה' יאיר את עיני בסוגיא קשה זו....
מי יתן.....
תולעת ספרים07
איש_ספר כתב:הגרי"ז אומר שמלמד דרדקי מחויב ללמד חומש לפי פירוש רש"י
הגרי"מ פיינשטיין זצ"ל כתב: "ואספרה עוד מה שסח לי יהודי בעל תשובה נלבב, הסופר ר' חיים ליברמן ע"ה, שבצעירותו כאשר החמיץ והלך ללמוד בבי"ס חילוני, פגשו פעם איש חסיד ממכיריו והציץ באמתחתו. מצא הלה בתוכה כו"כ ספרים, ספרי מדע רוסיים ספרי פילוסופיה פסולים וכיו"ב. אך עבר עליהם בשתיקה, ורק כשנתקל בין השאר בספר תנ"ך ללא רש"י, נרתע לאחוריו וקרא לעברו: 'חיים, תנ"ך בלא רש"י? אין תרופה למכתך!", והוסף ר"ח לאמור: "ועד כמה צדק אותו חסיד באבחנתו זו נוכחתי אח"כ לראות...".
קלונימוס הזקן כתב:בדיוק השבוע אמר לי כן הרב בעל 'פניני המסכתא' ושאר ספרים. איני זוכר את שם ספרו החדש על התורה שעדיין איננו באוצר משום מה, בו הוא מלקט הרבה מתורת חכמי פראג. פגשתיו וציטט בפני ספר זה, מתוך תמיהה על המעוררים בזה.
צירוף מקרים? או שמיליו מיבדרן בעוד בתי מדרשות?
אכן דִּבְרֵי נְחֶמְיָהאיש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו
אליחי כתב:בכלל פי' הרש"י לתורה מלא בהוספות מוזרות בסוגריים שלא ברור מקורם, ואתן בזה דוגמא אחת שהיטב חרתה לי:
מלכים א י-יג. והמלך שלמה נתן למלכת שבא את כל חפצה. ובפרש"י שם נוספו הסוגריים (בא אליה ונולד ממנה נבוכדנצר , והחריב הבית שעמד ארבע מאות ועשר שנים בחלק כל שנים עשר שבטים , מהאר''י ז''ל). וחוץ מזה שהוא דבר זר הטעון מקור, מה הקשר להביא דברי האריז"ל ברש"י, ואף באריז"ל לא מצאתיו.
האם אי מי יודע מקור לאגדה מוזרה זו.
וכן יש הרבה הוספות מעי"ז ברש"י ואיני זוכר עתה.
איש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו !
הנה מתוך ספר באורים כבדו ה', קראקא שנת שע"ד.
http://www.otzar.org/aspcrops/17256_44_ ... 122013.asp
יגדיל תורה כתב:איש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו !
הנה מתוך ספר באורים כבדו ה', קראקא שנת שע"ד.
http://www.otzar.org/aspcrops/17256_44_ ... 122013.asp
וראה בהקדמת הספר הנכבד דבק טוב (אשר נדפס גם כן בחיי המהר"ל מפראג), שם הוא מתנצל על שמביא פירושים שלא בשם אומרם.
יוסף בניהו כתב:במוצ"ש האחרון הזכיר מרן הרב מאזוז את דברי הרב שריה דבליצקי בענין והצדיק אותם וביאר דברי רש"י על נכונה
בעזרת ה' בסוף שבוע אביא צילום של העלון.
והמציאה מספר באורים כבדו את ה', שהופיעה כאן בשנת 2013 מוצגת שם כמציאה רבתי שהתגלתה עכשיו לכותב המאמר...יהודה בן יעקב כתב:בעלון 'עלים לתרופה' של השבוע הביאו תמצית אשכול זה, עם דברי ספר 'באורים כבדו ה''.
איש_ספר כתב:עוד מתוך הקונטרס:ולא זכיתי להבין איך אפשר להוציא פסוק ממשמעותו, אחרי חז"ל הקדושים שכל דבריהם ברוה"ק מיד ה' עליהם השכיל תורה שבע"פ מהר סיני, [ואין כונתי לשלול ח"ו הכנסת והכוונת רמזים וביאורים בלשונות הפסוקים כמו שמצוי בכל ספרי החסידים והדרשנים וכו', דבהם אין מי שיהין להוציא הכתוב ממשמעותו הפשוט, מה שאין כן הנידון שלפנינו], וכ"ז להעמיס כן בדעת רש"י, ולעשות את רבינו רש"י כיחידי החולק על כל מפרשי התורה שיובאו לקמן. ויותר חמור שחוששני ש'בחדרים ובתי הספר מלמדים את התלמידים כפרוש זה, ושבשתא וכו''
רד"ק בראשית פרק כז פסוק לג
ויחרד - הראה חרדה גדולה בעצמו בפני עשו כדי שלא יחשוב עליו עשו כי בכונה עשה יצחק מה שברך את יעקב והתל בו:
מי איפוא - פירש מי הוא ואיפוא הוא:
צורב מתחיל כתב:בשבת ניסיתי להזכר אם הסבירו כאן, מה באמת הפירוש ברש"י כזאת-כחשבון הזה?
כעת חיפשתי ולא מצאתי. אולי ידעו להסביר לי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים