גיזונטע קאפ כתב:הרבה יותר מסוכן להכניס סברות לבביות בתורה,
לדוגמא אדם יגיד חז"ל אסרו מוקצה כי.... לכן במקרה כזה אין בעיה וכיוצ"ב, התורה אמרה שהקרקע תשמוט כי .... לכן כאן לא צריך, וכן כל כיוצ"ב.
שכל התורה לא יכול להיות הגיוני, למה זה לאו וזה כרת למה זה סקילה וזה חנק, למה חטאת צריכה מתן דמים כזה ואשם אחרת, למה זה בא מן הצאן וזה מן הבקר, למה יובל הוא כל 50 שנה ולא כל עשרים, למה שמיטה לא כל שנתיים, למה מזוזה נכתבת כך וס"ת אחרת, למה זה בדיו וזה בקנקנתום וכן על זה הדרך
יש בחזו"א הרבה תאוריות לכל מיני דברים, שאם מישהו אחר היה אומר אותם, ומשתמש בהם למעשה, היו צריכים לגלגל אותו מהאוורסט, החזו"א לבדו בגלל שרב גובריה, יכל לעשות דברים כאלו, יש סימנים בחזו"א שאם מישהו אחר היה אומר אותם, אפילו אם הוא היה תלמיד חכם גדול, היו צריכים להוקיע אותו, וזה לאו דווקא בתחום הסברות הנ"ל, אלא בזה שחולק על גדולי הפוסקים, מגיה וכו', לחקות אותו בזה זה כמו לחקות את הגר"א, והוא עצמו הילך על חבל דק, מתי נכנעים למג"א, ומתי חולקים עליו רק בגלל שהוא למד אחרת בסוגיא, קח את הנושא של כתמים שבמשקפיים שלנו היה נראה שהחזו"א היה צריך לעקור את כל הקולות האלו כי אין מאכולות, ולא כך קרה.
פוק חזי שתלמידי החזו"א שלקחו ממנו את היגיעה לאסוקי שמעתתא אליבא דלהכתא, מתוך עיון עמוק בכל הסוגיא, דבריהם נתקבלו בתפוצות ישראל, דוגמת רנ"ק.
אלו שניסו לקחת ממנו את מכלול הדברים לא התקבלו אלא בחוגם.
ולגופו של ענין, מי שסבור שבעולם הישיבות לומדים בעיניים עצומת בלי סברא ובלי הגיון, לא מכיר את עולם הישיבות, עולם הישיבות מבוסס על הבנה וישרות,
נקודת הויכוח מאוד קטנה, האם מוטל עלינו להבין את המניעים של חז"ל או לא, ולדעתי החזו"א גם לא חשב שאפשר, אלא הוא סבר שהוא יכול, אבל הוא לא חינך את כל אלו שהסתובבו כך ללמוד, מה שהוא חינך זה ללמוד ביגיעה את כל התורה אליבא דהלכתא מתוך הסוגיא זה המורשת של החזו"א.
אגב יש לי שאלה, החזו"א עצמו מלא בסברות למדניות דקות ועמוקות, שנלמדים היטב בישיבות, יש הרבה יסודות חופפים אצל החזו"א ועולם הישיבות, איפה החלק הזה אצל אותם שמכונים הבית מדרש של החזו"א?
אני לא חושב שהגבת לדבריי.
אני מסכים לגמרי עם הדברים כלפי הרגשים של כרס וסברות לבביות, או כלפי מי שמנסה להכריע לרבים בלי שהגיע להוראה.
אבל עדיין, אם אנחנו רוצים לשמש ת"ח, ניתן לראות איך החזו"א למד, מה מפריע לו, איך הוא בודק ובוחן את הש"ס.
גם לדעת לשאול שאלות צריך להיות בר הכי! פשיטא.
והעיקר, יש לחלק בין לימוד ועיון,
שצריך לשאול שאלות טובות ולהציע דרכים ולבחון אם מתקבלים על דעת הת"ח ואם הראיות מספיק זועקות.
לבין להחליט כמו שעשה החזו"א, שרק לכשכמותו ניתנה הבכורה לשנות דינים ע"פ סברא.
דוגמא בעלמא, סוגיית בניינה של אשה.
במסכת נידה ישנם משניות וגמרות העוסקות בצורת הרחם, עם נפק"מ מרחיקות לכת.
ללומד הסוגיא ומכוון לאמיתה, צצים שאלות באנטומיה, בפירוש הלשונות בגמ' ובראשונים...
מי שעיין יודע שזה לא קל. (אפילו רק להבין את שיטת הרמב"ם המקובלת, ע"פ המציאות)
עסקו בזה גם האחרונים, וגם כמה רופאים ברי אוריין בדור האחרון.
עד שהגיע מאמרו המפורסם של תלמיד חכם מקרית ספר, הרב חנוך ולדנברג שליט"א על משנת הבנין ומשנת הבית החיצון, בשיטת רבים מהקדמונים, ושופך אור חדש על לשונות הש"ס, על המציאות, ומאיר באופן מובהק את דברי כמה מהקדמונים (רבינו גרשום, רש"י), עד שקרא המחבר לשיטה זו 'שיטת הקדמונים'.
עכשיו, אם הוא היה קורא לשינוי כל הנוהג בעם ישראל (כי זה בהחלט משנה כמה הלכות), להחמיר ולהקל, הייתי מבין אם היית זועק על כך.
הוא זרק לאוויר הבית מדרש את מה שזועק אצלו בהבנת הסוגיא אחרי עמל ויגיעה רבה, וכן ראיתי שת"ח התייחסו לדבריו ודנו עמו.
ואני אומר לך שדבריו משכנעים!
האם שינו את ההלכה, עדיין לא כ"כ...
אכן רק החזו"א היה יכול להחליט ולפסוק אף נגד המקובל.
אבל לכולנו יש את החובה ללמוד ולכוון לאמיתה של תורה בלי לרמות את עצמינו ולו לרגע.