דורשי יחודך כתב:באמונתו כתב:לענ"ד, המהר"ל שם מאריך בעניינים עמוקים, אבאר כהבנתי העלובה, ורק כלפי הנוגע לעניינינו:
המהר"ל מתאר כל אותו סיפור של רב טבות/טביומי שבאתר "קושטא", אשר כולו מין משל, למצב אוטופי - אידיאלי - מושלם, מעין גן עדן הבראשיתי, שלפני החטא: וַיִּֽהְי֤וּ שְׁנֵיהֶם֙ עֲרוּמִּ֔ים הָֽאָדָ֖ם וְאִשְׁתּ֑וֹ - וְלֹ֖א יִתְבֹּשָֽׁשׁוּ:
במקום אמת מושלמת - אין הצניעות תופסת כלל, לפי שאין היצר שהוא מלאך המוות שולט.
לכך באותו מצב ומקום, רב טבות/טביומי אכן נחשב כנוטה ומשַנה האמת, ומתו בניו.
הנקודה היא, אשר דווקא למהר"ל, כל אותו מעשה, הינו מעולם אחר, מציאות שונה, ולא שייך למצב עולמינו היום.
ממילא, בחיינו ועולמינו, בהם משמשת צניעות כערך גמור מחייב, בהתאם משתנה הגדר שם אמת, כי מי שיגלה ויחשוף עניינים, אשר מן הצניעות ראוי כיסוי הסתרתם, משקר, בעוד המעלים דבר צנוע בשינוי הנתונים - דובר אמת!
תמהני.
אכן המהר"ל מאריך שם בענינים עמוקים ומתאר את אתר קושטא, אבל תוך דבריו מבאר גם יסוד ששייך כאן בעולמינו אנו.
המהר"ל מביא את הגמרא באלו מציאות שמשנים מפני הצניעות, ומסביר מדוע זה ככה.
ר"ל כי אין ראוי להמשך אחר האמת במדת הצניעות, וכמו שאמרו במסכת בבא מציעא (כ"ג, א') בהני תלת מילי עבידי צורבא מרבנן דמשני במילי ואחד מהם בפוריא כי הצניעות בשבילו ראוי שישנה האמת, והצניעות והאמת זה כנגד זה, כי מצד האמת אין ראוי לשנות כלל אך הצניעות דוחה האמת עד שמותר לשנות מפני הצניעות
בלי קשר לסיפור בקושטא, המהר"ל מבאר שצריך לנטות מן האמת בשביל ערך אחר, שהוא ערך הצניעות, שהוא דוחה את ערך האמת. אין רמז בדבריו שזה הופך להיות אמת, ואדרבה ההיפך הוא הנכון. אם לא זה כתוב כאן בדברים מספיק ברורים, אני לא יודע מה יכול להיות יותר ברור מזה.
הנה הבנתי אני מדברי המהר"ל להיפך;
כי הוקשה לו, הרי כהוגן נהג רבי טבות/טבימוי, כדת וכדין, למה נענש שבניו מתו.
בכן הסביר, שבאמת אין המדובר במצב ובמציאות של עולמינו. מדובר בעולם מתוקן לגמרי, אשר שם אמת מוחלטת שולטת.
אנחנו ודאי צריכים לנהוג, כפי ש"נכשל" אותו רב טבות/טביומי ממש לכתחילה, ואדרבה, הננו מחויבים לנהוג כמותו, מצד הצניעות ומידת ד"א.
א"כ, אכתי קשה, שהרי מה נפשך, כיצד התהפכו ממקום למקום, סדר קדימות אמת וצניעות?!
אמנם מסתבר שהנקודה העיקרית,
כי הצניעות שינוי מן האמת מוחלטת של גן עדן - האמת של עולם האמת, כנ"ל, אך לדידן, הצניעות דווקא מייצגת ומשקפת אמת!
כמדומני שכאן חשב כבודו בכוונת מהר"ל, שהצניעות מנוגדת אל אמת
שלנו, ברם לא ייתכן כנ"ל, אלא ודאי ר"ל כלפי האמת של אתר קושטא המיוחד והמופלא.