מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' דצמבר 07, 2021 3:19 pm

מה שנכון נכון כתב:שאלה כללית מחוסר ידע: האם מוכר לנו אחד מהפרשנים, ראשונים או אחרונים, שכתב פירוש רצוף לספר מהתנ"ך, והלך בכל מקום (או ע"פ רוב) אחר דרשות חז"ל בדברים שאינם מפורשים במקרא? (בלי להכנס לשאלה כמי הכריע באין סוף המחלוקות שבד' חז"ל עצמם).
אין הכוונה לביאורים שחוברו מראש על ספרי חז"ל, או שעיקר כוונתם לבאר דרשות מסוימות היכן נרמזו, אלא כאמור חיבור שעיקרו ומטרתו פירוש רצוף וכולל של ספר מהתנ"ך. (וע"כ דל מהכא גר"א, מלבי"ם, רביד הזהב וכדו'. כמו"כ רש"י הוא ענין לכשעצמו. השאלה על פרשנים אחרים).


על פניו לא מצאתי מפרש כזה אלא אלו שכהמלבי"ם וחבריו באו לבאר את זה גופא מה טעם נטו חז"ל מדרך הפשט, ובזה יש הרשר"ה ורד"צ הופמן ואולי גם הכתב והקבלה בכלל זה אבל כנראה אצלו אין רוב, למרות שגם לכל אלו יש פירושים הנוטים לפשט במקביל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 07, 2021 3:23 pm

תוספת הבהרה לשאלתי הנ"ל: אין הכוונה לעניני הלכה וביאורי המצוות שבתורה, אלא לכל שאר הענינים שבתנ"ך.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' דצמבר 07, 2021 3:27 pm

מה שנכון נכון כתב:תוספת הבהרה לשאלתי הנ"ל: אין הכוונה לעניני הלכה וביאורי המצוות שבתורה, אלא לכל שאר הענינים שבתנ"ך.

דאל"כ הראב"ע והרס"ג ועוד הם בכלל.

דרומי
הודעות: 9423
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 07, 2021 3:29 pm

נידון היחס ל'פשוטו של מקרא' כשלעצמו הובא בפורום כאן בכמה אשכולות ארוכים ומייגעים ('פשטות המתחדשים', ועוד).

לגבי השאלה הספציפית על מפרשים על התנ"ך, כמדומה שאין כ"כ הרבה מפרשים שעברו על כל פסוק וכו', ועכ"פ יש אשכול שבו אסף ספרי מפרשים על הנ"ך, ואולי לפי האשכול שם אפשר להתקדם.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' דצמבר 07, 2021 4:16 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
מה שנכון נכון כתב:שאלה כללית מחוסר ידע: האם מוכר לנו אחד מהפרשנים, ראשונים או אחרונים, שכתב פירוש רצוף לספר מהתנ"ך, והלך בכל מקום (או ע"פ רוב) אחר דרשות חז"ל בדברים שאינם מפורשים במקרא? (בלי להכנס לשאלה כמי הכריע באין סוף המחלוקות שבד' חז"ל עצמם).
אין הכוונה לביאורים שחוברו מראש על ספרי חז"ל, או שעיקר כוונתם לבאר דרשות מסוימות היכן נרמזו, אלא כאמור חיבור שעיקרו ומטרתו פירוש רצוף וכולל של ספר מהתנ"ך. (וע"כ דל מהכא גר"א, מלבי"ם, רביד הזהב וכדו'. כמו"כ רש"י הוא ענין לכשעצמו. השאלה על פרשנים אחרים).


על פניו לא מצאתי מפרש כזה אלא אלו שכהמלבי"ם וחבריו באו לבאר את זה גופא מה טעם נטו חז"ל מדרך הפשט, ובזה יש הרשר"ה ורד"צ הופמן ואולי גם הכתב והקבלה בכלל זה אבל כנראה אצלו אין רוב, למרות שגם לכל אלו יש פירושים הנוטים לפשט במקביל.

אם כבר הוזכר המלבי"ם,יש לציין מה שכתב בהקדמתו באילת השחר שהוא בא להוציא מליבם של כת הרפורמים שהיו נתלים על פשוטו של מקרא כדי להוכיח את הבליהם.
ועל זה כתב את כל ביאורו כדי להוכיח שהפשט והדרש אחד הם כמבואר בדבריו באריכות.
וודאי שהיתה להם כונה דוקא לאפוקי מדברי חז"ל ולא קיבלו את דבריהם מלכתחילה ולכן סמכו רק על הפשט.
וודאי שלא שייך לומר כך על כונת החיבור הנ"ל,דדבריהם מלאים בחז"ל ועוד מפרשים וודאי שאין כאן כוונה מיוחדת,אלא להנגיש את התורה לכל אחד ולהיצמד לפשט כמה שיותר ,וזה אמנם נכון למי שכבר מכיר את כל הפירושים והחז"ל ולא שייך שיצא מזה שום נזק,אבל לפשוטי העם ולמי שלא ירצה להעמיק ולעיין במקורות וכדו יתכן שזה יחשב אצלו כסיפור דברים בעלמא
וכל מה שזכה רש"י להיות 'המפרש' של התורה כי עפ"י פרושו, התורה נלמדת בצורה אחרת לגמרי כנלענ"ד.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' דצמבר 07, 2021 4:19 pm

מה שנכון נכון כתב:
צופה_ומביט כתב:אני מכיר ספר שלם - להיפוך מזה

מזה יש הרבה, והרבה מאד. בפסוקים פרקים וספרים. וחלקם כבר נזכרו באשכול.
וגם מפרשים אלו אינם באים לחלוק על אמיתות ד' הדרש.

השאלה פשוטה לאידך גיסא: האם יש מפרש אחד ממפרשי התנ"ך בדור מן הדורות שהלך בביאורו בד"כ ע"פ דרשות חז"ל?
לא אלו שנקטו בשוא"ת ולא כתבו כלום, וממילא שתיקה כהודאה לפי' רש"י (וכ"ש שאין הכוונה למפרשי רש"י), אלא למי שכתב בעצמו פירוש שלם.

תרגום (המיוחס ל)יונתן!

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' דצמבר 07, 2021 4:29 pm

דרומי כתב:נידון היחס ל'פשוטו של מקרא' כשלעצמו הובא בפורום כאן בכמה אשכולות ארוכים ומייגעים ('פשטות המתחדשים', ועוד).

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=715496#p715496
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=560208#p560208
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=504965#p504965
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=560710#p560710
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=1123#p6806
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=496752#p496752
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=604209#p604209
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=519816#p519816
דרומי כתב:לגבי השאלה הספציפית על מפרשים על התנ"ך, כמדומה שאין כ"כ הרבה מפרשים שעברו על כל פסוק וכו', ועכ"פ יש אשכול שבו אסף ספרי מפרשים על הנ"ך, ואולי לפי האשכול שם אפשר להתקדם.

viewtopic.php?p=684801#p684801

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' דצמבר 07, 2021 5:09 pm

עליך עיננו כתב:אבל לפשוטי העם ולמי שלא ירצה להעמיק ולעיין במקורות וכדו יתכן שזה יחשב אצלו כסיפור דברים בעלמא
וכל מה שזכה רש"י להיות 'המפרש' של התורה כי עפ"י פרושו, התורה נלמדת בצורה אחרת לגמרי כנלענ"ד.


כל דבריך אמת וצדק, אבל לא הבנתי איך יכולה תורה שלנו להיות סיפור דברים בעלמא, לא יהא אלא כ'ותמנע הייתה פילגש'...
ובעיני חלילה לומר כן, על איזה חלק שלא יהיה בתורה, הרי אפי' שיחתם של עבדי אבות כפולה בתורה, ושיחת חולין של ת"ח בכלל ועלהו לא יבול,
וכמו שניתן להעמיק בדרש ולהגיע להשגות נשגבות, כן גם בפשש"מ מי שמעמיק בו מגיע להשגות נשגבות המגלות את קדושתה ועליונותה של תורת ה' תמימה - כלך יפה ומום אין בך, ואם ריק הוא מכם.

ודבר זה עצמו תמוה היה בעיני מאד לראות בשיחה שהועלתה כאן, אף שאיני כדאי, שמחד מרחיק מאד חלק וענף שלם בתורתינו הקדושה, שהוא זיל קרי ביה רב, ומאידך מדבר על חזרות בתורה ונשגבות קדושת כל מילה,
אטו פירושי הפשט אינם מכלל קדושתה של תורה, ומי יכול להוציאם חוצה. ואף אנו נאמר כלפי חומש פשוטו של מקרא, יתכן שיש לבקר ולתקן בו כמה דברים, ואולי לשנות השם והקונספט, אבל למעשה "ס'איז די זעלבע תורה!".

ובאמת בדורינו זכינו והרבה לומדים פשש"מ וכל בר דעת מבין שפשש"מ זה אינו ענין להשאר בו, ומרחיבים ומעמיקים ומגיעים להשגות נפלאות כאשר ראיתי בעיני כו"כ פעמים דברים נפלאים בתחום זה.
רק שמאמץ הכתיבה והקושי להכנס במריבה מונע, וגם בעבר כבר הרביתי לכתוב בנושא זה באשכול יעודי רחב, וסוף שנגנז, וחבל על המאמץ.
אולי אי מי מהמנהלים יחזירו לנו. כעת הקישור חסום לקריאה : viewtopic.php?p=554079#p554079

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' דצמבר 07, 2021 5:31 pm

ספרים וועלט כתב:
מה שנכון נכון כתב:
צופה_ומביט כתב:אני מכיר ספר שלם - להיפוך מזה

מזה יש הרבה, והרבה מאד. בפסוקים פרקים וספרים. וחלקם כבר נזכרו באשכול.
וגם מפרשים אלו אינם באים לחלוק על אמיתות ד' הדרש.

השאלה פשוטה לאידך גיסא: האם יש מפרש אחד ממפרשי התנ"ך בדור מן הדורות שהלך בביאורו בד"כ ע"פ דרשות חז"ל?
לא אלו שנקטו בשוא"ת ולא כתבו כלום, וממילא שתיקה כהודאה לפי' רש"י (וכ"ש שאין הכוונה למפרשי רש"י), אלא למי שכתב בעצמו פירוש שלם.

תרגום (המיוחס ל)יונתן!

בקרב המדרשים המאוחרים (מחברים-מלקטים סביב תקופת הראשונים) יש למנות גם את פירושי לקח טוב (מכונה לעיתים פסיקתא זוטרתא והוא לר' טוביה ב"ר אלעזר) שכל טוב וכדו',
אבל קשה לי להעריך איזה חלק שם יותר דומיננטי האם החלק המדרשי או הפרשני פשטני.

מחולת המחנים
הודעות: 3273
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' דצמבר 07, 2021 8:24 pm

מה שנכון נכון כתב:
צופה_ומביט כתב:אני מכיר ספר שלם - להיפוך מזה

מזה יש הרבה, והרבה מאד. בפסוקים פרקים וספרים. וחלקם כבר נזכרו באשכול.
וגם מפרשים אלו אינם באים לחלוק על אמיתות ד' הדרש.

השאלה פשוטה לאידך גיסא: האם יש מפרש אחד ממפרשי התנ"ך בדור מן הדורות שהלך בביאורו בד"כ ע"פ דרשות חז"ל?
לא אלו שנקטו בשוא"ת ולא כתבו כלום, וממילא שתיקה כהודאה לפי' רש"י (וכ"ש שאין הכוונה למפרשי רש"י), אלא למי שכתב בעצמו פירוש שלם.

דעת זקנים לבעלי התוספות, ובסגנון זה גם מושב זקנים והדר זקנים לבעלי התוספות.

ובאחרונים, הכלי יקר כדוגמא.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' דצמבר 07, 2021 9:02 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
עליך עיננו כתב:אבל לפשוטי העם ולמי שלא ירצה להעמיק ולעיין במקורות וכדו יתכן שזה יחשב אצלו כסיפור דברים בעלמא
וכל מה שזכה רש"י להיות 'המפרש' של התורה כי עפ"י פרושו, התורה נלמדת בצורה אחרת לגמרי כנלענ"ד.


כל דבריך אמת וצדק, אבל לא הבנתי איך יכולה תורה שלנו להיות סיפור דברים בעלמא, לא יהא אלא כ'ותמנע הייתה פילגש'...
ובעיני חלילה לומר כן, על איזה חלק שלא יהיה בתורה, הרי אפי' שיחתם של עבדי אבות כפולה בתורה, ושיחת חולין של ת"ח בכלל ועלהו לא יבול,
וכמו שניתן להעמיק בדרש ולהגיע להשגות נשגבות, כן גם בפשש"מ מי שמעמיק בו מגיע להשגות נשגבות המגלות את קדושתה ועליונותה של תורת ה' תמימה - כלך יפה ומום אין בך, ואם ריק הוא מכם.

ודבר זה עצמו תמוה היה בעיני מאד לראות בשיחה שהועלתה כאן, אף שאיני כדאי, שמחד מרחיק מאד חלק וענף שלם בתורתינו הקדושה, שהוא זיל קרי ביה רב, ומאידך מדבר על חזרות בתורה ונשגבות קדושת כל מילה,
אטו פירושי הפשט אינם מכלל קדושתה של תורה, ומי יכול להוציאם חוצה. ואף אנו נאמר כלפי חומש פשוטו של מקרא, יתכן שיש לבקר ולתקן בו כמה דברים, ואולי לשנות השם והקונספט, אבל למעשה "ס'איז די זעלבע תורה!".

ובאמת בדורינו זכינו והרבה לומדים פשש"מ וכל בר דעת מבין שפשש"מ זה אינו ענין להשאר בו, ומרחיבים ומעמיקים ומגיעים להשגות נפלאות כאשר ראיתי בעיני כו"כ פעמים דברים נפלאים בתחום זה.
רק שמאמץ הכתיבה והקושי להכנס במריבה מונע, וגם בעבר כבר הרביתי לכתוב בנושא זה באשכול יעודי רחב, וסוף שנגנז, וחבל על המאמץ.
אולי אי מי מהמנהלים יחזירו לנו. כעת הקישור חסום לקריאה : https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=554079#p554079

מסכים עם כל מה שכתבת ורק חידדת יותר את דבריי,לת"ח ומי שרגיל בלימוד המקרא יכולים לגלות דברים נפלאים דוקא מתוך הפשט וכמ"ש,אבל מי שאינו רגיל בכך וכמו שהעירו למעלה שמשתמשים בספר גם מורות בבית יעקב וכדו' כלפיהם זה מוריד קצת את ערך התורה, במובן הוראה וכמ"ש.
רק כדי להמחיש את כוונתי לפני שבועיים מסרתי שיעור לבעה"ב על סדר הפרשה ושהגענו למעשה יהודה ותמר הם פשוט לא נתנו לי להמשיך וחקרו ושאלו ועד כאן הכל בסדר,ומה שהכי הפריע לי (וכמובן שזה רק בעיה ריגשית אבל זה הנושא כאן בערך) הצורה שהם תיארו לעצמם את מעשה יהודה ותמר משל מדובר באנשים מופקרים חלילה,ושהערתי להם על כך הם אמרו הרי כך התורה דיברה ומה לך כי תלין..
ולדעתי כאן הנקודה שלוקחים את התורה בעינים שלנו הגשמיות והכל כך מצומצמות הדבר היחיד שיכול להעלות אותנו קצת מהרמה שאנו נמצאים בה זה דרשות חז"ל וכדו' שקצת נותנים לנו מושג במה ובמי מדובר..
ויש לזה עשרות דוגמאות (כגון מכירת יוסף ומעשה אשת פוטיפר ועוד)

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' דצמבר 08, 2021 12:14 am

מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:
צופה_ומביט כתב:אני מכיר ספר שלם - להיפוך מזה

מזה יש הרבה, והרבה מאד. בפסוקים פרקים וספרים. וחלקם כבר נזכרו באשכול.
וגם מפרשים אלו אינם באים לחלוק על אמיתות ד' הדרש.

השאלה פשוטה לאידך גיסא: האם יש מפרש אחד ממפרשי התנ"ך בדור מן הדורות שהלך בביאורו בד"כ ע"פ דרשות חז"ל?
לא אלו שנקטו בשוא"ת ולא כתבו כלום, וממילא שתיקה כהודאה לפי' רש"י (וכ"ש שאין הכוונה למפרשי רש"י), אלא למי שכתב בעצמו פירוש שלם.

דעת זקנים לבעלי התוספות, ובסגנון זה גם מושב זקנים והדר זקנים לבעלי התוספות.

ובאחרונים, הכלי יקר כדוגמא.

בעלי התוספות מעתיקים לרוב מפירושי ר"י בכור שור שהוא פשטן מוחלט, ולפעמים מפירושי רשב"ם, ומוסיפים עליו עוד פשטות המתחדשים משלהם, ולצד זה יש להם גם דרושים ופלפולים ורמזים, ואין שם לדעתי היצמדות לפירושים ע"פ דרשות חז"ל.
למעשה זה גם לא פירוש רציף, מדובר כמו בתוס' על הש"ס שלא עוסקים בפירוש אלא בכתיבת תוס' לקונטרס שלהם.
ומאחרוני ההולכים בדרך בעלי התוס' הוא החזקוני וגם הוא הולך לרוב בדרכי הפשט.

אבא יודן
הודעות: 1267
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 08, 2021 6:17 pm

מה שנכון נכון כתב:שאלה כללית מחוסר ידע: האם מוכר לנו אחד מהפרשנים, ראשונים או אחרונים, שכתב פירוש רצוף לספר מהתנ"ך, והלך בכל מקום (או ע"פ רוב) אחר דרשות חז"ל בדברים שאינם מפורשים במקרא? (בלי להכנס לשאלה כמי הכריע באין סוף המחלוקות שבד' חז"ל עצמם).
אין הכוונה לביאורים שחוברו מראש על ספרי חז"ל, או שעיקר כוונתם לבאר דרשות מסוימות היכן נרמזו, אלא כאמור חיבור שעיקרו ומטרתו פירוש רצוף וכולל של ספר מהתנ"ך. (וע"כ דל מהכא גר"א, מלבי"ם, רביד הזהב וכדו'. כמו"כ רש"י הוא ענין לכשעצמו. השאלה על פרשנים אחרים).

אולי יש למנות האלשיך? מנות הלוי? משיב נפש?

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 08, 2021 8:18 pm

אבא יודן כתב:אולי יש למנות מנות הלוי?

גם בדעתי עלה שאולי ר"ש אלקבץ מתאים להגדרה הנ"ל (היינו בהערותיו על הפרשנים שמביא ובפירושיו הוא). וצריך עוד בדיקה.

אבא יודן
הודעות: 1267
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 08, 2021 10:58 pm

מה שנכון נכון כתב:
אבא יודן כתב:אולי יש למנות מנות הלוי?

גם בדעתי עלה שאולי ר"ש אלקבץ מתאים להגדרה הנ"ל (היינו בהערותיו על הפרשנים שמביא ובפירושיו הוא). וצריך עוד בדיקה.

ברוך שכוונתי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 09, 2021 8:02 pm

דברי הגרח"י קפלן שליט"א ועוד.
עמ' 3-5
קבצים מצורפים
קול החינוך - גליון 148.pdf
(1.75 MiB) הורד 603 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' דצמבר 09, 2021 11:59 pm

נוטר הכרמים כתב:דברי הגרח"י קפלן שליט"א ועוד.
עמ' 3-5

שתי נקודות:
א. נראה שכל הכתוב שם בענין לקוח מ- ו/או מתכתב עם אשכול דידן.
ב. נכון ש"כשכואב צועקים" אבל לשומעים קשה לשמוע ככה, כשכל מילה שניה זה "סערה / נורא / זעזוע / חורבן / שואה" וכן הלאה.
צעקות אולי יש כאן, אבל "דברי חכמים" קשה לשמוע ככה.

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 11, 2021 11:16 pm

רבי אביגדור מילר זצ"ל מפרש פרשה בתורה על פי פשוטו של מקרא [קריאת הפסוקים כפשטם] נגד דברי חז"ל בכ"מ [ורש"י ועוד ראשונים], עומד על כך בתוקף ובנחרצות, ואומר שדברי חז"ל בענין [במקומות שכתבו לא כך] הם רק דרוש וצורה של מחשבה פואטית.

viewtopic.php?p=738640#p738640

viewtopic.php?p=738706#p738706

דרומי
הודעות: 9423
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 11, 2021 11:40 pm

אגב, בשבת הזדמן לי לשמוע קריאת התורה מתוך חומש שהוציא בשעתו הרב שלום דוב שטיינברג, מעוטר בהסכמות נלהבות מהרבה רבנים חשובים (רובם זצ"ל). בחומש יש לו מדור אחד בו הוא מרחיב בביאור פירוש רש"י, ומדור שני בשם 'באר התורה' בו הוא מלקט מגדולי המפרשים - מלבד רש"י - על פשט המקרא. נראה קצר וקולע ומעניין להשוות את פירושו שם עם הפירוש הנידון כאן.

מקופיא נראה שמלקט בעיקר מהראשונים ממש, ויש קצת גם מהאחרונים. אגב, ברשימת הספרים שבסוף החומש שמהם ליקט לא מופיע בכלל הרש"ר הירש.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' דצמבר 11, 2021 11:57 pm

צופה_ומביט כתב:איך צריך להתייחס לדברי הרמב"ן הבאים?

חידה סתומה. וכבר תמה על כך רבינו אליהו מזרחי תמיהה רבה:
ואני תמה מאד, שזה המאמר בעצמו הוא בפרק כיצד מעברין, ופליגי בה רב ושמואל.

אברומי200
הודעות: 34
הצטרף: ד' דצמבר 06, 2017 7:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אברומי200 » א' דצמבר 12, 2021 8:20 pm

נוטר הכרמים כתב:דברי הגרח"י קפלן שליט"א ועוד.
עמ' 3-5

ידוע כבר בין הת"ח שסולדים סלידה נוראה מהעלון הזה "קול החינוך" שעורף ראושו ברבים של כל מי שלא מסתדר לשכל המצוצמם שלו. אין לו בעיה לרשום שמות ולהכפיש מוסדות בריש גלי על זה נאמר לית דין ולית דיין היום אומר לו כך ומחר אומר לו כך... וה' הטוב יכפר שכוונתם כנראה לשמים אבל מעשיהם...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לייטנר » א' דצמבר 12, 2021 9:14 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב א' אוגוסט 13, 2023 11:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 12, 2021 10:16 pm

לייטנר כתב:הרב שעוועל מתייחס לכך בספרו, ומציין שזו כבר קושייתו של הרא"ם, והביא שם תירוץ הרש"ש (על ב"ר נט ח) והפנה עוד לחידושי המהרש"א שם (שמח' רב ושמואל אינה אלא על צורת המערה "דודאי לאו במילת המכפלה פליגי"

אני יודע.

מעיין
הודעות: 1983
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מעיין » א' דצמבר 12, 2021 11:45 pm

כדבר בעתו (ח' טבת) יש להביא מדברי החת"ס בדרשותיו ליום זה, וגם מהדרוש לפ' בשלח בענין העדפת לימוד דרשות ע"פ פשוטו של מקרא
ולמה שהעלו דמיון לרש"ד שהי' על עצם הרעיון הסכמות מגדולי הדור [לא אכנס אם בעלי פשש"מ רצונם להתדמות לביאר הרש"ד] אוסיף שכמדומה שיש מהמנגדים להביאור שהתנגדו גם מטעם זאת, ועכ"פ לאחר זמן ראו להיכן הוביל דרך המאספים ובזמן החת"ס התנגדו לזה גם בלא מטעם של תרגום הלע"ז אלא על עצם העדפת פשש"מ ולהביאו לתלמידים והמון עם כתחליף לדרשת חז"ל

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' דצמבר 13, 2021 5:43 pm

מעיין כתב:כדבר בעתו (ח' טבת) יש להביא מדברי החת"ס בדרשותיו ליום זה, וגם מהדרוש לפ' בשלח בענין העדפת לימוד דרשות ע"פ פשוטו של מקרא
ולמה שהעלו דמיון לרש"ד שהי' על עצם הרעיון הסכמות מגדולי הדור [לא אכנס אם בעלי פשש"מ רצונם להתדמות לביאר הרש"ד] אוסיף שכמדומה שיש מהמנגדים להביאור שהתנגדו גם מטעם זאת, ועכ"פ לאחר זמן ראו להיכן הוביל דרך המאספים ובזמן החת"ס התנגדו לזה גם בלא מטעם של תרגום הלע"ז אלא על עצם העדפת פשש"מ ולהביאו לתלמידים והמון עם כתחליף לדרשת חז"ל


במחילת כת"ר העמסת לנו בציון לדברי החת"ס בדרשותיו לח' טבת והלוא הם פרוסים על למעלה מכ' דפים ואנו לא נדע אם כוונת מר לדבריו שם בדף צב ד. או לדבריו שם בדף צט ב ד"ה ואקדים. ושמא לדבריו שם קא ד ד"ה והנה. ואולי כללם הכל יחדיו בכוונתו.
עכ"פ הדרוש לפ' בשלח מקומו שם בדף קיב ג ד"ה אבל לפע"ד ונדפס גם בתו"מ על אתר.

לגבי ההתנגדות ל'ביאור' אצטט כאן את דברי הרב אי"ס במקו"א
א"צ לשער בשעה שלפחות חלק מדברי המתנגדים לביאור מנומקים היטב. ויש לשים לב לשתי התנגדויות שהן מעט נבדלות: לתרגום, משום מגמת הגרמניזם שבו, והביאור בעיקר בשל האישים שעמדו בראשו דוגמת נ"ה וויזל שכבר הקדיח תבשילו בפרסום "דברי שלום ואמת" עוד לפני הביאור. ראה עכ"ז בספרו של סנדלר "הביאור" ירושלים תשמ"ד עמ' 194 ואילך.

וז"ל רבינו הנוב"י: כי מתוך שהמחבר ההוא העמיק שפה לדבר בלשון אשכנז עמוק מאד וכו' שלא הורגלו בו כי אם הבקיאים ביותר בדקדוק לשון אשכנזי ומתוך שכבד על הנער להבינו צריך המלמד לעסוק בו רוב היום להעמידו על דקדוק לשון אשכנז וכו' ונעשית תורתינו השפחה המשמשת את לשון אשכנז שתתפשט בדור ופרוש המלות של לשוננו העברים אינם יודעים".

אם בידי כת"ר מקורות לדבריו על התנגדות מאוחרת בשל 'העדפת פשש"מ' והנגשתו לתלמידים והמון עם 'כתחליף לדרשת חז"ל' ימחל נא לציינם.

הרב עושה חיל. יש"כ על המובאה מספר אמת ליעקב הנוגעת בפרט חשוב.
[כעת ראיתי כי הודעתו של עו"ח נעלמה [למה?]. אפרש א"כ כי בהודעה הביא מספר אמת ליעקב (ר"י קמנצקי) המפרש כיצד מדות הפרד"ס שייכות גם בתיאורים של אנשים בתורה (ולפי ציון המהדיר שם השלמתי דבריו מ כאן)]

מעיין
הודעות: 1983
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מעיין » ב' דצמבר 13, 2021 9:15 pm

עיין היטב בישורון מהרב קמנצקי אף שמגמתו בכל המאמרים להכשיר את רש"ד נגד רמ"ד ולא דייקתי כ"כ אם האמת נכון כדבריו [אם שודאי יש לחלק בינו לרמ"ד מ"מ גם הוא אינו עמר נקי ועכ"פ הלך שולל בתחלה אחרי רמ"ד ובפרט שהביאור הי' תואם יחד להעתקה, וא"כ אף שנחלק מעליו והסכימו אליו ואף התפעלו מצדקתו וכשרונותיו אין זה אומר שלא הביא זה קלקול קצת בהמשך הזמן] מ"מ המעיין אפי' במאמריו יראה שעכ"פ קצת התנגדות להביאור הי' משום זלזול בדרשות חז"ל [הפלאה ותשובה מאהבה], וקצת רמזו בדבריהם דיש חילוק אם כוונתם לתלמידים או לגדולי תורה, ובדברי הנוב"י גופא בצל"ח במנעו בניכם וכו' עם שהדגיש ענין לשון אשכנז מ"מ נראה מדבריו שם שהמלמד ילמד תיכף מקרא ומשנה שגם ע"ז יצא הקצף, ועכ"פ המעיין בין השורות יראה שהי' גם התנגדות מטעמים אחרים
וא"צ לומר בשנים אחרי כן כנראה מלשונות החת"ס
ובאשכול הישן המצויין דבריו של יהושע מונדשיין בתחושה שלי
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=1123#p7104
[ואולי גם זה תלוי במחלוקת של מונדשיין וקמנצקי]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16089
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 13, 2021 9:33 pm

מעיין כתב:וא"צ לומר בשנים אחרי כן כנראה מלשונות החת"ס
על שנים שאחרי כן, יש מדברי מהרצ"א בהוספות לסור מרע
בתנ"ך נ"ל בעתים הללו ימעט בלימוד פירושי הפשטנים חוץ מפירש"י שהוא כרכא דכולא ביה, כלול בנתיבות חז"ל חכמי האמת, ודבריו לפי הפשט מיוסדים על אדני האמת ואינם נוטים מדרכי נתיבות אמיתיים דברי חז"ל, משא"כ שארי בעלי הפשט הגם שלפי דורם גם עליהם יתאמר מאמר חז"ל אין מקרא יוצא מדי פשוטו, אבל בדורותינו אלה שבעוה"ר נתרבו כתות המופקרים ההולכים אחרי שרירות לבם ובהפקירא ניחא להם, לא רציתי להרחיב הדיבור בהם, מחוייב כ"א להגות בתנ"ך עפ"י יסודות חז"ל, ובשביל זה ציוו לנו חז"ל מנעו בניכם מן ההגיון בין והתבונן


מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:
צופה_ומביט כתב:אני מכיר ספר שלם - להיפוך מזה

מזה יש הרבה, והרבה מאד. בפסוקים פרקים וספרים. וחלקם כבר נזכרו באשכול.
וגם מפרשים אלו אינם באים לחלוק על אמיתות ד' הדרש.

השאלה פשוטה לאידך גיסא: האם יש מפרש אחד ממפרשי התנ"ך בדור מן הדורות שהלך בביאורו בד"כ ע"פ דרשות חז"ל?
לא אלו שנקטו בשוא"ת ולא כתבו כלום, וממילא שתיקה כהודאה לפי' רש"י (וכ"ש שאין הכוונה למפרשי רש"י), אלא למי שכתב בעצמו פירוש שלם.

דעת זקנים לבעלי התוספות, ובסגנון זה גם מושב זקנים והדר זקנים לבעלי התוספות.

ובאחרונים, הכלי יקר כדוגמא.

אגב הילוכי מצאתי את זה. והריני מצטט.
ישורון יז.jpg
ישורון יז.jpg (52.47 KiB) נצפה 7173 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' דצמבר 13, 2021 9:49 pm

בתוך הגולה כתב:הרב עושה חיל. יש"כ על המובאה מספר אמת ליעקב הנוגעת בפרט חשוב.
[כעת ראיתי כי הודעתו של עו"ח נעלמה [למה?]. אפרש א"כ כי בהודעה הביא מספר אמת ליעקב (ר"י קמנצקי) המפרש כיצד מדות הפרד"ס שייכות גם בתיאורים של אנשים בתורה (ולפי ציון המהדיר שם השלמתי דבריו מ כאן)]


באמת חבל על מחיקת הודעות נפלאות ומחכימות.
דברי האמת ליעקב מפתיעים בהחלט.

אהרן חן
הודעות: 67
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' דצמבר 14, 2021 3:25 pm

בדצ.jpg
בדצ.jpg (61.48 KiB) נצפה 7041 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 14, 2021 3:47 pm

אהרן חן כתב:
בדצ.jpg

מעניין מאד מה שלא כתוב כאן:

לא כתוב שהמו"ל התחייב שלא למכור לחנויות את כל הסטים שנשארו בידיו מהמהדורה הנוכחית. [כפי שהביאו לעיל שלא הסכימו לזה].
אין הוראה לחנויות שלא למכור לצרכנים ספר זה במהדורתו הנוכחית.
אין הוראה למי שכבר קנה [פרטי או בתי מדרש] שיגנוז / לא ישתמש / לא יְלַמֵד ממנו למשפחתו / תלמידיו.

אני חושב שזה אומר הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 14, 2021 5:38 pm

בתוך הגולה כתב:הרב עושה חיל. יש"כ על המובאה מספר אמת ליעקב הנוגעת בפרט חשוב.
[כעת ראיתי כי הודעתו של עו"ח נעלמה [למה?]. אפרש א"כ כי בהודעה הביא מספר אמת ליעקב (ר"י קמנצקי) המפרש כיצד מדות הפרד"ס שייכות גם בתיאורים של אנשים בתורה (ולפי ציון המהדיר שם השלמתי דבריו מ כאן)]

טרם הספקתי לעיין כדבעי בהודעתו הארוכה והמלאה של ידידנו ר' עושה חיל, וכבר נמחקה. יהיה לתועלת אם תחזור ותועלה כאן.

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' דצמבר 14, 2021 7:13 pm

ממכתב החדש של הבד"ץ נראה מפורש שזה אמת שהם הסכימו להדפיס את ההסכמה שנתנו על רש"י כפשוטו גם על החומש מקרא כפשוטו, והסכמה עדיין בתוקפו !

מעיין
הודעות: 1983
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מעיין » ג' דצמבר 14, 2021 8:04 pm

איש_ספר כתב:
מעיין כתב:וא"צ לומר בשנים אחרי כן כנראה מלשונות החת"ס
על שנים שאחרי כן, יש מדברי מהרצ"א בהוספות לסור מרע
בתנ"ך נ"ל בעתים הללו ימעט בלימוד פירושי הפשטנים חוץ מפירש"י שהוא כרכא דכולא ביה, כלול בנתיבות חז"ל חכמי האמת, ודבריו לפי הפשט מיוסדים על אדני האמת ואינם נוטים מדרכי נתיבות אמיתיים דברי חז"ל, משא"כ שארי בעלי הפשט הגם שלפי דורם גם עליהם יתאמר מאמר חז"ל אין מקרא יוצא מדי פשוטו, אבל בדורותינו אלה שבעוה"ר נתרבו כתות המופקרים ההולכים אחרי שרירות לבם ובהפקירא ניחא להם, לא רציתי להרחיב הדיבור בהם, מחוייב כ"א להגות בתנ"ך עפ"י יסודות חז"ל, ובשביל זה ציוו לנו חז"ל מנעו בניכם מן ההגיון בין והתבונן

אף שמדברי המהרצ"א נראה שכולל כל בעלי הפשט בחדא מחתא ובכולם ימעט, למעשה החת"ס בעצמו אף שרמז בכמה מקומות שלימוד פשוטו של מקרא יש בו חסרון בדורותינו ויש בה חשש שיביא למינות, מ"מ ללימוד הרמב"ן בעצמו [כמובן בפנים ולא באופן להוציא קצת קטעים מתוכו] אדרבה דירבן, ונקט זאת בצואתו נגד פירושי רמ"ד, כלשונו הקדוש שם
אל תט לבכם לדבר רע להתעולל עלילות ברשע עם אנשים פועלי און החדשים מקרוב באו נתרחקו מאת ה' ותורתו בעו"ה אל תדורו בשכונתם ולא תתחברו עמהם כלל ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד אז רגליכם לא ימעדו לעולמי עד תנ"ך עם פירש"י ותורה עם פי' רמב"ן תהגו ותלמדו את בניכם כי היא ראש אמונת אומן ובו תחכמו מכלכל דרדע והימן
-----
והנה יש לראות ולהבחין דבר אחד בענין לימוד המקרא
הנה בענין לימוד תורה לנשים שאסרו חז"ל שמביא לידי תפלות הרי עיקר הקפידא שלא ללמוד דרשות חז"ל ולימוד המקרא בלי דרשות חז"ל מותר ללמדם מעיקר הדין ועל זה כיוון רבינו החפץ חיים כמבואר בספר ויואל משה מאמר לשון הקודש אבל לימוד רש"י שכולל דרשות חז"ל אסור ללמדם עיין שם בסי' מ"ח [ובסי' ל"ג
ומצד אחר לימוד הכתובים לבנים בלא דרשות חז"ל הרי מביא למינות כנ"ל
ועל כרחך צריך לומר דללימוד שטחי בפסוקים בדגוש על אמונה אין חשש כלל וזה הנכון ללימוד לבנות גם בבגרותן וכעין זה לבנים קטנים מאוד שלומדים עמם פסוקי המקרא מלה במלה [ומ"מ בפסוקים כמו עין תחת עין וממחרת השבת ודאי צריך לומר להם הנכון וצריך לחלק והמבין יבין]
ולימוד בעומק פשוטו של מקרא לבנים שלא מלאו כרסם בדרשות חז"ל ובדגוש להקדימו לפני דרשות חז"ל יש חשש למינות

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ד' דצמבר 15, 2021 8:32 am

[עם ננגענו ביחס החת"ס לפירוש רמב"ן עה"ת מן הראוי להסמיך את דבריו שבתשובה זו]

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ד' דצמבר 15, 2021 5:01 pm

נוטר הכרמים כתב:דברי הגרח"י קפלן שליט"א ועוד.
עמ' 3-5


אגיב עתה שוב, אחר שלא הצלחתי להשיב את הודעתי הנעלמת.
אני משער שהודעתי הקודמת שנכתבה בזירוז הכעס (ועל כן נמחקה) היתה מוצלחת יותר. ניצחוני.

1.
כמה משעשע, מצחיק ומזעזע לגייס את הרמב"ם למלחמה נגד פשוטו של מקרא, או לכל מלחמה אחרת נגד השכל.
הרמב"ם היה הכי 'מוקצה' מבחינת לבלרי העלון הזה.

2.
הובאו שם דברים בשם הגאון ר' דוד כהן, שהביא הגרח"י קפלן בועד.
אז ליתר דיוק, מדובר בהערה שנוספה באחת מהמהדורות של הועד שהודפס.
המשגיח קידש מלחמה נגד החומש בדיבור בישיבה, וזה נראה (בגדר השערה בלבד על פי העדות דלקמן) שהוא מנסה להכניס את ר' דוד כהן לתמונה, כפי שכבר הביאו לעיל באשכול.
שמתי לב לסוגריים שם והדגשתי, אם זה נכון, זה אכן משנה את המבט על 'הדברים שאמר ר' דוד':
אור עולם כתב:איני רוצה לעסוק בעניין, אך הגרח"י קפלן דיבר נגד החומש בוועד שמסר ל4 בחורים. הוועד הודפס והופץ בישיבה, ועורר סערה, ולאחמ"כ הודפסו עוד 2 מהדורות ובכל אחת נוספו דוגמאות חדשות וביטויים חריפים נוספים, וכן שהמשגיח שמע בעניין מהגר"ד כהן (אע"פ שאח"כ הוברר שהוא זה שפנה לר' דוד והראה לו את הדוגמאות שנכתב שר' דוד הראה לו, שאגב דבר זה מצוי בשיחותיו של המשגיח וכידוע לשומעיו).


3.
וכאן אדון בדברי המשגיח בשיחה בישיבה:
'נתחלף להם בין פשוטו של מקרא לפשוטם של אנשים'
'לא פשוטו של מקרא מעניין אותם, מעניין אותם פשוטו של אנשים'
'אומרים הם, לא, הפשוטו של מקרא הוא - אנשים פשוטים'

לענ"ד נגע המשגיח בנקודת הויכוח.
אכן בדרך הפשט לפעמים הרובד יהיה 'פשוט', 'לפשוטם של אנשים' ו'לפשוטה של מציאות'.
ואם אכן נשארים ברובד הפשוט, בפרט בסיפורי התורה, עלולים לאבד את המבטים העמוקים והדרשנים.
עלולים לאבד מסרים חשובים שלעיתים הם אף חשובים יותר. אוי לנו כי נסתפק ב'פשט'!

אבל, טוענים בעלי הפשט:
גם להפך! אוי לנו כי נאבד את המבט הפשוט!
אם נלמד רק את העומק, רק את הדרש, ולא נביט ונלמד גם את ה'פשט' שבתורה,
מלבד שנסטה מן האמת, ונסלף את ההקשר, נעקם את הראש, ונאבד כיוון בקריאה,
אנחנו עלולים לאבד את המסר ל'פשוטו של אדם' שנמצא בנו. רובד הפשט שבנו יישאר מיותם מתורה וממוסר, ויסתאב.

(וכל זה בלי להזכיר כי הכופר באחד מחלקי הפרד"ס, הרי הוא כופר באחד מחלקי התורה. ואינני חושד בזה את המתנגדים חלילה. רק מזכיר ש'פשט' הוא בכלל הפרד"ס)

וכאן המקום להביא מה שכתבו רבותינו, כי כפי שיש פרד"ס בתורה, כך יש פרד"ס באדם. וזה כנגד זה נתן לנו ה':
פשוטו של תורה לפשוטו של אדם.
מדרשו של תורה למדרשו של אדם.
ואידך זיל גמור.

וברור זה לכל מתבונן.
ועיין ב'אמת ליעקב' על הפרשה האחרונה (ויגש), כי זו הדרך להסביר את הסתירה בין פשט לדרש בסיפורי התורה ובפירוש דברי אבותינו הנדרשים בכמה פנים.
אמת ליעקב.pdf
(303.58 KiB) הורד 116 פעמים
בכל אדם יש פרד''ס1 - אמת ליעקב.JPG
בכל אדם יש פרד''ס1 - אמת ליעקב.JPG (91.8 KiB) נצפה 6795 פעמים
בכל אדם יש פרד''ס2 - אמת ליעקב.JPG
בכל אדם יש פרד''ס2 - אמת ליעקב.JPG (63.82 KiB) נצפה 6795 פעמים


וכן עיין בפחד יצחק: https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=147112.


ולענ"ד קיימת סכנה אדירה למתעלם מדרך ה'פשט' ומ'פשוטו של אדם' ומ'פשוטה של מציאות'.
כי אם חלילה נלמד רק את הדרש העמוק והמפולפל ולא נדע לקרוא גם את הפשוט (לא יודע אם יתכן דבר כזה),
אז נרגיל עצמינו לעקם את השכל, לגנוב, לשקר, כי על דרך העומק, הדברים מתהפכים פעמים רבות.
לפעמים אדם הוא בגדר רוצח על פי העומק, אבל על פי הפשט הוא רק הונה את חבירו. האם נוציא אותו להיהרג?
ע"ד הדרש אדם נשפט בצורה אחרת מע"ד הפשט. וראה עד"ז מדרשי חז"ל רבים.
ומשפטי אמת צדקו יחדיו! צריך את שניהם - את הפשט ואת הדרש, את הדין ואת הרחמים.
אם נסתלק מהפשט ונחליט שיש 'שכל של תורה' ו'מציאות של תורה' ונחיה בעולם מקביל - שם נקיים מצוות ונרדוף את הצדיק ונצדיק את הרשע, נוציא דברים מהקשרם, נסלף את דברי הראשונים.... (ולא ארחיב כמו בהודעה הנעלמת, כדי שלא תיעלם אף זאת)
מה יהא עלינו?!

דרומי
הודעות: 9423
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 15, 2021 11:28 pm

ויש להוסיף שבאדם יש גם רובד של 'שטחיות', ומכאן החשיבות בלימוד 'שטחיותו של מקרא'.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ה' דצמבר 16, 2021 6:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' דצמבר 15, 2021 11:41 pm

דרומי כתב:
ויש להוסיף שבאדם יש גם רובד של 'שטחיות', ומכאן החשיבות בלימוד 'שטחיותו של מקרא'.

בשביל זה לא צריך להגיע למקרא. יש בשופי שטחיותה של גמרא, שטחיותה של חסידות, לא חסר.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' דצמבר 16, 2021 9:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 16, 2021 1:11 am

זה מזכיר לי את מה שאמר פעם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל לאמו"ר שיחיה:
שיש כאלה שיש להם שכל כל כך עקום, שמשהו ישר כבר לא יכול להיכנס.
ותמיד תמהתי איך יתכן מצב כזה?
ושמא, מפני שרגילים להחשיב רק דברים מחוכמים ומפותלים לאמת,
וכל דבר ישר ואמתי מחליטים עליו שהוא 'שטחי'.
וכך מאבדים אט אט את יכולת השפיטה.

כמו אותם חסידים שוטים, שאומרים שה'חסידות' זה העומק והפנימיות, ושאר הנגלה ודברי רבותינו הראשונים והאחרונים בנגלה, זה השטחיות והחיצונית של התורה.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 16, 2021 1:29 am

דרומי כתב:ויש להוסיף שבאדם יש גם רובד של 'שטחיות', ומכאן החשיבות בלימוד 'שטחיותו של מקרא'.

כן יש להוסיף כנגד הרובד העקום שבאדם, את התיירעס' העקומות ואת הוצאת דברי רבותינו מהקשרם...

עתניאל בן קנז
הודעות: 2270
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' דצמבר 16, 2021 1:51 pm

עושה חיל כתב: כמו אותם חסידים שוטים, שאומרים שה'חסידות' זה העומק והפנימיות, ושאר הנגלה ודברי רבותינו הראשונים והאחרונים בנגלה, זה השטחיות והחיצונית של התורה.

מבלי להכנס שוב לנושא הלעוס של חסידים ומתנגדים, שצריכים לתקוע אותו לכל אשכול.
עכ"פ מי שאמר כך, אינו 'חסידים שוטים', אלא רבי חיים וויטאל. יש לך טענות תפנה אליו.



ספר עץ חיים - הקדמת מוהרח"ו זיע"א על שער ההקדמות
בהיותו עוסק בחכמת המשנה והתלמוד בבלי ולא יתן חלק גם אל סודות התורה וסתריה כי הרי זה דומה לגוף היושב בחושך בלתי נשמת אדם נר ה' המאירה בתוכה באופן שהגוף יבש בלתי שואף ממקור חיים

כי הנה עם בני ישראל נחלקים לג' כתות כת א' מהם הם ע"ה המון העם כת ב' הם הת"ח העוסקים בפשטי התורה כת ג' והיא בעלי חכמת האמת והנה כנגד כת א' אמר ...וכנגד כת חכמי הפשט אותם אשר הם מואסים לעסוק בחכמת האמת הנקרא עץ החיים וחיי עולם ועוסקים בסיפורים הפשטים בפשוטן בלבד ואומרים שאין בתורה אלא הפשט בלבד ח"ו אשר הוא נקרא עץ הדעת טוב ורע כנ"ל עליהם אמרו חכמים המה להרע ולהטיב לא ידעו כי בסבת היותם מואסים בעץ החיים אין הקב"ה עוזר אותם והם שונים בפשטי עץ הדעת טוב ורע ומהפכים אותו לרע ומטמאים את הטהור ואוסרים את המותר ופוסלים את הכשר ותקלות רבות יוצאות מתחת ידיהם בעו"ה

ובלי ספק כי העוסקים בתלמוד בבלי בלבד מגששים כעורים קיר בלבושי התורה ואין להם עינים רואות ברזי התורה הנסתרים בו כי לא על חנם כפי רצונם פסקו טמא טהור אסור והיתר כשר ופסול אלא מתוך פנימיות התורה כנודע ליודעי חן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים