חד ברנש כתב:שמצוות
אור עולם כתב:ד. למה חיכו עם הד' מינים עד לשריפת חמץ ולא השתמשו בהם לשריפת מותר השמן?
אור עולם כתב:ה. האם צריך לעשות השריפה ביום השמיני דווקא או שאפשר לחכות קצת?
אש משמים כתב:אור עולם כתב:ד. למה חיכו עם הד' מינים עד לשריפת חמץ ולא השתמשו בהם לשריפת מותר השמן?
ה. האם צריך לעשות השריפה ביום השמיני דווקא או שאפשר לחכות קצת?
שמא ישתמש בהם.
מרן הגראי"ל היה נוהג לשורפם מיד. יש שנהגו (קרלין?) לשורף ביום השמיני בעוד יום כדין הנותר מן הקרבן.
אור עולם כתב:רק כמה מ"מ על מקורות 'שריפת הפתילות':
תנחומא נשא כט:
ילמדנו רבינו, נר חנוכה שהותיר בה שמן ביום ראשון, מהו להדליק בה בשני. כך שנו רבותינו, נר חנוכה שהותיר בה שמן ביום ראשון, מוסיף עליו כל שהוא ומדליקו ביום שני. ואם הותיר ביום שני, מוסיף עליו ביום השלישי ומדליקו. וכן בשאר הימים. אבל הותיר ביום שמיני, עושה לו מדורה בפני עצמו. למה. כיון שהוקצה למצוה, אסור להשתמש ממנו.
טור או"ח תרע"ז:
הנותר מן השמן והפתילות בליל ראשון, מוסיף עליו ומדליק בליל ב'. נותר בליל ב', מוסיף עליו ומדליק בג', וכן בכל הלילות. נותר ממנו בליל ח', עושה לו מדורה ושורפו בפני עצמו, שהרי הוקצה למצותו. ואם נתערב ממנו בשמן אחר ואין ששים לבטלו, כתב ה"ר מאיר מרוטנבורק שאין להוסיף עליו כדי לבטלו, ולא דמי לעצים שנשרו מן הדקל לתוך התנור ביום טוב שמרבה עליהם עצים מוכנין ומבטלן; דשאני התם שאין נהנה מהן עד אחר ביעורן, אבל הכא נהנה ממנו בשעה שהנר דולק. ואסור גם כן לשהותו לשנה הבאה לנר של חנוכה, דחיישינן שמא יבא ליהנות ממנו כיון ששוהה אותו לזמן מרובה. ואפילו אם נותנו בכלי מאוס חיישינן, הלכך אין לו תקנה.
ב"י שם:
כן כתב הרא"ש בפרק במה מדליקין בשם שאילתות דרב אחאי והמרדכי בשם ילמדנו ופסיקתא רבתי...
שו"ע או"ח תרע"ז ס"ד:
הנותר ביום השמיני מן השמן הצריך לשיעור הדלקה עושה לו מדורה ושורפו בפני עצמו שהרי הוקצה למצותו ואם נתערב בשמן אחר ואין ששים לבטלו יש מי שאומר שאין להוסיף עליו כדי לבטלו.
אור עולם כתב:רק כמה מ"מ על מקורות 'שריפת הפתילות':
תנחומא נשא כט:
ילמדנו רבינו, נר חנוכה שהותיר בה שמן ביום ראשון, מהו להדליק בה בשני. כך שנו רבותינו, נר חנוכה שהותיר בה שמן ביום ראשון, מוסיף עליו כל שהוא ומדליקו ביום שני. ואם הותיר ביום שני, מוסיף עליו ביום השלישי ומדליקו. וכן בשאר הימים.
טור או"ח תרע"ז:
הנותר מן השמן והפתילות בליל ראשון, מוסיף עליו ומדליק בליל ב'. נותר בליל ב', מוסיף עליו ומדליק בג', וכן בכל הלילות.
ב"י שם:
כן כתב הרא"ש בפרק במה מדליקין בשם שאילתות דרב אחאי והמרדכי בשם ילמדנו ופסיקתא רבתי...
צורב מתחיל כתב:בעלון של קוידינוב ראיתי עריכה מחדש של משמרת שלום שדן כה"ג בפתילות -לנוהגים שלא להחליף, ונקט שם שיש להשתמש דוקא לנר החיוב ולא לנר ההידור, וכתב זה כטעם נוסף למנהג להחליף פתילות.
צורב מתחיל כתב:בעלון של קוידינוב ראיתי עריכה מחדש של משמרת שלום שדן כה"ג בפתילות -לנוהגים שלא להחליף, ונקט שם שיש להשתמש דוקא לנר החיוב ולא לנר ההידור, וכת' זה כטעם נוסף למנהג להחליף פתילות.
יש מי שכתב, שיש ליזהר שהפתילה של אתמול יקחוה לנר של החיוב שמדליק בראשונה, והפתילה החדשה של אותו לילה יקח אותה לנר ההידור, משום שאם ידליק בלילה השני את הפתילה החדשה לנר החיוב, והפתילה של אתמול לנר ההידור, נמצא שהוריד את הפתילה של אתמול מקדושתה, שאתמול היתה לעיקר המצוה, והיום רק להידור, וקיימא לן מעלין בקודש ואין מורידין, לכן לעולם יקח את הפתילה שהדליק אתמול לנר החיוב של היום. אולם אין דבריו מוכרחים, דתשמישי מצוה מותר לשנותם אף למצוה שהיא פחותה ממנה, שדוקא לגבי תשמישי קדושה אמרינן דמעלין בקודש ואין מורידין, מה שאין כן לגבי תשמישי מצוה. ולכן אף על פי שמדליק כל לילה את הפתילה החדשה לנר החיוב, והפתילה של אתמול לנר ההידור, אין בכך כלום. וכן המנהג פשוט שמשאירים את הפתילות הישנות במקומם, ואת הפתילה החדשה נותנים בנר החנוכה שמברכים עליו. [ע"פ מ"ש בשו"ת מהר"ם דפוס לבוב סי' רסט. והובא להלכה בשו"ת מהרשד"ם (חיו"ד סימן קסט), ובש"ך יו"ד (סי' רנט ס"ק יא). וראה בחזו"ע הלכות חנוכה].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים