מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » א' דצמבר 05, 2021 1:01 am

גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

מצטט מייל ששלח אאמו"ר לאחד שהעביר את כתבה זו.
...שמי הוא יוסף שימל, עורך דרשות בית ישי.
כתלמיד של הרב כ30 שנה אני מכחיש שהוא אמר שבחורי ישיבות פרזיטים.
עצם זה שהוא לא שלח אף אחד מילדיו לצבא ולא אמר לאף אחד מתלמידיו לשלוח - אומר הכל.
אני יכול להצהיר שאם הוא היה אומר לי שזה מה שצריך לעשות הייתי שולח.
שמעתי אותו מדבר אין סוף פעמים וטען שאף לאדם חילוני אסור היום ללכת לצבא כי זה פיקוח נפש כי היום הפקודות פוליטיות.
תמיד דיבר בשבח בחורי הישיבות החרדים, ואמר לבחורים בעלי הכיפות הסרוגות לחקות אותם, והדגיש שרק מהם יצאו גדולים.
בכלל ידוע על כמה בחורים ממשפחות מהמזרחי שאמרו לו שאין להם טעם בלימוד, והוא אמר להם לעבור לישיבות חרדיות, ובפרט שלח ללמוד אצל הגר"ש אויערבך.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » א' דצמבר 05, 2021 1:19 am

שאלתי אותו פעם בתמימות אם יש מצות כיבוש הארץ והשיב שכן אבל אין מי שיעשה זאת . אמרתי בטיפשות שיש צבא והשיב בתקיפות אתה מדבר שטויות . הם בשביל כבוד מוכנים להקריב את החיילים שלהם . כלומר אותם מענין כבוד לא כיבוש הארץ . זה מה שהוא חשב על הצבא
אמנם פעם שאלתי ששמעתי שהוא אמר בישיבת הסדר שצריך ללכת לצבא והשיב אבל צריך ללמוד וזה לא מסתדר ביחד משהו כזה

בענין הרב קוק . אמר פעם החזון איש היה גדול יותר
נערך לאחרונה על ידי שומר ב א' דצמבר 05, 2021 1:42 pm, נערך 8 פעמים בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 05, 2021 9:28 am

איש פלוני כתב:
גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

מצטט מייל ששלח אאמו"ר לאחד שהעביר את כתבה זו.
...שמי הוא יוסף שימל, עורך דרשות בית ישי.
כתלמיד של הרב כ30 שנה אני מכחיש שהוא אמר שבחורי ישיבות פרזיטים.
עצם זה שהוא לא שלח אף אחד מילדיו לצבא ולא אמר לאף אחד מתלמידיו לשלוח - אומר הכל.
אני יכול להצהיר שאם הוא היה אומר לי שזה מה שצריך לעשות הייתי שולח.
שמעתי אותו מדבר אין סוף פעמים וטען שאף לאדם חילוני אסור היום ללכת לצבא כי זה פיקוח נפש כי היום הפקודות פוליטיות.
תמיד דיבר בשבח בחורי הישיבות החרדים, ואמר לבחורים בעלי הכיפות הסרוגות לחקות אותם, והדגיש שרק מהם יצאו גדולים.
בכלל ידוע על כמה בחורים ממשפחות מהמזרחי שאמרו לו שאין להם טעם בלימוד, והוא אמר להם לעבור לישיבות חרדיות, ובפרט שלח ללמוד אצל הגר"ש אויערבך.


באופן כללי אני מתרשם, שביחס לבת שלו הוא במוצהר תמך בדרך שלה, וזו הסיבה לאימרה התמוהה למעלה. עוד משל, בנישואין של נכד מבת זו, אשה אמרה אחת מהשבע ברכות מתחת לחופה בהתאם לפסק שלו. אני מאמין, שהוא עשה את מה שעשה כדי לתמוך בה, שלא לגלוש יותר מדי, אבל שלא באמת הסכים לדרך שלה.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' דצמבר 05, 2021 10:20 am

בן ירושלים כתב:
גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

יש הרבה מה להתייחס בכתוב כאן. יש הרבה דברים שהמבט הוא חד צדדי בעוד אצל הגר"ש זצ"ל היתה הסתכלות רחבה יותר על כל ענין (ולכן קשה מאד לצמצם זאת למאמר בעיתון), למשל אם נרכז את ביטויי הקנאות שלו זה יוכל גם להופיע ב"העדה", אבל יהי להם אשר להם.
אבל משפט אחד דורש תגובה - מחאה: מצטייר שאמר שצריך לשרת בצבא והחרדים שלא משרתים הם פרזיטים. לא חלקם , לא אלו שלא לומדים ברצינות, לא אמירה שיש מקום לצבא, אלא כך פשוט: חרדים= פרזיטים, ומשרתים בצבא זה האידיאל (ולכן בתו רצתה להינשא רק למי ששרת).
שומו שמיים! כך הוא חשב על רוב ככל בניו, חתניו, נכדיו, משפחתו, תלמידיו הרבים בעזתה, באיתרי, במרכז הרב?!
כך הוא ראה למשל את הרב יצחק גולדשטיין זצ"ל? את הרב אריאב עוזר? את עשרות החברותות שלו שלמדו איתו שנים בהתמדה?
יש גבול גם ליכולת הספיגה של הנייר המודפס.


בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' דצמבר 05, 2021 10:49 am

בן ירושלים כתב:
גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

יש הרבה מה להתייחס בכתוב כאן. יש הרבה דברים שהמבט הוא חד צדדי בעוד אצל הגר"ש זצ"ל היתה הסתכלות רחבה יותר על כל ענין (ולכן קשה מאד לצמצם זאת למאמר בעיתון), למשל אם נרכז את ביטויי הקנאות שלו זה יוכל גם להופיע ב"העדה", אבל יהי להם אשר להם.
אבל משפט אחד דורש תגובה - מחאה: מצטייר שאמר שצריך לשרת בצבא והחרדים שלא משרתים הם פרזיטים. לא חלקם , לא אלו שלא לומדים ברצינות, לא אמירה שיש מקום לצבא, אלא כך פשוט: חרדים= פרזיטים, ומשרתים בצבא זה האידיאל (ולכן בתו רצתה להינשא רק למי ששרת).
שומו שמיים! כך הוא חשב על רוב ככל בניו, חתניו, נכדיו, משפחתו, תלמידיו הרבים בעזתה, באיתרי, במרכז הרב?!
כך הוא ראה למשל את הרב יצחק גולדשטיין זצ"ל? את הרב אריאב עוזר? את עשרות החברותות שלו שלמדו איתו שנים בהתמדה?
יש גבול גם ליכולת הספיגה של הנייר המודפס.


בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.
תיקון : העירו לי שחטאתי כי בכתבה מדובר על ספר בשם מרבדים ואני כתבתי על רבדים -שיטה קלוקלת ללימוד
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב א' דצמבר 05, 2021 9:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי גביר » א' דצמבר 05, 2021 10:54 am

זוכר את החוברת הזאת, אכן כתב שם בחריפות גדולה אפילו ביחס אליו.
אין לי את החוברת עצמה ומן הסתם יהיה מי שיעלה אותה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 05, 2021 10:57 am

היה מאמר הרבה יותר מוצלח על הגרש"פ בקרוב אליך, השבת

אם מישהו יכול להעלות?

(לי אין דרך)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 05, 2021 10:59 am

גביר כתב:
בן ירושלים כתב:
בן ירושלים כתב:
גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

יש הרבה מה להתייחס בכתוב כאן. יש הרבה דברים שהמבט הוא חד צדדי בעוד אצל הגר"ש זצ"ל היתה הסתכלות רחבה יותר על כל ענין (ולכן קשה מאד לצמצם זאת למאמר בעיתון), למשל אם נרכז את ביטויי הקנאות שלו זה יוכל גם להופיע ב"העדה", אבל יהי להם אשר להם.
אבל משפט אחד דורש תגובה - מחאה: מצטייר שאמר שצריך לשרת בצבא והחרדים שלא משרתים הם פרזיטים. לא חלקם , לא אלו שלא לומדים ברצינות, לא אמירה שיש מקום לצבא, אלא כך פשוט: חרדים= פרזיטים, ומשרתים בצבא זה האידיאל (ולכן בתו רצתה להינשא רק למי ששרת).
שומו שמיים! כך הוא חשב על רוב ככל בניו, חתניו, נכדיו, משפחתו, תלמידיו הרבים בעזתה, באיתרי, במרכז הרב?!
כך הוא ראה למשל את הרב יצחק גולדשטיין זצ"ל? את הרב אריאב עוזר? את עשרות החברותות שלו שלמדו איתו שנים בהתמדה?
יש גבול גם ליכולת הספיגה של הנייר המודפס.


בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.


זוכר את החוברת הזאת, אכן כתב שם בחריפות גדולה אפילו ביחס אליו.
אין לי את החוברת עצמה ומן הסתם יהיה מי שיעלה אותה.


viewtopic.php?t=31973&start=40#p447548

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי יבנה » א' דצמבר 05, 2021 11:06 am

בן ירושלים כתב:בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=31973#p447548 עמ' 7

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי גביר » א' דצמבר 05, 2021 11:24 am

בברכה המשולשת כתב:היה מאמר הרבה יותר מוצלח על הגרש"פ בקרוב אליך, השבת
אם מישהו יכול להעלות?


https://en.calameo.com/mesergo/read/006 ... VWfvc-V5cI

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » א' דצמבר 05, 2021 12:19 pm

בן ירושלים כתב:
גביר כתב:כתבה בעתון בשבע [עמ' 58, תודה לנו"ב מנב"ת שהראתה לי את הדברים].

https://en.calameo.com/read/00166080275d308d8a24f

יש הרבה מה להתייחס בכתוב כאן. יש הרבה דברים שהמבט הוא חד צדדי בעוד אצל הגר"ש זצ"ל היתה הסתכלות רחבה יותר על כל ענין (ולכן קשה מאד לצמצם זאת למאמר בעיתון), למשל אם נרכז את ביטויי הקנאות שלו זה יוכל גם להופיע ב"העדה", אבל יהי להם אשר להם.
אבל משפט אחד דורש תגובה - מחאה: מצטייר שאמר שצריך לשרת בצבא והחרדים שלא משרתים הם פרזיטים. לא חלקם , לא אלו שלא לומדים ברצינות, לא אמירה שיש מקום לצבא, אלא כך פשוט: חרדים= פרזיטים, ומשרתים בצבא זה האידיאל (ולכן בתו רצתה להינשא רק למי ששרת).
שומו שמיים! כך הוא חשב על רוב ככל בניו, חתניו, נכדיו, משפחתו, תלמידיו הרבים בעזתה, באיתרי, במרכז הרב?!
כך הוא ראה למשל את הרב יצחק גולדשטיין זצ"ל? את הרב אריאב עוזר? את עשרות החברותות שלו שלמדו איתו שנים בהתמדה?
יש גבול גם ליכולת הספיגה של הנייר המודפס.

גם לי זה צרם כשקראתי את הכתבה, אבל זו לא הוכחה שהגרש"פ לא אמר זאת.
הוא היה מתבטא בחריפות רבה נגד כל מיני דברים, גם כאלו שלעיתים שיבח אותם. (ואולי חשב שלמרות הבעיות שוה לשלם את המחיר עבורן. למשל, אולי חשב שאי הנשיאה בעול הביטחוני של המדינה היא עוולה מוסרית, אבל למרות זאת אין להתגייס כי החשש לירידה רוחנית של המתגייסים גדול יותר מעיניו, או [כפי שהובא בכתבה בקרוב אליך] בגלל שהוא לא סומך על שיקול הדעת של המפקדים שאינם מסכנים חיילים לשווא).
מי שהתבטא בחריפות נגד הרבה דברים שלא מקובלים בחברה החרדית מבחינה תאולוגית (וכפי שהתפלמסו ע"כ באשכול השני), מדוע לא יוכל להאמין שהתבטא בחריפות נגד דברים שמקובלים בחברה החרדית מבחינה חברתית?

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי רציני » א' דצמבר 05, 2021 5:49 pm

אומרים שאנחנו פרזיטים. כן, אנחנו פרזיטים. אבל פריזיטים שבזכותם כל היקום קיים. התורה והמצוות שלנו מצילים את העולם. ואין הכי נמי אם לא תלמד ותקיים מצוות אתה פרזיט מושלם וחבל שלא הולכים לצבא.
משפט כזה, או בסגנון [לא בסגנון הדיבור אלא בסיגנון התוכן]. האם אי אפשר לשמוע מהרבה מהמשגיחים או מראשי הישיבות?
האם המשפט אומר, שהאומרו מתכוון שמי שלא הולך לצבא הוא פרזיט?
אבל מה נעשה אם רוצים "להתלבש" על מישהו אין איך להוכיח אחרת. הוא אמר וזהו. והטענה: "אתה חושב שהרב לא חשב על האפשרות שמישהו יטעה ממנו?". אין מה לענות.
ועיין ערך הגרח"ק.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » א' דצמבר 05, 2021 6:35 pm

עלון ישיבת איתרי גיליון 12, ובו גם ההספדים מן הלוויה
קבצים מצורפים
274_57_82.pdf
(1.51 MiB) הורד 353 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » א' דצמבר 05, 2021 7:23 pm

[בלי להכנס כלל לענין]
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=295678#p295678

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » א' דצמבר 05, 2021 8:13 pm

העערב ב' טבת יום פטירת אשתו הרבנית לאה אשת חבר.
ת. נ. צ. ב. ה.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » א' דצמבר 05, 2021 8:19 pm

דבר מענין ששמעתי ממנו . הוא אמר ללמוד הרבה אחרונים ופחות ראשונים כמו שכתב בהקדמה לבית ישי . שאלתי אותו כמעריץ של החזון הרי הוא לא עיין כמעט באחרונים . והשיב הוא לא היה צריך בגאונותו נגע בנקודות שהעלו האחרונים . אבל דבר זה קשה מאד שאגרות החזון לא משמע כך שמדבר על סדר הלימוד אבל לא הזכיר לעיין באחרונים . וכן כל תלמידיו ר דב לנדא ר ניסים ועוד לא למדו רק כשיטת החזון ולא עיינו הרבה באחרונים

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי עץ הזית » א' דצמבר 05, 2021 9:08 pm

בן ירושלים כתב:בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

אולי פספסתי, אבל כמדומני שאין בכתבה רמז כזה, אלא שהוזכר שם הקשר בין מחבר ספר "מַרְבַדִּים" לבין הגר"ש זצ"ל, והבנתם בטעות שספר זה קשור לשיטת הרבדים.
והנה לא למדתי ספר זה ביסודיות כדי שאוכל להעיד שאין לו קשר לשיטה זו, אבל נראה שאין מקום לחשוד בו בכך, שהרי הגרז"ן זצ"ל כתב בהסכמותיו לספר זה שהמחבר הוא "ת"ח מובהק עמקן בלימוד התורה" (בהסכמה למהדורא ראשונה על פרק ראשון של כתובות) ושהוא "תלמיד חכם מופלג בתורה" (בהסכמה לחיבורים כמעט על כל הש"ס) והסכים שראוי שהספר יֵצֵא לאור, וכן הגאון ר' אביגדור נבנצל שליט"א הסכים לזה.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' דצמבר 05, 2021 9:14 pm

עץ הזית כתב:
בן ירושלים כתב:בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

אולי פספסתי, אבל כמדומני שאין בכתבה רמז כזה, אלא שהוזכר שם הקשר בין מחבר ספר "מַרְבַדִּים" לבין הגר"ש זצ"ל, והבנתם בטעות שספר זה קשור לשיטת הרבדים.
והנה לא למדתי ספר זה ביסודיות כדי שאוכל להעיד שאין לו קשר לשיטה זו, אבל נראה שאין מקום לחשוד בו בכך, שהרי הגרז"ן זצ"ל כתב בהסכמותיו לספר זה שהמחבר הוא "ת"ח מובהק עמקן בלימוד התורה" (בהסכמה למהדורא ראשונה על פרק ראשון של כתובות) ושהוא "תלמיד חכם מופלג בתורה" (בהסכמה לחיבורים כמעט על כל הש"ס) והסכים שראוי שהספר יֵצֵא לאור, וכן הגאון ר' אביגדור נבנצל שליט"א הסכים לזה.

אם כך עויתי וחטאתי. סליחה. אשתדל למחוק הערתי.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » א' דצמבר 05, 2021 10:53 pm

בן ירושלים כתב:
עץ הזית כתב:
בן ירושלים כתב:בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

אולי פספסתי, אבל כמדומני שאין בכתבה רמז כזה, אלא שהוזכר שם הקשר בין מחבר ספר "מַרְבַדִּים" לבין הגר"ש זצ"ל, והבנתם בטעות שספר זה קשור לשיטת הרבדים.
והנה לא למדתי ספר זה ביסודיות כדי שאוכל להעיד שאין לו קשר לשיטה זו, אבל נראה שאין מקום לחשוד בו בכך, שהרי הגרז"ן זצ"ל כתב בהסכמותיו לספר זה שהמחבר הוא "ת"ח מובהק עמקן בלימוד התורה" (בהסכמה למהדורא ראשונה על פרק ראשון של כתובות) ושהוא "תלמיד חכם מופלג בתורה" (בהסכמה לחיבורים כמעט על כל הש"ס) והסכים שראוי שהספר יֵצֵא לאור, וכן הגאון ר' אביגדור נבנצל שליט"א הסכים לזה.

אם כך עויתי וחטאתי. סליחה. אשתדל למחוק הערתי.

(את ספרי מרבדים אפשר להוריד כאן: https://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=508)

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי מן הדרום » א' דצמבר 05, 2021 11:53 pm

פלוריש כתב:
בן ירושלים כתב:
עץ הזית כתב:
בן ירושלים כתב:בענין נוסף: בכתבה נרמז על התפעלותו של הגר"ש משיטת "רבדים". אני כותב בהסתיגות, אבל בזמנו ראיתי חוברת של גדולי תורה שתקפו את השיטה הנ"ל, ודומני שביניהם היו הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. אם יש למישהו מושג בזה אדרבה יעלה הדברים.

אולי פספסתי, אבל כמדומני שאין בכתבה רמז כזה, אלא שהוזכר שם הקשר בין מחבר ספר "מַרְבַדִּים" לבין הגר"ש זצ"ל, והבנתם בטעות שספר זה קשור לשיטת הרבדים.
והנה לא למדתי ספר זה ביסודיות כדי שאוכל להעיד שאין לו קשר לשיטה זו, אבל נראה שאין מקום לחשוד בו בכך, שהרי הגרז"ן זצ"ל כתב בהסכמותיו לספר זה שהמחבר הוא "ת"ח מובהק עמקן בלימוד התורה" (בהסכמה למהדורא ראשונה על פרק ראשון של כתובות) ושהוא "תלמיד חכם מופלג בתורה" (בהסכמה לחיבורים כמעט על כל הש"ס) והסכים שראוי שהספר יֵצֵא לאור, וכן הגאון ר' אביגדור נבנצל שליט"א הסכים לזה.

אם כך עויתי וחטאתי. סליחה. אשתדל למחוק הערתי.

(את ספרי מרבדים אפשר להוריד כאן: https://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=508)


אכן
מחבר מרבדים הוא הרב מאיר דורפמן
שלעיל הובאו דבריו על הגר"ש
ואין שום קשר לרבדים
מדובר ביהודי ת"ח וצדיק
בן ביתם [במובן העמוק של המילה]
של כמה וכמה מגדולי ישראל
ויש להאריך בתיאור יראתו וחכמתו ואכ"מ

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' דצמבר 06, 2021 9:29 pm

פלוריש כתב:עלון ישיבת איתרי גיליון 12, ובו גם ההספדים מן הלוויה


יש בחוברת דרוש מבית ישי, אבל אם ראיתי נכון הוא מורחב יותר ממש"כ במהדורת תשס"ד

האם יש עוד מהדורה, או שזה מכת"י שעוד לא יצא?

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' דצמבר 07, 2021 12:26 am

מן הדרום כתב:
פלוריש כתב:עלון ישיבת איתרי גיליון 12, ובו גם ההספדים מן הלוויה


יש בחוברת דרוש מבית ישי, אבל אם ראיתי נכון הוא מורחב יותר ממש"כ במהדורת תשס"ד

האם יש עוד מהדורה, או שזה מכת"י שעוד לא יצא?

יצא, לפני כחמש שנים.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ג' דצמבר 07, 2021 1:17 am

האם במהדורה לפני 5 שנים יש הרבה הוספות
ראיתי באוצר הספרים שזה נמכר האם זאת מהדורה חדשה או מלפני 5 שנים

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' דצמבר 07, 2021 11:57 am

שומר כתב:האם במהדורה לפני 5 שנים יש הרבה הוספות
ראיתי באוצר הספרים שזה נמכר האם זאת מהדורה חדשה או מלפני 5 שנים

במהדורה החדשה (מהדורה שלישית) יש הרבה מאוד הוספות.
היא יצאה לפני כ5 שנים ואין עדיין מהדורה יותר חדשה.

ציפורן
הודעות: 319
הצטרף: ש' אוקטובר 17, 2015 10:38 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי ציפורן » ד' דצמבר 08, 2021 12:14 pm

מקור ראשון/ מאיר דורפמן / מחבר ספרי ה"מרבדים" על מסכתות הש"ס

גאון התורה בחדר הפנימייה

הרב שלמה פישר, עילוי ומתמיד תורני שהיה נערץ בעולם הישיבות החרדי והדתי לאומי כאחד, העמיק גם בפילוסופיה ובהיסטוריה ושמר תמיד על עצמאות מחשבתית. שבוע לפטירתו


את שמו של הרב שלמה פישר שנפטר לפני שבוע והוא כבן ,90 שמעתי לראשונה בהיותי בכיתה י' בישיבת נתיב מאיר. הר"מ שלי, הרב אפרים שמלצר, אמר לי: "לכולנו קוראים 'הרב', אתם עלולים לחשוב שזאת התורה, שכל הרבנים באותה רמה. לך תפגוש גדולי תורה באמת, תלמידי חכמים מופלגים, תתוודע למושגים אחרים של ידיעת התורה". הוא ציין בהקשר זה את שמותיהם של הרב זלמן נחמיה גולדברג והרב שלמה פישר. זה היה יום שני. הלכתי לטלפון הציבורי, מצאתי את שמו במדריך הטלפונים והתקשרתי לביתו. אשתו ענתה והשיבה שהוא לא נמצא. מתי הוא יגיע? באיזו שעה להתקשר? שאלתי. ביום שישי, ענתה. היא הסבירה לי שהוא מגיע הביתה רק לסופי השבוע. באותו יום שישי הגעתי אליו לדירה קטנה בכולל "מרץ" במבשרת־ציון, ופגשתי עולם אחר שלא הכרתי.

בעולם הזה הייתה התמסרות מוחלטת ללימוד תורה בריכוז נדיר, בקצב בל יתואר, בשקיעה מוחלטת, ברצף שאין לו גבולות – יום ולילה, שבת ומועד, זמן או בין הזמנים. הוא נהג לשבת כל השבוע בחדר בפנימייה של ישיבת איתרי בבית־צפאפא. חדר קטן וישן בסוף המסדרון, מדפי ספרים ממתכת אפורה מחלקים את החדר לשניים – ללימוד ולשינה. שולחן קטן כורע תחת עומס ערימת הספרים שבשימוש. הוא היה מניח את הגמרא על סטנדר גבוה, לומד בעמידה, בריכוז רב, שעות על גבי שעות, בהתלהבות נעורים. פעם עמדתי שם ליד הדלת הפתוחה, דפקתי, הוא לא שמע. המתנתי שיהפוך דף, הוא בקושי הרים את עיניו. הרעשתי קצת, הוא לא שמע. פתאום, משום מה, הוא דפדף לתחילת הספר שהחזיק, נאלץ להרים את ראשו גבוה יותר ואז כבר שם לב שמישהו עומד שם.

הרב שלמה פישר היה ראש ישיבת איתרי, אב בית הדין הרבני בירושלים, זוכה פרס הרב קוק ופרס ירושלים לספרות תורנית, מחבר ספרי "בית ישי" ומהדיר "אור ה'" לר' חסדאי קרשקש, ובעיקר גאון ומתמיד תורני נערץ בעולם הישיבות החרדי והדתי־לאומי כאחד. היה אב לשמונה ובהם הרב מאיר פישר, רב בישיבת גאון יעקב, ופרופ' חנה קהת, מייסדת קולך. על תלמידיו נמנים רבנים חרדים כמו הרבנים רפאל שמואלביץ, אליהו ברוך פינקל, אריאב עוזר ושלמה זעפרני, וכן רבנים דתיים־לאומיים דוגמת הרבנים שג"ר ומנחם פרומן, פרופ' דוד הנשקה ואורי בן נון.

הרב התגורר במשך שנים רבות בשכונת מאה שערים, ובימי שישי בצהריים היה מעביר שיעור קבוע לתלמידי ישיבת הכותל. גדול בתורה משכונת מאה שערים שמכתת את רגליו ומגיע בקביעות למסור שיעורים למדניים בישיבות הסדר ציוניות בכל רחבי הארץ – הוא תופעה יוצאת דופן. פעם סיפר לי על אחד מרבותיו, ראש ישיבת מיר ר' אליעזר יוד'ל פינקל, שהיה משלם חצי גרוש לבחור ישיבה, מכל ישיבה שהיא, שהיה בא לומר לפניו חידושי תורה. "זו הייתה תאוותו", אמר לי, "לראות בחורים גדלים בתורה, לעודד אותם, לשמוע מהם דרכי הבנה חדשות". דומני שהוא ביטא בזה משהו לגבי עצמו.

עודד למדנות בלב תל־אביב

צעיר הייתי, בשיעור א' בישיבת הכותל, כשבאתי אליו פעם עם חידושי תורה שלי. חששתי להוציא את הדברים מפי, וקצת גמגמתי. החזקתי דף בידי, הרב ביקש לראות, להקל עלי. הוא העיף מבט ואחרי שניות בודדות אמר לי: "אם אתה רוצה להיות תלמיד חכם – שנה כיוון, תהיה חשמלאי". ואז נתן הרצאה שלמה על דרכי לימוד. חזרתי לישיבה נסער מאוד. אך מאז הייתי מתכונן תחילה כראוי לכל מפגש עם ר' שלמה פישר, ואז נכנס לחדרו בדחילו ומציג את הדברים. בפחות מ־51 דקות הוא סתר את המהלך בקושיות רבות. עם השנים התחיל לומר לפעמים "אפשר לשמוע", "ייתכן" וכדומה. אלו כבר היו מחמאות ענקיות. עם הזמן למדתי להכיר את שפתו המיוחדת ולא להיבהל ממנה. עצם העובדה שגאון כזה מקדיש את זמנו לבחור ישיבה צעיר שהוא אינו מכיר, ובדרכו מדריך אותו בלמדנות – זוהי גדלותו.

לרוב הייתי מגיע כדי לדון בסוגיה שבה עסקתי, לשמוע את ביקורתו. הוא לא שאל דבר, לא התעניין בפיקנטריה וניגש לנושא ללא שום הקדמה. "תגיד לי קודם כול מה הנפקא מינה, לא פילוזופיות". מאז שנוסד "המקום – על סטנדר גבוה מרכז תרבות יהודית" בתלאביב לפני כ־31 שנה, הייתי מתייעץ איתו גם בשאלות עקרוניות לא מעטות. הוא עודד אותי מאוד וגם הבין היטב את המציאות. הוא סבר ששם צריך למתוח את החבל עד קצה גבול היכולת ההלכתית, בשקט ובלי פרסומים, אבל בענייני פסיקה רצה שאשאל את הגרז"ן. פעם אמר לי: "זה דור של תשובה. לכן כל דרך תהיה מוצלחת, כל מי שיפעל בדרך זו או אחרת להגביר ולהאהיב את הזהות היהודית יצליח".

הרב הזהיר אותי לבל אעיר הערה כלשהי למישהי שתבוא בלבוש לא צנוע, שלא אבקש ממישהו לשים כיפה בלימודי היהדות, שאַלמד רק מתוך אהבה והקשבה, ללא כל ביקורת. הוא עודד אותי לפתוח שם שיעורי גמרא וללמד בהם ספרי למדנות מובהקים כמו קצות החושן, נתיבות המשפט וחידושי רבי עקיבא איגר גם למתחילים ביותר, כדי שיטעמו מיד טעמה המתוק של סוגיית גמרא. הרב פישר טען שהיחס של החזון איש לדור הזה כ"תינוקות שנשבו" תקף היום פי כמה וכמה, כשיש אנשים שכבר נולדו כדור שלישי לכפירה, ולא מכירים כלל את היהדות ולו כדי לדעת במה הם לא מאמינים.

פעם סיפרתי לו שאחי, הרב אריאל, למד ולימד הרבה שנים בישיבה, ואז, כשייסד את "המקום" בתלאביב, לפתע מצא את עצמו בעסקנות מתסכלת כל היום. והרי הוא קיווה שיוכל לעסוק יותר בתוכן, ללמוד וללמד תורה. "תגיד לאחיך", אמר לי, "שהחזון איש היה אומר לגיסו ר' שמואל גריינימן, 'הביטול תורה שלך מתחיל כשאתה פותח ספר ללמוד'... וגם תגיד לאחיך שיפתח ספר זוהר בכל מקום ויראה איזו זכות גדולה יש לו, בכל עמוד שני בזוהר יש תיאור לדרגה הגבוהה של אנשים כמוהו".

בין החזון איש לרב קוק

ר' שלמה פישר מסר שיעור בכל בית מדרש ובכל ישיבה שביקשו ממנו, ולא עסק בפוליטיקה. היו לו דעות עצמאיות בכל תחום, רוחב אופקים, ידיעות בפילוסופיה ובהיסטוריה. "דעת תורה" שלו לא יישרה קו עם עסקנים מעצבי תודעה, והם כנראה לא אהבו את זה ו"הורידו לו את הדירוג". הוא, כמובן, לא התעניין בדברים מסוג זה. גם בענייני הלכה היו חומרות שהוא סבר שאנשים מאמצים אותן מתוך סחף חברתי ומתייחסים אליהן כעיקר הדין, ובאמת אין להן מקור של ממש. כאב לו מאוד המקום שאליו משכו קנאים את היהדות החרדית, והתבטא על כך בהקשרים שונים.

פעם דיבר בהתרגשות על היחס לרב קוק. אדגיש: אינני סבור שהיה ממעריציו. אצלו גדול האחרונים מאז הגר"א היה החזון איש, עד כדי כך שאמר שיש דברים שבהם עלה בעמקותו אף על הגר"א. אבל הוא רמז לכך שעסקנים מסוימים מובילים את "דעת התורה", וכולם נאלצים ליישר איתם קו. פעם סיפר לי את הסיפור הידוע על נאום הרב קוק בהנחת אבן הפינה לישיבת נובהרדוק בבני ברק. החזון איש היה שם והביאו לו כיסא לשבת, אך הוא סירב באומרו "התורה עומדת!", ונשאר לעמוד כל זמן דרשת הרב קוק. ר' שלמה טען שהדבר נעשה במכוון, שכן החזו"א היה בקי היטב במחלוקת

המשך:
קבצים מצורפים
1.png
1.png (289.14 KiB) נצפה 8239 פעמים

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ד' דצמבר 08, 2021 1:43 pm

נזכרתי בדבר נוסף ששמעתי ממנו כיש מחלוקת משנה ברורה חזוא הלכה כחזוא. הלכה כבתראי .

על מאמר הדור אמר.. שהיום הכל תאות ..על בן גוריון אמר היה אדם חכם הבין לא להתעסק עם החרדים לא כמו הטיפשים של היום
נערך לאחרונה על ידי שומר ב ה' דצמבר 09, 2021 5:11 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' דצמבר 08, 2021 2:40 pm

ב"ג חשב (כך טוענים), שהחרדים ייעלמו תוך דור או שניים.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ד' דצמבר 08, 2021 8:15 pm

אז למה לא למחוק אותם כבר אז . אלא כדברי הגרש זצל

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ד' דצמבר 08, 2021 11:35 pm

שומר כתב:אז למה לא למחוק אותם כבר אז. אלא כדברי הגרש זצל

שכן הוא לא ראה בהם איום. מיעוט דל, שעובר ומתבטל מן העולם ממילא. לא שווים מספיק, להתייחס עליהם, להתעסק איתם. בימינו הרי הכול הפוך. לעולם ב"ג ימ"ש - אידיוט אמתי היה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' דצמבר 09, 2021 1:20 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ה' דצמבר 09, 2021 12:01 am

מה זה לא ראה בהם איום שילכו לצבא ויעזרו היה מצב חירום. הרי באשכול של הרב גורן כתוב כמה הוא ניסה לדבר אם הרב דושינסקי שהמצב פקוח נפש ובאמת הרבה כן עזרו . היה מגייס אותם מה זה שייך לאיום . אלא הוא הבין שזה יהיה לא חכם גדולי הדור ילחמו על זה וזה לא ילך . ולגבי העתיד במילא הם יעלמו . מה שלא הבין הטיפש לפיד וליברמן
היום נראה שהם והצבא הבינו שזה לא אפשר . את הכסף אפשר לקחת להם

אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » א' דצמבר 12, 2021 2:07 pm

אשי ישראל כתב:מו"ח הג"ר מרדכי רבינוביץ שליט"א למד בחברותא עם הרב פישר פעמיים בשבוע, במשך כשלשים שנה.
הנה סיפורים ששמעתי ממנו במהלך השנים


הנה עוד כמה סיפורים ממו"ח הגר"מ רבינוביץ שליט"א [חלקם מהספד שנשא עליו בישיבת תפוח]

ה.
מו"ח סיפר שהגר"ש גדל בעניות גדולה, והיה יתום מאב, ולמרות זאת הוא שקד על תלמודו. בתקופה מסויימת (בזמן מלחמת העצמאות) לא היה בבית אמו מאומה לאכול, אלא ביצה אחת לכל בני המשפחה. בני המשפחה היו מחלקים את הביצה בין כל הילדים. הגר"ש פישר היה מספר בהתפעלות שלמרות הרעב הגדול הרי שגם באותו רגע של חלוקת הביצה אחיו הג"ר ישראל יעקב לא הפסיק מלימודו.
כאשר התחתן הגר"ש הבחינה אשתו שהוא איננו מחייך. העניות הגדולה שבתוכה גדלו בני המשפחה הותירה את חותמה עליו. מה עשתה הרבנית? היא ידעה באלו ספרים בעלה לומד, ובתוכם היא הכניסה פתקים עבורו בהם היא הזכירה לו לחייך...

ו.
בכל שנות החברותא לא דיבר הגר"ש על גילו, אלא רק פעם אחת: יום אחד אמר למו"ח "אני בקרוב אהיה בן שמונים". מו"ח התפלא ושאל "ומה בכך?" והגר"ש השיב "עדיין לא הספקתי לחזור בתשובה".

ז.
לא היו לגר"ש שום מושגים של הנאה גשמית. מיום ראשון עד חמישי בלילה [או שישי] היה נמצא בישיבת איתרי [והיה חוזר לביתו לשבת]. היה יושב בחדרו הקטן בישיבה ולומד ללא הפסקה. בחדר לא היה חימום ולא מזגן. היה ישן בחדר הפנימי, על מיטה של פנימיה... בחדר החיצוני, חדר הלימוד, היתה מיטה שעליה היו מונחים עשרות ספרים, שלחן לימוד גדוש ספרים, וכך גם הכסאות שבחדר. הספרים היו בלויים וקרועים מרוב שימוש, ולא היה ניתן לזהות אותם, אולם הגר"ש היה מזהה כל ספר לפי הפגמים בכריכה.
הגר"ש היה לומד כל הזמן בעמידה. היה בחדר כסא עץ פשוט לצורך ישיבה, וכשהביאו לחדרו כסא נוח יותר הוא כעס וסירב להשתמש בו [עד שלבסוף בנו הצעיר הצליח לשכנעו להשאיר את הכסא].
הגר"ש לא היה אוכל [לפחות בשעות הלימוד עם מו"ח, 11 עד 4 אחה"צ או יותר], ורק כשהיה מרגיש שהריכוז שלו בלימוד יורד אז היה אוכל כדי לחזק את הריכוז בלימוד.
היו בישיבה בחורים שהיו מביאים לו אוכל מחדר האוכל, אך היה קורה לפעמים שהבחורים שכחו להביא לו אוכל, אז הגר"ש לא היה מתייחס לזה כלל, אלא היה אוכל את שיירי האוכל מהמימים הקודמים. [היו פעמים שמו"ח לא יכל לסבול זאת ויצא ואמר לבחורים להביא לגר"ש אוכל].
בחדר לא היה טלפון, ובקצה המסדרון היה טלפון ציבורי, שאליו היתה הרבנית מתקשרת פעמיים ביום, בשעות קבועות, כדי לדרוש בשלומו. כשהיה הטלפון הציבורי מצלצל בשעות אחרות, אם הגר"ש היה מבחין בצלצול, הוא היה ממהר עד לקצה המסדרון, למרות גילו ולמרות הבעיות ברגליו, ואז לעיתים היה מתברר שבקצה השני של הקו יש אדם שמבקש לקרוא לאחד מבחורי הישיבה...

ח.
כשהיה הגר"ש בגיל 83 בערך, נערכו שיפוצים בישיבת איתרי, ובגלל השיפוצים נאלץ הגר"ש לנדוד מחדרו לבנין אחר למשך כמה זמן. יום אחד נכנס משגיח הישיבה וניחם את הרב על הטירדה ואמר: "בעז"ה אחרי השיפוץ יהיה בחדר שירותים וטלפון וחימום". הגר"ש השיב ואמר: "וכי עוד כמה שנים אחיה? עד גיל תשעים? וכי בשביל כמה שנים שווה לשפץ?!". אכן הגר"ש נפטר כחודש לפני יום הולדתו התשעים.

ט.
היה חרוץ ביותר. לדוגמא: את הגהות הגר"א על תו"כ עשה [כמובא בהקדמתו] בגיל צעיר מאוד, בתוך פחות מארבעה חודשים.

י.
מו"ח אמר שראה אצלו תופעה ייחודית: כשהיה שומע קושיא על דבריו היה שמח מאוד מאוד.

יא.
היה מתמיד עצום. כל כולו מוקדש לתורה. בכל שעה וזמן שהגיע מו"ח לביתו תמיד מצא אותו כשהוא לומד [למעט פעם אחת שמצא אותו במטבח עם הרבנית והבנות ששטפו כלים. אולי גם אז דיבר בד"ת].
פעם כשבא מו"ח לחברותא אמר הגר"ש: 'טוב שבאת. יש לי חום ואני חולה, והתקשרתי אליך שלא תבוא, אבל לא ענית, אז טוב שבאת, כי הרמב"ם אומר שגם החולה צריך ללמוד'.

יב.
בחור בא לשאול אותו על 'סיומים' בתשעת הימים, והרב גער בו ובין היתר אמר לו: אמר "אני בחיים שלי לא עשיתי סיום! וכי אדם יכול להגיד שהוא יודע מה שלמד?!...".

יג.
היה, כידוע, בקיא עצום בגמרא ראשונים ופוסקים, אך גם בשאר התחומים: לדוגמא, הוא ידע את האבן עזרא על כל התנ"ך, כולל כל פירושיו הלשוניים (והכיר היטב את מפרשיו). ידע את ספרות החסידות כולה. היה בקי מאוד בלשון, בהיסטוריה וביבילוגרפיה. היה בקי בכל מדרשי הלכה, ובכל מדרשי האגדה. היתה לו חברותא בה הם למדו את כל ספרי הפילוסופיה היהודית, מרס"ג עד אור ה', כולל הרלב"ג. הרב הוציא הוצאה חדשה של אור ה', ורצה לחבר על זה פירוש. אומרים שהיה בקי בתורת הסוד. ואני יודע שפרופסורים לקבלה היו מגיעים אליו להציע בפניו את חידושיהם. מו"ח כתב פירוש על המשניות, והכיר בגלל זה את מפרשי המשנה, כולל פירושים נידחים. כשאמר לגר"ש משהו על דברי התפארת יעקב בביאורו על התפארת ישראל, התייחס לכך מיד הגר"ש והגדיר את הפירוש, באופן שהיה ברור ממנו שהוא יודע את הערותיו על התפארת ישראל על הסדר.
הגר"ש לא רק ידע את כל הספרים והתחומים הללו, אלא גם חידש בהם.
הגר"ש היה יכול להזכיר 150 מקורות בשיעור של שעה וחצי, ומעולם לא הגיע לשיעור עם דפים. הכל מסר בע"פ.

יד.
הגר"ש חשב שהוא צריך לעבוד כדי לפרנס את המשפחה, אך אשתו תבעה אותו לדין תורה וזכתה בדין ולכן הוא "חוייב" להמשיך ללמוד...

טו.
מו"ח הגיע פעם לחברותא והגר"ש אמר לו בדאגה: "הערב יש במשפחה שבע ברכות אבל חלמתי בשינתי דרשה על ברית מילה"...

טז.
יהודי יקר מאוד (מר ברכפלד) היה עורך בביתו 'בית ועד לחכמים' בו נמסרו שיעורים. כשנפטר המשיכו את המפעל, ופעם אחת ביקשו מהגר"ש שימסור שיעור, אך מו"ח מספר שהגר"ש אמר לו כמה פעמים שהוא לא יהיה מוכן להיעתר לבקשה ולמסור את השיעור [אולי כי זמן השיעור שהקציבו לו היה קצר מדי, או מסיבה אחרת]. יום אחד הגיע לחדרו הרב כרמל (מראשי ארץ חמדה) ושאל אותו האם יוכל למסור את השיעור, ולהפתעת מו"ח הגר"ש מיד הסכים. כשיצא הרב כרמל אמר הגר"ש למו"ח: "אמנם החלטתי לא למסור את השיעור, אבל הרב כרמל הזכיר שהשיעורים מחזקים את אלמנתו של מר ברכפלד. אחי, ר' ישראל יעקב, לימד אותי שצריך להיזהר מאוד מאוד באלמנה".

יז.
היה מכבד את הרבנית בצורה לא רגילה. לדוגמא, כשלמד בחברותא עם מו"ח בביתו בשבתות, היה לו בסיום החברותא שיעור. כאשר הגר"ש שמע מחדרו שהרבנית מתחילה לסדר את הכסאות בסלון לקראת השיעור הוא היה רץ מיד מהחדר כדי לעזור לה, ואפילו כשהוא באמצע משפט. בהוצאה האחרונה של דרשות בית ישי [שיצא אחרי פטירת הרבנית] הוא כותב על צדקותה. בלוויתה הוא אמר עליה שאשה כזאת עם כזאת מסירות לתורה אין למצוא. כל עול הבית היה עליה. הגר"ש היה בקי בכל תחום אבל בענייני ביתו לא ידע מאומה. לא הכיר צורת מטבע.

יח.
בסוכתו היה תלויות תמונות של הראי"ה קוק והחזו"א, והגר"ש היה גאה בזה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 19, 2021 1:30 pm

שומר כתב:על בן גוריון אמר היה אדם חכם הבין לא להתעסק עם החרדים לא כמו הטיפשים של היום

אולי בנותן טעם, ויש לדון מה זה אומר לגבי הקביעה הנ"ל:

ראיתי סרטון שבו מעיד פרופ' י. לייבוביץ' שב"ג אמר לו שהוא בשופו"א לא יתן להפריד דת מהמדינה כי אז הדת תהיה עצמאית והמדינה תצטרך להתמודד איתה. וכאשר אין הפרדה אז הדת תהיה בידיים של המדינה.
[וכללית, ראה עוד כאן:
viewtopic.php?p=290225#p290225]

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 19, 2021 1:33 pm

המשוגינער הזה פסול לעדות.
גם אם נאמר משהו, הרי שבגאונותו וסטיותיו ודאי הוא עיוות משהו מהנאמר, העיקר ליצור את הפרובוקציה המבוקשת.

תלמיד-חכמים
הודעות: 429
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » א' דצמבר 19, 2021 3:34 pm

עני בן פחמא כתב: מעשה שהיה (בקיצור נמרץ) שמספר אברכים דתיים לאומים בקשו ממנו שימסור להם שיעור הוא אמר להם שהם הם צינורות של זהב אבל לא מחוברים לצינורות התורה, כיון שהם אומרים אביי(מלרע) ורבא (מלרע), הם לא מחוברים לר' שמעון ור' אלחנן.

מה הפשט במעשה הזה? וכי ספרדים או תימנים שג"כ הוגים במלרע, ואולי אינם מחוברים כ"כ לר' שמעון ור' אלחנן (כמו למשל תלמידי פורת יוסף של הדורות הקודמים או כסא רחמים), אינם מחוברים לצינורות התורה?

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » א' דצמבר 19, 2021 4:52 pm

תלמיד-חכמים כתב:מה הפשט במעשה הזה? וכי ספרדים או תימנים שג"כ הוגים במלרע, ואולי אינם מחוברים כ"כ לר' שמעון ור' אלחנן (כמו למשל תלמידי פורת יוסף של הדורות הקודמים או כסא רחמים), אינם מחוברים לצינורות התורה?

המעשה היה כך [בקצרה ובערך], שאמר להם שבציבור הכללי, כשיש לדוג' שחקן כדורגל גדול ומפורסם, כל ילד רוצה להידמות אליו, וממילא מנסים לחקות אותו, זה מחקהו בצורת הלבוש, וזה מחקהו בסגנון הדיבור. והדמות לחיקוי הראויה שתהיה לנו היא הסטייפלער והרב שך. והם לא אומרים אביי ורבא כך. ואם היו מחוברים לצינורות התורה היו מנסים לחקות אותם. ואז התבטא 'אתם ברזים של זהב אבל אינכם מחוברים לצינור'.
נערך לאחרונה על ידי איש פלוני ב ב' דצמבר 20, 2021 7:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אמיר כרמי » א' דצמבר 19, 2021 8:03 pm

אשי ישראל כתב:
אשי ישראל כתב:מו"ח הג"ר מרדכי רבינוביץ שליט"א למד בחברותא עם הרב פישר פעמיים בשבוע, במשך כשלשים שנה.
הנה סיפורים ששמעתי ממנו במהלך השנים


הנה עוד כמה סיפורים ממו"ח הגר"מ רבינוביץ שליט"א [חלקם מהספד שנשא עליו בישיבת תפוח]

ה.
מו"ח סיפר שהגר"ש גדל בעניות גדולה, והיה יתום מאב, ולמרות זאת הוא שקד על תלמודו. בתקופה מסויימת (בזמן מלחמת העצמאות) לא היה בבית אמו מאומה לאכול, אלא ביצה אחת לכל בני המשפחה. בני המשפחה היו מחלקים את הביצה בין כל הילדים. הגר"ש פישר היה מספר בהתפעלות שלמרות הרעב הגדול הרי שגם באותו רגע של חלוקת הביצה אחיו הג"ר ישראל יעקב לא הפסיק מלימודו.
כאשר התחתן הגר"ש הבחינה אשתו שהוא איננו מחייך. העניות הגדולה שבתוכה גדלו בני המשפחה הותירה את חותמה עליו. מה עשתה הרבנית? היא ידעה באלו ספרים בעלה לומד, ובתוכם היא הכניסה פתקים עבורו בהם היא הזכירה לו לחייך...

ו.
בכל שנות החברותא לא דיבר הגר"ש על גילו, אלא רק פעם אחת: יום אחד אמר למו"ח "אני בקרוב אהיה בן שמונים". מו"ח התפלא ושאל "ומה בכך?" והגר"ש השיב "עדיין לא הספקתי לחזור בתשובה".

ז.
לא היו לגר"ש שום מושגים של הנאה גשמית. מיום ראשון עד חמישי בלילה [או שישי] היה נמצא בישיבת איתרי [והיה חוזר לביתו לשבת]. היה יושב בחדרו הקטן בישיבה ולומד ללא הפסקה. בחדר לא היה חימום ולא מזגן. היה ישן בחדר הפנימי, על מיטה של פנימיה... בחדר החיצוני, חדר הלימוד, היתה מיטה שעליה היו מונחים עשרות ספרים, שלחן לימוד גדוש ספרים, וכך גם הכסאות שבחדר. הספרים היו בלויים וקרועים מרוב שימוש, ולא היה ניתן לזהות אותם, אולם הגר"ש היה מזהה כל ספר לפי הפגמים בכריכה.
הגר"ש היה לומד כל הזמן בעמידה. היה בחדר כסא עץ פשוט לצורך ישיבה, וכשהביאו לחדרו כסא נוח יותר הוא כעס וסירב להשתמש בו [עד שלבסוף בנו הצעיר הצליח לשכנעו להשאיר את הכסא].
הגר"ש לא היה אוכל [לפחות בשעות הלימוד עם מו"ח, 11 עד 4 אחה"צ או יותר], ורק כשהיה מרגיש שהריכוז שלו בלימוד יורד אז היה אוכל כדי לחזק את הריכוז בלימוד.
היו בישיבה בחורים שהיו מביאים לו אוכל מחדר האוכל, אך היה קורה לפעמים שהבחורים שכחו להביא לו אוכל, אז הגר"ש לא היה מתייחס לזה כלל, אלא היה אוכל את שיירי האוכל מהמימים הקודמים. [היו פעמים שמו"ח לא יכל לסבול זאת ויצא ואמר לבחורים להביא לגר"ש אוכל].
בחדר לא היה טלפון, ובקצה המסדרון היה טלפון ציבורי, שאליו היתה הרבנית מתקשרת פעמיים ביום, בשעות קבועות, כדי לדרוש בשלומו. כשהיה הטלפון הציבורי מצלצל בשעות אחרות, אם הגר"ש היה מבחין בצלצול, הוא היה ממהר עד לקצה המסדרון, למרות גילו ולמרות הבעיות ברגליו, ואז לעיתים היה מתברר שבקצה השני של הקו יש אדם שמבקש לקרוא לאחד מבחורי הישיבה...

ח.
כשהיה הגר"ש בגיל 83 בערך, נערכו שיפוצים בישיבת איתרי, ובגלל השיפוצים נאלץ הגר"ש לנדוד מחדרו לבנין אחר למשך כמה זמן. יום אחד נכנס משגיח הישיבה וניחם את הרב על הטירדה ואמר: "בעז"ה אחרי השיפוץ יהיה בחדר שירותים וטלפון וחימום". הגר"ש השיב ואמר: "וכי עוד כמה שנים אחיה? עד גיל תשעים? וכי בשביל כמה שנים שווה לשפץ?!". אכן הגר"ש נפטר כחודש לפני יום הולדתו התשעים.

ט.
היה חרוץ ביותר. לדוגמא: את הגהות הגר"א על תו"כ עשה [כמובא בהקדמתו] בגיל צעיר מאוד, בתוך פחות מארבעה חודשים.

י.
מו"ח אמר שראה אצלו תופעה ייחודית: כשהיה שומע קושיא על דבריו היה שמח מאוד מאוד.

יא.
היה מתמיד עצום. כל כולו מוקדש לתורה. בכל שעה וזמן שהגיע מו"ח לביתו תמיד מצא אותו כשהוא לומד [למעט פעם אחת שמצא אותו במטבח עם הרבנית והבנות ששטפו כלים. אולי גם אז דיבר בד"ת].
פעם כשבא מו"ח לחברותא אמר הגר"ש: 'טוב שבאת. יש לי חום ואני חולה, והתקשרתי אליך שלא תבוא, אבל לא ענית, אז טוב שבאת, כי הרמב"ם אומר שגם החולה צריך ללמוד'.

יב.
בחור בא לשאול אותו על 'סיומים' בתשעת הימים, והרב גער בו ובין היתר אמר לו: אמר "אני בחיים שלי לא עשיתי סיום! וכי אדם יכול להגיד שהוא יודע מה שלמד?!...".

יג.
היה, כידוע, בקיא עצום בגמרא ראשונים ופוסקים, אך גם בשאר התחומים: לדוגמא, הוא ידע את האבן עזרא על כל התנ"ך, כולל כל פירושיו הלשוניים (והכיר היטב את מפרשיו). ידע את ספרות החסידות כולה. היה בקי מאוד בלשון, בהיסטוריה וביבילוגרפיה. היה בקי בכל מדרשי הלכה, ובכל מדרשי האגדה. היתה לו חברותא בה הם למדו את כל ספרי הפילוסופיה היהודית, מרס"ג עד אור ה', כולל הרלב"ג. הרב הוציא הוצאה חדשה של אור ה', ורצה לחבר על זה פירוש. אומרים שהיה בקי בתורת הסוד. ואני יודע שפרופסורים לקבלה היו מגיעים אליו להציע בפניו את חידושיהם. מו"ח כתב פירוש על המשניות, והכיר בגלל זה את מפרשי המשנה, כולל פירושים נידחים. כשאמר לגר"ש משהו על דברי התפארת יעקב בביאורו על התפארת ישראל, התייחס לכך מיד הגר"ש והגדיר את הפירוש, באופן שהיה ברור ממנו שהוא יודע את הערותיו על התפארת ישראל על הסדר.
הגר"ש לא רק ידע את כל הספרים והתחומים הללו, אלא גם חידש בהם.
הגר"ש היה יכול להזכיר 150 מקורות בשיעור של שעה וחצי, ומעולם לא הגיע לשיעור עם דפים. הכל מסר בע"פ.

יד.
הגר"ש חשב שהוא צריך לעבוד כדי לפרנס את המשפחה, אך אשתו תבעה אותו לדין תורה וזכתה בדין ולכן הוא "חוייב" להמשיך ללמוד...

טו.
מו"ח הגיע פעם לחברותא והגר"ש אמר לו בדאגה: "הערב יש במשפחה שבע ברכות אבל חלמתי בשינתי דרשה על ברית מילה"...

טז.
יהודי יקר מאוד (מר ברכפלד) היה עורך בביתו 'בית ועד לחכמים' בו נמסרו שיעורים. כשנפטר המשיכו את המפעל, ופעם אחת ביקשו מהגר"ש שימסור שיעור, אך מו"ח מספר שהגר"ש אמר לו כמה פעמים שהוא לא יהיה מוכן להיעתר לבקשה ולמסור את השיעור [אולי כי זמן השיעור שהקציבו לו היה קצר מדי, או מסיבה אחרת]. יום אחד הגיע לחדרו הרב כרמל (מראשי ארץ חמדה) ושאל אותו האם יוכל למסור את השיעור, ולהפתעת מו"ח הגר"ש מיד הסכים. כשיצא הרב כרמל אמר הגר"ש למו"ח: "אמנם החלטתי לא למסור את השיעור, אבל הרב כרמל הזכיר שהשיעורים מחזקים את אלמנתו של מר ברכפלד. אחי, ר' ישראל יעקב, לימד אותי שצריך להיזהר מאוד מאוד באלמנה".

יז.
היה מכבד את הרבנית בצורה לא רגילה. לדוגמא, כשלמד בחברותא עם מו"ח בביתו בשבתות, היה לו בסיום החברותא שיעור. כאשר הגר"ש שמע מחדרו שהרבנית מתחילה לסדר את הכסאות בסלון לקראת השיעור הוא היה רץ מיד מהחדר כדי לעזור לה, ואפילו כשהוא באמצע משפט. בהוצאה האחרונה של דרשות בית ישי [שיצא אחרי פטירת הרבנית] הוא כותב על צדקותה. בלוויתה הוא אמר עליה שאשה כזאת עם כזאת מסירות לתורה אין למצוא. כל עול הבית היה עליה. הגר"ש היה בקי בכל תחום אבל בענייני ביתו לא ידע מאומה. לא הכיר צורת מטבע.

יח.
בסוכתו היה תלויות תמונות של הראי"ה קוק והחזו"א, והגר"ש היה גאה בזה.

נפלא ביותר ישר כח הן על התוכן והן על הצורה

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' דצמבר 20, 2021 12:02 am

מקדש מלך כתב:המשוגינער הזה פסול לעדות.
גם אם נאמר משהו, הרי שבגאונותו וסטיותיו ודאי הוא עיוות משהו מהנאמר, העיקר ליצור את הפרובוקציה המבוקשת.

ברכות למעשיר הידיעות ב'אוצר' מכובדינו המקדש מלך, לרגל הודעתו הארבע אלפין.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ב' דצמבר 20, 2021 1:31 pm

הרעיון נכון כבר אמר החזוא אתה רוצה להיות כפוף אליהם ולפסוק לפי התורה

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 20, 2021 2:55 pm

אין מצווה ללמד זכות על אותו רשע ב"ג ימ"ש.
אדרבה, המצווה והנכון הוא לדון מעשיו, הכול לכף חובה, ושבע תועבות בליבו.
מרן הגרח"ק שליט"א, מצ"ב, מוסר בשם דודו הגדול, מרן החזו"א זצ"ל, שכל החילוניים בימינו, הינם בחינת "תינוקות שנשבו", חוץ - מב"ג!
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מעשה איש -תולדות החזון איש- - ג - יברוב, צבי בן משה יצחק אהרן_238.pdf
(815.21 KiB) הורד 146 פעמים
אוצר החכמה_מעשה איש -תולדות החזון איש- - ה - יברוב, צבי בן משה יצחק אהרן_32.pdf
(632.46 KiB) הורד 140 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: גלה כבוד מישראל - הגאון האדיר רבי שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' דצמבר 23, 2021 12:27 am

איש פלוני כתב:
תלמיד-חכמים כתב:
עני בן פחמא כתב: מעשה שהיה (בקיצור נמרץ) שמספר אברכים דתיים לאומים בקשו ממנו שימסור להם שיעור הוא אמר להם שהם הם צינורות של זהב אבל לא מחוברים לצינורות התורה, כיון שהם אומרים אביי(מלרע) ורבא (מלרע), הם לא מחוברים לר' שמעון ור' אלחנן.

מה הפשט במעשה הזה? וכי ספרדים או תימנים שג"כ הוגים במלרע, ואולי אינם מחוברים כ"כ לר' שמעון ור' אלחנן (כמו למשל תלמידי פורת יוסף של הדורות הקודמים או כסא רחמים), אינם מחוברים לצינורות התורה?

המעשה היה כך [בקצרה ובערך], שאמר להם שבציבור הכללי, כשיש לדוג' שחקן כדורגל גדול ומפורסם, כל ילד רוצה להידמות אליו, וממילא מנסים לחקות אותו, זה מחקהו בצורת הלבוש, וזה מחקהו בסגנון הדיבור. והדמות לחיקוי הראויה שתהיה לנו היא הסטייפלער והרב שך. והם לא אומרים אביי ורבא כך. ואם היו מחוברים לצינורות התורה היו מנסים לחקות אותם. ואז התבטא 'אתם ברזים של זהב אבל אינכם מחוברים לצינור'.

זה מזכיר את הדברים שאמר בשעתו הגר''ח קריזווירט ליבל''ח אביך על הצורך לדבר בשפה בה דברו רבותינו (הוא כמובן דיבר על יידיש..). הוא דייק כן מדברי הרמב''ם.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים