מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יראת שמים ותלמוד תורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' יוני 25, 2021 1:45 am

כתב הרמב"ם
(א) האל הנכבד והנורא הזה מצוה לאהבו וליראה אותו שנאמר ואהבת את ה' אלהיך ונאמר את ה' אלהיך תירא:
(ב) והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה רבון העולמים כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם:

הרי לך שהדרך ליראת שמים הוא ע"י התבוננות בחכמתו הגדולה של הבורא ית'.

ובסוף הפרק כתב הרמב"ם
צוו חכמים הראשונים שלא לדרוש בדברים אלו אלא לאיש אחד בלבד והוא שיהיה חכם ומבין מדעתו ואחר כך מוסרין לו ראשי הפרקים ומודיעין אותו שמץ מן הדבר והוא מבין מדעתו וידע סוף הדבר ועומקו ודברים אלו דברים עמוקים הם עד למאד ואין כל דעת ודעת ראויה לסובלן ועליהם אמר שלמה בחכמתו דרך משל כבשים ללבושך כך אמרו חכמים בפירוש משל זה דברים שהן כבשונו של עולם יהיו ללבושך כלומר לך לבדך ואל תדרוש אותם ברבים ועליהם אמר יהיו לך לבדך ואין לזרים אתך ועליהם אמר דבש וחלב תחת לשונך כך פירשו חכמים הראשונים דברים שהן כדבש וחלב יהיו תחת לשונך:

והיינו, שדברים כאלו אין להם שייכות למי שעדיין אינו חכם.

וכתב עוד הרמב"ם
(יג) ועניני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצות האלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס ואע"פ שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו לא כולם היה בהן כח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ואע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה ודבר קטן הוויות דאביי ורבא אעפ"כ ראויין הן להקדימן שהן מיישבין דעתו של אדם תחלה ועוד שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקב"ה ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא ואפשר שידעם הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר:

נמצא שאין יראת שמים טרם אשר יגמור האדם את הש"ס והפוסקים.

ובגמ' אי' מכריז ר' ינאי חבל על דלית ליה דרתא ותרעא לדרתיה עביד, וביאר רש"י שצריך שתקדים להתורה יראת שמים. האיך ישיג האדם יראת שמים לפני שיגמור את הלימוד?

(אני מכיר את המוסר שמועסן, אבל צריכים לזכור שהרמב"ם לא השאיר שום דבר הנצרך חוץ מספרו, והאיך למד הרמב"ם את ענין היראת שמים אם הגביל אותו לכריסים מלאים.)

HaimL
הודעות: 1060
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי HaimL » ו' יוני 25, 2021 10:34 am

איך הגעת לזה שיראת שמיים היא רק במי שמילא כרסו בתורה?
הרמב"ם כותב במפורש, בפסקה הראשונה שהבאת, שיראת שמיים באה מהתבוננות פשוטה בעולם ובנבראים. המדע של הברואים העליונים (מעשה בראשית ומעשה מרכבה) שייך רק במי שמילא כרסו בתורה, אחרי שהשיג יראת שמיים באופן הנ"ל

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ו' יוני 25, 2021 10:44 am

אדרבה היראת שמים קודמת לתורה, ולא רק במילוי התורה ניתן לזכות ליראת שמים. כמובן שהתורה מורה ומקרבת את האדם ליראה אבל ברור שניתן להגיע ליראה מעצם המחשבה של 'שויתי' והתבוננות בבריאה.

יכולים אף לכלול זאת במאמרם (שבת לא, א): כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים, דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו. בהי עייל? מכריז רבי ינאי: חבל על דלית ליה דרתא, ותרעא לדרתא עביד. וברש"י: יראת שמים דומה - לפתחים חיצונים, שדרך להם נכנסים לפנימיים, כך, אם ירא שמים הוא - נעשה חרד לשמור ולעשות, ואם לאו - אינו חש לתורתו.
ולא אמרינן שיש לתורה לבד ללא יראת שמים קיום, כי היראה זה הראשי עוד קודם לתורה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' יוני 25, 2021 1:06 pm

HaimL כתב:איך הגעת לזה שיראת שמיים היא רק במי שמילא כרסו בתורה?
הרמב"ם כותב במפורש, בפסקה הראשונה שהבאת, שיראת שמיים באה מהתבוננות פשוטה בעולם ובנבראים. המדע של הברואים העליונים (מעשה בראשית ומעשה מרכבה) שייך רק במי שמילא כרסו בתורה, אחרי שהשיג יראת שמיים באופן הנ"ל

אני הבאתי מהמשך דברי הרמב"ם. הוא זה שקרא לדברים אלו מעשה מרכבה, מהברואים שבעולם התחתון עד הברואים שבעולם העלליון, "וביאור כל העיקרים שבשני פרקים אלו הוא הנקרא מעשה מרכבה".
וכן בסוף פרק ד' שדיבר על ארבעת הפרקים האלו.
תורה מפוארת כתב:אדרבה היראת שמים קודמת לתורה, ולא רק במילוי התורה ניתן לזכות ליראת שמים. כמובן שהתורה מורה ומקרבת את האדם ליראה אבל ברור שניתן להגיע ליראה מעצם המחשבה של 'שויתי' והתבוננות בבריאה.

יכולים אף לכלול זאת במאמרם (שבת לא, א): כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים, דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו. בהי עייל? מכריז רבי ינאי: חבל על דלית ליה דרתא, ותרעא לדרתא עביד. וברש"י: יראת שמים דומה - לפתחים חיצונים, שדרך להם נכנסים לפנימיים, כך, אם ירא שמים הוא - נעשה חרד לשמור ולעשות, ואם לאו - אינו חש לתורתו.
ולא אמרינן שיש לתורה לבד ללא יראת שמים קיום, כי היראה זה הראשי עוד קודם לתורה.

מוסר שמועס יפה מאד, אבל אין רמז לזה בדברי הרמב"ם, ונראה שכתב היפך זה. חלק מהתירוץ לזה יתרץ את הסתירה מדברי הגמרא.

יש ראשונים אחרים חוץ מהרמב"ם, אבל אני רציתי לדעת את דעת הרמב"ם בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 03, 2021 8:51 am

הרמב"ם הגדיר את סדר הלימוד, שלומדים תורה שבכתב ומיד אחריה את ספרו, ולא צריכים שום ספר אחר בינתיים.
ועוד ידוע הכלל, שאת ספרו יש ללמוד כסדרו, כי הוא מסתמך על מה שכתב לעיל מיניה ולא על מה שכתוב יותר מאוחר (למעט במקומות שציין במפורש להלכות שלאחר-מכן, וכמדומני שמועטים הם עד למאוד).

ועפ"ז, בא יהודי ללמוד תושבע"פ, ומתחיל בספר המדע, ולומד את שני הפרקים הראשונים (ועד"ז פ"ג ופ"ד), ובסיומם מגלה שהוא "למד את מה שאסור ללמוד"?! הכי תעלה על דעתנו שהרמב"ם יניח מכשול לפני העיוור?!

אלא הנלפענ"ד בפשטות הבנת שיטת הרמב"ם בזה, שהדברים שהוא עצמו כתבם בד' פרקים אלו - הם מיועדים לכל אחד ואחד, והם הבסיס כדי לקיים חמש מתוך ששת המצוות התמידיות (השישית - ולא תתורו - נתבארה בהלכות ע"ז).
אבל ההעמקה בענינים אלו - היא הטיול בפרדס שאינו ראוי אלא למי שמילא כרסו לחם ובשר.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' דצמבר 05, 2021 8:10 pm

מי יסד את הכלל ה'ידוע' הזה?

לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.
אם יש ענין בסדרו של הרמב"ם, הרי שכחו ממנה במשך הדורות, שלא התמקדו ע"ז. יש לו סדר בדבריו שהדבר השני בנוי על הראשון, וזה נראה בעליל בכל ספריו, אבל מעולם לא שמענו שהרמב"ם הקודם אמור להיות מובן לבדו ללא המשך דבריו.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 05, 2021 8:13 pm

אולי תטרח לפתוח את הספר 'יד מלאכי' כללי הרמב"ם אות ו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' דצמבר 05, 2021 8:34 pm

דרומי כתב:אולי תטרח לפתוח את הספר 'יד מלאכי' כללי הרמב"ם אות ו.

טרחתי, וחוץ מזה שכתב שאין בידו להכריע בענין זה, ומביא חולקים על הכלל הזה (השיטה היחידאה האוחזת שהרמב"ם אינו מסתמך על אשר הוא עתיד לכתוב הוא נתיבות משפט שי:ג, ואיני יודע האיך למצוא אותו, והתוי"ט והכ"מ הם החולקים בזה), אין זה נוגע אלינו כלל.
אפילו לפי הצד הזה של היד מלאכי, היינו שהרמב"ם לא יסתמך על מה שיכתוב במקום אחר ולא יסמוך בהל' גירושין על מה שכתב בהל' תרומות, אלא במה שכתב כבר. אבל כאן מדובר בסוגיא אחת, והאיך היה יכול לכלול הכל בהלכה אחת? הלא בהכרח היה לחלקו לפרטים? מי אמר שצריכים לדרוש את סדר הפרטים, שהפרט האחרון אינו נוגע להפרטים שקדמוהו?! מי כתב את זה?

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' דצמבר 05, 2021 8:51 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.

לא שמענו אינו ראיה
כמה מחכמי ישראל קבעו לימוד ברמב"ם כסדר כמו, הרמח"ל והחת"ס
"אחרי כן צריך שילמד ספר היד להרמב"ם מראשו לסופו עם מפרשיו" (דרך חכמה)
"במוש"ק הי' דרכו ללמוד ס' יד החזקה של הרמב"ם על הסדר" (מנהגי בעל החתם סופר החדש עמ' מב)
נערך לאחרונה על ידי הפצת המעיינות ב א' דצמבר 05, 2021 8:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' דצמבר 05, 2021 8:53 pm

הפצת המעיינות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.

לא שמענו אינו ראיה
כמה מחכמי ישראל קבעו לימוד ברמב"ם כסדר כמו, הרמח"ל והחת"ס
"אחרי כן צריך שילמד ספר היד להרמב"ם מראשו לסופו עם מפרשיו" (דרך חכמה)

זאת מנא לך?

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' דצמבר 05, 2021 8:56 pm

כתבתי המקורות להדיה

וכן הרב יונתן שטייף רב בבודאפעסט... (קובץ זרע יעקב חלק ח עמ' כא)

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 05, 2021 10:08 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי יסד את הכלל ה'ידוע' הזה?

לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.
אם יש ענין בסדרו של הרמב"ם, הרי שכחו ממנה במשך הדורות, שלא התמקדו ע"ז. יש לו סדר בדבריו שהדבר השני בנוי על הראשון, וזה נראה בעליל בכל ספריו, אבל מעולם לא שמענו שהרמב"ם הקודם אמור להיות מובן לבדו ללא המשך דבריו.

גם אם לא נקח את זה ככלל, אבל היינו מצפים ממנו שיכתוב משהו בסגנון כזה:
יש מעשה מרכבה, ואסור להתבונן בו, ולכן מי שלא הגיע לדרגה הזאת - שידלג לפרק הבא.
וכמו שמצאנו בפירוש רש"י ליחזקאל שכותב (בפרק א פסוק כז, וכן בפרק ח פסוק ב) שאין רשות להתבונן במקרא מסוים, ואיננו מפרשו!

ומזה שהוא קודם כתב את עניני מעשה מרכבה, ורק בסיומם כתב שלא דורשים בהם וכו' - משמע (עכ"פ לכאורה, ללומד הפשוט) שכל מה שכתב לפני כן, מותר לאדם ללמדו בעצמו.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי פולסברג » ד' פברואר 09, 2022 7:24 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי יסד את הכלל ה'ידוע' הזה?

לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.
אם יש ענין בסדרו של הרמב"ם, הרי שכחו ממנה במשך הדורות, שלא התמקדו ע"ז. יש לו סדר בדבריו שהדבר השני בנוי על הראשון, וזה נראה בעליל בכל ספריו, אבל מעולם לא שמענו שהרמב"ם הקודם אמור להיות מובן לבדו ללא המשך דבריו.


עי' אגה''ק של הצ''צ אג' ל''ז, ותרווה נחת
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=101

צמא לדעת
הודעות: 299
הצטרף: א' ספטמבר 11, 2011 4:48 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי צמא לדעת » ד' פברואר 09, 2022 8:45 pm

ותמהתי הרבה: האיך עיינתם בהלכות מילה ולא עיינתם בהלכות ברכות שהן קודם הלכות מילה?

(תשו' הרמב"ם סי' שלב)

ובנוגע לספר המדע ביחוד, הרי כתב להדיא בהקדמתו למשנה תורה:
ספר ראשון אכלול בו כל המצוות שהן עיקר דת משה רבינו, וצריך אדם לידע אותן תחילת הכל

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 09, 2022 9:06 pm

צמא לדעת כתב:
ותמהתי הרבה: האיך עיינתם בהלכות מילה ולא עיינתם בהלכות ברכות שהן קודם הלכות מילה?

(תשו' הרמב"ם סי' שלב)

באווירת חודש אדר - כבר נשאלה השאלה: וואס פארשטייט א פרענק אין רמב"ם?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 10, 2022 1:35 am

נראה שכל המקור היה באווירת אדר..................

אמנם המכתב של הצמח צדק חזק הוא למאד, איך שולל את לימוד הרמב"ם ללא הסוגיא, וטענותיו דומות להפליא לטענות גדולי דורינו, שהואיל וא"א לפסוק הימנה אין להתחיל אתה. כמה גדולים דברי חכמים!

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' פברואר 10, 2022 4:06 am

הפצת המעיינות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא שמענו מעולם שיבאו חכמי ישראל ויקבעו שיעור בלימוד רמב"ם כסדר, רק שלמדו רמב"ם על הסוגיא הנלמדת, כשאר ספרים על הסוגיא. הטור והשו"ע, יש שלמדו כסדר, אבל לא הרמב"ם.

לא שמענו אינו ראיה
כמה מחכמי ישראל קבעו לימוד ברמב"ם כסדר כמו, הרמח"ל והחת"ס
"אחרי כן צריך שילמד ספר היד להרמב"ם מראשו לסופו עם מפרשיו" (דרך חכמה)
"במוש"ק הי' דרכו ללמוד ס' יד החזקה של הרמב"ם על הסדר" (מנהגי בעל החתם סופר החדש עמ' מב)

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 10, 2022 4:12 pm

הרמח"ח והחת"ס, כפי מיטב ידיעתי, הכירו את הסוגיות לפני שלמדו את הרמב"ם כסדר.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 10, 2022 6:33 pm

בהקדמת ה'תהלה לדוד', הוא כותב שלא למד אפילו ספר אחד מתוך הרמב"ם באופן מסודר מתחילה ועד סוף.

כדכד
הודעות: 8865
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: יראת שמים ותלמוד תורה

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 10, 2022 6:39 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרמח"ל והחת"ס, כפי מיטב ידיעתי, הכירו את הסוגיות לפני שלמדו את הרמב"ם כסדר.

נכון
אבל הם עדיין למדו כסדר ולא רק לפי הסוגיות בגמרא כמו שכתב מר מקודם


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים