- ר' בונם שרייבר.png (255.45 KiB) נצפה 8579 פעמים
דורשי יחודך כתב:ראוי לאדם להתבונן במשפטי התורה הקדושה ולידע סוף ענינם כפי כחו
ודבר שלא ימצא לו טעם ולא ידע לו עילה אל יהי קל בעיניו ולא יהרוס לעלות אל ה' פן יפרוץ בו
ולא תהא מחשבתו בו כמחשבתו בשאר דברי החול (רמב"ם סוף הלכות מעילה)
מהר שלל חש בז כתב:
מהר שלל חש בז כתב:
צופה_ומביט כתב:עוד בענין זה [כמראה מקום, שיש להבין היטב את ה"במאי עסקינן" שלו] יש לציין את דרשות הר"ן דרוש שביעי, והקדמת הקצוה"ח, בענין שהתורה ניתנה כפי הכרעת השכל האנושי, עיי"ש.
אור עולם כתב:קיבלתי מא' מתלמידי הגר"ש פישר זצוק"ל:
"בתחילת לימודי אתו, פעם אחת הגענו לחידוש האחרונים שיש חילוק בין רובא דאיתא קמן שהוא מגזה"כ לרובא דליתא קמן שהוא מסברא. ומיד אחרי שלמדנו הוא שאל אותי: "נו מה אתה אומר על זה?" (כמובן שהדברים תמוהים מאוד במבט פשוט, איזה הבדל יש בין זה לזה והרי סיכויים הם אותו דבר ואולי אפ' יותר...) אמרתי לו: "רואים כמה השכל שלנו רחוק משכל של תורה שאנחנו כלל לא מבינים מה ההבדל ביניהם והם נקטו דבר זה בפשיטות, וצריך לדעת לכופף שכלנו לשכל של תורה".
מיד כשסיימתי דברי הוא כעס מאוד והתחיל לצעוק עלי במשך כמה דקות ארוכות (זכור לי כרבע שעה, עשרים דקות, אבל אולי זו רק היתה הרגשתי. עכ"פ וודאי הוא כעס מאוד והרבה זמן): "מי לימד אותך לומר שטויות כאלה, איך אתה מדבר, אסור לדבר ככה, ככה לא מדברים מאיפוא המצאת כאלו שטויות, מה זה צריך להיות" וכו' וכו', "הדבר היחיד שיש לך באמת זה השכל שלך, כל שאר הדברים אין לך. הדבר היחיד ממש שיש לך באמת זה השכל שלך וגם את זה אתה רוצה לאבד? אסור לך לעשות את זה ואסור לחשוב ככה ואסור לדבר כך. אם אתה לא מבין תאמר אינני מבין, תצעק אינני מבין, תחשוב, תתעמק, אבל לכופף את השכל שלנו לתורה? אין דבר כזה. תצעק אני לא מבין! אין דבר כזה לכופף שכל לתורה. או שאתה מבין או שאתה לא מבין" וכו' וכו' (הייתי צריך אומץ גדול כדי להיכנס ללמוד אתו שוב, אבל בכל זאת המשכתי. וכוונתו בקיצור הייתה: כל המושג של לימוד התורה הוא להבין, אם אתה מקבל את זה בלי להבין, אתה יודע תורה אבל לא למדת דבר בליבך)."
עקביה כתב:על דברי הגמ' זבחים קיח עמ' ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;
הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.
עקביה כתב:צופה_ומביט כתב:עוד בענין זה [כמראה מקום, שיש להבין היטב את ה"במאי עסקינן" שלו] יש לציין את דרשות הר"ן דרוש שביעי, והקדמת הקצוה"ח, בענין שהתורה ניתנה כפי הכרעת השכל האנושי, עיי"ש.
שמא אפשר להוסיף את הציטוט הזה:
שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תרכז (אלף נב)
ותו דכתיב דרכיה דרכי נועם וצריך שמשפטי תורתינו יהיו מסכימים אל השכל והסברא
גיזונטע קאפ כתב:כל מי שנמצא בעולם הישיבות ומתעסק עם בחורים מבין מיד למה הוא מתכווין, בחורים היום מנסים להבין את התורה בצורה הגיונית, שמתאימה לשכל אנושי, לא את הגדרים והסברות אלא את ההגיון של התורה, וזה מביא אותם למחוזות הזויים.
כמו כן בחורים היום לא מכירים בגדלותם של דורות העבר, והם מנסים להתחיל את הכל מחדש, אומרים מה שבא להם בלי שיעבוד לכלום,
לכן הרבה נמשכים למחשבה כי שם זה דברים חדשים בלי מחוייבות לכלום, ובנוסף לזה הוא יכול למשוך את התורה שתתאים להשקפת עולמו ולהגיון שלו
עקביה כתב:על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;
הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.
הכתב והמכתב כתב:תמוה קצת [כמובן רק בשכל שלי]
הגמ' והראשונים מלאים בתמיהות ואי הבנות של הקישות וראיות וכו'. לפעמים המסקנא משתנה בגלל זה. גם כשהראשונים רואים גמ' שהם לא מבינים [ולאו דוקא מחמת סתירה שבמקום אחר] הם מעגנים ומגבילים אותה למקום מסוים, דווקא בכה''ג ולא בכ''א דאל''ה לא שבקת או וכדו'. והנה מקום אחד שאנחנו לא מבינים את הגמ' זה מוכיח על הכל שהשכל שלנו לגמרי אחר מהשכל של התורה?
ישא ברכה כתב:וכפי שכבר אחיו של הגאון ר' בנים - ר' יוסל - כותב בכל הקדמות ספריו.
אין הכוונה במאמר הזה להבינם כולם להמון, ולא למתחילים בעיון ולא ללמד מי שלא יעיין רק בחכמת התורה, רצוני לומר תלמודה; כי עניין המאמר הזה כולו וכל מה שהוא ממנו, הוא חכמת התורה על האמת. אבל כוונת המאמר הזה להעיר איש בעל דת, שהורגלה בנפשו ועלתה בהאמנתו אמיתת תורתנו, והוא שלם בדתו ובמידותיו, ועיין בחכמת הפילוסופים וידע ענייניהם, ומשכו השכל האנושי להשכינו במשכנו, והציקוהו פשטי התורה. ומה שלא סר היותו מבין מדעתו או הבינהו זולתו, מענייני השמות ההם המשתתפים או המושאלים או המסופקים, ונשאר במבוכה ובהלה: אם שימשך אחרי שכלו וישליך מה שידעהו מהשמות ההם ויחשוב שהוא השליך פינות התורה, או שיישאר עם מה שהבינו מהם ולא ימשך אחר שכלו, אך ישליכהו אחרי גוו ויטה מעליו. ויראה עם זה שהוא הביא עליו הפסד ונזק בתורתו, ויישאר עם המחשבות ההם הדמיוניות, והוא מפניהם בפחד וכובד. ולא יסור מהיות בכאב לב ומבוכה גדולה.
נדבר הנה על משכי האמת ונותני הבירור אשר הם מוצא כל ידוע ומבוע כל נודע, ונדבר עליו כפי מה שהוא ראוי לעניין הספר הזה, ונאמר שהם שלשה משכים. הראשון, ידיעת הנראה. והשני, מדע השכל. והשלישי, ידיעת מה שההכרח מביא אליו.
וכו' ידיעת הנראה הוא מה שישיגהו האדם באחד מן החמשה חושים, אם בראות או בשמע או בריח או במשוש או בטעם. אבל מדע השכל הוא אשר יעלה בשכל, כמו שהצדק טוב והכזב מגונה. אך מדע ההכרחות הוא מה שאם לא יאמין בו האדם יתחייב [א"ה: בחשבון שכלי] לבטל המושכל או המוחש, וכאשר לא יתכן לבטל אחד מהם, מכריחו הדבר להאמין בעניין ההוא. [א"ה: ועיי"ש להלן שמרחיב בכל אחד מהם מהו וכיצד הוא נכון].
וכו' אנחנו קהל המייחדים מאמינים באלה השלשה משכים אשר למדעים, ונחבר אליהם משך רביעי, הוצאנו אותו בשלש ראיות ושב לנו שרש, והוא ההגדה הנאמנת, כי היא בנויה על מדע החוש ומדע השכל ומה שחייבו כאשר אני עתיד לבאר במאמר השלישי מן הספר הזה. [א"ה: הרי בלי החשבון וההכרח השכלי אין התחלה גם לקבלה ולתורה, כי מאן יימר לנו שאותה הגדה היא נאמנת, ופשוט].
וכו' כאשר נדרוש קיום אמתת מדע ההכרחי, נשמרהו מחמשת העניינים האלה המפסידים אותו. והוא, שלא תגזר בזולתו אמתת המוחש, ולא תגזר בזולתו אמתת הידוע, ולא שיהיה מפסיד אמת אחרת, ושלא יסתור קצתו את קצתו, כל שכן שיכנס ביותר רע ממה שברח ממנו. וזה אחרי שמירת המוחש והמושכל ברגילות אשר זכרנו. ויהיו שבעה עניינים, עם המיתון על מלאכת העיון, עד השלמתה תצא לנו האמת. וכשיבא זולתנו להביא לנו ראיה במדע ההכרחי, נבחין דבריו באלה השבעה. וכאשר יבחן במבחן וישקל במאזניו, יהיה אמת גם כן מקובל. וכן נשתמש בהם [א"ה: באותם שבעה עניינים] בענייני ההגדה הנאמנת, רוצה לומר ספרי הנביאים, אך אין זה מקום לבאר בו כל אופניהם, וכבר בארתי מזה קצת ברחב בפתיחת פירוש התורה.
מקדש מלך כתב:אנחנו לא מצליחים להבין את השכל של הגמרא, ופלא על מי שמנסה להכחיש את הידוע.
אלא שהפתרון לפשר בין השכל שלנו לשכל התורה הוא הרבה פעמים על ידי שתי דרכים הפוכות. האחת גרועה יותר, והשניה פחות.
הגרועה היא לתלות את החילוק בין שכלנו לשכלם בכל מיני קשקושים על תרבות ומנטליות אחרת, ולעיתים גרוע מכך, על ידי הנחות אפיקורסיות למחצה, ואין טעם להאריך בתפלות. וזה כמובן הגרוע מכל.
אבל יש גם דרך שניה והפוכה בדיוק, שהיא לפסול את השכל שלנו, ולטעון שהשכל שלנו היא מין עיקום כל שהוא, ואי אפשר להגיע איתו לאמת. ולכן חז"ל שהיה להם מין שכל אחר, יכלו להגיע לאמת. וגם זה טעות, כי המלאך בין האדם ליוצרו הוא שכלו (וזו כוונת הגר"ש פישר זצ"ל).
והאמת היא, שהשכל שלנו הוא "קטן", ולכן הוא אינו יכול להגיע לאותן מסקנות שחכם מאיתנו כן הגיע אליהם. כמו שקטן לא יכול להגיע לאותן מסקנות שמבוגר מגיע. וכמו שכל החכמים עד אינשטיין לא הבינו את מה שהתגלה לו. וכמו כן הוא גם "נגוע" בכל מיני נגיעות שמפריעות לו לראות את האמת.
ומעתה כשאינך מבין, אל תמציא שלחז"ל היה מוח אחר, ולכן אין טעם לנסות לעמוד על חקר האמת, כי ממילא אתה וחז"ל משדרים על גל אחר. אלא תדע שהשכל שלך קטן, ועוד לא הצלחת להבין את חכמת הקדמונים, ותתאמץ כמה שיותר ללמוד ולהבין אותה, עד שתחכם להתקרב אליה.
והדרך לכך היא כמובן על ידי לימוד חכמתם ועל ידי מידות שהתורה נדרשת בהם. ואז יהיה לך מושג כל שהוא בחכמתם. ולא על ידי סלסול שוב ושוב בשכלך הקטן, שבצורה הזאת גם לא יגדל אף פעם.
ובאותה מידה נאמר גם בדורות שאחר כך. השכל שלנו קטן משכלם של גדולי האחרונים, וכדאי להתבטל וללמוד את חכמתם מאשר לנסות להתחכם בעצמנו. בדיוק כמו שכדאי לבחור לשמוע לעצת המבוגרים, מאשר לעשות בעצמו את כל הטעויות של ימי הנעורים. וכן הלאה.
י. אברהם כתב:מי מתנדב להביא דוגמא להמחשה?
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קיא עמוד א
מיסתמיך ואזיל רבי ינאי אכתפא דרבי שמלאי שמעיה, ואתי ר' יהודה נשיאה לאפייהו.
א"ל: בר אינש דאתא לקיבלנא, הוא יאי וגולתיה יאי.
כי מטא לגביה גששה, אמר ליה: דין שיעוריה כשק.
בעא מיניה: מנין לבן שקודם לבת בנכסי האם?
אמר ליה, דכתיב: מטות, מקיש מטה האם למטה האב, מה מטה האב - בן קודם לבת, אף מטה האם - בן קודם לבת. א"ל: אי מה מטה האב - בכור נוטל פי שנים, אף מטה האם - בכור נוטל פי שנים!
אמר ליה לשמעיה: גוד, לית דין צבי למילף.
רשב"ם מסכת בבא בתרא דף קיא עמוד ב
אמר ליה רבי ינאי לשמעיה גוד - משוך אותי ואלך.
לית דין רוצה למילף - אלא להקשות דברים שאינן צריכין כלומר דדבר קל הוא לתרץ כדלקמן.
וטעמא מאי? אמר אביי,
הכתב והמכתב כתב:עקביה כתב:על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;
הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.
תמוה קצת [כמובן רק בשכל שלי]
הגמ' והראשונים מלאים בתמיהות ואי הבנות של הקישות וראיות וכו'. לפעמים המסקנא משתנה בגלל זה. גם כשהראשונים רואים גמ' שהם לא מבינים [ולאו דוקא מחמת סתירה שבמקום אחר] הם מעגנים ומגבילים אותה למקום מסוים, דווקא בכה''ג ולא בכ''א דאל''ה לא שבקת או וכדו'. והנה מקום אחד שאנחנו לא מבינים את הגמ' זה מוכיח על הכל שהשכל שלנו לגמרי אחר מהשכל של התורה?
עקביה כתב:י. אברהם כתב:מי מתנדב להביא דוגמא להמחשה?תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קיא עמוד א
מיסתמיך ואזיל רבי ינאי אכתפא דרבי שמלאי שמעיה, ואתי ר' יהודה נשיאה לאפייהו.
י. אברהם כתב:דוגמא ל"שפות חדשות" "כל מיני סברות שלא שמעתם אוזן מעולם".
יותם כתב:גיזונטע קאפ כתב:כל מי שנמצא בעולם הישיבות ומתעסק עם בחורים מבין מיד למה הוא מתכווין, בחורים היום מנסים להבין את התורה בצורה הגיונית, שמתאימה לשכל אנושי, לא את הגדרים והסברות אלא את ההגיון של התורה, וזה מביא אותם למחוזות הזויים.
כמו כן בחורים היום לא מכירים בגדלותם של דורות העבר, והם מנסים להתחיל את הכל מחדש, אומרים מה שבא להם בלי שיעבוד לכלום,
לכן הרבה נמשכים למחשבה כי שם זה דברים חדשים בלי מחוייבות לכלום, ובנוסף לזה הוא יכול למשוך את התורה שתתאים להשקפת עולמו ולהגיון שלו
זו תופעה רחבה בעולם הישיבות?
[/quote]עקביה כתב:על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;
הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.
עקביה כתב:על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;
הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.
צופה_ומביט כתב:בית ישי חידושים וביאורי סוגיות סימן ב אות ד, וכתב שהם דברים פשוטים.
מקדש מלך כתב:צופה_ומביט כתב:בית ישי חידושים וביאורי סוגיות סימן ב אות ד, וכתב שהם דברים פשוטים.
הוזכר גם כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 7%A9%D7%95
האם הדברים הללו הם פשוטים? נראה שלא, כי נכון שהפסוק צווח שלא כבשו את כל הארץ. אבל יש גם פסוקים שצווחים הפוך, שכן כבשו את כל הארץ.
ולכאורה פשוט שהשבע שכבשו היה המועד שבו התקיימו הפסוקים שצווחים הפוך.
וראה כאן באריכות http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9D#p655509
ועלמות אין מספר, הם הלכות שבגמרא ומימרות האמוראים. ונקרא עלמות לשון העלם... והענין, כי התלמוד עיקרו להבין הטעמים, והטעמים הם באמת בבחינת העלם, שאין יכולים לעמוד על שרשו של הטעם ועיקרו, שלא יכול כלל לבא בהתגלות למטה, רק לעתיד יתגלו טעמי תורה. ואף שבגמרא מפרש הטעם, מ"מ בעיון ובעמקות לא בא הטעם בהשגה, כגון ע"ד דוגמא קיי"ל כסות לילה פטור מציצית מדכתיב וראיתם אותו פרט לכסות לילה, וכסות סומא חייב בציצית שישנו בראיה אצל אחרים. והנה באמת אם באנו לפסוק רק מצד השכל, הנה אדרבה לפי שכלו יותר היה ראוי לחייב כסות לילה, שישנו בראיה אצלו ע"י הנר, משא"כ סומא אינו רואה כלל. אלא שע"פ חכמת התורה נתחייב כסות מפני שישנו בראיה אצל אחרים אף שהוא אינו רואה כלל. וא"כ זה שנתפוס טעם זה לעיקר, היינו מה שישנו בראיה אצל אחרים יותר ממה שכסות לילה נראה ע"י אור הנר, לא בא כלל בהתגלות למטה. לכך הנה אף שאנו יכולים ללמוד התלמוד בעמקות, כגון להעמיק אח"כ מהו כסות לילה, מ"מ עצם שרש הטעם דכסות לילה פטור הוא בבחי' העלם מאתנו. כי הטעם שבא בתלמוד הוא רק דרך כלל מדכתיב וראיתם אותו פרט כו', אבל לא בא בהתגלות כל פרטי עניני הטעם בעמקות (מדוע לא נתמעט כסות סומא כנ"ל) כי זה אינו יכול לבא כלל בהתגלות בעולמות, וכמ"ש מאד עמקו מחשבותיך.
באמונתו כתב:ראה הדוגמה המצורפת, ממרן הגרי"ז זצ"ל.
למעשה, המדובר במחלוקת קדמונית, שבין הפילוסופים בימי הרמב"ם ואחריו, וחכמי הקבלה.
ודאי אין ספק, כי שלומי אמוני ישראל, גדולים וקטנים, דחו הפילוסופיה ואמצו הקבלה.
התנועות הענקיות הקדושות של הדורות אחרונים, בראשות רבי ישראל בעל שם טוב והגר"א מוילנה, וכ"ש עדות מזרח, הרי כולם, בסיסם ושורשם בעומק קבלה ונסתרות.
מאידך, בכל דור קמים יחידים, אשר מנסים בכ"ז לגשת אל משפטי התורה והתלמוד עם תפיסת שכל אנושי - הגיוני, אלא שניסיון הדורות הוכיח היטב, כי אלו בלתי מצליחים לעולם לדחות גישה המקובלת, אך דעותיהם נפסלות תמיד.
כן היה המצב גם בין גדולי ראשי הישיבה לפני השואה, ואף בין גדולי המוסר שבאותו זמן.
גם בדורנו, הנה ניסיונות אלו לא יצליחו.
עושה חיל כתב:באמונתו כתב:ראה הדוגמה המצורפת, ממרן הגרי"ז זצ"ל.
למעשה, המדובר במחלוקת קדמונית, שבין הפילוסופים בימי הרמב"ם ואחריו, וחכמי הקבלה.
ודאי אין ספק, כי שלומי אמוני ישראל, גדולים וקטנים, דחו הפילוסופיה ואמצו הקבלה.
התנועות הענקיות הקדושות של הדורות אחרונים, בראשות רבי ישראל בעל שם טוב והגר"א מוילנה, וכ"ש עדות מזרח, הרי כולם, בסיסם ושורשם בעומק קבלה ונסתרות.
מאידך, בכל דור קמים יחידים, אשר מנסים בכ"ז לגשת אל משפטי התורה והתלמוד עם תפיסת שכל אנושי - הגיוני, אלא שניסיון הדורות הוכיח היטב, כי אלו בלתי מצליחים לעולם לדחות גישה המקובלת, אך דעותיהם נפסלות תמיד.
כן היה המצב גם בין גדולי ראשי הישיבה לפני השואה, ואף בין גדולי המוסר שבאותו זמן.
גם בדורנו, הנה ניסיונות אלו לא יצליחו.
מה שהבאת מהגרי"ז, זו באמת תפיסה מסויימת של אחד מגדולי הדור הקודם, אבל ממש לא הונחל בכלל ישראל וגם לא בישיבות (לומר שיש 'שכל של תורה' והוא לא בר השגה, אלא רק ניתן לחשבן בתוך הדברים הנלמדים...?!?!).
ובעניין חכמת הקבלה לא באה לסתור את ההיגיון אלא היא נתבך נוסף (או עומק נוסף) בתורה.
מי לנו כמו הגר"א והר' חיים וולוז'ין ועולם הישיבות שלא זנחו השכל וההיגיון בלימוד התורה, וחכמת הקבלה היתה לצנועים ולגדולים.
חכמת הפילוסופיה זה כבר עניין אחר לגמרי, שבזה האחרונים לא עודדו לעסוק.
אבל אין בין זה לזה קשר כלל.
ומה עניין שמיטה להר סיני?!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים