תורת המן כתב:באמת יש הרבה מאד דברים בהרצאותיו ודבריו של הגר"א מיללער זצ"ל שנשמע די מחודשים,
ועיקר הבעיה הוא משום שהוא ז"ל נהג שלא להביא מקורות, וכמו הביקורות של הסמ"ג והרא"ש על הרמב"ם,
ולכן בהרבה מקומות אינו ידוע מקור הדברים,
ולדעתי ראוי לעשות אשכול כזה.
השו"ת מהיום הוא דוגמא טוב לדברי:
Rav Avigdor Miller on The Non-Sin of Yosef’s Brothers
Q:
Did Hakodosh Boruch Hu require the deaths of the asarah harugei malchus in order to atone for the sin of the sale of Yosef Hatzaddik? Were these ten tzaddikim killed because of the sin of Yosef Hatzaddik
A:
The answer is no. Absolutely not. That’s all. That’s all! If you find that idea in any place, it’s drush, it’s just a form of poetic thought.
I’ll explain that.
The sin of Yosef Hatzaddik, if it had to be atoned there were plenty of generations in between – they didn’t have to wait for the asarah harugei malchus. Besides, they didn’t sell him; they wanted to sell him. And in that poem it says that they say they sold him for money. They didn’t sell him for money. The Midyanim took him out and sold him by means of the Yishmaelim. The brothers didn’t sell him at all. The brothers came back and found the pit empty. So all you could say is they’re blamed for their intention; but they didn’t do it however. And even the intention, if it ever was punished you have to know it wasn’t postponed until the asarah harugei malchus
You have to know that we don’t find in the Torah any statement of blame against the brothers. Now the Torah you have to know is not stingy when it comes to blaming people. The Torah is very strict. For the smallest thing it blames. And yet, there’s not one word of blame in the chumash on the brothers of Yosef
And the truth is that the brothers, we have to be dan lekaf zechus, we have to give them the benefit of the doubt, that they did what they did because they thought that Yosef was a peril for the family. A youngest brother who is so ambitious to become the boss of the family that he brings tales about them to their father! It was a very perilous thing in those days and they were afraid that eventually he would get rid of them. And so to save that great family from this black sheep – as they thought – the only way was to get rid of him. So the brothers really are not blamed at all
TAPE # 721
ולכאורה הדברים מתמיהים, כי הלא כולנו יודעים מחיידר, שהאחים מכרו את יוסף, וכולנו שומעים קריה"ת מידי שנה בשנה, ולא שמענו מעולם מפקפק ע"ז, וחידוש זו מנלי'???
אך כ"ז גרם לו ז"ל, מפני שלא ציטט מקורותיו, והשיב כמתנבא מפי הגבורה, אך באמת אין לזה שום סתירה בפסוקים, רק כולנו הורגלנו מנעורנו, ולא פתחו עינינו, וכעבודא דרביה דיואב, (אף כי אינו טעות, אלא דרש).
(כא) וַיִּשְׁמַ֣ע רְאוּבֵ֔ן וַיַּצִּלֵ֖הוּ מִיָּדָ֑ם וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א נַכֶּ֖נּוּ נָֽפֶשׁ׃ (כב) וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֣ם ׀ רְאוּבֵן֮ אַל־תִּשְׁפְּכוּ־דָם֒ הַשְׁלִ֣יכוּ אֹת֗וֹ אֶל־הַבּ֤וֹר הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר בַּמִּדְבָּ֔ר וְיָ֖ד אַל־תִּשְׁלְחוּ־ב֑וֹ לְמַ֗עַן הַצִּ֤יל אֹתוֹ֙ מִיָּדָ֔ם לַהֲשִׁיב֖וֹ אֶל־אָבִֽיו׃ (כג) וַֽיְהִ֕י כַּֽאֲשֶׁר־בָּ֥א יוֹסֵ֖ף אֶל־אֶחָ֑יו וַיַּפְשִׁ֤יטוּ אֶת־יוֹסֵף֙ אֶת־כֻּתׇּנְתּ֔וֹ אֶת־כְּתֹ֥נֶת הַפַּסִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר עָלָֽיו׃ (כד) וַיִּ֨קָּחֻ֔הוּ וַיַּשְׁלִ֥כוּ אֹת֖וֹ הַבֹּ֑רָה וְהַבּ֣וֹר רֵ֔ק אֵ֥ין בּ֖וֹ מָֽיִם׃(כה) וַיֵּשְׁבוּ֮ לֶֽאֱכׇל־לֶ֒חֶם֒ וַיִּשְׂא֤וּ עֵֽינֵיהֶם֙ וַיִּרְא֔וּ וְהִנֵּה֙ אֹרְחַ֣ת יִשְׁמְעֵאלִ֔ים בָּאָ֖ה מִגִּלְעָ֑ד וּגְמַלֵּיהֶ֣ם נֹֽשְׂאִ֗ים נְכֹאת֙ וּצְרִ֣י וָלֹ֔ט הוֹלְכִ֖ים לְהוֹרִ֥יד מִצְרָֽיְמָה׃ (כו) וַיֹּ֥אמֶר יְהוּדָ֖ה אֶל־אֶחָ֑יו מַה־בֶּ֗צַע כִּ֤י נַהֲרֹג֙ אֶת־אָחִ֔ינוּ וְכִסִּ֖ינוּ אֶת־דָּמֽוֹ׃ (כז) לְכ֞וּ וְנִמְכְּרֶ֣נּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִ֗ים וְיָדֵ֙נוּ֙ אַל־תְּהִי־ב֔וֹ כִּֽי־אָחִ֥ינוּ בְשָׂרֵ֖נוּ ה֑וּא וַֽיִּשְׁמְע֖וּ אֶחָֽיו׃ (כח) וַיַּֽעַבְרוּ֩ אֲנָשִׁ֨ים מִדְיָנִ֜ים סֹֽחֲרִ֗ים וַֽיִּמְשְׁכוּ֙ וַיַּֽעֲל֤וּ אֶת־יוֹסֵף֙ מִן־הַבּ֔וֹר וַיִּמְכְּר֧וּ אֶת־יוֹסֵ֛ף לַיִּשְׁמְעֵאלִ֖ים בְּעֶשְׂרִ֣ים כָּ֑סֶף וַיָּבִ֥יאוּ אֶת־יוֹסֵ֖ף מִצְרָֽיְמָה׃ (כט) וַיָּ֤שׇׁב רְאוּבֵן֙ אֶל־הַבּ֔וֹר וְהִנֵּ֥ה אֵין־יוֹסֵ֖ף בַּבּ֑וֹר וַיִּקְרַ֖ע אֶת־בְּגָדָֽיו׃ (ל) וַיָּ֥שׇׁב אֶל־אֶחָ֖יו וַיֹּאמַ֑ר הַיֶּ֣לֶד אֵינֶ֔נּוּ וַאֲנִ֖י אָ֥נָה אֲנִי־בָֽא׃
וכל הקורא בלי ידיעה מקודם, יראה כי ע"פ פשוטו ראובן היה עמהם, ואז יוסף בא, והשליכו אותו לבור, ואז האחים ישבו לאכול וראובן ישב עמהם, אז ראה ישמעאלים ויהודה הציע למכרו, אך קודם שהספיק לעשות זממו, הקדימו המדינים והעלהו לבור, והם בעצמם מכרו אותו לישמעאלים, והכל בלי ידיעת האחים.
אז ישב ראובן לבור, מהיכן שב, ממקום האכילה אשר היה כנראה קצת רחוק מהבור, ולא ראה יוסף, והיה לפלא בעיניו, ואז ישב אל אחיו אשר עדיין היו במקום האכילה, והגיד להם כי הילד איננו.
ובאמת אינו חידוש כלל, כי כ"ה ברשב"ם:
יעברו אנשים מדיינים – בתוך שהיו יושבים לאכול לחם, ורחוקים היו קצת מן הבור לבלתי אכול על הדם, וממתינים היו לישמעאלים שראו, וקודם שבאו הישמעאלים עברו אנשים מדיינים אחרים דרך שם, וראוהו בבור ומשכוהו ומכרוהו המדיינים לישמעאלים. ויש לומר שהאחים לא ידעו, ואף על פי אשר כתב: אשר מכרתם אותי מצרימה, יש לומר: שהגרמת מעשיהם סייעה במכירתו. זה נראה לי לפי עומק דרך פשוטו של מקרא.
וכ"ה בחזקוני:
ויעברו אנשים מדינים סחרים – אצל הבור שהיה יוסף מושלך בו, ושמעו שהיה צועק ובוכה.
וימשכו – המדינים את יוסף ויעלו אותו מן הבור וימכרוהו לישמעאלים, וישמעאלים מסרוהו לפקדון ליד המדינים, ונמכר לפוטיפר מיד שניהן. ונתקיימו שלשה מקראות: והמדינים מכרו אותו אל מצרים לפוטיפר (בראשית ל״ז:ל״ו), ומקרא אחר: ויקנהו פוטיפר מיד הישמעאלים (בראשית ל״ט:א׳), ומקרא אחר: אשר מכרתם אותי מצרימה (בראשית מ״ה:ד׳) – כלומר על ידי גרמתכם.
מן הבור – ואחיו לא ידעו מאומה מכל זאת וכשהלך ראובן אל הבור ולא מצאו חשבו כולם חיה רעה אכלתהו (בראשית ל״ז:ל״ג), ולא שקרו לאביהם. שאם מכרוהו לשום אדם, לא היה גוי וממלכה בד׳ פנות העולם שלא יבקשוהו עד שידעו בירור דבר אם הוא חי או מת. ועוד אם היו מסופקים ממנו אם הוא חי או מת, מדוע לא הכירהו במראה או בדיבור, ובבנימין שאמר לו אלהים יחנך בני (בראשית מ״ג:כ״ט), ובמשאות חמש ידות שלו, ובמה שהושיבם לפניו הבכור כבכורתו והצעיר כצעירתו (בראשית מ״ג:ל״ג). אלא כן הוא כמו שפי׳.
וכן פירש במלבי"ם.
ועי' בר"י בכור שור שהביא מי שפירש כן, אלא שכתב 'שאינו רק דברי בדאות'.
ונלע"ד שאולי יש מקור לדעה זו בדברי חז"ל, בסוטה דף מג ע"א,
תנא לא לחנם הלך פינחס למלחמה, אלא ליפרע דין אבי אמו שנאמר (בראשית לז, לו) והמדנים מכרו אותו אל מצרים.
ולפי דעה הרווחת לכאורה צ"ע, כי מה עשו המדינים, הלא הם רק המתווכים, אך לפי הנ"ל הם גנבו אותו מבור, ושפיר שייך לצאת למלחמה נגדם.
סוף דבר, אם היה הגרא"מ ז"ל אומר, 'כתב הרשב"ם והחזקוני כי האחים לא מכרו אותו', לא היה פוצה פה, אך משום מה לא נהג להביא מקורות, והכל נשמע מחודש ביותר.