מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכבדה יותר מגופו עד כמה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 25, 2021 11:22 am

בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 25, 2021 11:26 am

אסור ללכת אחרי אשתו. הלא כן?
ואם הוא רוצה לכבדה כיאות, שיפתח את הדלת, יסתובב הצידה, יתן לה להיכנס, ואז ייכנס כשהיא כבר לא לפניו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 25, 2021 11:32 am

זה לא נראה לי "לכבדה כיאות"

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1097
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי מגדל » ה' נובמבר 25, 2021 12:03 pm

בברכה המשולשת כתב:אסור ללכת אחרי אשתו. הלא כן?
ואם הוא רוצה לכבדה כיאות, שיפתח את הדלת, יסתובב הצידה, יתן לה להיכנס, ואז ייכנס כשהיא כבר לא לפניו.


אסור ללכת פיזית אחרי אשתו?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' נובמבר 25, 2021 12:36 pm

תוכן כתב:בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

במהרש"א שם מסביר שמכבדה היינו במלבושים יותר טובים ויקרים ממנו.
לא מדובר על כבוד מסוג זה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' נובמבר 25, 2021 12:37 pm

מגדל כתב:אסור ללכת פיזית אחרי אשתו?

ברור. אלא מה? אחר עצתה? זה אכן ראוי (ולפי שיטה זו מנוח באמת לא היה עם הארץ, ואמרי אינשי איתתך גוצא גחין לחוש לה).

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' נובמבר 25, 2021 2:48 pm

חשבתי שזה משום חשד, אך רש"י (עירובין יח: ד"ה ואפילו היא אשתו) כותב "שגנאי הוא לו".

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1097
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי מגדל » ה' נובמבר 25, 2021 3:43 pm

חגי פאהן כתב:חשבתי שזה משום חשד, אך רש"י (עירובין יח: ד"ה ואפילו היא אשתו) כותב "שגנאי הוא לו".


האם גנאי הוא גזירת הכתוב או שהוא תלוי אדם תקופה ומקום?

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי אראל » ה' נובמבר 25, 2021 3:52 pm

תוכן כתב:בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

יש לחשוש משום ו'בחקותיהם לא תלכו', 'ולא תלכו בחקות הגוי'...
הגוים נוהגים ככה, ומקפידים על זה...

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' נובמבר 25, 2021 4:19 pm

זה מזכיר לי את שו"ת התשב"ץ שכותב שלמה מותר לאדם לישא את אחייניתו ואסור לו לישא את דודתו, וביאר שאשה חייבת בכבוד בעלה, ואדם חייב בכבוד דודתו, ואם ישא דודתו תהיה בעיה שיצטרך לכבד אותה, ומאידך היא תצטרך לכבד אותו וזה סותר, אבל אם ישא אחיינית אדרבה תכבדו בין כדוד בין כבעל
רואים שמכבדה כגופו זה לא על פניו וכנגדו

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי עקביה » ה' נובמבר 25, 2021 4:31 pm

אראל כתב:
תוכן כתב:בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

יש לחשוש משום ו'בחקותיהם לא תלכו', 'ולא תלכו בחקות הגוי'...
הגוים נוהגים ככה, ומקפידים על זה...

אכן. זה לא נימוס יהודי.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 4:56 pm

ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?
(כלומר- ממה נפשך, אם להכנס ראשון זה דרך כבוד, א''כ מ''ש, ואם אין זה דרך כבוד, א''כ בת''ח ובהוריו נמי לא).

תא חזי
הודעות: 932
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי תא חזי » ה' נובמבר 25, 2021 5:13 pm

מחילה, אבל זה מפורש בגמ' ברכות מו שיש לכבד את הת"ח (וכנראה גם אביו) בכניסה למקום כלשהו הראוי להיות בו מזוזה (משא"כ בדרך או בגשר, אלא שבדרך יש דין דאצדודי).

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי עקביה » ה' נובמבר 25, 2021 5:18 pm

פרנקל תאומים כתב:ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?
(כלומר- ממה נפשך, אם להכנס ראשון זה דרך כבוד, א''כ מ''ש, ואם אין זה דרך כבוד, א''כ בת''ח ובהוריו נמי לא).

כוונתי שלכבד אשה באשר היא אשה זהו נימוס גויי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 25, 2021 5:27 pm

עקביה כתב:
אראל כתב:
תוכן כתב:בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

יש לחשוש משום ו'בחקותיהם לא תלכו', 'ולא תלכו בחקות הגוי'...
הגוים נוהגים ככה, ומקפידים על זה...

אכן. זה לא נימוס יהודי.

כמבואר ברש"י על התורה שיעקב מקדים בניו לנשיו, ועשיו מקדים נשיו לבניו.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי אראל » ה' נובמבר 25, 2021 7:39 pm

הגויים שאני גר ביניהם בעוה"ר, מקפידים על זה מאוד מאוד.... והטעם שנוהגים כן, מובן מאליו....,
ולמה אעשה כן גם אני???, והלא אני מברך בכל יום 'שלא עשני אשה'....
וכבר אחז"ל מנוח עם הארץ היה שנאמר וילך מנוח אחרי אשתו.. הרי שמנהג זה לא מנימוסי תלמידי חכמים...

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי אראל » ה' נובמבר 25, 2021 7:41 pm

פרנקל תאומים כתב:ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?).

בענין ת"ח, כרגע לא ידוע לי שהגוים מכבדים תלמידי חכמים...,
ובענין אביו ואמו, לא ידוע לי על חיוב מדינא ליתן להם ליכנס קודם, אדרבא, אם יש לך איזה מראה מקום איפה כתוב זאת שצריכים ליתן לההורים ליכנס קודם??

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 11:34 pm

עקביה כתב:
פרנקל תאומים כתב:ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?
(כלומר- ממה נפשך, אם להכנס ראשון זה דרך כבוד, א''כ מ''ש, ואם אין זה דרך כבוד, א''כ בת''ח ובהוריו נמי לא).

כוונתי שלכבד אשה באשר היא אשה זהו נימוס גויי.

מה שא''כ אשתו שלו. וזה ההבדל בין לתת לאשתו להיכנס קודם ובין הנהגת הגויים (שיקדימו כל אשה).
הבנתיך?

עכ''פ פשוט שעצם ההקדמה היא דרך כבוד.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 11:37 pm

אראל כתב:הגויים שאני גר ביניהם בעוה"ר, מקפידים על זה מאוד מאוד.... והטעם שנוהגים כן, מובן מאליו....,
ולמה אעשה כן גם אני???, והלא אני מברך בכל יום 'שלא עשני אשה'....
וכבר אחז"ל מנוח עם הארץ היה שנאמר וילך מנוח אחרי אשתו.. הרי שמנהג זה לא מנימוסי תלמידי חכמים...

כאמור, הגויים נוהגים כן כלפי כל אישה. אבל כאן אין זה הנידון, כ''א להקדים אך ורק את אשתו שלו (וכמובן וק''ו גם את אמו).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 11:41 pm

אראל כתב:
פרנקל תאומים כתב:ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?).

בענין ת"ח, כרגע לא ידוע לי שהגוים מכבדים תלמידי חכמים...,
ובענין אביו ואמו, לא ידוע לי על חיוב מדינא ליתן להם ליכנס קודם, אדרבא, אם יש לך איזה מראה מקום איפה כתוב זאת שצריכים ליתן לההורים ליכנס קודם??

כיוון שמפורש כן בגמ' בברכות בייחס לת''ח, הרי שמבואר שאכן זו דרך כבוד. ומאחר וזו דרך כבוד, פשיטא שיש לכבד כן את אביו ואת אמו שהוא מחוייב בכבודם מהתורה. אין צריך לזה מראה מקום ספציפי. מראה המקום הוא הפס' כבד את אביך ואת אמך.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי אראל » ו' נובמבר 26, 2021 2:00 am

פרנקל תאומים כתב:
אראל כתב:הגויים שאני גר ביניהם בעוה"ר, מקפידים על זה מאוד מאוד.... והטעם שנוהגים כן, מובן מאליו....,
ולמה אעשה כן גם אני???, והלא אני מברך בכל יום 'שלא עשני אשה'....
וכבר אחז"ל מנוח עם הארץ היה שנאמר וילך מנוח אחרי אשתו.. הרי שמנהג זה לא מנימוסי תלמידי חכמים...

כאמור, הגויים נוהגים כן כלפי כל אישה. אבל כאן אין זה הנידון, כ''א להקדים אך ורק את אשתו שלו (וכמובן וק''ו גם את אמו).

מנוח עשה כן לאשתו, ואעפ"כ למדו חז"ל מזה שהיה עם הארץ בגלל זה....

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי עקביה » ו' נובמבר 26, 2021 7:12 am

פרנקל תאומים כתב:
עקביה כתב:
פרנקל תאומים כתב:ולכבד ת''ח או את אביו ואמו להכנס לפניו, האם גם זה נימוס של גויים?
(כלומר- ממה נפשך, אם להכנס ראשון זה דרך כבוד, א''כ מ''ש, ואם אין זה דרך כבוד, א''כ בת''ח ובהוריו נמי לא).

כוונתי שלכבד אשה באשר היא אשה זהו נימוס גויי.

מה שא''כ אשתו שלו. וזה ההבדל בין לתת לאשתו להיכנס קודם ובין הנהגת הגויים (שיקדימו כל אשה).
הבנתיך?

עכ''פ פשוט שעצם ההקדמה היא דרך כבוד.

עצם ההקדמה היא דרך כבוד, אבל לא מקובל אצלינו לכבד בכבוד זה איש את אשתו, כי הדבר מזכיר את תרבות המערב (נשים ראשונות).

ארי בן ארי
הודעות: 33
הצטרף: א' פברואר 26, 2017 12:52 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי ארי בן ארי » ו' נובמבר 26, 2021 1:55 pm

נראה לי שיש כאן בילבול בין המושגים כבוד והידור
שכבוד הוא ענין מילוי הרצון והידור הוא ענין החשבתו.
כל דיני הקדמת הת"ח או הכהן או אביו ואמו הוא מצד הידור משא"כ באישתו שאינו חיב להדרה אלא לכבדה במילו רצונה

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 28, 2021 1:55 pm

ל' הגמרא הוא "אין מכבדין אלא בפתח הראוי למזוזה" ו"אין מכבדין בדרכים" משמע שחז"ל כן הבינו שהמושג כבוד כן קשור להקדמה בכניסה לבית

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: מכבדה יותר מגופו עד כמה

הודעהעל ידי בערקע חייט » א' נובמבר 28, 2021 6:19 pm

תוכן כתב:בעל ואשה שעומדים בפתח ביתם, האם הבעל אמור לכבד את אשתו שתכנס ראשונה?

בייטב לב (חיי שרה) כתב להקפיד על זה כי הוא ממנהג הגוים. וכ"ה בחיים ושלום (מונקאטש, פרשת ויצא):
עינינו רואות כי כן הוא דרכם של הגויים וגם החדשים ההולכים בחוקות הגויים ליתן הפאררעכ"ט להנשים בין בישיבה ובהליכה הנשים למעלה או בצד ימין והאנשים לשמאל, ואצלינו הוא האנשים בימין למעלה, לכך נאמר זהו בתורה החילוק בין יעקב לעשו, והוא הענין בפנימיות שלא להגביר השמאל על ימין.

ובענין הליכה אחורי אשתו כתב רש"י שהוא משום גנאי (ואולי כוונתו כבברכות מג, ב דאין הכל בקיאין בקרובותיו). וראה שם במהרש"א די"ל שיש בו צד איסור ג"כ בדומה לאל תרבה שיחה באשתו אמרו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 465 אורחים