הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 24, 2021 12:21 am
מאותה סיבה שלא מתו מנוח ואשתו, כפי שהסבירה לו אשתו 'לו חפץ ה' להמיתנו' וכו'.
היינו כשמלאך נשלח מאת ה' להראות לאדם ולומר לו דבר מה לא ימות אותו אדם, ול"ק מהגר ומלוט, וע"כ גם לא מת בלעם עי"ז. משא"כ אצל יעקב.
[וערש"י בראשית טז, יג גבי הגר ומנוח, ומקורו מב"ר מה, ז].
ויש להעיר מד' האב"ע שמות לג, כ עה"פ 'לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי' שכתב: "ופי' וחי כמו ויחיה, כי מיד ימות. כי מנוח אמר בעבור שראה המלאך 'מות נמות כי אלהים ראינו', גם יעקב אמר 'כי ראיתי אלהים פנים אל פנים ותנצל נפשי', ואף כי השם הנכבד".
אך הלא סוכ"ס יעקב ומנוח ובלעם ראו וחיו, ובהכרח שיש לחלק בין ראיית פני ה' שהיא בגדר 'לא תוכל', לראיית פני מלאך שאפשרית במקרים מיוחדים.
גבי הגר בלא"ה יתכן לומר שלא ראתה את המלאך רק שמעה קולו. אך האב"ע עצמו מפרש שם: הגם הלום ראיתי - את מלאך ה'.
וגבי לוט י"ל עוד כעין ד' החת"ס על אליהו, שכשבא בלבוש ב"ו נחשב כבן אדם, וה"ה במלאכים שבאו אליו ואל אברהם (והלא י"א שאכלו ממש). אף שגם אצל מנוח נראה כבן אדם, אולי יש חילוק דרגות בין מתלבש ממש בגוף לבין רק נראה כגוף (וע"כ לא אכל ועלה השמימה באש).
[ועי' אב"ע בראשית יח, יג די"א שהמלאכים דאברהם ולוט היו אנשים נביאים].
ודון מהנ"ל לענין יוסף (וימצאהו איש) ודניאל וכיוצא בהם.