ש"ך חושן משפט סימן מג ס"ק מה עוד, דלשון עד היום הזה הוא בכל מקום עד עכשיו, כמו על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה עד היום הזה [בראשית ל"ב ל"ג], וישם אותה יוסף לחק עד היום הזה [שם מ"ז כ"ו], ולברך בשמו עד היום הזה [דברים י' ח'], ואזנים לשמע עד היום הזה [שם כ"ט ג'], ולא ידע איש את קברתו עד היום הזה [שם ל"ד ו'], יד אבשלום עד היום הזה [שמואל ב' י"ח י"ח], וישבו שם עד היום הזה [מלכים ב' ט"ז ו'], וכאלה רבות עצמו מספר, אבל בתשובה האחרונה שכתוב בו שמחל לו כל תביעות שיש לו עליו עד ה' בניסן, הוי כאומר עד הפסח, ורוצה לומר עד התחלת ה' בניסן. כן נ"ל ברור:
יום תרועה מסכת ראש השנה דף ל עמוד ב עד עצם היום הזה עד עצומו של יום וקא סבר עד ועד בכלל וכן פסקו הפוסקים כמ"ש הר"מ פ"י ממ"א וטי"ד וק' דלענין נדרים קי"ל עד ולא עד בכלל כדתנן בפרק קונם יין עד הפסח אסור עד שיגיע וכן נתבאר בי"ד סי' ר"כ סי"ב י"ל דבלשון תורה קי"ל עד ועד בכלל אבל בנדרים הלך אחר לשון בני אדם ועד ולא עד בכלל וכ"כ הרא"ש בתשובה כלל ע"ז סי' ד' ראובן הוציא שט"ח על שמעון כו' ע"ש וכן פסק מרן ח"מ סי' מ"ג סעי' כ"ז והקשו האחרונים מתשובה אחרת של הרא"ש כלל הנזכר סי' ג' דכתב שם ראובן הוציא שובר וכו' וכן פסק מרן ח"מ סי' מ"ג סכ"ו ורשד"ם ח"מ סי' קי"א דחק עצמו בשתי תשובות הללו והר"א ששון סימן פ"ז וסי' קצ"ג תירץ דלעולם קושטא דמלתא דבשטרות עד ולא עד בכלל וההוא דסי' ג' שאני משום דמוכח דגם המלוה מודה דלשון השובר הוא עד בכלל אלא הש"ח עשאו אח"כ וכן תירץ בגדולי תרומה דף שכ"ז באריכות יותר ע"ש והש"ך בח"מ סי' מ"ג ס"ק מ"ה תירץ דההיא דסי' ג שאני משום דכתיב בשובר דמחל לו עד היום הזה ומוכח דאותו היום בכלל יע"ש ויש להקשות על הש"ך דהרי הכא לענין חדש כתיב עד עצם היום הזה ואפליגו תנאי ואמוראי אם עד ועד בכלל אם לא ואיך אית ליה לש"ך בפשיטות דהך לישנא הוא ועד בכלל מכח קראי דמייתי שם ותו קשה דהסכמת כל הפוסקים דבנדרים ולשון השטרות עד ולא עד בכלל ואשכחן איפכא דתנן פרק מי שאחזו הרי זה גיטך ע"מ שתתני ק"ק זוז מכאן ועד ל' יום אם נתנה לו בתוך ל' יום מגורשת ומשמע אפילו נתנה ביום ל' אלמא בלשון תנאי בני אדם עד בכלל וכ"כ מרן א"ה סי' קמ"ג ס"ז ע"ש ואפשר לחלק ולומר דשאני התם דאמר עד ל' יום משמעותו סוף ל' אבל באומר עד יום ל' הוי עד ולא עד בכלל ועדיין צ"ע:
חתם סופר מסכת סוכה דף מא עמוד ב ועיי' ש"ך ח"מ סי' מ"ג ס"ק מ"ה אשר כבר נתעורר עליו בכפ"ת ודבריהם מאוד תמוהים מה ענין ע"כ לא יאכלו ב"י את גיד הנשה עד עצם היום הזה לענינינו התם לא הוזכר על איזה יום מדבר אלא לא יאכלו ג"ה עד היום הזה שהקורא עומד בו והוא לעולמי עולמים כל הקורא מקרא זה אומר עד היום הזה שהוא עומד בו משא"כ כשהזמן מבואר בשטר וכותב עד היום הזה המוזכר בשטר וכן בקרא עד עצם היום הזה שמבואר שהוא יום הביאכם שהוא ט"ז ניסן כוונתו עד תחלת אותו היום ולא עד בכלל והא דקיי"ל לענין איסור חדש כר' יהודה היינו מטעם שכתבתי לעיל כיון דכתי' ב' ע"ד בקרא עד עצם עד הביאכם אבל בעלמא עד ולא עד בכלל ודברי ש"ך תמוהי'.
ובישוב ב' תשובת הרא"ש נלע"ד לחלק היכי דכתי' בשובר שמחל לו עד ה' ניסן או עד אותו היום שזמנו של שטר מוכיח עליו מ"מ השובר הוא סיפור דברי' מה שמחל לו כבר מיום שלפניו עד אותו היום שכותב בו ולא שמחל לו היום אלא אתמול וביומא אחרא מחל לו כל תביעותיו עד אותו היום ואמרי' עד שיגיע אותו היום בתחלתו ולא עד בכלל כי על זמן רב כזה לא שייך עד בכלל משא"כ כשכותב בשובר עד היום הזה מספר והולך מה שנעשה באמצע היום עצמו היום מחל לו תביעותיו ואפשר שהיה בסוף היום ועד בכלל עד כלות היום וכיון דלא יתבי' בירושלים דכתבי' שעות א"כ כל שעמד באותו היום אפי' בשחרית הוה כל היום בכלל ויד בעל השטר על התחתונה ובעל השובר על העליונה:
שפת אמת מסכת ראש השנה דף ל עמוד ב בגמ' עד ועד בכלל בס' יום תרועה הקשה על מ"ש הש"ך בחו"מ (סי' מ"ג ס"ק מ"ה) דהיכא דכ' בשטר עד היום הזה בודאי עד בכלל ומביא כמה פסוקים לראי' ע"ז דכתי' לחוק עד היום הזה גל אבנים גדול עד היום הזה ע"ש דהא הכא כתיב עד עצם היום הזה ופליגי בי' תנאי ע"ש ונראה דלק"מ דעיקר כוונת הש"ך הוא במקום שכוונת הכותב עד היום הזה הוא על יום הכתיבה כעין הני קראי הנ"ל דהפי' שהחוק והגל נשאר עד היום הזה שכותבין בו א"כ ודאי עד בכלל שכן דרך הלשון משא"כ עצם היום הזה דהכא הוי כמו היום ההוא של הקרבת העומר והוי כמו עד יום ששה עשר בניסן וזה פשוט אך גם להבנת היום תרועה הנ"ל ג"כ לק"מ כיון דקי"ל כר' יהודה א"כ שפיר י"ל דמה"ט קי"ל כר"י משום דכתי' עד היום הזה עד בכלל כסברת הש"ך [ולפ"ז מיושב מה שהשיג הטו"א באבני שהם ע"ד התוס' במנחות שנעלם מהם פלוגתא דתנאי בערכין ע"ש ולהנ"ל א"ש דהכא דכתי' עד היום הזה י"ל דכו"ע מודו דעד ועד בכלל] אך בלא"ה לק"מ כמ"ש: