ויש דרש כי יוסף קדם והלך לפני אמו לפי שהיתה יפת תואר וכסה אותה בקומתה שהיה גבה קומה שלא יראנה אותו רשע ויתן עינו עליה
גימפעל כתב:מיד כשנולד יוסף פנה יעקב לצאת מחרן, וגם אם התעכב שנתיים בדרך (אולי היה זה אחרי פגישתו עם עשו) לגיל 6 לא הגענו,
עושה חדשות כתב:ידועים ד' חז"ל על ההשתחוויה של יוסף ורחל, איך הסתיר את יוסף את רחל מעיניו של עשיו,
יוסף היה אז בגיל 6 שנים, כך לפי החשבון, וכך להמבו' במושב זקנים בענין הגיל של דינה,
זאת אומרת שהיה גבוה במיוחד? או שדורות הראשונים שאני?
צונאמי כתב:אולי עמד על חפץ?
י"ל גם שדורות הראשונים שאני -
והראיה משמעון ולוי
עתניאל בן קנז כתב:
לא הבנתי הקושיא.
בשעת השתחויה האדם שטוח על הארץ (פישוט ידים ורגלים).
מאוד נקל לילד קטן לעמוד בתנוחה כזו שמסתיר עת זיו יפיה של אמו.
צונאמי כתב:אולי השתחוואה כמו בשמו"ע שלנו, ושייך לעשות במשך זמן רב,
לכבודו של עשיו.
גבול ים כתב:עתניאל בן קנז כתב:
לא הבנתי הקושיא.
בשעת השתחויה האדם שטוח על הארץ (פישוט ידים ורגלים).
מאוד נקל לילד קטן לעמוד בתנוחה כזו שמסתיר עת זיו יפיה של אמו.
ר' עתניאל, האם אתה סבור שרחל שכבה על הארץ מבוא עשו ועד צאתו, או שמא לא נתן עיניו בה אלא כשהיא שטוחה בארץ?
ואחר נגש יוסף ורחל, וישתחוו. והשאלה היא בשעה שניגשו מה הואיל יוסף בגשתו לפניה.
ויש מדרשי אגדה המתיישבים על הלשון. בשעה שבא עשו לקראת יעקב .. אמר יוסף, רשע זה עינו רמה שמא יתן עיניו באמי. יצא לפניה, ושרבב קומתו לכסותה כו'.
בן_אליעזר כתב:בענין האשכול - כך כותב רש"י בפרשתנו (מט, כב), בתו"ד:ויש מדרשי אגדה המתיישבים על הלשון. בשעה שבא עשו לקראת יעקב .. אמר יוסף, רשע זה עינו רמה שמא יתן עיניו באמי. יצא לפניה, ושרבב קומתו לכסותה כו'.
ומקורו בב"ר פע"ח, י (ועוד). יש להעיר שבפרש"י ללג, ז לעיל - אינו משתמש באותו לשון, אבל כאן נקט ל' "שרבב", ומל' הפסוק בפרשתנו - דייק הרש"ש בפירושו לב"ר הנז' (והנני מביאו מסיכום בדבריו שראיתי, ולא מלשונו המדוייק):
שמדובר שנשתרבב באופן נסי, שהרי יוסף הי' בן שש בלבד באותה שעה.* [מכאן, איני יודע אם לשונו של הרש"ש או של פרשנים מאוחרים]: וסייעתא לדבר - מלשונו של רש"י ד"שרבב", שהרי במקומות אחרים שבחר רש"י בלשון זו (שמות ד,ב [-מטה משה באות לנחש] ובמדבר יד, לז [-לשונותיהם של המרגלים נשתרבבו], וכן בפירושו לש"ס - היכן שנקט בלשון זו, מדובר בהארכה יותר מאורכו הטבעית של החפץ וכו'.
* ומכאן, לזה ששאל מקורו לחשבון שש שנים - הנה הרש"ש (עכ"פ) אומר כך
עובר ושב כתב:במדרש רבה איתא במפורש (הוצאת וילנא פרשת וישלח פרשה עח):
"אמר יוסף, הרשע הזה עינו רמה, שלא יתלה עיניו ויביט את אמי, וגבהה קומתו וכסה אותה".
צונאמי כתב:אולי השתחוואה כמו בשמו"ע שלנו, ושייך לעשות במשך זמן רב,
לכבודו של עשיו.
אפרקסתא דעניא כתב:פלא, הרי יוסף כבר היה אז בן שש!
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אפרקסתא דעניא כתב:פלא, הרי יוסף כבר היה אז בן שש!
איך חישבן מר?
עושה חדשות כתב:ידועים ד' חז"ל על ההשתחוויה של יוסף ורחל, איך הסתיר את יוסף את רחל מעיניו של עשיו,
יוסף היה אז בגיל 6 שנים, כך לפי החשבון, וכך להמבו' במושב זקנים בענין הגיל של דינה,
זאת אומרת שהיה גבוה במיוחד? או שדורות הראשונים שאני?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים