מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' נובמבר 16, 2021 8:22 pm

דברים כג, כ
לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ

מבואר בגמ' [ב"מ סא, א; עה, ב] שפסוק זה נאמר בלווה.
מה ביאור המילה 'תשיך':
א. תתן לו נשך.
ב. תגרום שישוך אותך, ע"י נתינת הנשך.
איני מבין טוב בלשה"ק ובניני הפעלים, ואולי שניהם אותו דבר.

אך ראיתי בהכתב והקבלה דברים כג, כא
לנכרי תשיך. תתן לו הרבית אם התנית עמו, ולא תבגוד בו, ולאחיך לא תשיך אעפ"י שהתנית עמו ואתה מתרצה לפרעו אסור לך לתת לו הרבית, למען יברכך כשלא תבגוד בנכרי ולא תחלל את השם (הרע"ס), והוא הפירוש היותר נכון לפי דקדוק מלת תשיך שהוא יוצא לשני פעולים (כמ"ש הראב"ע) המלוה הוא פעול מהלוה בקבלת הרבית, והלוה הוא פעול מהמלוה בשמכריחו לתת לו הרבית, ופי' תגרום ותסבב שאיש אחר ישוך אותך, וכן פירש"י בגמ' (ב"מ ע' ב') בתשובת ר"נ תשיך דוקא קאמר אתה תן לו רבית, וכ"א בספרי לא תשיך לאחיך, אין לי אלא לוה;

אשמח לקבל הסבר לדבריו, האם כוונתו לאפשרות א' או ב'.
בדברי רש"י [ב"מ ע, ב] שציין נראה לי כאפשרות א', אך מ"מ הכוה"ק מערב את שני הדברים.

כמו"כ אשמח לקבל מידע נוסף מרבותינו הראשונים והאחרונים בביאור מילה זו.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' נובמבר 16, 2021 8:47 pm

הכונה כאפשרות ב'.
בלשון האב"ע 'יוצא לשני פעולים' הכונה לגרום למישהו / משהו לעשות פעולה.
כמו למשל בשמות יב, לו בפירושו הקצר:
וישאילום - פועל יוצא לשני פעולים, שהיו המצרים מפייסים לישראל שישאלו מהם.

והיינו ש'וישאילום' הכונה שבני ישראל גרמו למצרים להשאילם.

וז"ל הרד"ק בשרשיו (שורש 'נשך'):
ולא תשיך עובר לשלישי כי המלוה הוא משיך והכסף או האוכל נושך כמו שאמר כל דבר אשר ישך והלוה נשוך. ורבותינו ז"ל אמרו שהוא אזהרה ללוה.

וכנראה כונתו בתחלה ש'תשיך' הכונה לגרום לכסף או האוכל לנשוך. ולפי רבותינו הכונה לגרום ללוה לנשוך.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' נובמבר 16, 2021 11:40 pm

יישר כח
שוב ראיתי בספר יראים סימן קיח [דפוס ישן - רעב] שכתב:
וכאשר הזהיר למלוה כך הזהיר ללוה שלא יתן רבית דכתיב בפרשת כי תצא למלחמה לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אוכל, וכתיב לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך ומדלא כתיב תשוך בל' מפעל וכתיב בל' תפעיל תשיך למדנו שללוה נמי הזהיר שלא יתן רבית למלוה. פי' לא תשיך לא תגרום לו שיקח רבית.


הדברים מאד מתאימים למש"כ הרמב"ן [ב"מ עא, ב] והו"ד בבעה"ת [שער מו א, ה] שאם אין איסור למלוה, אף ללווה אין איסור, וז"ל,
ומ"מ למדנו שהמשומדים לע"ז מותר להלוותם ברבית, וכן משומד להכעיס דקיי"ל דמין הוא בפרק אין מעמידין. ודקא קשיא לך הא איכא משום ולפני עור לא תתן מכשול, לא קשיא דכיון דאין אנו מצויין עליו להלוותו אף הוא אינו מצווה [שלא] ללוות, דכתיב לא תשיך לאחיך משום אזהרתי' דמלוה קא מזהר לי' ללוה, דלא כתיב לא תלוה אלא לא תשיך, אבל ללוות מן המשומדים אפשר שהוא אסור ללוה שהרי הם אסורין להלוות.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 18, 2021 11:01 pm

מעט דבש כתב:'וישאילום' הכונה שבני ישראל גרמו למצרים להשאילם.
לא כי, אלא המצרים הפעילו את ישראל שיפעלו (שישאלו מהם).

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' נובמבר 19, 2021 12:10 am

צודק.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' נובמבר 19, 2021 1:05 am

עדיין אשמח לקבל הסבר לדברי הכתב והקבלה, שמביא את רש"י (ב"מ ע, ב) כסייעתא לדבריו, אע"פ שלכא' הוא פירוש אחר.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' נובמבר 19, 2021 1:31 am

הראיה מרש"י היא רק ש'לא תשיך' הכונה ללווה ולא למלוה (וכן הביא מהספרי), ורש"י לא נחת לביאור הדקדוקי של המילה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' נובמבר 19, 2021 1:33 am

לביאור תיבת 'תשיך' שהולך על הלוה, אי"צ לראיות מרש"י, בשעה שיש ע"ז גמרות מפורשות. ב"מ סא, א; עה, ב. וכ"כ רש"י שם פסוק כ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 19, 2021 10:31 am

יהודה בן יעקב כתב:לביאור תיבת 'תשיך' שהולך על הלוה, אי"צ לראיות מרש"י, בשעה שיש ע"ז גמרות מפורשות.
הנדון של הרב מקניגסברג הוא מלת 'תשיך' שבפסוק 'לנכרי תשיך', שהרבה פירשוהו (בשונה מ'תשיך' שב'לא תשיך לאחיך') במובן 'תשוך'.
ונפק"מ אם יש מצוה להלוות לנכרי ברבית אם לאו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' נובמבר 19, 2021 1:22 pm

ביקורת תהיה כתב:הנדון של הרב מקניגסברג הוא מלת 'תשיך' שבפסוק 'לנכרי תשיך', שהרבה פירשוהו (בשונה מ'תשיך' שב'לא תשיך לאחיך') במובן 'תשוך'.
ונפק"מ אם יש מצוה להלוות לנכרי ברבית אם לאו.

בסוף הדברים המצוטטים לעיל כתב:
וכ"א בספרי לא תשיך לאחיך, אין לי אלא לוה;

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ, ביאור מדויק לתיבת 'תשיך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 19, 2021 1:39 pm

יהודה בן יעקב כתב:בסוף הדברים המצוטטים לעיל כתב: כ"א בספרי לא תשיך לאחיך, אין לי אלא לוה;
קשיא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים