שש ושמח כתב:הרי לא הוא הכניס את נושא הגולם לביהמ"ד [לפחות לחצרות ביהמ"ד], והרבה לפניו הביאו ממנו ראיות לחיזוק האמונה בהשי"ת בכלל, ובכחם של צדיקים בפרט.
פלגינן כתב:הוא כותב במפורש מה מטרת המאמר; להציב נר זיכרון לנשמה אומללה זו.
אפשר כתב:פלגינן כתב:הוא כותב במפורש מה מטרת המאמר; להציב נר זיכרון לנשמה אומללה זו.
וא"כ מי מתנדב לעשות זכר לנפשו של עוזרו ומזכירו של שאר כל גדולי הדורות?
יעקב כהן כתב: החכם צבי בשות סימן צג והיעב"ץ בשאילת יעב"ץ ח"ב סימן פב ובמ"ס (פ"ח בהערות לספר א"ח פי"ג) כשהזכירו את הגולם שעשה זקנם לא הזכירו הגולם של המהר"ל וכן החיד"א אע"פ שהזכיר הגולם שעשה מהר"א בע"ש בשם גדולים ח"א בערכו (אות קסג) לא הזכיר הגולם שעשה המהר"ל במ"ג מערכת ל אות יז וע"ע במגלת יוחסין ובהערה אות ז.
וונדרבר כתב: מקובל על כולם שרבי אליהו בע"ש מחעלם (זקנו של החכם צבי) ברא גולם, והובא בשו"ת חכם צבי סי' צ"ג, כנזכר בתחילת האשכול,
forums/viewtopic.php?f=7&t=13172#p123079
וונדרבר כתב:שאלו יהודי חכם האם אתה מאמין לסיפור על הגולם מפראג, תשובתו היתה שהוא מאמין בכל הסיפור על הגולם, אלא שיתכן שלא היה בפראג אלא בחעלם.
וונדרבר כתב:כידוע, אחת ההוכחות שהביאו שלפני הדפסת ספר "נפלאות מהר"ל" לא היה ידוע שהמהר"ל מפראג ברא גולם, היא שכשהחכם צבי והיעב"ץ והשם הגדולים רוצים לדבר על יצירת גולם הם מביאים כדוגמה את רבי אלי' בעל שם אבד"ק חעלם, וזה מוכיח שלא שמעו על הגולם של המהר"ל.
אפשר להביא הוכחה נוספת לענין זה, מספר "אביר הרועים" על בעל אבני נזר, חלק שני אות שס"ב, שפעם בשיחה בעל פה כשרצה האבני נזר להביא דוגמה על בריאת גולם, הזכיר את רבי אלי' בעל שם מחעלם.
"הגאון הצדיק דספינקא שליט"א הגיד לי ביום ב' חוקת בלק ז' תמוז [תרפ"ב], שהביאו לו כתב יד קודש ממהר"ל מפראג זי"ע, אשר בו משיב תשובה להגאון מורינו הרב יעקב גינצבורג זצ"ל כל ענין עשיית הגולם האיך ומפני מה עשהו, ואם יעמוד הגולם בתחיית המתים."
איטשע כתב:הרב רוזנברג לא היה זייפן!
ס״ה כתב פיקציה, ולא עשה סוד מזה.
בעל המכתב הזה היה זייפן, כידוע.
א גאליציאנער כתב:לשון ספר בינה לעתים [לגה"ק רבי יצחק ווייס זלה"ה הי"ד בעל שיח יצחק עה"ת וש"ת אבני בית היוצר ושאר ספרים, אבד"ק קאדלבורג ווערבוי] שיו"ל ע"י מכון שם עולם:
ח"י אלול [אות] ת"ס"הגאון הצדיק דספינקא שליט"א הגיד לי ביום ב' חוקת בלק ז' תמוז [תרפ"ב], שהביאו לו כתב יד קודש ממהר"ל מפראג זי"ע, אשר בו משיב תשובה להגאון מורינו הרב יעקב גינצבורג זצ"ל כל ענין עשיית הגולם האיך ומפני מה עשהו, ואם יעמוד הגולם בתחיית המתים."
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
איטשע כתב:הרב רוזנברג לא היה זייפן!
ס״ה כתב פיקציה, ולא עשה סוד מזה.
בעל המכתב הזה היה זייפן, כידוע.
ישבב הסופר כתב:כאן בלינק יש מאמר סוקר אודות העליה שבביהכנ"ס אלטניישוהל.
הכותב מאריך בהשערותיו אודות הגולם, וכל זה מיותר אך מעניין.
מה שמעניין הוא שהכותב הצליח לעלות לעליית בית הכנסת הנ"ל ובחן אותה לאורכה ולרחבה, ויש שם באתר תמונות מהעליה. למעשה, כצפוי, לא נמצא כלום מהגולם. ולא רק מהגולם. העליה ריקנית מכל וכל! חלל ריק. הוא כותב על חוקר שנכנס לשם בשנת 1920 ולא מצא כלום, אבל הוא כתב שיתכן שהחצץ שבקרקע העליה מכיל משהו. אבל החוקר הכותב הנ"ל בחן את הדבר באמצעות טכנולוגיה ואין שם אלא תקרה של בית הכנסת בעובי כמה סנטימטר.
באחד אמות הסיפים מצא הכותב חקיקה של התאריך 1883 (תרמ"ג). אחרי בדיקה במאגרי המוזיאון לקהילה היהודי, הוא מצא שבשנת 1883 שיפצו את הביהכנ"ס, וכל הגניזה שהיתה בעליית גג ביהכנ"ס, נתרוקנה ונקברה בבית העלמין של עיר פראג.
על כן, מי שרוצה לבקר אצל הגולם, ילך נא אל בית הקברות היהודי בפראג, שכנראה אפרו של הגולם צבור איפשהו שם בבית העלמין.
http://en.mackerle.cz/news/the%20myster ... s%20golem/
תודתי נתונה אל ידי"נ ניק חכים הגה"מ שליט"א שהפנה אותי למקור חשוב זה.
גביר כתב:הרב אשר וייס על הגולם ועל ר"י רוזנברג [דקה 24 בערך] -
https://www.youtube.com/watch?v=kdq5XkPR8Ro
צופה_ומביט כתב:גביר כתב:הרב אשר וייס על הגולם ועל ר"י רוזנברג [דקה 24 בערך] -
https://www.youtube.com/watch?v=kdq5XkPR8Ro
יאיר אתמר כתב:הצעתו של הר"י ענבל כתובה כבר בגליון 238 של המגזין "Fortean Times", אוגוסט 2008
תורת המן כתב:בהלינק הנ"ל מ2009 כבר העלתה ההשערה שם, שהגולם הי' אוטיסט או כדו'.
וא"כ השערת ר"י ענבל, אינו חידושו.
ישבב הסופר כתב:לייטנר כתב:ישבב הסופר כתב:מחולת המחנים כתב:כמדומני שכתב זאת על זקנו בעל "שער אפרים".
ואם כבר הגענו לדבר על סיפורי ר"י ראזנברג על המהר"ל, לא הבנתי עד עצם היום הזה את סיפורו על המהר"ל שדאג להשיב את אבני החושן הגנובות למוזיאון הבריטי, מדוע כ"כ דאג שיחזרו לאותו מקום, ומה לי הכא מה לי התם, בשני המקומות גנובות הן.
יש לברר אצל יורשי הסופר האנגלי ארתור קונן דוייל, אולי היה לו איזו סיבה מיוחדת לסיים את הסיפור כך.
אנא הסבר. האם יש מי שטוען שיש קשר ישיר בין הסיפור לאחד מסיפורי שרלוק הולמס?
רצו"ב מאמר נפלא באנגלית מאת הרב פרופ' שניאור ליימן, על ר"י רז"ב. בין דבריו הוא דן במקורו של הסיפור של הר"י רוזנברג על אודות המהר"ל ואבני החושן, יעוין במאמר המצו"ב, דפים 28 - 31, ובהערותיו.
הספר של רבי יידל "חשן המשפט של הכהן הגדול" מכיל בתוכו שני תיאורים של הסיפור הנפלא, אחד מפי רבי מנוח הענדל, ששמעו מפי רבו המהר"ל. לדברי ר"י רוזנברג, רבי מנוח הענדיל חיבר ספר "כלי המקדש" שכת"י אוטוגרף שלו [יחידי בעולם] נותר במדפי הספריה הקיסרית בעיר מץ, ומשם העתיקו רבי יידל אותו באות. חלקו השני של הסיפור, [תיאור ממבט נוסף], מביא רבי יידל, הוא מפי 'החוקר מורטימר' הארכיאולוג, אתו נפגש המהר"ל בהיותו בלונדון. רבי יידל כותב במפורש ש'חלק השני של הסיפור נתפרסם כבר ע"י הסופר קונן דזשוייל איש אנגליא" ומדבריו מבואר שזה הגיע אל ר"י רז"ב בתרגומו הרוסי.
הסופר ארתור קונן דוייל כתב סיפורים רבים מלבד סדרתו הידועה "שרלוק הולמס", ומדובר ביצירה שלו שנקראת The Jew's Breastplate.
עכ"פ לגבי חלקו הראשון של הספר, שלדברי רבי י"ר מקורו מספר כלי המקדש שנמצא בספריה הקיסרית בעיר מץ, הרב ליימן מציין שספריה כזו לא היתה מעולם, ואין ספר כזה. לא דובים ולא יער. כמו כן ניכר מתוך הדברים שהחלק הראשון הנ"ל, אף הוא עריכה של הסיפור של ארתור קונן דוייל. [למשל, הוא העתיק אות באות מתלמיד המהר"ל, שכתב שמות רחובות ושכונות בעיר לונדון... ועוד אותם רחובות - הבדויים - המוזכרות בסיפורו של דוייל...]
חלק השני מפורש יוצא מפי דוייל, ורבי ידל כותב כן במפורש, מבלי לציין שדוייל כתב את זה כסיפור בדוי, והוא מצטטו כשומע מפי נביא. אלא שסיפורו של דוייל מייחס את הסיפור לתקופת המלכה וויקטוריה בלונדון [מחצית השני של המאה ה19] והרב רוזנברג התאימו לתקופת המהר"ל, אך לא טרח לשנות כמה פרטים שאינם יכולים להיות אמת בתקופת המהר"ל, למשל מכונת צילום פוטוגראפי...
אני תמה על לייטנר שלא שמע על כל החזיון הזה.
גביר כתב:יעוין עתה -
לעברת את שרלוק הולמס : פרשייה ספרותית-אידיאולוגית מתקופת המנדט / ראובן גפני. ירושלים, יד יצחק בן צבי, תשפ"ב עמ' 42-38 [בקטע שתחת הכותרת - הולמס, ווטסון והגולם מפראג: התיווך התרבותי של ר' יהודה רוזנברג]
הגיונות כתב:יש למישהו את אחד מהספרים הבאים?
(ב) Der hohe Rabbi Löw und sein Sagenkreis / von Nathan Grün, 1885
יבנה כתב:הגיונות כתב:יש למישהו את אחד מהספרים הבאים?
(ב) Der hohe Rabbi Löw und sein Sagenkreis / von Nathan Grün, 1885
https://sammlungen.ub.uni-frankfurt.de/ ... fo/5456853
הגיונות כתב:(א) משה אידל, גולם מסורות מאגיות ומיסטיות ביהדות על יצירת אדם מלאכותי, ירושלים שוקן תשנ"ו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 516 אורחים