תלמוד_ישן כתב:יואל שילה כתב:הדף שציינת לא מופיע בדוגמית, ואין לי כעת את הספר כדי להחכים
אם יש לך דרך להחכימני - מה טוב
לדעתי מכוון שהמולד הממוצע שימש בשעת הדחק גם בזמן קידוש ראיה ומשמש באופן בלעדי בלוח ,וכן יש התקצרות באורכו לאורך השנים ממתן תורה ועד ימינו , ומסורבל מאוד לתת עשרות שיעורים משתנים לפי התקופות ,וכן בפועל נמסר מספר אחד עד כמה שידוע לנו הרי מספר זה חייב להיות הממוצע הרב שנתי של המולד הממוצע , כי ממוצע זה ישמור את המולד הממוצע לאורך אלפי שנים ביחס הנכון למולד האמתי מה שלא יעשה שום מספר אחר, וממילא הסטייה שיש היום מובנית במספר זה מראש .
ואכן תקופת חז"ל ובפרט רב הלל מתקן הלוח, נמצאת באמצע התקופה ממתן תורה ועד ימינו כך שהמספר שהוא הממוצע הרב שנתי התאים לתקופתם .
ועוד דין הלוח היחיד שיכול להיות מושפע מסטייה בסדר גודל שכזה הוא דין מולד זקן . כפי שיצא לי בביאור הסוגיה בסוד העיבור לפי דרכם של האבן עזרא והיסוד עולם, משמעותו של הדין שיהיה מקום כלשהו בעולם בו המולד האמתי יקדים בכל סטייה אפשרית לרוב היום שאמור להתקדש , וההתקצרות אינה מפריעה להתקיימות הדין אלא שלפיה ניתן היה לאחר עוד את המולד הממוצע בירושלים אחרי צוהרי היום ועדיין לעמוד בתנאי , אבל מכיוון שבתקופת תיקון הלוח וסמוך אחריה זה לא היה מתקיים אלא עד צוהרי היום בירושלים ברור שתקנה כוללת תגביל באופן שיתקיים תמיד .למעוניין בקישור מצורף הביאור:
viewtopic.php?f=29&t=57945