פורסם שסבל מ'המחלה הידועה', ה"י. ומסיימין בטוב.זנב לאריות כתב:האם היה חולה? לא שמעו על כך.
איש_ספר כתב:הגאון האמיתי, אדם ביקר, דגול מרבבה, איש המעלה, יחיד סגולה, רבי סער מייזל זצ"ל
ההלוויה באחת וחצי מבית הלוויות שמגר. אין לנו תמורתו. לא הניח אחריו כמותו.
ספר חובות הלבבות שער ט - שער הפרישות פרק ד
רך מחמאה ומתוק מדבש, מצוה על האמת, דובר צדק, עוזב מאויו, מצפה ליומו, אומר ועושה, חכם, זריז, נפשו יקרה, ולבריות נוח. נר מאיר בארץ, נצול מכל גנות. עזרה לדל ותשועה לעשוק. לא יחלל כבוד אדם ולא יגלה סוד. צרותיו רבות ותלונתו מעוטה. כשיראה טוב, יזכרנו, ואם יראה רע, יכסנו. רצוי וזך, פקח וירא שמים. חברתו שמחה, הרחקתו אנחה. זקקתהו החכמה, ויפתהו הענוה. מזכיר למשכיל, מלמד לסכל. כל מעשה אצלו זך ממעשהו וכל נפש בעיניו יותר ברה מנפשו. יודע את מומו, זוכר את עונו, אוהב את האלהים, רודף רצונו. לא ינקם לנפשו ולא יתמיד בקצפו. חבר לותיקים, יושב עם העניים, אוהב לאנשי הצדק, נאמן לאנשי אמת, עוזר לרש, אב ליתום, בעל לאלמנה, מכבד הדלים.
למשומדים אני אומר גם בפרהסיא (כשמזדמן, ודוקא במנינים מזדמנים ולא בבית כנסת שיש בו מנין קבוע) ואני מניח תכלת בצינעא (איני רוצה להתריס חלילה כנגד כל אלו שאינם מניחים, ובהם גדולי הדור, וגם לא לריב, אמנם בפועל קשה להסתיר את הדבר, ויש ת"ח אחד שכמעט כל שבוע בא אלי עם טענות חדשות נגד התכלת, אבל כולן לא לגופו של ענין), כלומר בט"ק, ובט"ג רק אם אני נמצא במקום שכך מנהגו (לעתים בחגים או שבתות אני מתפלל בחורבה), וט"ג שלי נתתי מתנה למישהו ואיני מתכוין לקנותה (וכמובן שאיני מברך עליה). על פניו קשה להבין את המתנגדים, לכאורה הראיות שזו התכלת חזקות, והוא ודאי או קרוב לודאי, וממילא לכאורה יש לחוש לפחות כספק, והרי אין בזה לכאורה שום צד נזק (יש את הסברא הידועה של בית הלוי, שגם אם נחמיר אולי לא קיימנו את המצוה, אבל איני יודע כמה היא להלכה, וגם אם משום דיני ספק אין חיוב גמור, לכאורה ראוי לכל בעל נפש להחמיר בכה"ג. ועכ"פ סברתו לא מועילה כלל לומר שמותר ללבוש בגד בלי תכלת, אלא רק לומר שאין חיוב להטיל, אבל מי מחייב ללבוש בגד שחייב). אני רגיל לומר שהראדזינר גרם נזק גדול בתכלת שלו, כי אני משער שאלמלא נסיונו, היו היום הרבה יותר מטילי תכלת, אבל לפי הנסיון העגום שהוא עשה, הרבה מסתייגים, וגם הגריש"א ז"ל כתב בין יתר טעמיו שהראדזינר טעה, ואולי גם תכלת שלנו היום זו טעות, אע"פ שפשוט שזה כלל לא שיקול, בשום מקום והלכה אחרת, ומסתמא גם כאן לא היתה כוונתו שזה עיקר לדינא. זו דוגמא מצוינת שהשגור בין הבריות "אם לא יועיל לא יזיק", אינו נכון, ומה שלא מועיל, תמיד עלול להזיק.
"...ואפשר שמשמים רומזים לי שהגיע זמן לשנות כיוון. שמעתי, שידוע שהח"ח רצה להגיע לא"י וחזר בו, ואמר שרואה שמשמים מעכבים, ושאלוהו אם בכתיבת המ"ב לא היו כל מיני מעכבים ומפריעים, אבל התגבר והמשיך, ולמה שם לא אמר שמשמים מעכבים, ואמר שיש דברים שהם ודאי לשם שמים, ולא שייך בזה שמשמים מעכבים, אלא הם נסיונות, אבל להגיע לא"י אינו אלא מעלה, ושייך שמשמים מעכבים. ובעניי, ---- כפי שהיתה בעבר, כמו שאתה מגדיר עבודה יסודית ומקיפה, ובכלל זה בדיקת השיטות והתחשבנות בהן, וסידור ועריכת הדברים כראוי, נדמה לי שהוא ודאי לש"ש, ואם יש מפריעים אינם אלא נסיונות, אבל ברגע שעוברים למתכונת של הדפסת כל הבא ליד, ובלבד להזדרז ולהוציא, הרי שגם אם יש מזה איזו תועלת ללומדים שונים, זה כבר נכנס לגדר של מן השמים מעכבים.
בן ירושלים כתב:נדמה לי שבחוברת זכרון לגאון המופלא ר' יצחק גולדשטיין זצ"ל פרסם הספד עליו.
בן ירושלים כתב:וכן פרסם כמדומני (איני זוכר היכן) מאמר על חשיבות העבודה של האנציקלופדיה וניתח לדוגמה איזה ערך.
מן הדרום כתב: מה רקעו? לפי השם נראה שיש מה לספר בזה?
מן הדרום כתב:תודה לכל המטעימים אותנו מגודל אישיותו
מה רקעו? לפי השם נראה שיש מה לספר בזה?
ראש כתב:ראש כתב:הדבר הכי חסר טעם שיכתב עליו, ואעפ"כ.
ראיתי פעם את מחברת קשר של ביתו כשהיתה בכיתות בית הספר.
משובב עין. כל איחור או חיסור וכד' היה בחרוזים מיוחדים. מחברת מליאה שמחת חיים וכישרון!
שום כתיבה שם לא היתה בכתיבה הרגילה של ביתי מאחרת בידיעתי וכד', הכל בעליזות נשפכת.
אדיר במרום כתב:לאי מי יש תמונה של הנפטר זצ"ל, חשקה נפשי לראות את הדמות המופלאה המדוברת כאן.
כמה שנים ניסיתי ללמוד איך למול, שהרי מדינא דגמרא תלמיד חכם צריך לדעת למול.
הסתובבתי עם כמה מוהלים שידריכו אותי, הרבה מוהלים גילו רצון טוב להסביר, אבל באופן מעשי לא הצלחתי להגיע דרך אף אחד מהם למילה בפועל.
מאז שהכרתי את הרב קיין זכיתי למול כבר כמה וכמה פעמים בעצמי, וגם שניים מבניי שלחתי אליו, אף הם כבר זכו למול ב”ה בעצמם בהצלחה מרובה.
דרומי כתב:איך מנקדים את שמו?...
בן כמה היה?
והאם עליזותו המתוארת כאן קשורה לזה שרעייתו תבלח"ט עסוקה בכתיבה הומוריסטית (כמדומני שקראתי פעם באחד העיתונים)?
איש_ספר כתב:ועוד משהו מזמן אחר, דברים המשקפים את תביעתו הבלתי מתפשרת לאמת, גם אם ישומה כרוך בתשלום מחיר אישי:"...ואפשר שמשמים רומזים לי שהגיע זמן לשנות כיוון. שמעתי, שידוע שהח"ח רצה להגיע לא"י וחזר בו, ואמר שרואה שמשמים מעכבים, ושאלוהו אם בכתיבת המ"ב לא היו כל מיני מעכבים ומפריעים, אבל התגבר והמשיך, ולמה שם לא אמר שמשמים מעכבים, ואמר שיש דברים שהם ודאי לשם שמים, ולא שייך בזה שמשמים מעכבים, אלא הם נסיונות, אבל להגיע לא"י אינו אלא מעלה, ושייך שמשמים מעכבים. ובעניי, ---- כפי שהיתה בעבר, כמו שאתה מגדיר עבודה יסודית ומקיפה, ובכלל זה בדיקת השיטות והתחשבנות בהן, וסידור ועריכת הדברים כראוי, נדמה לי שהוא ודאי לש"ש, ואם יש מפריעים אינם אלא נסיונות, אבל ברגע שעוברים למתכונת של הדפסת כל הבא ליד, ובלבד להזדרז ולהוציא, הרי שגם אם יש מזה איזו תועלת ללומדים שונים, זה כבר נכנס לגדר של מן השמים מעכבים.
יעו"ש כל הנדון.לב האבן כתב:עושה חדשות כתב:מן הסתם כבודו מכיר מה שטען ע"ז הגר"מ פיינשטיין, אלא שלא חש להזכיר כאן. לכן אעשה זאת אני הק'.
(שמעתי מאחד שנתקבל לראיון עבור עבודה באנצ"ת, והרב סער מייזל הציג בפניו נידון איך מביאים באנצי' פסק כזה של המהרש"ל ושאר אחרו' שהביאו דבריו, לעומת טענתו של הגרמ"פ שאין הלכה כן. באמת זאת המחשה נפלאה מה נוסח יכול לעשות...)
בתשו' רע"י שלזינגר דן בטענה הנ"ל.
דעת_האברך כתב:כפי שפורסם הוא ביקש שלא יספידוהו, וזה כבר מצאנו אצל לא מעט.
חידוש שלא שמעתי עליו קודם הוא שהוא ביקש שאפילו בשבעה לא ידברו עליו שבחים.
דעת_האברך כתב:בקובץ ישורון שיצא לעילוי נשמת הג"ר רפאל שמואלביץ זצ"ל יש מכתב שר' רפאל כתב לר' סער מייזל ושם הוא מתווכח עם ר' סער על צורת הכתיבה והעריכה שלו באנצילפ"ת לאחר שר' סער ביקר אותה. המכתב ממש מאלף.
דעת_האברך כתב:כפי שפורסם הוא ביקש שלא יספידוהו, וזה כבר מצאנו אצל לא מעט.
חידוש שלא שמעתי עליו קודם הוא שהוא ביקש שאפילו בשבעה לא ידברו עליו שבחים.
ואצלי לפרש 'טוב לשמוע' (קהלת ז, ה - 'טוֹב לִשְׁמֹעַ גַּעֲרַת חָכָם מֵאִישׁ שֹׁמֵעַ שִׁיר כְּסִילִים') סובב על 'טוב ללכת אל בית אבל', ר"ל שבבית אבל טוב הוא לשמוע גערת חכם וחרדת המשפט שאומר החכם כי בדין עושה להם השם וכל דרכיו משפט, ואינו מחניף לקרובי המת לשבחו, משמוע שיר ושבח הכסילים שמאריכים בשבחו, ואמר כי השיר ההוא הוא כקול הסירים, שישמע קולם בהשרפם וידמה שהלהב ההוא יתקיים זמן רב ואשם לא תכבה והם כלים לשעתם, כן שחוק הכסיל לא יתקיים ושבחיו לא יתקיימו, ובא הנה להזהיר שלא יהיו דבריהם בבית האבל רק ליסרם ולהוכיחם על רוע מעשיהם למען תהיה תורת יי בפיהם לשוב לשם, ויזכרו הלכה בראותם מעשה העונש והמשפט, ואל זה כוונו לפי דעתי באמרם במסכת ברכות, אין אומרים המת אלא דבריו של מת, ולכן לאשר אין לבם על הדבר הזה עד כדי שמתוך עמידתם שם יפשפש כל איש במעשיו, ויכין עצמו בפרזדור כדי שיכנס לטרקלין, ויתכוין שאין תענוג העולם הבא נתון אלא למי שכבר קדם וזכה בו בעולם הזה, כאמרם ז"ל מעוות לא יוכל לתקון מי שהוא מעוות בעולם הזה אי איפשר לו לתקן בעולם הבא, ואז"ל דרך צחות לעולם הבא אומר רשע לפני הב"ה רבונו של עולם הניחני ואעשה תשובה, והב"ה אומר לו העולם הזה דומה לשבת והעולם שבאת ממנו דומה לערב שבת מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת מי שלא טרח בערב שבת מה יאכל בשבת, העולם הזה דומה לים והעולם שבאת ממנו דומה ליבשה, אדם מכין ביבשה אוכל בים אם אינו מכין ביבשה מה יאכל בים, ועל זה הצד אצלי אמרם שמיתת הצדיקים מכפרת כאמרם ז"ל בא' בניסן מתו בניו של אהרן ולמה הזכיר מיתתן ביום הכפורים לומר לך מה יום הכפורים מכפר אף מיתת הצדיקים מכפרת, ביאורה אצלי שבמיתתם יתעוררו מפחדם על עצמם ויתבוננו משפטי יי בהגדיל שם מדורת ההספד והוות החכמים, שם יתנו משפטי יי יכנע לבבם הערל יעזוב רשע דרכו, הנה התבאר מכל מה שהנהיגו לעשות בבית האבל הכונה בכל להעיר הישן משינת הסכלות ומתרדמת פחזותו ליראה את יי והמשכיל יבין ויראה בעיניו ובאזניו ישמע ושב ורפא לו.
דעת_האברך כתב:כפי שפורסם הוא ביקש שלא יספידוהו, וזה כבר מצאנו אצל לא מעט.
חידוש שלא שמעתי עליו קודם הוא שהוא ביקש שאפילו בשבעה לא ידברו עליו שבחים.
דעת_האברך כתב:כפי שפורסם הוא ביקש שלא יספידוהו, וזה כבר מצאנו אצל לא מעט.
חידוש שלא שמעתי עליו קודם הוא שהוא ביקש שאפילו בשבעה לא ידברו עליו שבחים.
מה שנכון נכון כתב:צורת הניחום המקובלת כיום - העלאת זכרונות וספורי שבחים - אינה עתיקת יומין בישראל.
מה שנכון נכון כתב:צורת הניחום המקובלת כיום - העלאת זכרונות וספורי שבחים - אינה עתיקת יומין בישראל.
חברא כתב:מה שנכון נכון כתב:צורת הניחום המקובלת כיום - העלאת זכרונות וספורי שבחים - אינה עתיקת יומין בישראל.
אולי יפרט כת"ר עם מקורות, כיד ד' הטובה עליו?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 389 אורחים