מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש כאלה שאינם אומרים תחנון בג כסלו - ומדוע ?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1598
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

האם יש כאלה שאינם אומרים תחנון בג כסלו - ומדוע ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 07, 2021 9:17 pm

אצלנו היום לא אמרו תחנון, בגלל הנאמר במגילת תענית " בתלתא בכסלו אתנטילו סימוותא מן דרתא, דהיינו =על שניטלו הפסלים מהעזרה, .."איליין יומייא די לא להתענאה בהון ומקצתהון דלא למיספד בהון".

איך ולמה? ועל ידי מי? ומתי ?

א, המקדש נטמא וחולל על ידי היוונים, ובמהלך טיהור המקדש על ידי יהודה המכבי בימים שקדמו לחנוכת המזבח. דהיינו כ 230 שנה לפני החורבן,
ב, יש שרצו לשייך את המאורע לימי הרומאים (המכונים פעמים רבות יוונים) לימי פילטוס, כארבעים שנה בלבד לפני החורבן,

א.
לגירסא א הדברים מכוונים לכתוב בחשמונאים א,ד, לז,
...ויעלו יחדו על הר ציון. (לח) ויהי בראותם את המקדש כי שמם, ואת המזבח כי חולל, והדלתות שרופות באש והלשכות נהרסות, ועשב השדה צמח בכל גבולו מסביב. (לט) ויקרעו את בגדיהם ויזרקו עפר על ראשם ויתאבלו מאוד. (מ) ויריעו בחצוצרות תרועה, ויפלו על פניהם ותעל שוועתם השמיימה. (מא) ויצווה יהודה את גדוד אחד מאנשיו לצור על המצודה עד טהרם את המקדש. (מב) ויבחר מן הכוהנים אשר לא נטמאו ואשר לא עזבו את ברית אלוהיהם, ויצוום לטהר את המקדש ...

ב.
ואילו לגירסא ב הדברים מכוונים לנאמר ביוסף ב,מ, במלחמות ב ט, ב-ג,
ב. וכאשר נשלח פִּילַטוּס לנציב (ביהודה) על־פי טבריוס צוה להביא בלילה בסתר אל ירושלים את צלמי הקיסר הנקראים סִמנים הדגלים הגדולים של גדודי הצבא (הקוהורטות), שהיו משֻׁבצים תמונה קטנה של הקיסר (signa).. ולעת הבֹּקר קמה מבוכה גדולה בקרב היהודים לדבר הזה. האנשים אשר נמצאו מקרוב נבהלו למראה הזה, כי חֻללה תורתם,
יען אשר נאסר עליהם לשים כל פסל וכל תמונה בעיר [הקֹדש], ולשמע הרֹגז, אשר תקף את יושבי העיר, נהר גם עם־הארץ אל ירושלים מעברים. הם מהרו אל עיר קיסריה, להתיצב לפני פילטוס ולהתחנן אליו, כי יוציא את הסמנים מירושלים ויתן כבוד לחֻקי תורתם. וכאשר השיב פילטוס את פניהם, נאספו מסביב לביתו ונפלו לארץ וכה שכבו חמשה ימים וחמשה לילות ולא משו ממקומם.

ג. וביום הששי ישב פילטוס על בימה באצטדין (סטדיון) הגדול וקרא אליו את ההמון וסִבּב בכחש, כי הוא אומר להשיבו דבר, ונתן אות לאנשי־הצבא לעשות כאשר צוה עליהם מראש ולהקיף את כל היהודים בכלי־נשקם.
ובראות היהודים, כי אנשי־הצבא עומדים מסביב להם בשלש שורות, נאלמו מפחד־פתאם, כי לא חכו למראה הזה. ופילטוס קרא אליהם, כי יצוה להמית אותם, אם ימאנו לקבל את צלמי הקיסר, ואל אנשי־הצבא נתן אות לשלוף את חרבותיהם.
והיהודים נפלו כלם ארצה — כאלו נוסדו יחד לעשות את הדבר — והטו את צואריהם וצעקו בקול, כי טוב להם למסור נפשם לממיתים מעבור על חֻקי דתם. ופילטוס תמה מאד ליראת־האלהים האדירה הזאת ומיד צוה להוציא את הסמנים מירושלים.

ןבקיצור - הוצאו מירושלים סמלי הלגיון ועליהם תמונתו של הקיסר טיבריוס ,פסלים שהצבתם נעשתה כשבוע קודם לכן על ידי הנציב פונטיוס פילטוס.

יש המראים גם היום את מקום האירוע בעתיקות קיסרייה , בהיפודרום (או בתיאטרון) הרומי הסמוכים לארמון השונית של נציבי רומא ובהם גם פילטוס הנל,
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' נובמבר 07, 2021 10:23 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14541
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש כאלה שאינם אומרים תחנון בג כסלו - ומדוע ?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 07, 2021 9:52 pm

א. מה המקור שמגילת תענית נקראת מגילת חשמונאי?
ב. האם אינכם אומרים תחנון בכל ימי מג"ת?

יהודהא
הודעות: 1598
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: האם יש כאלה שאינם אומרים תחנון בג כסלו - ומדוע ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 07, 2021 10:22 pm

בברכה המשולשת כתב:א. מה המקור שמגילת תענית נקראת מגילת חשמונאי?
ב. האם אינכם אומרים תחנון בכל ימי מג"ת?


שלום
א, צודק ויש לתקן למגילת תענית,

ב,אפשר גם שהגבאי סמך על הלוח של גנוט ושיש בו איזכור של מג"ת, וכן איזכור של סיפור חסידי[ מישהוא שלח לי - להלן] ולכן דילגו תחנון.

מנהג קאריץ (בערשיד):
ביום ג' כסלו נהג לעשות משתה ושמחה ואינו אומר תחנון, ומספר מעשה נפלא ממפלת הבישוף והמלכה שביקשו לשרוף את הש"ס, והיה מנהג הרב, והמעשה היה בימי הבעש"ט שאמר בי' ימי תשובה מראין לו בשורה טובה ואינו יודע מה, ואח"כ במוצאי יו"כ אמר בשנה זו יהיה נס כמו בימי מרדכי ואסתר וכן היה, ושמעתי מבנו של הרב שהרב אמר לבנו מו"ה י"ש ז"ל אליך אין שייך זה היו"ט כיון שלא היית באותו הדור (אמרי פנחס).

ג ,למבקרים שם להלן מפת המקומות, וכן תמונות מהממצאים, כולל את שמו של אותו נציב " פונטיוס פילטוס" שכתובת הנצחה שלו נמצאה בשימוש משני כמושב בתיאטרון,
זהו אותו נציב שהתפרסם מאוד בעולם הנוכרי , שכן לדבריהם הוא זה שנתן את ההוראה לצליבתו של אותו האיש. וממצא זה הוא (כמדומני) היחיד ששמו מופיע עליו.
קבצים מצורפים
שמו של פ,פ,.jpg
שמו של פ,פ,.jpg (113.61 KiB) נצפה 343 פעמים
קיסריה מפה.jpg
קיסריה מפה.jpg (248.62 KiB) נצפה 343 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים