יהושע100 כתב:שומר כתב:נתפרסם עכשיו מהלך של הפרטת הרבנות . האם העניין לטובה או לרעה
לכאורה כל הבדצים זה פרטי
לרעה גדולה מאוד מכמה טעמים אך נתחיל בנקודה היסודית.
א. השרים שידם במעל יכולים לספר מהיום ועד מחר כמה הרצון שלהם הוא 'לשפר את השירות' ואת רמת הכשרות וכיו"ב (למה לא נראה לי שמעניינת את אדון שר האוצר רמת הכשרות. מספיק לשמוע את טענות השר לשירותי דת על זה שאין נהלים קבועים ואז לראות מה ההצעה שלו אומרת ולהבין שהוא פשוט מקשקש). רצונם הוא להחליש ככל הניתן את הרבנות הראשית.
ב. מי שקורא את הצעת החוק מבין שזה בעצם חוק שנתפר למידותיהם של ראשי ארגון צוהר ('מועצת הרבנות הראשית' תקבע נהלים אך אם יש שלושה רבנים עם סמיכה לרבנות עיר שאחד מהם מכהן או בדימוס, חולקים על המועצת הם רשאים לקבוע נהלים אחרים. כל רב יוכל לתת תעודת כשרות בכל מקום ועוד). וכידוע אצלם, חלק חשוב מהשולחן ערוך הוא לשים לב מה החילוניים יאמרו ואיך יקבלו את הדברים.
להזכיר, שהגר"י אריאל פרש מהארגון עקב הקמת מערך הכשרות שלו ואמר שאין לסמוך על הכשרות שלהם כלל (מצד אמיתי של כשרות לא מצד 'השקפה').
ג. לשאלתך, כידוע, אין עניין הבדצים לבטל את כשרות הרבנות אלא לתת תוספת. גם אלו שאינם אוכלים כשרות של הרבנות מודעים לזה שאם לא היה מערך כשרות של הרבנות חלק גדול מעם ישראל היה אוכל לצערנו נו"ט ממש. אז אמת, יש מקומות מסוימים שבהם הרבנות מקילה אולי יותר מידי בשביל להציל רבבות יהודים שמצדם אינם מקפידים על קלה כבחמורה ויש מה לדון עד היכן מגיעים בכדי להציל יהודי שאינו רוצה בכך, אך ככלל, הרבנות דואגת לכשרות עבור כלל ישראל במובן הפשוט של המילה.
ד. יקום בדצ שקר כלשהו ויתן כשרות לכל המרבה בקולות מפוקפקות באישור של שלושה רבני עיר בדימוס (ולהזכירך, כבר היה אחד בתקופת הקורונה שהתיר לנשים לטבול באמבטיה ה"י ונכב"ב) ויאמרו העם מקום פלוני כשר ויאכלו ענוים וישבעו והיהודי הפשוט מעמך ישראל שאינו בקי ויודע יכשל בנו"ט, בב"ח דאורייתא!
ד. כמערכת לאומית, יש לרבנות הראשית כח בנושאי יבוא, רישומים קנסות ועוד כידוע לכל מי שעוסק בתחום. לגופים פרטיים שאינם ברי הכי אין כח כזה, בנוסף על מומחיות בתחום שהוא אחד הסבוכים בעבודת הרבנות.
ה. לפעמים אין צורך להבין בדיוק מה והיכן הבעיה ומספיק לראות מי תומך בהצעה (כמובן השר היר"ש מרבים מר כהנא, נאמני תורה ועבודה, צוהר, הרב אליעזר מלמד, גופים חילוניים ועוד) ומי מתנגד בתוקף (הרבנות הראשית, ארגון כושרות, ורב ככל תלמידי החכמים שיראתם קודמת לחכמתם).
ו. נניח שגוף פלוני לא יעמוד בנהלים שיקבעו וכו' והרבנות הראשית תשלול ממנו את היכולת להעניק כשרות בתור הרגולטור. מה הצעד הבא של אותו גוף יהיה? ללכלך על הרבנות ברשות הרבים וכמובן תשפך אש וגופרית על הרבנות שמקשה ובלתי נסבלת וכו'
ז. אמת שיש בעיות ברבנות בעיקר בנושא הנהלים. כל רב עיר מחליט פחות או יותר לעצמו את הנהלים ולהיות 'מלך על מלכים' זו עבודה קשה מאוד אך על כל פנים אם רוצים לתקן משהו ישבו נא עם הרבנים הראשיים, ישטחו טענותיהם ויראו כיצד להגיע לעמק השווה. הפסידו בבחירות הקודמות לרבנות ומנסים עכשיו לבוא בסיבוב.
אני דווקא סבור שזה לטובה. לחזק את ההתבדלות בין כלל היראים לה' ולתורתו (וכאן נכללים תחת מטריה זו למעשה כל מי שלחלוחית יהדות אמת בקרבו, בין הקנאי ממא"ש ובין המסורתי מבת-ים, ובין הדתי-לאומי מקדומים) ובין הפשרנים למיניהם (עם או בלי כיפה כלשהי, גם שחורה).
ועל ראשון ראשון:
א. ברור שאין לנבחרי הציבור כל הבנה בכשרות, ומה לטייס ולהלכות תולעים? (מזכיר לי את הסיפור על הגר"י גלינסקי שבא פעם להרצות בבסיס חה"א, וביקש להרצות על מבננו של מנוע סילון, וקם אחד הטייסים להשתיקו - והגר"י השיבו "אכן, אינני מבין במטוסים וראוי שלא אדבר עליהם, אולם גם אתה אינך מבין ביהדות ולמה הנך מרבה לדבר עליה?!" דון מינה ואוקי באתרין ממש. אך עם כל זה מעז יצא מתוק.
ב. היש חדש בכל זה? בוודאי שציבור ה"נאורים" "מתנייד" בכל פעם פסע לעבר ריצוי הפשרנים. אם זה לא היה השר הזה, זה כנראה היה שר אחר, מכיון ויש לחץ אדיר ובל יתואר עליהם. רצה ה' ועתה לשר יש גם מוטיבציה, וגם הוא משוחרר מהבסיס הקשיח של מצביעים שמתפרנסים מזה ויטענו נגדו (הואיל וב"ה רוב משגיחי הכשרות דהיום הם יראים ושלמים, ואלו שמצביעים - הצביעו למפלגות שהעומדים בראשם נאמנים לתורת ה' ולא להבלי הרפורמים, ולכן אין לו אינטרס קשיח להגן על פרנסתם, ומשם הדרך סלולה לרפורמה הזו).
ג. מחילה, אבל כל בר בי רב דחצי-יומא יודע שאף אחד בסופר חרדי לא מסתכל אם יש
גם רבנות
וגם בדצ, ב99.9999% מהמקרים מסתכלים על הבדצ וזהו. הבדצים למיניהם בהחלט באים לבטל את הכשר הרבנות, למי שסומך על אותם בדצים (וצעד נוסף הוא, שבדץ אחד מבטל את בדץ חבירו, וכעזה"ד עד אין סוף). אין טעם לספר סיפורים, בדצים מציגים את עצמם (לרוב בצדק רב כמובן) כהרבה יותר טובים מהכשר הרבנות (גם מהדרין) וכמבטלים אותו. האם פתאום אחד מכל אלה שמרעישים (בצדק כאמור, מבחינת המצביעים) נגד הרפורמה הנ"ל - אוכל בדרך קבע מוצרי רבנות? לא. אלא מה, שהטוענים טוענים שהם מוחים עבור העם שבשדות שיהיה לו את המינימום של הרבנות. ואני שואל שאלת תם - מהו מינימום של הרבנות? אם אתם לא אוכלים ונוהגים סלסול בעצמכם שלי"ת, למה שהם לא יחכימו וינהגו סלסול בעצמם גם כן. הלא היום אפילו בסתם סופרים רגילים, הרבה מאוד מהמוצרים הם ממילא בהכשר של בדצים, אזי מי שחשובה לו כשרות באמת, יורגל ויואיל בטובו לחפש את המצנפת של בדצ בית יוסף, או את החיוך של העיידה, במקום איזה כיתוב אנמי של רבנות מעלה-סנדלים... אם רוצים - אפשר לעשות על זה קמפיין להנגיש את סימוני הבדץ גם לאנשים מן השורה (אגב, הימור שלי - זה אכן ייעשה בעתיד) וכולם ישבעו ויתענגו מהכשרים מהודרים, וכידוע מספה"ק שקדושת האכילה משפיעה מאוד על הנפש והמוחין, ואולי בזכות כך נראה התעוררות של דור בעלי תשובה חדש אי"ה, חלף מה שהורגלנו בעוה"ר לראות בשנים האחרונות.
ד1. ההוא מהמקלחת רק מחכה לרפורמה הזו, אדרבה שיהיה בכי-יותן....... ונראה מה יהיו חלומותיו... בבחירות האחרונות הוא קיבל חופן קולות מגוחך באופן לא פרופורציונאלי לדיבוריו גבוהה גבוהה. אין מה להתרגש.
ד2. וכי היום אין בדצים (ו""כשרויות"") שקר כלשהו? ויעויין לעיל בסוגיית רוחות הרפאים דברים מזעזעים. אם או בלי הרפורמה מה שהיה הוא שיהיה.
ד3. הקנס הגדול ביותר הוא ברגלים. לציבור החרדי יש כח גדול, ולציבור היראים ככלל (ראה הגדרתו לעיל) יש כח אפילו יותר גדול, באם יונגש ויחודד לו ההבדל בין 'כשרות' הארגונים לבין כשרות הבדצים. לא ברור לי מדוע פתאום בעניין הכשרות אנחנו החרדים סומכים סמיכה מעלייתא בכל כחנו, עד שבירת מפרקת הדעת, על מוסדות המדינה של גיהנם הזו?!
ה. נכון מאוד (ובפרט אם יצורף עניין הנבזות שבהם הפכו כל התומכים הנזכרים את עורם כנגד כל מה שתמכו בו עד לפני חודשיים בסה"כ, שזה פשוט לא ייאמן בקנה מידה היסטורי, וכל השומעים, אפילו קנאי הקנאים ומתנגדי המדינה הכי גדולים שיש במחנינו - שחקו למשבתיה), אם כי אני חייב לציין שמהתנגדותה של הרה"ר (עם כל הכבוד) אינני מתרשם כלל (ואינה אינדיקטור בעיניי. אם כי האמת אומר כי מאוד מאוד התפעלתי מעמידתו האיתנה של הגר"י יוסף שליט"א (למרות שאיני מתלמידיו או מעריציו), שעת מבחן היא לו, והרי נמצא יפה כח הבן - מכח האב שלי"ת).
ו. לא.... כי השתא הכא בכלל אין רשעים ש''מלכלכים'' על הרבנות, ולא פוערים את פיהם על קדשי וגדולי ישראל. בכלל לא. הרפורמה הזו היתה ממש הפתעה שלא תיתכן כלל...
ז. זה ממש לא "בסיבוב", זה מהדלת הראשית. למעשה אין דלת, אין חלונות, ואין קירות. סביר להניח שבתשד"ף כבר לא יהיה ערך למושג "הרבנות הראשית". לגבי הרב הספרדי עוד אני אופטימי (כיון שבגדול יש מתמודד אחד או שניים), אבל לגבי הרב האשכנזי הדרך סלולה ל....
סוף דבר - עת רצון היא עתה להיבדל מהם מתוך נקודת אמת והבנה שורשית, ולא להיות כפופים להם ולכספם ולמשפטיהם.
[עכ"פ למתנגדי הרפורמה אציין אגב חביבותייהו את דברי מוה"ר רפאל כד'יר צבאן זצ"ל, הרה"ר לנתיבות וחבר מועצת הרבנות הראשית, בדרשה בנתיבות:
"מי שאוכל בד"ץ הוא כופר" (שמעתי מפי רבי אשר חדאד)]