מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קור וצינה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2230
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

קור וצינה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' אוקטובר 29, 2021 12:09 pm

מה החילוק בין המילים "קור" ל"צינה"? שניהם מופיעות בתנ"ך ולכאורה שניהם כוונתן לדבר אחד?

אין_חקר
הודעות: 131
הצטרף: א' דצמבר 30, 2012 8:33 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי אין_חקר » א' אוקטובר 31, 2021 9:41 pm

"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2230
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' אוקטובר 31, 2021 9:43 pm

אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 31, 2021 10:01 pm

ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

נ"ל דצינה הוא קור חזק ו/או גדול אך אין לי ראיה לכך כעת

בדקת בספרי ביאורי המילים הנרדפות? בהגר"א לא מצאתי

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' אוקטובר 31, 2021 10:17 pm

יאיר כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

נ"ל דצינה הוא קור חזק ו/או גדול אך אין לי ראיה לכך כעת

בדקת בספרי ביאורי המילים הנרדפות? בהגר"א לא מצאתי

נראה להיפך
שו"ע סי' תקיא ומ"ב שם:
{ד} דלפעמים אין הקור גדול - פי' בזמן שאין הקור גדול שאין דרך סתם בני אדם להקפיד על צינה זו דאם נזדמן ביו"ט שהיה קור גדול כמו שמצוי לפעמים בפסח וסוכות מותר לכו"ע ואף אם לא היה קור כ"כ שצריך להבעיר מפני צינה ורק שהמאכלים השמנים [שבשלם בכירה] יקרשו מחמת קור מותר לו לכו"ע להבעיר תנור בית החורף להעמידם שם כדי שלא יקרשו דהוא צורך אוכל נפש ממש:

נוריאל עזרא
הודעות: 1903
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוקטובר 31, 2021 10:18 pm

ר_חיים_הקטן כתב:מה החילוק בין המילים "קור" ל"צינה"? שניהם מופיעות בתנ"ך ולכאורה שניהם כוונתן לדבר אחד?

אינני יודע.
אך לפי פירושו השני של ר' משה קמחי אין פירוש המילה "כצנת" קור אלא "מגן" והוא כינוי לקור כאן לפי העניין בפסוק וז"ל:
כצנת שלג - טעמו: בקרירות; ואין לו חבר. ויתכן להיות המלה מן "צנה וסוחרה" (תה' צא , ד) , ונקראה הקרה 'צנה' בעבור שתגן על האדם בעת קציר מפני החום; כן ציר נאמן - שיעשה בנאמנות.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 01, 2021 6:03 pm

אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 01, 2021 7:28 pm

ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

נוריאל עזרא
הודעות: 1903
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' נובמבר 01, 2021 8:29 pm

כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

צנים ר' משה קמחי כותב ששורשו צנן,[בניגוד לעניין מגן[וכפי שהציע בפירושו השני לכצנת שלג]שהוא השורש "צנה" ושעניינו מלשון סלונים(יחזקאל ב, ו) כלו' דברים העוקצים.
וז"ל:
צנים - שרשו 'צנן' , ודגשות הנו"ן בעבור הראשונית אשר ב"לצנינים" (במ' לג , נה) , וענינו: סלונים (יח' ב , ו). .........בדרך עקש - שיהיה נכשל בהם. והענו ששומר נפשו ואיננו עושה רע , רחוק הוא מהצנים.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 01, 2021 9:53 pm

כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

רש"י:
צנים פחים - כמו "לצנינים בצדיכם" (במ' לג , נה); "ובאו עליך הוצן" (יח' כג , כד); לשון גדודים ולסטים. צנים פחים הם טמונים בדרכי המעקש דרכיו , כלומר: יסורים מוכנים לו. שומר נפשו ירחק מהם - שמיישר מעשיו ינצל מהם.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 12:23 pm

באמונתו כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

השלג הוא הגנה או שצריך הגנה מפניו?
"לא תירא לביתה משלג" אין פירושו שהשלג מגן עליה אלא שאינה יראה מנזקו של השלג.
את הכתוב "הנותן שלג כצמר" לא הבנתי מניין לשון הגנה בפסוק זה
וכן "ולבושיה כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש ולא לשון הגנה

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' נובמבר 02, 2021 2:03 pm

כדכד כתב:
באמונתו כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

השלג הוא הגנה או שצריך הגנה מפניו?
"לא תירא לביתה משלג" אין פירושו שהשלג מגן עליה אלא שאינה יראה מנזקו של השלג.
את הכתוב "הנותן שלג כצמר" לא הבנתי מניין לשון הגנה בפסוק זה
וכן "ולבושיה כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש ולא לשון הגנה

הגנת שלג, לדוגמא, עיין המצורף בהמשך.

לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים, בדרך תִקבולת, כי השלג כמין לבוש.
צמר ודאי, יסוד המלבוש משמש. "שלג - כצמר", ר"ל ששלג דומה הוא לצמר, בצמחייה.
וכן "ולבושיה - כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש, מלבד לשון הגנה ולבוש.

בקיצור, מסתבר שבשלג קיים מאפיין הגָנתי, כעין לבוש (בפרט ביחס אל עולם הצומח). עכ"פ, מכאן לכָתוב: כצינת שלג...
קבצים מצורפים
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (27.7 KiB) נצפה 2969 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' נובמבר 02, 2021 6:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 5:15 pm

אע"פ שראיותיך אינן ראיות בעיני שכן בשום אחד מהפסוקים שהזכרת אין הכרח לומר שהשלג הוא לבוש אלא להיפך אין לירא מפני כאשר כבר לבושים והנותן שלג כצמר הכוונה לכחו של הקב"ה הנותן ריבוי שלג כצמר וכן "ולבושיה כתלג חיוור" אין שום סיבה לומר שבאו לומר
משהו מעבר לצבע -
אתה כן צודק לדעת חלק לפחות מהמפרשים הקדמונים שהסבירו ש"כצינת שלג ביום קציר" היינו כפי שהשלג מגן על הגוף מפני החום ביום חם.
כך כתבו הרד"ק והראב"ע והאלשיך אף הוסיף ש"כצינת שלג" היינו כמו החלק המגן שבשלג ולא כהשלג עצמו שהוא גם מזיק

אמנם יש שכתבו אחרת למשל האברבנאל בעמוס מפרש שהכלי הנקרא צינה הוא ע"ש שהוא קר ודוחה חמימות הגוף מפני החרב.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' נובמבר 02, 2021 6:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' נובמבר 02, 2021 6:41 pm

כדכד כתב:אע"פ שראיותיך אינן ראיות בעיני שכן בשום אחד מהפסוקים שהזכרת אין הכרח לומר שהשלג הוא לבוש אלא להיפך אין לירא מפני כאשר כבר לבושים והנותן שלג כצמר הכוונה לכחו של הקב"ה הנותן ריבוי שלג כצמר וכן "ולבושיה כתלג חיוור:" אין נשום סיבה לומר שבאו לומר
משהו מעבר לצבע -
אתה כן צודק לדעת חלק לפחות מהמפרשים הקדמונים שהסבירו ש"כצינת שלג ביום קציר" היינו כפי שהשלג מגן על הגוף מפני החום ביום חם.
כך כתבו הרד"ק והראב"ע והאלשיך אף הוסיף ש"כצינת שלג" היינו כמו החלק המגן שבשלג ולא כהשלג עצמו שהוא גם מזיק
אמנם יש שכתבו אחרת למשל האברבנאל בעמוס מפרש שהכלי הנקרא צינה הוא ע"ש שהוא קר ודוחה חמימות הגוף מפני החרב.

מפורש ברוקח, בספר סודי רזיי - חלק א אות ש:
ומה שאמרנו למעלה גבריא"ל משלג, זהו לבושו, שקראו בדניאל (יב, ו) לבוש הבדים, וכתיב לבושיה כתלג חיור (שם ז, ט). הרי גבריאל אש כדמשמע בערבי פסחים (קיח, ב), וכתיב בדניאל... הרי אתה רואה בדניאל, שגבריאל של אש... לומר לך בשר גבריאל כחיות כגחלים לוחשות, אך לבושו שלג...

של"ה - פרשת בראשית תורה אור:
סוד השלג הוא המלבוש, כמו שנאמר (דניאל ז, ט) 'ועתיק יומין יתיב לבושה כתלג חור'...

בליקוטי תורה לאדמוה"ז - הרב בעל התניא ז"ל, גם מפרש "לא תירא לביתה משלג"... כעין הלבוש, ע"ד סוד.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 6:43 pm

מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 6:46 pm

באמונתו כתב:
כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

רש"י:
צנים פחים - כמו "לצנינים בצדיכם" (במ' לג , נה); "ובאו עליך הוצן" (יח' כג , כד); לשון גדודים ולסטים. צנים פחים הם טמונים בדרכי המעקש דרכיו , כלומר: יסורים מוכנים לו. שומר נפשו ירחק מהם - שמיישר מעשיו ינצל מהם.

ע' רש"י ביהושע שפירש "צנינים" מלשון "צינה" אבל גם לפירושו זה לא מפני הקור
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' נובמבר 02, 2021 6:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' נובמבר 02, 2021 6:54 pm

כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 7:01 pm

טעיתי
הכוונה לרש"י ביהושע כב שכותב על "ולצנינים" שהוא לשון מחנות ומביא גם את הפסוק שהביא מר מלעיל וגם את לשון צינה שהיא מקפת מג' רוחות וכותב ש"צנינים" הם מחנות

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 02, 2021 7:03 pm

באמונתו כתב:
כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

לא כתבתי שיש מחלוקת בין הפשט והסוד
כתבתי שהראיות שלך לענין לבוש בשלג מתבססות על פרשנות ע"פ סוד
בעוד שפשט הפסוק אינו מכוון לזה ואי אפשר כלל להוכיח ממנו את זה

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' נובמבר 02, 2021 7:14 pm

כדכד כתב:
באמונתו כתב:
כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

לא כתבתי שיש מחלוקת בין הפשט והסוד
כתבתי שהראיות שלך לענין לבוש בשלג מתבססות על פרשנות ע"פ סוד
בעוד שפשט הפסוק אינו מכוון לזה ואי אפשר כלל להוכיח ממנו את זה

לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג!
גם תקרא בבקשה המצורף פה:
קבצים מצורפים
שלג - כצמר.pdf
(715.15 KiB) הורד 236 פעמים

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 04, 2021 5:28 pm

יש בהם להוכיח שלפי הסוד יש קשר בין כיסוי ושלג
לפי הפשט אין שום קשר
אבל לא הבנתי למה זה כה חשוב הרי לעצם הענין הודיתי כבר לדברי מר שרבים מהמפרשים מפרשים את "כצנת שלג" מל' מגן ולא מל' קור

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ה' נובמבר 04, 2021 7:22 pm

כדכד כתב:יש בהם להוכיח שלפי הסוד יש קשר בין כיסוי ושלג
לפי הפשט אין שום קשר
אבל לא הבנתי למה זה כה חשוב הרי לעצם הענין הודיתי כבר לדברי מר שרבים מהמפרשים מפרשים את "כצנת שלג" מל' מגן ולא מל' קור

צדקת, שאולי הוא לא חשוב כ"כ. רק לענ"ד, למען האמת - א"א לחלק כאן. הקבלה יכולה לפרש אחרת, אך כאן הנני מתייחס אל תפיסה מציאותית מסוימת, אשר מונחת מאחורי הפירוש, שעל כך, לא הגיוני הוא להגביל אותו אל הסוד דווקא, ר"ל היסוד המלבוש שבשלג.
לבד זה, הראיתי כבר דברי ר"א מילר זצ"ל, שגאון הפשט היה! ולפירושו "הנותן שלג כצמר", ר"ל עניין הגנה, וכסות מלבוש.
אינו אומר קבלו דעתי כמובן. רק הבהרתי גישתי ועמדתי.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 07, 2021 1:38 pm

מה לעשות שהפשט הוא לא ככה

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » א' נובמבר 07, 2021 2:36 pm

כדכד כתב:מה לעשות שהפשט הוא לא ככה

הפירוש אלשיך - תהלים פרק קמז:
כי הנותן שלג כצמר - שהוא כלבוש החופה את הארץ, נקפה כאילו כולו לבוש אחד גוף אחד...

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 07, 2021 5:50 pm

הכוונה לאחדות. נקט לבוש בהשאלה

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » א' נובמבר 07, 2021 6:07 pm

כדכד כתב:הכוונה לאחדות. נקט לבוש בהשאלה

ודאי שאין השלג לבוש ממש.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 08, 2021 12:32 pm

כוונתי לומר שמה שנקט האלשיך לבוש הוא לא מפני מימד הלבוש שבשלג כפי שכתב מר אלא מפני מימד האחדות שבשלג

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 08, 2021 10:09 pm

כדכד כתב:כוונתי לומר שמה שנקט האלשיך לבוש הוא לא מפני מימד הלבוש שבשלג כפי שכתב מר אלא מפני מימד האחדות שבשלג

למה לדחוק?! הלא אומר מפורש: "שהוא כלבוש החופה את הארץ".

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 08, 2021 10:23 pm

מה שהוא אומר במפורש זה בלשון מושאל ואין מדבריו שום ראיה על יסוד לבוש הקיים בשלג ע"פ פשט
הלא כל הענין שלו הוא להבחין בין אחדות ופירוד

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קור וצינה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 08, 2021 11:18 pm

כדכד כתב:מה שהוא אומר במפורש זה בלשון מושאל ואין מדבריו שום ראיה על יסוד לבוש הקיים בשלג ע"פ פשט
הלא כל הענין שלו הוא להבחין בין אחדות ופירוד

לא מסכים, אבל לא אפרש, שהלא אין לדבר סוף. יישר כוח על בירורי הדברים!


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים