מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוקטובר 13, 2021 2:26 pm

עזריאל ברגר כתב:חידה שנשאלתי לכבוד ז' במרחשון: מי הזכיר בדבריו "טַל וּמָטָר"?

אליהו התשבי (מלכים א' יז א).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 13, 2021 4:01 pm

איש גלילי כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה שנשאלתי לכבוד ז' במרחשון: מי הזכיר בדבריו "טַל וּמָטָר"?

אליהו התשבי (מלכים א' יז א).

הוא היחיד שהזכיר בדיוק "טל ומטר".
מיהם שלשת האחרים, ומה הקשר לרמז?

הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' אוקטובר 13, 2021 6:08 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש גלילי כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה שנשאלתי לכבוד ז' במרחשון: מי הזכיר בדבריו "טַל וּמָטָר"?

אליהו התשבי (מלכים א' יז א).

הוא היחיד שהזכיר בדיוק "טל ומטר".
מיהם שלשת האחרים, ומה הקשר לרמז?


ד' הוא דוד בהספדו על שאול
אל טל ואל מטר

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 13, 2021 6:58 pm

משה רבנו (האזינו לב, ב). הקב"ה (איוב לח, כח).

[היינו להדעות דאיוב בימי מלכות שבא, אחשורוש או עולי גולה הוה (ב"ב דף טו)].

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 13, 2021 7:42 pm

לבי במערב כתב:משה רבנו (האזינו לב, ב). הקב"ה (איוב לח, כח).

[היינו להדעות דאיוב בימי מלכות שבא, אחשורוש או עולי גולה הוה (ב"ב דף טו)].

היינו בדיוק לא לפי הדעות האלו, אלא לפי הדעות שהוא היה בימי יעקב/גלות-מצרים/משה/מרגלים.
ומכאן סדר השנים מלמטה למעלה: אדמ"ה = אליהו דוד משה ה'.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 13, 2021 8:18 pm

ייש"כ על התיקון. סברתי משום־מה לנקוט את ה' הידיעה דוקא...

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוקטובר 18, 2021 2:24 am

איזהו הלאו הכולל שני מעשים, האחד אינו נוהג אלא בכהנים ובפני הבית והשני נוהג בכל אדם ובכל זמן.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 18, 2021 3:10 am

מזל טוב לרב 'סגי נהור' על 5000 הודעות! כה לחי וכן ירבו!

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 18, 2021 10:58 am

בספר 'משנה תורה' להרמב"ם הוא רגיל לצטט פסוקים מהתנ"ך בהקדמת המלה "שנאמר".

היכן מצינו שהרמב"ם משתמש בביטוי "שנאמר" ולמרבה ההפתעה הציטוט הוא מקור מאוחר למדי - לא פסוק בתנ"ך ואפילו לא משנה או גמרא.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' אוקטובר 18, 2021 11:16 am

מתנות עניים י,ג
והקב"ה קרוב לשועת עניים שנאמר [בברכת השיר 'נשמת'] 'שועת עניים אתה תשמע'

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 18, 2021 11:28 am

סגי נהור כתב:איזהו הלאו הכולל שני מעשים, האחד אינו נוהג אלא בכהנים ובפני הבית והשני נוהג בכל אדם ובכל זמן.

יין ושכר אל תשת (בכל אדם בהוראה).

יש שני דברים דומים, אבל לא ממש.
לא תאכלו על הדם שכולל גם בשר קדשים קודם זריקת דם (אבל גם בישראל).
וכן ובשר בשדה טריפה שכולל קדשים שיצאו חוץ למחיצתם (אבל כנ"ל).

(וכן במצוה זו עצמה צל"ע לדעת הרמב"ם שלוקה על הכניסה לחוד, מאי טעמא לא יתחייב גם בזמן הזה על המקום שבין האולם ולמזבח, שהרי לדעת הרמב"ם הקדושה קיימת גם בזמן הזה. אבל בחינוך כתב דנוהג רק בזמן הבית. ויתכן שמכל מקםו אינו נקרא" בין האולם ולמזבח" כשאין אולם ומזבח, וכן אינו נקרא שנכנס לאולם וכו'. ועוד יתכן שכיון שאין אפשרות לעבודה אין איסור גם על הכניסה. ולא עיינתי).

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוקטובר 18, 2021 7:35 pm

מקדש מלך כתב:
סגי נהור כתב:איזהו הלאו הכולל שני מעשים, האחד אינו נוהג אלא בכהנים ובפני הבית והשני נוהג בכל אדם ובכל זמן.

יין ושכר אל תשת (בכל אדם בהוראה).

יש שני דברים דומים, אבל לא ממש.
לא תאכלו על הדם שכולל גם בשר קדשים קודם זריקת דם (אבל גם בישראל).
וכן ובשר בשדה טריפה שכולל קדשים שיצאו חוץ למחיצתם (אבל כנ"ל).

אמת וישר כחך. כן תזכה להשלים קיום מצות ידיעת התורה שהיא "ידיעת פירוש התרי"ג מצות שבתורה ודקדוקיהם בכל פרטיהם" כמבואר בהל' ת"ת.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 19, 2021 3:17 am

איזו מילה אנו אומרים בתפילה בניקוד ובמשמעות שונה, פעמיים רצוף?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' אוקטובר 19, 2021 7:03 pm

יאיר כתב:איזו מילה אנו אומרים בתפילה בניקוד ובמשמעות שונה, פעמיים רצוף?

והמילה הבאה אחריה שוה להן באותיותיה, אלא שסדר אותיותיה הפוך!

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוקטובר 19, 2021 7:37 pm

לבנון כתב:
יאיר כתב:איזו מילה אנו אומרים בתפילה בניקוד ובמשמעות שונה, פעמיים רצוף?

והמילה הבאה אחריה שוה להן באותיותיה, אלא שסדר אותיותיה הפוך!

כמדומה שכבר היה כאן באשכול: ומתפללים אל אל לא יושיע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 19, 2021 7:40 pm

איש גלילי כתב:
לבנון כתב:
יאיר כתב:איזו מילה אנו אומרים בתפילה בניקוד ובמשמעות שונה, פעמיים רצוף?

והמילה הבאה אחריה שוה להן באותיותיה, אלא שסדר אותיותיה הפוך!

כמדומה שכבר היה כאן באשכול: ומתפללים אל אל לא יושיע.

התשובה - כן - viewtopic.php?p=298193#p298193
השאלה - באופן קצת שונה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 21, 2021 7:20 pm

על מי בתנ"ך אפשר לומר שהוא "נפל בצחוק"?

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אישצפת » ה' אוקטובר 21, 2021 7:32 pm

עזריאל ברגר כתב:על מי בתנ"ך אפשר לומר שהוא "נפל בצחוק"?

אברהם

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 21, 2021 7:37 pm

אישצפת כתב:
עזריאל ברגר כתב:על מי בתנ"ך אפשר לומר שהוא "נפל בצחוק"?

אברהם

מדויק!

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' אוקטובר 24, 2021 10:46 am

ועל מי בתנ"ך כתב אחד האחרונים שנפל מרוב שכרות?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 26, 2021 10:26 pm

על איזה לאו לוקים גם כשעבר בשוגג?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אוקטובר 26, 2021 10:28 pm

עושה חדשות כתב:על איזה לאו לוקים גם כשעבר בשוגג?

לא תענה ברעך עד שקר? (עד זומם לא בעי התראה).

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חרסון » ג' אוקטובר 26, 2021 11:09 pm

ממיר. (באופנים מסוימים. ראה רמב"ם במקומו)

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 27, 2021 1:30 am

חגי פאהן כתב:ועל מי בתנ"ך כתב אחד האחרונים שנפל מרוב שכרות?

נח? לוט? יוסף??

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 27, 2021 1:33 am

שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 27, 2021 4:40 pm

יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

קל מדי, קשה מדי, או..?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 27, 2021 4:49 pm

יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

אחד נקרא על שם מעשי הוריו.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 27, 2021 5:01 pm

חרסון כתב:ממיר. (באופנים מסוימים. ראה רמב"ם במקומו)

יישר כח. אך יש לציין שהוא מחלוקת המפרשים, כי יש סוברים שלוקים רק על שגגה בפעולת ההמרה, שנתכוון להמיר לדבר אחד ואמר דבר אחר, ולא על שוגג גמור דאומר מותר.

ועל כל פנים נראה שגם פתרוני נכון, וכלשון הרמב"ם בהלכות עדות:
העיד האחד ונחקרה עדותו ואמר השני אף אני כמוהו או שאמר הן כיוצא בזה והוזמו שניהן הרי שניהן נהרגין או לוקין או משלמין, שכל עד שאמר אחר עדות חבירו הן הרי זה כמי שנחקר והעיד כמו שהעיד חבירו, ואין לעדים זוממין שגגה לפי שאין בה מעשה, לפיכך אין צריכים התראה כמו שבארנו.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' אוקטובר 27, 2021 6:12 pm

יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

לוט לא היה מהמצחקים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 27, 2021 6:28 pm

לבנון כתב:
יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

לוט לא היה מהמצחקים

באמת רציתי להוסיף

"הראשון לא באמת וכו' " אבל זה כבר היה קל מדי

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 27, 2021 7:36 pm

חשבתי שהתכוונת לאברהם שרה ויצחק, וזה מה שרמזתי לעיל.
אבל עכשיו נזכרתי שהכוונה ליצחק וישמעאל, ולוט שהיה "כמצחק"...

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' אוקטובר 28, 2021 10:10 am

יאיר כתב:
חגי פאהן כתב:ועל מי בתנ"ך כתב אחד האחרונים שנפל מרוב שכרות?

נח? לוט? יוסף??

לא נאמרה בהם נפילה.
על המכוון לא נאמר שנפילתו היתה דוקא קשורה לשכרותו, וזה לכאורה חידושו של האחרון. (ומדובר על נפילה פיזית כמשמעו)

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 28, 2021 2:29 pm

חגי פאהן כתב:ועל מי בתנ"ך כתב אחד האחרונים שנפל מרוב שכרות?

המן?
מיהו האחרון, מנות הלוי?
(סתם מנסה לנחש)

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' אוקטובר 31, 2021 9:28 am

יאיר כתב:
חגי פאהן כתב:ועל מי בתנ"ך כתב אחד האחרונים שנפל מרוב שכרות?

המן?
מיהו האחרון, מנות הלוי?
(סתם מנסה לנחש)

נכון. "והמן נופל על המיטה אשר אסתר עליה".
האחרון אאל"ט הוא הבן איש חי, קראתי פעם בשמו בדרשות שנדפסו בסוף מסכת מגילה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 31, 2021 3:01 pm

מי הם האחים המופיעים פעמיים בתנ"ך אך במשפחה אחרת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 31, 2021 3:23 pm

יאיר כתב:מי הם האחים המופיעים פעמיים בתנ"ך אך במשפחה אחרת?

ראה לעיל - שני פתרונים:
viewtopic.php?p=528411#p528411

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוקטובר 31, 2021 3:37 pm

יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

יצחק גם לא היה "מצחק", ואם כבר - עדיף למנות את יוסף שאמרו עליו ש"בא לצחק" (הבנין זהה ל"מצחק", משא"כ ביצחק).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 31, 2021 3:42 pm

איש גלילי כתב:
יאיר כתב:שלשה מצחקים הם בראשון הספרים

יצחק גם לא היה "מצחק", ואם כבר - עדיף למנות את יוסף שאמרו עליו ש"בא לצחק" (הבנין זהה ל"מצחק", משא"כ ביצחק).

וירא והנה יצחק מצחק!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 31, 2021 4:03 pm

עזריאל ברגר כתב:חידה בענין אחר:
מדוע אפשר לומר שר"ח טבת הוא יום של אחדות מיוחדת בין החב"דניקים לליטאים?
או במילים אחרות: מתקיים בו הכלל המתימטי "מינוס כפול מינוס שווה פלוס"

בראש חדש - יש הבדל בקריאת התורה בין הליטאים הקוראים לשני מ"את הכבש אחד" עד "ריח ניחוח לה'" לבין החב"דניקים שקוראים (כמו רוב העולם) מ"ואמרת להם" עד "רביעית ההין".
בחנוכה - יש הבדל בקריאת התורה בארה"ק בין החב"דניקים הקוראים לשלישי את הנשיא של יום המחרת, לבין הליטאים הקוראים (כרוב העולם בארה"ק וכמנהג הספרדים בחו"ל) לשלישי את קריאת הנשיא של היום.

בר"ח טבת - אין חילוקי מנהגים (למיטב ידיעתי).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 31, 2021 4:32 pm

שאלה ששאלתי חבר, אך מפני שאינכם מכירים אותו, אשאל על רב מפורסם, כאשר הכוונה היא לא רק אליו, אלא לעוד רבים כמותו:
איזו מצוה דאורייתא הקשורה לשחיטה - אני (יהודי רגיל) חייב בה, אבל (לדוגמא) הרב גורן - היה פטור ממנה?
ועל איזו עוד מצוה אפשר לומר אותו הדבר?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 487 אורחים