יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ו' אבן העזר סימן ט'
והגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' צג) כ' שאפילו אם החתן שם, והיו כמה אנשים שנטלו ידיהם לסעודה לאכול פת, אם החתן לא נטל ידיו לסעודה, לא יברכו ז"ב, כי אין זה נחשב לסעודת נישואין כל שאין החתן סועד עמהם. ע"ש. וכ"ש כשאין החתן נמצא שם. ומ"מ כשהחתן והכלה נמצאים בסעודה, בודאי שיכולים לברך ז"ב, אפי' אם אין הכלה נמצאת בשעת ז"ב. וכנ"ל. [וע"ע להגר"ש קלוגר בשו"ת קנאת סופרים (דל"ט רע"ד). ובשו"ת ויאסוף שלמה הכהן (חאה"ע סי' יג)].
תוכן כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ו' אבן העזר סימן ט'
והגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' צג) כ' שאפילו אם החתן שם, והיו כמה אנשים שנטלו ידיהם לסעודה לאכול פת, אם החתן לא נטל ידיו לסעודה, לא יברכו ז"ב, כי אין זה נחשב לסעודת נישואין כל שאין החתן סועד עמהם. ע"ש. וכ"ש כשאין החתן נמצא שם. ומ"מ כשהחתן והכלה נמצאים בסעודה, בודאי שיכולים לברך ז"ב, אפי' אם אין הכלה נמצאת בשעת ז"ב. וכנ"ל. [וע"ע להגר"ש קלוגר בשו"ת קנאת סופרים (דל"ט רע"ד). ובשו"ת ויאסוף שלמה הכהן (חאה"ע סי' יג)].
הוא לא דן בשאלה היכא שרק אחד אכל ואחד לא, אלא דן באופן כללי, אם שניהם אכלו או שלא.
יוצא פוניבז' כתב:בשובע שמחות הכריע דלכתחילה יאכל פת, אך בדיעבד שלא אכל יכולים לברך, והביא שכ"ה בס' המנהיג.
אגב היה מעשה ששמעתיו מכלי ראשון לפני הרבה שנים ושכחתי פרטים, ויש סבירות שגם נדפס היכנשהו במהלך הזמן אולי תוכל לחפשו במאגרים,
שרבי דוד פוברסקי היה מסדר קידושין בתל אביב, בשנים שבדרך כלל כל הסידו"ק היה עושה רה"י ר' שמואל רוזובסקי, והתעוררה שאלה שהחתן או הכלה לא היו בסעודה [קרה משהו שנלקח/נלקחה לחדר מיון והחתונה המשיכה] והתעוררה השאלה אם מברכים ז' ברכות ע"ס אחד הנותר מהם, ושאלו את ר' דוד ולא ידע, ושלח ע"י טלפון לשאול את ר' שמואל שמסתמא קרה לו לרוב נסיונו גם מקרה כזה.
ור' שמואל ענה על אתר שמקרה לא קרה לו, אבל זה לשון מפורשת בראשון אחד מהראשונים שמברכים על אחד מהם [כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]. וכך הכריע לו.
תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....
יבואו הבקיאים ויוסיפו.
רציני כתב:תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....
יבואו הבקיאים ויוסיפו.
ר"ן סוכה כה: וכך נוהגין היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי התחתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם. [אולם מביאים ריטב"א להיפך].
תוכן כתב:רציני כתב:תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....
יבואו הבקיאים ויוסיפו.
ר"ן סוכה כה: וכך נוהגין היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי התחתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם. [אולם מביאים ריטב"א להיפך].
תודה, רבה! סוף סוף! איפה הריטב"א?
לבי במערב כתב:כמדומה שו' החיבור יכולה היא שתתפרש במשמעות 'או', משא"כ להפך. ואפושי פלוגתא למה לן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים