מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"חצי דבר" בשימוש בעדות שכבר התקבלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16182
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"חצי דבר" בשימוש בעדות שכבר התקבלה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 26, 2021 10:10 pm

ראיתי בשו"ת מהריק"ש סי' טז דבר שנראה בעיני מוזר

הנידון שם, בת שהתקדשה לדעתה, והאב מערער שהיא קטנה וקידושיה בטלים.
כדי להוכיח את טענתו הוא מציג את כתובתו, ובה תאריך נישואיו, ועוד מביא עדים המעידים שיש לו בת גדולה יותר.
מתוך דברי שניהם עולה שבת זו שלפנינו, קטנה היא.
מהריק"ש דן אם יש לחוש לחצי דבר, שהרי דבר היותה קטנה עולה מצירוף עדי הכתובה ועדי הבת הגדולה ביחד.
(בכלל לא כ"כ ברור לי האם הכתובה משמשת כאן כעדים או כגילוי מילתא בלבד מתי היה הנישואין. וכי אם היו מוצאים את ספר ההזמנות של אולם השמחות לא היה די בכך?)
את הבעיה הזו פותר מהריק"ש לפי"ד רי"ף בהסבר הנמוק"י, שכל שיש נפק"מ מדברי עדות אחת, אפילו לענין אחר, אינו חשוב עוד חצי דבר


ואני התם שואל, האם מצינו פסול חצי דבר כשאנו מבקשים לסמוך על עדות שכבר התקבלה בב"ד כמו הכתובה? האם צריכים כאן לסברת הרי"ף והנמוק"י ?

רציני
הודעות: 981
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: "חצי דבר" בשימוש בעדות שכבר התקבלה

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 27, 2021 6:45 am

איש_ספר כתב:ואני התם שואל, האם מצינו פסול חצי דבר כשאנו מבקשים לסמוך על עדות שכבר התקבלה בב"ד כמו הכתובה? האם צריכים כאן לסברת הרי"ף והנמוק"י ?

עיין בקובץ ערוגת הבושם (ה, עמוד סד) שהביא לשון כמה ראשונים שלא התחשבו על זה ש"עדות שהתקבלה כבר בבית דין" ודלא כהאחרונים שהביאו סברא זו. ועיין מורשת משה (ב"ב עמוד תקא).
ועוד דבר לומדים מהמהריק"ש שיש חצי דבר בעדות שבשטר עיין מורשת משה (בבא בתרא עמוד תקו).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16182
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "חצי דבר" בשימוש בעדות שכבר התקבלה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 27, 2021 7:40 am

תודה רבה ויש"כ גדול!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים