מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' ספטמבר 30, 2021 8:25 pm

בסי' תרע"ג האריכו השערי תשובה ובאר היטב בשאלה זו ויסוד הספק הוא האם מחמת הידור מצווה מעבירין על המצוות או לא, ונחלקו בזה לראשונה לכאורה החכם צבי והשבות יעקב, והמשנ"ב לא הזכיר בזה מאומה.
אך לכאורה מצינו גילוי דעתו של המשנ"ב בזה במקו"א דהמשנ"ב סי' צ סקכ"ח הביא משו"ת יד אליהו (לובלין) סי' מב שאם מתפלל שחרית בהשכמה ויכול להתפלל כעת מוסף במקומו או לילך למנין של רוב עם להתפלל מוסף אזי עדיף טפי ללכת להתפלל מוסף ברוב עם וביאר ביד אליהו משום שמחמת הידור מצוה יש להעביר על המצוות ולכן ילך להתפלל ברוב עם ויעביר את התפילה שבמקומו. ומבואר א"כ שאף אם הכין נרות של שעווה יניחם ויקח שמן זית. דלכאורה כיוון שעומד בית הכנסת דמי טפי למכין נרות שעווה שכבר התחיל במצווה ממש.
אך צ"ע שבסי' תכו בשאלה האם להמתין עד מוצאי שבת או לקדש מיד הביא הרמ"א מתרומת הדשן סי' ל"ה שיש להמתין למוצאי שבת ולא לקדש מיד, כי משהין מצוה לעשותה מן המובחר במקום שאין להסתפק שמא יפסיד המצוה לגמרי. ובביאור הלכה הביא דעת הב"ח והגר"א שלא להחמיץ את המצוה אלא אחר שעברו עליה שלשה ימים מהמולד מקדשין.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 05, 2021 2:15 am

לכאו' קדוש לבנה שאני, שפעמים רבות לא הי' מזדמן כלל לראותה - ותיכף כשבאה מצוה לידם חטפוה.

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' אוקטובר 12, 2021 1:02 pm

לבי במערב כתב:לכאו' קדוש לבנה שאני, שפעמים רבות לא הי' מזדמן כלל לראותה - ותיכף כשבאה מצוה לידם חטפוה.

לכאורה אין זה טעמם של הגר"א וסיעתו, אלא משום שאין להמתין (להחמיץ) עם המצוה ולא משום חשש שמא לא יראו אותה יותר ולא יוכלו לקדשה.

שמעתי במוצ"ש קודם קידוש לבנה, מאחד מבני ספרד שהתפללו איתי שיש פוסקים שאומרים שבחורף יש לקדש לפני ז' שלימים שמא לא תראה להבנה אחר כך, ולמעשה פרש ולא השתתף עמנו בקידוש הלבנה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 12, 2021 1:53 pm

אוהב עמו כתב:שיש פוסקים שאומרים שבחורף יש לקדש לפני ז' שלימים שמא לא תראה [הל]בנה אחר כך
ואליהם כוונתי (ההולכים בדרכם הדרים באה"ק ת"ו חזרו לדין הפשוט לקדש אחר ז').
לא עיינתי עתה כדבעי בנושא, אך 'להחמיץ' יתכן שיתפרש גם כפספוס מלקיימה (כשלא תראה וכיוצא).

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' אוקטובר 12, 2021 7:27 pm

אאל"ט להחמיץ בדברי כל הפוסקים שלפני דורנו הוא להשהות.
ובנוסף אין כוונת פוסקים אלו לטעם שמא אח"כ לא יוכל לקיימה אלא מטעם זריזין מקדימין למצוות.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 12, 2021 7:41 pm

ייש"כ.
ואולי ס"ל דקידושה במוצ"ש אינו הדור כ"כ?

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' אוקטובר 13, 2021 9:00 pm

לבי במערב כתב:ייש"כ.
ואולי ס"ל דקידושה במוצ"ש אינו הדור כ"כ?


רעיון נפלא!

אבל לפי זה נצטרך לדעת מהו הידור מצווה חשוב הדוחה זריזים מקדימין ומהו הידור מצווה שאינו חשוב כ"כ שזריזים מקדימים עדיף ממנו
ולכאורה דבר זה לא נתפרש בפוסקים

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' אוקטובר 17, 2021 6:54 am

שבתי וראיתי שיש לחלק בין הדברים.
שהשאלה בקידוש לבנה האם להמתין למוצ"ש או לקדש מיד, איננה בכלל אין מעבירין על המצוות, אלא בשאלה האם הידור מצווה עדיף מזריזין מקדימין למצוות.
אלא א"כ נאמר שראיית הלבנה וההימנעות מקידושה נחשבים כאין מעבירין על המצוות, אבל בפשוטו יש לומר שרק התעסקות במצווה כמו בנרות חנוכה או שעומד בבית הכנסת כשמתפללים ויוצא להתפלל בבית כנסת אחר אז הוי אין מעבירין על המצוות


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים