מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אפיפיור חדש

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » א' אוקטובר 10, 2021 12:15 am

דורשי יחודך כתב:הרב באמונתו:
שוב אני שואל - הרי עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, האם מצינו דעה בספרות ההלכתית שיש לו דין עבודה זרה? אשמח למקורות.

אכן, עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, אבל ביקורים ומפגשים רבניים וסתם יהודיים אצלו, היו בלתי שכיחים ממש, עד לפרוץ המדינה, ומאז שאלה הזאת של היחס אליו מתעוררת כל מספר שנים.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' אוקטובר 10, 2021 12:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » א' אוקטובר 10, 2021 12:37 am

דורשי יחודך כתב:הרב באמונתו
תמהני
הלא נביא המתנבא בדרך כלל "נהפך לאיש" כלה"כ וכמ"ש בכוזרי, בהחלט מקבלים כחות ומעלות שאינם שייכים לאנשים רגילים, ואין בזה שום קשר לע"ז ח"ו.
אף כח הברכה שהוענקה לאאע"ה, שמעתה מסוגל הוא לברך כל החפץ, כמובן בגיבוי מהקב"ה, אין בזה שום קשר לע"ז.
"ידענא דזוטר מינייכו מחיה מתים" - אין זה אלא עדות על גודל הקירבה אל הקב"ה, ולא שום חשש עבו"ז.
הבעיה של ע"ז עם הנצרות היא אמונת השילוש, שאינני רוצה אפילו לכתוב כאן כי קשה להוציא את הדברים מהמקלדת, ולא סתם שמייחסים לו כחות אלהיות.

לשון הרמב"ם:
ובעת שתנוח עליו הרוח--תתערב נפשו במעלת המלאכים הנקראים אישים, וייהפך לאיש אחר, ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה, אלא שנתעלה על מעלת שאר בני אדם החכמים: כמו שנאמר בשאול, "והתנבית עימם; ונהפכת, לאיש אחר".

יש לחקור בלשון הרמב"ם, אם "מהפיכה" הזו האישית, דווקא "בעת שתנוח עליו הרוח" היא, אך בסיום נבואתו, הנה חוזר אל כמות שהיה, עד הנבואה הבאה, או מעלה קבועה היא באישיותו.
מ"מ, אין נ"מ לעניינינו, מפני שלכאורה ההבדל ברור ביותר. מעלה המקסימלית שהרמב"ם מעניק לנביא היא היותו מעין המלאכים. א"כ, יש לשאול על כל עיקר אמונת מציאות מלאכים אצלנו, מדוע איננה ע"ז, והתשובה היא לפי שהמלאך ככל בריה אחרת, אין לו יכולת וכוחות כלל, לפעול שום דבר מעצמו (ולהיפך, כי לאדם יש עכ"פ בחירה חופשית, ולא למלאכים).
אבל להבדיל, אותם טועים - תועים, אינם אומרים מלאך, כ"א ייצוג של אלוהות!

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 10, 2021 12:43 am

בן מיכאל כתב:
לייטנר כתב:
מפורסם הסיפור ממנו כשנבחר אחד האפיפיורים של ארה"ב ור' מוישה התעניין בשטיבל בבקר מי נבחר. כולם התפלאו, ר' מוישה הצדיק מעניין אותו עניינים כאלו?

ענה בפקחותו: רציתי לברך כעת ברכות השחר שלא עשני גוי, ולברך שלא עשני כאותו גוי שנחשב בעיני העולם כגוי שהגיע למרום הפיסגה שאין למעלה הימנו, ואף על פי כן, יהודי פשוט כמוני שמח ומברך שלא עשני גוי כמוהו!

לארה"ב אין אפיפיור, והסיפור ידוע על נשיא ארה"ב.


בהזדמנות, חפש את פירוש המילה 'פארודיה'.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » א' אוקטובר 10, 2021 12:49 am

דורשי יחודך כתב:יתכן מאד והרב אלישיב סבר כך. אני לא באתי להסביר את דעת הרב אלישיב. אם אכן הוא סבר כך, אני שואל על עמדתו של הרב אלישיב, לאור העובדות הידועות לנו. מותר לשאול, לא?
עם זאת, בלי קשר להרב אלישיב, ההימנעות מלקוד בפני הא"פ היא מובנת לגמרי גם בלי להזדקק לטענות שיש לו דין עבו"ז.

אבל לענ"ד, הבדל גדול כאן:
לקוד לפניו, מעשה המכבד הוא, שמודה ומכיר במעלת מעמדו, ואפשר שנוכל להבין הימנעותו בלא עניין ע"ז. אבל איש גבוה המתכופף מעט להושיט לו יד, ואינו מתכוון לקוד כלל, לא שייך לאסור כי אם מצד ע"ז אמתית!
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' אוקטובר 11, 2021 2:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 10, 2021 1:08 pm

לייטנר כתב:
בן מיכאל כתב:
לייטנר כתב:
מפורסם הסיפור ממנו כשנבחר אחד האפיפיורים של ארה"ב ור' מוישה התעניין בשטיבל בבקר מי נבחר. כולם התפלאו, ר' מוישה הצדיק מעניין אותו עניינים כאלו?

ענה בפקחותו: רציתי לברך כעת ברכות השחר שלא עשני גוי, ולברך שלא עשני כאותו גוי שנחשב בעיני העולם כגוי שהגיע למרום הפיסגה שאין למעלה הימנו, ואף על פי כן, יהודי פשוט כמוני שמח ומברך שלא עשני גוי כמוהו!

לארה"ב אין אפיפיור, והסיפור ידוע על נשיא ארה"ב.


בהזדמנות, חפש את פירוש המילה 'פארודיה'.

א. בהזדמנות, חפש את "חוק פו".
ב. גם לאחר הבהרתך, טרם הבנתי מה רצית לומר (אם לא שסברת בתחילה שאכן הסיפור היה על האפ').

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 10, 2021 1:10 pm

באמונתו כתב:
דורשי יחודך כתב:יתכן מאד והרב אלישיב סבר כך. אני לא באתי להסביר את דעת הרב אלישיב. אם אכן הוא סבר כך, אני שואל על עמדתו של הרב אלישיב, לאור העובדות הידועות לנו. מותר לשאול, לא?
עם זאת, בלי קשר להרב אלישיב, ההימנעות מלקוד בפני הא"פ היא מובנת לגמרי גם בלי להזדקק לטענות שיש לו דין עבו"ז.

אבל לענ"ד, הבדל גדול כאן:
לקוד לפניו, מעשה המכבד הוא, שמודה ומכיר במעלת מעמדו, ואפשר שנוכל להבין הימנעותו בלא עניין ע"ז. אבל איש גבוה המתכופף מעט להושיט לו יד, ואינו מתכוון לקוד כלל, לא שייך לאסור אם מצד ע"ז אמתית!

א. אולי הרב אלישיב הורה שלא לקוד בפניו מפני הצלם התלוי עליו (וכע"ז שהיתה תלויה להמן על לבו)?
ב. ייתכן שחלק מהמחלוקת באשכול זה תלויה (במידה מסוימת) בין המאשימים את החסידים בעבודה זרה ובין המכשירים את מעשיהם.

אבנר
הודעות: 18
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 1:10 am

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי אבנר » א' אוקטובר 10, 2021 10:22 pm

באמונתו כתב:
אבנר כתב:כדכתבתי, כל מה שכתב כבודו על הנביא כן ממש אומרים הם להבדיל על הא"פ.
רק עיי' בוויקי https://en.wikipedia.org/wiki/Papal_infallibility ועוד כמה מקורות על papal infallibility. (בדברים אלו מותר להביט רק להתלמד למעשה דיני תורה ולא משום סקרנות!)
ברור כשמש אמונתם שאפשר לו לטעות, שהוא בו"ד כמו כל המאמינים ויש לו יצה"ר ומכשול והטעות שייך אצלו. מעשים בכל יום שא"פ מביע דעתו בענינים פוליטיים או סוציאלים "וגם בעניני אמונתם" ורבבות קאטולים אדוקים לרבות בישופים חולקים על דבריו!!! ואטו כי רוכלא ניחשיב וניזיל.
כל ענין כחו לשיטתם הוא רק ענין של "חן עליון" וכעין מתנה שנתן ישו לעדת מאמיניו למען קיום אמונתו הטפלה והוא מוגבל לעניני EX CATHEDRA היינו כשנותן הוראה בתוקף תפקידו לפי הנוהג אצלם. כדכתבתי גדרי הדברים שנוים במחלוקה גם אצלם במשך הדורות. אבל בעיקרי הדברים יכולנו ליתן דוגמא מענין "אתם אפילו מוטעין ואפילו שוגגים" שדברי הבי"ד נעשים הלכה ממש, או מענין נבואה שדברי הנביא "כשמנבא" הם דברי אלקים חיים ממש והכופר בהן במיתה!
ומכאן ואילך א"א לפלפל בלי ליכנס עמוקות בטומאתם שאין בזה שום תועלת. והבוחר יבחר

איני מבין. הנביא אדם רגיל (גם אם חכם וצדיק) שפשוט דיבר אליו ה'. השם יתברך יכול לדבר גם אליי, גם אליך.
להבדיל, אצלם טענתם שהגברא בעצמו, מופלא הוא במעלה אלוהית מסוימת רח"ל, ללא אזכור כ"ש מדברי אלוהיו אליו.

הבדל מהותי כיו"ב, מוכר וידוע בין מוחמד ליש"ו. הישמעאלים מאמינים בנבואת מוחמד השקרית, אך לא מאלילים אותו.
מאידך, יש"ו מאלילים אותו מאמיניו, בטענת אלוהות ממש.

הבעי' היא שאני עונה ומשום מה אתם מתעלמים מתשובתי. ומה אוכל לעשות עוד? עניתי והבאתי סמוכין לדבריי שכחו של האפיפיור הוא ממש כעין כחו של להבדיל "שכינה מדברת מגרונו" שיש אצל נביאנו. תחת לענות על זה אתם ממשיכים לכפול עוה"פ "הבדל מהותי" שבשקר יסודו.

הגע בעצמך! האם אפשר שישו ימ"ש לדבריהם יכשל בניאוף? האם אפשר שיש"ו יאמר פסק הלכה באמונתם וקאטולים יחלקו עליו? בודאי שלא. זה עצם כוונת אלקות שאין נופלת בו ענין טעות ועוון. האיך אפשר שמעשים בכל יום חולקים על דברי האפיפיור? האיך אפשר שהי' בדברי ימיהם אפיפיורים שנאפו?

בבקשה לקרא לאט לאט על דברי. ואני מבין שהתשובה הוא "אבל הרב אלישיב סבר אחרת". אבל בבקשה לא לכפול עוה"פ אותם הדברים שכבר נוכחנו שאינם מדויקים עובדתית!

אבנר
הודעות: 18
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 1:10 am

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי אבנר » א' אוקטובר 10, 2021 10:26 pm

באמונתו כתב:
דורשי יחודך כתב:הרב באמונתו:
שוב אני שואל - הרי עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, האם מצינו דעה בספרות ההלכתית שיש לו דין עבודה זרה? אשמח למקורות.

אכן, עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, אבל ביקורים ומפגשים רבניים וסתם יהודיים אצלו, היו בלתי שכיחים ממש, עד לפרוץ המדינה, ומאז שאלה הזאת של היחס אליו מתעוררת כל מספר שנים.

אין זה מדויק. יש בדברי ימינו מפגשים לשם שתדלנות אצל האפיפיור. וכשיהיו עתותי בידי אחפש ואביא בל"נ

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » א' אוקטובר 10, 2021 10:42 pm

אבנר כתב:
באמונתו כתב:
דורשי יחודך כתב:הרב באמונתו:
שוב אני שואל - הרי עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, האם מצינו דעה בספרות ההלכתית שיש לו דין עבודה זרה? אשמח למקורות.

אכן, עניין הא"פ קיים כבר מאות רבות של שנים, אבל ביקורים ומפגשים רבניים וסתם יהודיים אצלו, היו בלתי שכיחים ממש, עד לפרוץ המדינה, ומאז שאלה הזאת של היחס אליו מתעוררת כל מספר שנים.

אין זה מדויק. יש בדברי ימינו מפגשים לשם שתדלנות אצל האפיפיור. וכשיהיו עתותי בידי אחפש ואביא בל"נ

לא אבין. הרי כתבנו מפורשות, שכאלו מפגשים, לא שכיח היה. לא אמרתי שלא היו.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' אוקטובר 10, 2021 11:10 pm

עזריאל ברגר כתב:ב. ייתכן שחלק מהמחלוקת באשכול זה תלויה (במידה מסוימת) בין המאשימים את החסידים בעבודה זרה ובין המכשירים את מעשיהם.

אף אני חשבתי בכיוון הזה, אבל חששתי לפתוח את הקשר, כעת אנקוט בשפולי גלימך...
ולענ"ד נראה שאף המחמירים שם, כאן יודו שאין בית מיחוש. ודו"ק היטב.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 11, 2021 12:23 am

עזריאל ברגר כתב:
באמונתו כתב:
דורשי יחודך כתב:יתכן מאד והרב אלישיב סבר כך. אני לא באתי להסביר את דעת הרב אלישיב. אם אכן הוא סבר כך, אני שואל על עמדתו של הרב אלישיב, לאור העובדות הידועות לנו. מותר לשאול, לא?
עם זאת, בלי קשר להרב אלישיב, ההימנעות מלקוד בפני הא"פ היא מובנת לגמרי גם בלי להזדקק לטענות שיש לו דין עבו"ז.

אבל לענ"ד, הבדל גדול כאן:
לקוד לפניו, מעשה המכבד הוא, שמודה ומכיר במעלת מעמדו, ואפשר שנוכל להבין הימנעותו בלא עניין ע"ז. אבל איש גבוה המתכופף מעט להושיט לו יד, ואינו מתכוון לקוד כלל, לא שייך לאסור אם מצד ע"ז אמתית!

א. אולי הרב אלישיב הורה שלא לקוד בפניו מפני הצלם התלוי עליו (וכע"ז שהיתה תלויה להמן על לבו)?

הלא לעיל מסרו מפורש בשמו זצ"ל טעמו, מפני שהאפיפיור בעצמו - הרי הוא ע"ז.
ועוד, הרי יש לכל כומר מצוי, גם לסתם נוצרים רבים בעלמא, שתי וערב בצווארם. בפרט בחו"ל, מצוי הוא ביותר (כעת נזכרתי שבחיידר החסידי, אשר שם למדנו בחו"ל בילדותי, אע"פ שאינני מהחסידים, פעם הביאו "ממלא מקום" ל"לימודי החול", מי שאינו ב"ב, עם צלם בצווארו. מסתבר שהמנהל לא שם לב בזה. הילדים פשוט תלשו אותו בכוח מעליו, ושמח היה...). הרי מעולם לא שמענו איסור כיפוף בעלמא אל גוי. אין ספק אפוא, אשר כוונת מרן הייתה לעניין האפיפיור כפשוטו דווקא.
ב. ייתכן שחלק מהמחלוקת באשכול זה תלויה (במידה מסוימת) בין המאשימים את החסידים בעבודה זרה ובין המכשירים את מעשיהם.

חס ושלום! מי שמוציא לעז על אלפי רבבות אחינו בני ישראל, יראים ושלמים, ודאי צריך בדיקה אחריו.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 11, 2021 12:54 am

אבנר כתב:
באמונתו כתב:
אבנר כתב:כדכתבתי, כל מה שכתב כבודו על הנביא כן ממש אומרים הם להבדיל על הא"פ.
רק עיי' בוויקי https://en.wikipedia.org/wiki/Papal_infallibility ועוד כמה מקורות על papal infallibility. (בדברים אלו מותר להביט רק להתלמד למעשה דיני תורה ולא משום סקרנות!)
ברור כשמש אמונתם שאפשר לו לטעות, שהוא בו"ד כמו כל המאמינים ויש לו יצה"ר ומכשול והטעות שייך אצלו. מעשים בכל יום שא"פ מביע דעתו בענינים פוליטיים או סוציאלים "וגם בעניני אמונתם" ורבבות קאטולים אדוקים לרבות בישופים חולקים על דבריו!!! ואטו כי רוכלא ניחשיב וניזיל.
כל ענין כחו לשיטתם הוא רק ענין של "חן עליון" וכעין מתנה שנתן ישו לעדת מאמיניו למען קיום אמונתו הטפלה והוא מוגבל לעניני EX CATHEDRA היינו כשנותן הוראה בתוקף תפקידו לפי הנוהג אצלם. כדכתבתי גדרי הדברים שנוים במחלוקה גם אצלם במשך הדורות. אבל בעיקרי הדברים יכולנו ליתן דוגמא מענין "אתם אפילו מוטעין ואפילו שוגגים" שדברי הבי"ד נעשים הלכה ממש, או מענין נבואה שדברי הנביא "כשמנבא" הם דברי אלקים חיים ממש והכופר בהן במיתה!
ומכאן ואילך א"א לפלפל בלי ליכנס עמוקות בטומאתם שאין בזה שום תועלת. והבוחר יבחר

איני מבין. הנביא אדם רגיל (גם אם חכם וצדיק) שפשוט דיבר אליו ה'. השם יתברך יכול לדבר גם אליי, גם אליך.
להבדיל, אצלם טענתם שהגברא בעצמו, מופלא הוא במעלה אלוהית מסוימת רח"ל, ללא אזכור כ"ש מדברי אלוהיו אליו.

הבדל מהותי כיו"ב, מוכר וידוע בין מוחמד ליש"ו. הישמעאלים מאמינים בנבואת מוחמד השקרית, אך לא מאלילים אותו.
מאידך, יש"ו מאלילים אותו מאמיניו, בטענת אלוהות ממש.

הבעי' היא שאני עונה ומשום מה אתם מתעלמים מתשובתי. ומה אוכל לעשות עוד? עניתי והבאתי סמוכין לדבריי שכחו של האפיפיור הוא ממש כעין כחו של להבדיל "שכינה מדברת מגרונו" שיש אצל נביאנו. תחת לענות על זה אתם ממשיכים לכפול עוה"פ "הבדל מהותי"...
הגע בעצמך! האם אפשר שישו ימ"ש לדבריהם יכשל בניאוף? האם אפשר שיש"ו יאמר פסק הלכה באמונתם וקאטולים יחלקו עליו? בודאי שלא. זה עצם כוונת אלקות שאין נופלת בו ענין טעות ועוון. האיך אפשר שמעשים בכל יום חולקים על דברי האפיפיור? האיך אפשר שהי' בדברי ימיהם אפיפיורים שנאפו?
בבקשה לקרא לאט לאט על דברי. ואני מבין שהתשובה הוא "אבל הרב אלישיב סבר אחרת"...

"שכינה מדברת מתוך גרונו", הינו מאמר מאוחר ביותר, שבוודאי אינו מגדיר מהות של נביא.
נביא הוא מה שהנבואה והמקרא עצמו מרחיב בתיאורו, בחז"ל מאריכים בהם, אף גדולי הראשונים מעמיקים בעניינם.
מ"מ להבדיל, גם בבלעם נאמר כי השכינה מדברת מתוך גרונו.
ברור שמושג זה הוא רק איכות ואופן הדיבור של השי"ת, כיצד עובר דרך נביא זה, ולא שהנביא בעצמו מעין השכינה ח"ו!
זו ההבדל המוחלט בעניינינו בדיוק (כנ"ל באורך).
כל הקושיות מניאופי האפיפיורים וכו' בלתי רלוונטיים לענ"ד. כבר ביארתי שלנוצרים לא חסרים תירוצים, פלפולים וחילוקים.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' אוקטובר 11, 2021 10:20 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אבנר
הודעות: 18
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 1:10 am

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי אבנר » ב' אוקטובר 11, 2021 1:44 am

שכינה מדברת מתוך גרונו? מאוחר ביותר (ומה בכך? האם יש חולקים על עצם הדברים?). (יעוין viewtopic.php?p=188732#p188732 וכל האשכול)
קושיות מניאוף והאיך זה מסתדר עם אלקות? לא רלונטי
קושיא ממחלוקת על דבריו ע"י בישופים? לא רלונטי
פסוק בירמי' "ראה נתתיך על הגוים וגו'"? לא רלונטי.
וויקי עם ההסבר המלא שתוקפו של הא"פ הוא רק כאשר נותן הוראה בתוקף תפקידו ובאופנים המוגדרים אצלם, שאז יש לו "השראה" המובטחת למען קיום אמונתו שלא יטעה לעולם? לא רלונטי

מה שכן רלונטי זה שאמר החכם, אהוב אפלטון ואהוב אריסטו ואהוב רב אלישיב והאמת חביב מהכל.

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי א מבקש » ב' אוקטובר 11, 2021 6:50 am

אבנר כתב:
מה שכן רלונטי זה שאמר החכם, אהוב אפלטון ואהוב אריסטו ואהוב רב אלישיב והאמת חביב מהכל.


אריסטו אמר זאת, ולכן צ"ל אהוב סוקרטס ואהוב אפלטון [ראה חות יאיר ס' ט].

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי גביר » א' פברואר 20, 2022 10:39 pm

על מחשבה של החפץ חיים לפנות לאפיפיור בנוגע לרדיפות היהודים ברוסיה ובכלל ומכתב שהכין לשם כך, ועל חזרתו בו מכוונתו זו -

הרב משה מאיר ישר, החפץ חיים חייו ופועלו, חלק ב עמ' תקלא

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אפיפיור חדש

הודעהעל ידי באמונתו » א' פברואר 20, 2022 11:39 pm

גביר כתב:על מחשבה של החפץ חיים לפנות לאפיפיור בנוגע לרדיפות היהודים ברוסיה ובכלל ומכתב שהכין לשם כך, ועל חזרתו בו מכוונתו זו -
הרב משה מאיר ישר, החפץ חיים חייו ופועלו, חלק ב עמ' תקלא

יש פתגם ביידיש, שתרגומו זאת: "כשצריכים את הגנב - מורידים אותו גם מחבל התלייה", ועיין המצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_אש התורה - מרן רבי אהרן קוטלר א - סורסקי, אהרן_375.pdf
(1.51 MiB) הורד 126 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 316 אורחים