הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' דצמבר 16, 2021 5:05 pm
בס"ד
מִן הָהָר אֶל הָעָם...
תהלוכות פלאים בחיי הרמב"ם
תופעה מפליאה ביותר, ראיתי פעם בפירוש "יפה עינים" להגאון רבי אריה ליב יעלין זצ"ל, בהקדמתו למסכת שבת. המחבר מגאוני דורו, מתאר את השתוממות בני עירו, שלמרות כל טרדותיו העצומות, עדיין מסוגל רבם להתרכז ולכתוב חידושי תורה.
וכך הסביר אותו גאון את הענין: במוחו נוצרה אז כעין "עליית קיר קטנה", משכן למחשבה, אשר אין טירדות החיים חודרות בו. לשם "נכנס" הגאון בעל "יפה עינים" ועסק בתורת ה'. שם התעמק וחידש וקישר את כל דברי תלמוד הבבלי עם התלמוד הירושלמי בגאונות נדירה... והמחבר בעצמו מתמיה על תופעה זו – ומסיים: "ואף בעיני יפלא!"...
כן עלו והשגיאו גדולי ישראל אל העלייה המוארת, המרווחת והסגורה על מסגר, השוכנת בגובה רב מעל לנחשולי החיים ומשבריהם...
*
כדוגמה מפעימה למציאות כזאת בדורות הראשונים, משמש אחד מיחידי הסגולה שבכל דברי ימינו, רבינו משה בן מיימון, הרמב"ם ז"ל שעליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה". 'עליית הקיר' שלו, משכן המחשבה שלו השתרע על פני מרחבי אין סוף. תורתו בכל המקצועות חבקה זרועות עולם, למרות מצב דורו הסוער והבוער, למרות טרדות ומשימות אין מספר שעמדו לפניו. אין השכל האנושי מסוגל להשיג זאת כלל.
ר' ישראל! ביום כ' טבת הבא עלינו לטובה, יחול יום הזכרון של ה'נשר הגדול' הרמב"ם. הבה נתבונן קימעא בדרכיו. לבד מה שמלמדנו הרמב"ם את כל מקצועות התורה, הראה פלאות איך שבהיכלה של תורה המוגבה מעל פני הארץ, שוררת שלווה מרוממת. שם הגיע הרמב"ם אל המנוחה ואל הנחלה ומשם השפיע תורת אמת לדורות.
ומאידך, נמשיך להתפעם איך שענק דורות הוריד את עצמו מן ההר אל העם, בכדי לקרב ולחזק יחיד וציבור בכל תפוצות ישראל, בתכלית האחריות וההתמסרות, החמלה הענווה ואהבת ישראל...
*
תחנות חייו של רבינו משה מתפרסות מעבר ליַמִים, ועל פני ארצות שונות. החל מגיל שלוש עשרה שנה והלאה החל הרמב"ם לנדוד: שנות נעוריו, הטובות ביותר עברו עליו בהיותו פָלִיט בארץ נכר.
כת ה"אַלְמוהדין" [כת מוסלמית קיצונית] שהשתלטה בימי נעוריו על דרום ספרד, הביאה חורבן על עיר מולדתו "קורדובא". רשעי ארץ הכובשים, ביקשו לכפות בכח את דתם על תושביה היהודים של קהילת "קורדובה" המפוארת, קהילה שזכתה בעבר לפריחה נהדרת של חיים יהודיים אמיתיים, קהילה שכיהנו בה שמונה דורות מאבותיו וזקניו של הרמב"ם כרבנים ודיינים.
*
ויסעו ויחנו... שתים עשרה שנה, נדדה משפחת הרמב"ם ברחבי ספרד הגדולה, ממקום למקום. בתחילת נדודיהם, כשנאלצו להימלט מ"קורדובא" חנתה המשפחה בעיר אחרת שבדרום ספרד. כשהגיעו רשעי האַלְמוהדין' לשם נאלצו לנוס אל עיר אחרת בצפון ספרד. ומשם נמלטו בדרך הים לצפון אפריקה, לעיר "פאס" שבמדינת מרוקו.
שנים ספורות התעכבו רבי מיימון ומשפחתו ב"פאס" שבצפון אפריקה ולמדו תורה מפיו של רבי יהודה הכהן אחד מחכמי המקום. הסכנה התגברה גם שם. אז המשיכו בנדודיהם עד שהגיעו למצרים בשנת ד' אלפים תתקכ"ו...
*
ויגדל משה... הנשר הגדול מתרומם מעל הכל; בעת מעופו מרחף מעל הרים וגבעות. שום מכשול לא עומד בפניו בעשותו את דרכו במרומים... רק השמים נמצאים מעליו...
הרמב"ם ז"ל, דווקא באותן שנים בהם הוא חווה כל כך הרבה סבל ומצוקה, מבלי יכולת למצוא מנוח לכף רגליו וקורת גג לראשו, דווקא בהן הוא העשיר כל כך את אוצרו הרוחני. שם במסע הנדודים החל הרמב"ם ביצירותיו, בחיבוריו הנצחיים.
וכך כותב רבינו הרמב"ם בסוף פירוש המשניות שלו: "התעסקות מחשבתן בכל עת באנחות הזמן ובמה שגזר האלקים עלינו מן גלות והנדוד בארצות, מקצה השמים ועד קצה השמים... יודע יתברך כי מהן הלכות תליתי פירושם במסעות הדרך, ומהם ענינים כתבתים ואני עליתי בספינות בים..."
הנשר הגדול, בהיותו דואה מקצה השמים ועד קצה השמים, בין הדרכים, חיבר חיבר את פירוש המשניות שלו... ולא זו בלבד. בהקדמתו לפירוש המשניות כותב שעוד בטרם שחיבר את פירוש המשניות, הספיק כבר לחבר פירוש על הגמרא, ובלשונו: "וחברתי פירוש בתלתא סדרי, מועד ונשים ונזיקין, לבד מארבע מסכתות, אני חושב עתה בהם לחבר אותם, ועוד לא מצאתי פנאי לדבר בהם. וחברתי כמו כן פירוש [מסכת] חולין, לרוב הצורך אליו"
בנוסף לכך עסק הרמב"ם גם בחיבור "הלכות" על תלמוד הירושלמי, כדוגמת ה"הלכות" שעשה הרי"ף על התלמוד הבבלי. (ראה בפי' המשניות להרמב"ם על מסכת תמיד (פ"ה, מ"א): "...וכבר אמרנו זה בהלכות ירושלמי שחיברנו".
*
במצרים המשיך רבינו משה להתעלות יותר ויותר עד שיצא טבעו בעולם כגדול הדור. שם בקהיר העתיקה נכתבו ספרי היסוד בהלכה ובדת ישראל, ה"משנה תורה" על י"ד חלקיו, שמאז לא פסקו מעל שולחנם של לומדי תורה ומבררי הלכותיה עד עצם היום הזה.
*
בעת שכתב הרמב"ם את ספריו היו חקוקים על לוח לבבו: תורה נביאים וכתובים; ששה סדרי משנה; תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי; מכילתא דרבי ישמעאל ומכילתא דרשב"י; ספרא, ספרי תוספתא; ומסכתות קטנות. כמו גם עשרות מדרשים אחרים, הידועים לנו ואשר אינם ידועים כיום; תשובות ופירושי הגאונים שנכתבו לאחר חתימת התלמוד; את הכל הוא ראה ונצר אותם במוחו, וכל אלו הספרים, ויותר מהם, היו מאירים את דרכו בכתיבת חיבוריו הגדולים. כמובן גם כל הלכות הרי"ף ופירושי הר"י אבן מיגאש, שהיו מורי דרכו.
"קרבתי דברים מרוחקים, מפוזרים ומפורדים בין הגבעות וההרים..." כך כותב רבינו הרמב"ם במכתבו אל רבינו יהונתן הכהן, מחכמי לוניל. (הוא מחבר הפי' רבינו יהונתן על הלכות הרי"ף למסכת עירובין, שה"ג ח"א, מערכת י' אות ס"ט). לא רק "יד החזקה" הניף אז, אלא גם "זרוע נטויה", לקבץ ולצרף הכל יחדיו, בשלימות מופלאה. רק מבטו של אותו "הנשר הגדול", יכול היה לראות ולהבחין את הטמון והמוחבא בין ההרים מרוחקים. וכך עלתה בידו ליצור את אחת היצירות הנפלאות והעמוקות ביותר, במשך כל הדורות.
כל התורה כולה מתמזגת בספר "משנה תורה", הלכה; מוסר; מדות; וחכמת החיים. והכל מבואר היטב ומסודר להפליא דבר דַבוּר על אופניו. משא ומתן ארוך מתנהל פעמים רבות בין מפרשי הרמב"ם, להבין מדוע השמיט הלכה מסוימת. הדבר היה מוחלט אצלם, שהכל נערך בכוונה מסויימת ומחושבת עד דקה...
*
מתי נבנה בנין נאדר זה של "משנה תורה"? בשלהי שנות האלף החמישי, בזמן שהיה כלל ישראל שבור ומדוכא מסבלותיו. רוח העם היתה קדורנית, ירודה מהלחץ האכזרי עליהם, אותם רשעי הנצרות והאיסלאם שהרבו לנגשָׂם בכל דרך שהיא, לא חדלו אף לרגע להשפילם ולענותם בכל מיני גזירות.
דווקא אז, כשהעם היה במצב שפל ואפל ורוחו נדכאה עד לעפר, הופיע וזרח כאור החמה הספר "משנה תורה", הקובע לעם היהודי את חוקיו ומשפטיו, בין מה שנוהג בזמן הגלות, ובין אשר יהיה נוהג בעת הגאולה בב"א.
*
יגביה נשר... הנשר הזה התרומם והמריא מעל למחשכי הגלות, ואת הוויית הגאולה העתידה לבוא הוא הפך למציאות ממשית ועכשווית, עד שממש אפשר למשש אותה בידים. צאו וראו, כשיהודי פותח את ספר "יד החזקה" להרמב"ם, הוא מיד מרגיש את "ישראל שרויין על אדמתם..." בספר האדיר הזה, רואה הוא כמעט במוחש, את היהודי חורש את אדמתו, זורע בה דגן, נוטע בה אילנות, ומקיים באמצעותם את כל המצוות התלויות בארץ; וכך עולים בני ישראל לרגל לירושלים; מקריבים תמידים ומוספים; שומרים על דיני טומאה וטהרה; וכל מהלך החיים בכל השטחים מתנהל רק על פי הוראות הסנהדרין.
באותה הבעה מלכותית בשפה ברורה ובנעימה, כתב הרמב"ם את הלכות בית הבחירה, מעשה הקרבנות , תמידין ומוספין וטהרת מי חטאת, בדיוק כפי שנכתבו על ידו הלכות שבת ויום טוב, הלכות מכירה ומתנה.
לא בלשון עבר ולא בלשון עתיד נכתבו הדברים על ידי הרמב"ם, אם בלשון הווה: הכל קורה ממש כעת וכפי שהוא כותב: "הקטורת נעשית..." "מצות עשה לעשות העולה... לעשות החטאות... לעשות כל האשמות..." הכל נעשה כעת בלשון ציויי והווה.
בתור מנהיג הדור, היה הרמב"ם משותף נפשית ומעשית בכל מאורע שאירע בעולם היהודי לכל פזורותיו. ועם כל זאת היה הוא הראש והראשון, שכתב ופסק להלכה גם את ה"הילכתא למשיחא" בזמן שייבנה בית המקדש בב"א.
*
וירד משה מן ההר אל העם ויקדש את העם... ועתה ישראל, נראה ונתבונן נא יחד, איך שירד הנשר הגדול ממרומיו אל אחיו והתייחס אליהם במלוא האחווה. כמלך ישראל בדורו היה הרמב"ם והוא הרי כבר כתב בעצמו בהלכות מלכים [פ"ב ה"ו] על תפקידו של מלך: "ויהיה חונן ומרחם לקטנים וגדולים ויצא ויבוא בחפציהם ובטובתם ויחוס על כבוד קטן שבקטנים ... לעולם יתנהג בענוה יתירה אין לנו גדול ממשה רבינו והוא אומר ונחנו מה... ויסבול טרחם ומשאם ותלונותם וקצפם כאשר ישא האומן את היונק. והרי באמת הכתירו רבותינו האחרונים את רבינו משה בשם "מלך" והרבה מספרי הפירושים סביבו, נקראו על שם מלכות זו: משנה למלך, שער המלך, קרית מלך רב, יד המלך, מעשי למלך...
*
מפני החידוש נעיין נא יחד, יקירי, ב'תשובה' באחת מתשובות הרמב"ם. דוגמה מאלפת מאד יש כאן על תהלוכות הרמב"ם עם יחיד מישראל מארץ רחוקה, יהודי פשוט מבגדד בשם מר יוסף בן גאבר. [תשו' הרמב"ם מהד' בלאו ש"כ; מכון ירושלים ח"ב תקל"ט].
מר יוסף, יהודי מבוגר בא בשנים, מציג את עצמו כ'עם הארץ'. הוא כותב באיגרת שאלתו אל הרמב"ם, שהוא עוסק במשנה עם פירוש המשנה להרמב"ם שנכתב בערבית, ברם את ספרי יד החזקה איננו מסוגל להבין מפני שנכתבו בלשון הקודש. הוא מבקש כעת מאת הרמב"ם שישיב לו על כמה שאלות "לסייעו על הלימוד" ואף מרמז לו שיואיל לתרגם את ה"יד החזקה" לערבית...
וכאן נתן גדול הדור את עיניו ולבו להשיב תשובה נרחבת לאותו יהודי מבגדד. הרמב"ם שטירדותיו העצומות רבו למעלה ראש, הוא שכתב על עצמו [באיגרת לר"ש אבן תיבון] שבשעות הערב אחרי יום עמוס: "יכנס הלילה ואני בתכלית החולשה, לא אוכל לדבר" ; פונה כעת להשיב דברים אל ר' יוסף בן גאבר הזקן, כאב אל בנו. לאמצו, לחזקו, לנשאו להרימו, וכמו כן לשתף אותו בתיאור משימת חייו ותכניותיו. בכל מלה בתשובה ההיא ניכרת הגישה הרחומה של מלך ישראל: 'כאשר ישא האומן את היונק...' האיגרת ההיא לזקן הפשוט, כשלעצמה, אוצרת בקרבה 'מסכת מידות' שלמה ...
*
וכך פתח הנשר הגדול את מכתב תשובתו: "שויתי ה' לנגדי תמיד. הגיעה אלינו איגרת הזקן הנכבד היקר, התלמיד בר הלבב, מר יוסף... נתבאר לנו במכתבו שיש לו השתדלות חזקה על תלמוד תורה...".
שויתי ה' לננדי תמיד. מתוך שייחד את לבו לשמים תמיד, מתוך אהבתו ויראתו התמידית, מצא הרמב"ם את הדרך איך לכבד ולקרב בנים למקום...
הרמב"ם "נוזף" בר' יוסף בחיבה גלויה על שממעט בערך עצמו... "תחילה, מה שאתה צריך לידע... שאינך עם הארץ! אלא תלמידנו ואהובנו אתה...!". מלים אלה בלבד, עולם מלא של אהבת ישראל מתמצה בהן. מר יוסף! אם אתה לומד משניות עם הפירוש ולו אף בערבית, אין לך רשות להיקרא עם הארץ למרות שאינך מבין לשון הקודש. תלמידנו ואהובנו אתה... גם אם אתה מבין דברי תורה בלשון אחרת. "והעיקר שתתעסק בלימוד".
וכך מורה לו במשנה אהבה והערכה: "הוראה של הרמב"ם" שכדאי לכולנו לשנן זאת. "ובכלל אומר לך, שלא תבזה עצמך ואל תתייאש מן השלימות. גדולי החכמים התחילו הלימוד והם גדולים בשנים מאד, והיה מהם מה שהיה...".
"לבו הוא לב כל קהל ישראל" כך כתב הרמב"ם על מלך בישראל. והוא קיים זאת בעצמו. מנהיג הדור היושב בקהיר שבמצרים המסובב במשימות אין ספור, איכפת לו מאד על זקן בבגדד שרואה את עצמו עם הארץ וזה מעכבו מלהתקדם כראוי. הרמב"ם מייחד לו כעת את כל תשומת לבו הענק ומזהירו באהבת עולם: אל תבזה את עצמך ואל תתייאש מן השלימות!!!! אל תגביל את יכולתך! בנעורינו ובזקננו נלך". גדול הדור איננו מוכן לוותר על זקן ממרחקים. ובתקווה מלאה ש"גם הוא יגדל!"...
*
ר' ישראל! הרמב"ם מדבר גם אל כל אחד ואחד מאתנו בכל גיל ומצב. "לא תבזה עצמך ואל תתייאש מן השלימות". אין לך רשות לחרוץ משפט ולכנות את עצמך בכינוי של בערות. זה מעכב את הצמיחה. עודך עתיד לגדולות!
והעיקר שתתעסק בלימוד... מה נשגבו דברי הרמב"ם בספר ה'יד': "יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה". אין מחשבות בלתי ראויות מתגברות "אלא בלב פנוי מן החכמה". [סוף הל' אסו"ב]. ובדור הזה על אחת וכמה! זהו נשק אדיר מול נסיונות הזמן. להרחיב את הדעת בתורה ולהגן על המוח והלב מפני הפסולת מבחוץ! אני חומה – זו תורה... [פסחים פ"ז.].
*
וכאן מדריך הרמב"ם את "תלמידו" הזקן מבגדד, איך שיתרגל בלשון הקודש... והיינו, שיבחר לו אחד מספרי ה'יד החזקה' "כי הוא קל להבין וקרוב להתלמד מאד. ואחר שתתחנך בספר אחד, תבין כל החיבור כולו". הוא תולה תקוות באותו יהודי קשיש שפעם יסיים את כל י"ד חלקי 'משנה תורה' ויבין אותם!
הרמב"ם ממשיך ומגלה לו את צפונותיו. אין בדעתו לתרגם את ספרי היד החזקה לערבית בשום אופן, "לפי שכל נעימותו תיפסד". ולבד מזה, בתכניתו, להחזיר גם את פירוש המשנה וספר המצוות ללשון הקודש.
אגב אורחא, גילה לנו הרמב"ם את הסגולה המיוחדת של "היד החזקה" הכתובה כעין לשון המשנה. הנועם שבו, היופי המדהים של ה"משנה תורה" שלו. המתבונן באוצר המופלא המשתרע על פני כל רוחב היד החזקה, יתפעם מן החן האלקי השפוך על ספריו. מתוך בית היוצר שלו יצאו בלבוש מלכות בלשון הקודש וברוח הקודש. כל אות ואות שבדבריו מדויקת, מבריקה ומבהיקה באור עליון...
[עדיין חקוקה בזכרוני אותה חוייה בימי בחרותי, בעת שעסקתי בסוגיא חמורה במסכת תמורה בנושא של "חמש חטאות המתות". התייגעתי בהלכה של: "חטאת שאבדה", לצורך הבנת הענין עיינתי ברמב"ם הלכות פסולי המוקדשין, ולפתע, התרגשתי, כאשר מבעד לעומק ההלכות, הופיע לנגד עיני ביטוי בלשון הרמב"ם שם: "היתה נחבאת אחורי הדלת או בסתר המדרגה..." (שם פ"ד, הי"ג). מה נפלא הדבר... בעיצומן של ההלכות הקשות של חמש חטאות המתות, מקשט הרמב"ם את ההלכה עם ביטוי נאדר הלקוח מספר "שיר השירים": "יונתי בחגוי הסלע בסתר המדרגה...". כמה חיות נסכו בי אז שתי מלים אלה! וכך עודדוני להמשיך את הלימוד בסוגיא ההיא... זוהי דוגמה זעירה למה שהתכוון הרמב"ם בדבריו אל הזקן על אי תרגום ה'יד החזקה': "שלא תיפסד נעימותו".].
*
המפליא בדבר הוא, שתוכן איגרת השואל לפרטיה, לא היה בו משום נחת רוח וכבוד לרמב"ם. בכלל לא. באיגרת ההיא הביא הזקן בעיקר מה ששמע במקום מגוריו ביקורת על דברי הרמב"ם בנושאים שונים; אם מתוך הרצון של המערער להתכבד בקלון "טעויותיו", או מתוך אי ידיעה והבנה.
מדהים לראות איך שהתייחס לזה הרמב"ם ואיך שעונה לזקן הפשוט, כרב לתלמיד אהוב, את כל שאלותיו בהרחבה ובסבלנות, בטוב טעם ודעת. במה שנוגע להלכה ולעיקרי היהדות, הוא עומד על דעתו בתוקף רב כתפקיד מנהיג ישראל. אלא בסופו של דבר מבקש הרמב"ם ממר יוסף שלא ימחה על כבודו מפני שהוא מוחל בלב שלם לאותם מערערים. ואם יש להם קורת רוח ממעשיהם ומראים בזה "סמכות" על חשבון הביקורת, הרי זה בגדר "זה נהנה וזה לא חסר"...
דבריו בסוף התשובה מראים על גודל נפשו של ענק דורות זה. הוא מתאווה להיות מן "הנעלבין ואינם עולבין"... ו"ויותר מכל" הוא חס על כבודו וטובתו של אותו זקן, ומבקש למנוע: "זה שאתה מביא על עצמך מריבות ורעות שאין בהם צורך". וכך חותם הרמב"ם את איגרתו בברכה לבבית: והשם יתברך יעזור אותך - ושלומך ירבה ושלום כל הזקנים והתלמידים יברכם אלקינו...
*
בתשובות הרמב"ם [מהד' בלאו סי' תמ"ח; מכון ירושלים סי' ה'] נמצאת כמו כן, תשובה נרגשת מאד אל רבי עובדיה הגר, בה הורה הרמב"ם שלא הגר ישנה כלום מנוסח התפילה, עקב היותו גר צדק. וכך פסק לו באהבה: "יש לך לומר הכל כתקנם ואל תשנה דבר אלא כמו שיתפלל ויברך כל אזרח מישראל, כך ראוי לך לברך ולהתפלל בין שהתפללת יחידי בין שהיית שליח צבור.".
וכאן מגיעים אנו לפיסגת הערכת הרמב"ם לעומת גר הצדק וייחוסו האמיתי. בחריפות מתוקה כל כך כותב לרבי עובדיה: "ואל יהא יחוסך קל בעיניך, אם אנו מתיחסים לאברהם יצחק ויעקב, אתה מתייחס למי שאמר והיה העולם - - -".
ובסיום דבריו שהורה הרמב"ם לרבי עובדיה לומר "לאבותינו" כמו כל ישראל: הדגיש: "שאברהם אב לך ולנו...". מאז נפלאתי מעדינות סדר מלים אלה, אברהם אבינו אב לך, הגר, וגם לנו. קודם לך ואחר כך לנו... אכן, גם בברכת "על הצדיקים" מקדימים "גרי הצדק ל"ועלינו"...
*
כנשר הזה רחמני על בניו... הרמב"ם בעצמו קבע בספר היד שלו: "ישראל שהשפיע להם הקב"ה טובת התורה וצוה אותם בחוקים ומשפטים צדיקים, רחמנים הם על הכל" [סוף הלכות עבדים]. הרמב"ם מחדש לנו כאן חידוש מדהים, שטובת התורה שהשפיע עלינו הקב"ה, היא שעיצבה את דמותנו במידות יקרות...ש"חוקים ומשפטים צדיקים" שבתורה חרשו תלמים עמוקים בטבעם של ישראל והספיגו בהם חמלה רבה... הרחמים בישראל מקורם מן התורה דווקא!
ואמנם כן, המחוקק המובהק הרמב"ם ז"ל, שהנחיל לנו חוקים ומשפטים צדיקים בצורה ברורה ומיוחדת כל כך, הוא שהדגים בעצמותו את מידת הרחמים העצומה של מנהיגי ישראל...
ובכלל, הרוצה לראות מקרוב את תהלוכות הרמב"ם ולבחון את מידות הזהב שלו, אינו צריך לחפש זאת בספרי התולדות. הן בהלכות דיעות שלו, בהן קבע הרמב"ם את הליכות החיים של יהודי בכלל ושל תלמיד חכם בפרט; שם נפתח אשנב לחיי המחבר הקדוש. "הוא היה אומר". בין השיטין שם מתגלה איך התנהג הרמב"ם יום יום...
*
נמשיך נא יקירי, לעקוב אחרי תהלוכות הרמב"ם ז"ל, איך שהתייחס ברחמי אב אל ציבור בישראל באשר הוא שם...
היה זה עוד בעת שהרמב"ם התגורר בעיר "פאס" בצפון אפריקה, כנזכר לעיל, ושמזה כעשר שנים היו שם בתקפם גזרות השמד של כת ה"אַלְמוהדין" ששלטו במדינה. עקב כך היו במרוקו יהודים רבים "אנוסים" שקיבלו למראית עין את הדת הזרה, ברם המשיכו לחיות חיים יהודיים בהיחבא, וקיימו את מצוות התורה בסתר.
לצערם הרב של אותם יהודים, הוציא באותו זמן, חכם אחד, פסק הלכתי, בו הוא מרחיק אותם בצורה החלטית מההשתייכות לכלל ישראל.
פסק זה השפיע על אותם יהודים "אנוסים" בצורה מאד קיצונית, עד כדי כך, שהם כמעט וגמרו אומר בדעתם להתנתק ח"ו כליל מדת משה וישראל, כיון שאם באמת כך הם פני הדברים, כפי טיעונו של אותו חכם, הרי בין כה וכה הם כבר אינם נחשבים ליהודים, חלילה.
רבינו הרמב"ם שהיה אז עדיין צעיר לימים, כבן עשרים ושבע שנים, אזר גבור חלציו ויצא בכח ובחיל רב ב"אגרת השמד" שלו, המכונה גם "אגרת קידוש השם". [ראה שו"ת הריב"ש סי' י"א ושו"ת תשב"ץ [ח"א סי' ס"ג]
באיגרתו זו הגיב הרמב"ם בתוקף רב ובחריפות יתירה נגד פסק ההלכה הקיצוני של אותו חכם, ואת כל טענותיו וראיותיו ההלכתיות הוא סותר אחת לאחת. ולא זו אף זו, בתחילת דבריו הוא מייסר את אותו חכם בדברי מוסר ותוכחה קשים על דבריו.
באגרתו הנ"ל מלמד הרמב"ם זכות על אותם יהודים "אנוסים", ומדריך אותם לעזוב את מקומם תיכף ומיד. בחמשה סעיפים הוא מברר להם באריכות ובדיוק רב את המצוה של קידוש השם. מכל שורה באיגרתו מזדעקות אנחות הכאב שלו והשתתפותו הרגשית בצערם הגדול של אותם אנוסים.
למרות נימת השלווה, הנועם והאצילות של הרמב"ם בכל כתביו, שינה את דרכו כאן. הצער של זולתו, המצוקה של אחיו היהודים האומללים, הפיקו ממנו לשון חריפה ועזה כלפי מי שריפה את רוחם והכאיב להם מאוד.
בתוך הדברים הדגיש הרמב"ם ביותר כמה צריך אדם להיזהר כשמפרסם דברים בדיבור וכל שכן בכתב. כמה יש לשקול את האחריות בדבר, לא להוציא דברים ברבים לפני חשיבה מעמיקה! כמה נוגע דבר זה היום. לחיצת כפתור אחד מסוגלת לשטוף עולם ומלואו בארבעה אבות נזיקין.
איגרת זו גרמה גם לכך שהרמב"ם נאלץ לנוס על נפשו ולהמלט ממדינת מרוקו, כאשר בעקבות פירסומה החלו פלוגות כת ה"אַלְמוהדין" החשוכה לחפש אחריו, בכדי להתנקם בו על דבריו נגד דתם.
*
יפרוש כנפיו לתימן... בתקופה מאוחרת יותר, כשכבר ישב הרמב"ם במצרים, מקום שממנו התפרסם הרמב"ם בכל תפוצות ישראל, התעוררה שעת גזירה קשה על היהודים היושבים בתימן, צרה כפולה ומשולשת התגוללה אז על יהודי תימן. ראשית דבר היתה "גזירת שמד" שנגזרה עליהם ע"י שני מנהיגים קיצוניים שהשתלטו על הנהגת מדינת תימן.
הצרה השניה באה עליהם מבית פנימה, אחד היהודים שהמיר דתו והשתמד החל להסית ולהדיח ב"ראיות" הבל ודופי.
בו זמנית נחתה עליהם צרה שלישית: יהודי הזוי ובעל דמיון הכריז על עצמו כ"נביא", והורה ליהודי תימן שעליהם להיפטר במהירות מכל נכסיהם במדינה, כיון שעליהם להתכונן לגאולה השלימה העומדת בפתח, והנה הם כבר עולים בקרוב לארץ הבחירה יחד עם ביאת ה"גואל צדק".
על שלש אלה רגזה ארץ תימן, ויהודי המדינה הוטלו בבת אחת לעבר תהום פעורה של ספיקות והתחבטויות, שהמיטה עליהם בלבול ומהומה, במדה שלא יכלו לשאת אותה.
*
לאור הצרה המשולשת פנה מנהיג יהודי תימן רבי יעקב בן רבי נתנאל אלפיומי באיגרת כתובה אל רבינו הרמב"ם, בה תיאר לפניו את המצב העגום אליה נקלעו בני קהלתו, ונפשו בשאלתו איך לחלץ את יהודי תימן ממצוקתם הנוראה. כתשובה לאיגרתו כתב הרמב"ם ז"ל את "איגרת תימן" הידועה שלו, הפותחת במלים אלו:
"חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת וּבִרְכַּיִם כוֹשְׂלוֹת אַמֵּצוּ" - פסוק זה הנלקח מספר ישעי' (ל"ה, ג'), - בו שלח הקב"ה בידי הנביא ישעיהו דברי נחמה, עידוד וחיזוק אל כל נביאי ישראל - שימש גם כסיסמת איגרת תימן כולה אותה כתב רבינו הרמב"ם:
באיגרת זו מרומם הרמב"ם את רוחם של יהודי תימן, פוקח את עיניהם, מחזק את רוחם, נוסך בקרבם אומץ רב, וכך חימם את לבותיהם, ניחם את רוחם ונשמתם הנדכאות מרוב הגזרות והצרות שאפפו אותם.
האיגרת כולה התגלתה לפניהם במלוא בהירות הדעת, המזוככת כבדולח, וכל כולה עטופה ברגשי אהבה אבהית. הרמב"ם באיגרת זו, מצטייר כאב רחמן העומד ליד ערש ילדו בן תימן, החולה והקודח מחום, והוא מטיף בסבלנות וברחימאות טיפות מרפא אל תוך פיו, הנוסכות בקרבו חיות מחודשת ודברי נחמה מעודדים...
הוא הראה לו את החומה הגבוהה והבצורה, המבדילה בין אמת לשקר; בין האמונה, הדת היהודית, לבין הדמיונות המסולפים המצוצים מתוך אצבע ימין שקר של שאר הדתות להבדיל; בין הנצחיות של העם היהודי, לבין הקיום הארעי והזמני של אומות העולם.
הרמב"ם באגרתו מפזר כעפר וזורה לרוח את אותן "הוכחות" טפשיות של אותו מסית ומדיח; הוא מאיר באור יקרות את המשמעות האמיתית של הגלות והגאולה; את הזמן של קץ הגאולה, ואת אישיותו הפלאית של מלך המשיח. בכך הוא גם מטאטא ומשליך אל מחוץ להגיון הבריא את הדמיונות והאשליות של אותו "נביא" מדומיין...
*
מקום מיוחד באיגרת תימן תופס החינוך לזכרון מעמד הר סיני. הרמב"ם בטוח שזה יחזק את האמונה מאד מאד. וכך פונה הרמב"ם אל אחיו יהודי תימן: "וראוי לכם אחינו, שתגדלו בניכם על המעמד ההוא הגדול, ותספרו בתוך קהל ועדה גדולתו והידורו, שהוא עמוד שהאמונה סובבת עליו" הוי אומר: עליכם לחנך את צאצאיכם עם הזכירה של אותו מעמד חד פעמי, "שלא היה מקודם כמוהו, וכן לא יהיה אחריו כמוהו". מיד מקטנותם יש להשריש בלבות הטף את מעמד הר סיני, ויחקק לנצח בקרבם, עד שיהיה לבשר מבשרם ועצם מעצמותיהם ולחלק בלתי נפרד מאישיותם. בנוסף יש גם לפרסם בפני קהל ועדה את גודל המעמד של אותו מאורע ואת הופעת אדון כל הארץ בהדר גאון עוזו, לפני עמו בעת מתן תורה.
עלינו לשנן לבנינו ולבני בנינו עד עולם שכל אחד מאתנו, כל בני העם היהודי, זכינו במעמד הר סיני, לראות עין בעין את ההתגלות האלוקית, ובעצמנו שמענו את הקול האלוקי מדבר מתוך האש...!
על ידי הזכרון התמידי של מעמד מתן תורה, ועל ידי העברת זכרונו מדור לדור, תשאר ותתקיים האמת המוחלטת בתודעת בני העם היהודי, למרות כל תחלואי הזמן: "ותגיע לנו על ידה האמת, כדי להעמיד רגלינו, לבל ימעדו אשורינו בעתות כאלו...!" זכירת מעמד הר סיני היא העצה היעוצה לכל אחד מאתנו, בכדי שנוכל להחזיק מעמד באמונת תום בכל מצבי הגלות הקשה והארוכה, ובאמצעותה נוכל להתרומם תמיד...
*
הרמב"ם, רופא הנפשות הצליח לרפאות את רוחם המדוכאת של יהודי תימן. אך הוא לא הסתפק בכך, אלא הוא גם ניצל את מעמדו הבכיר בממלכת מצרים, והצליח לבטל את הגזירות שניתכו על ראשם של יהודי תימן.
עד כמה הללו ושבחו את הרמב"ם ז"ל על מאמציו לטובתם של יהודי תימן ניתן ללמוד ממכתבו של הרמב"ן ז"ל שכתב אל רבני צרפת, וז"ל: "...והנני מעיד עלי לפני רבותי שמים וארץ, כי שמענו ממגידי אמת שבכל ארצות מלכות תימן, קהלות רבות עוסקות בתורה ובמצות לשמן, והיו מזכירים שם הרב [הרמב"ם] בכל קדיש: "בחייכון וביומיכון ובחיי דרבנא משה בר מיימון" - אשר האיר עיניהם בתורה והעמידן בקרן אורה לבטל מהן גזרות קשות וכובד המס, כי היו בטיט חוצות מרמס, ומעליהם עול הגלות הרים..." (הדברים מובאים בספר "שם הגדולים" לרבינו חיד"א, ח"א, מערכת מ', אות ק"נ).
*
ר' ישראל! בחיבה יתירה ארשום לך כעת סיפור יקר ששמעתי פעם מפי הגה"ח ר' שמואל היינה ז"ל, נינו של ה'אמרי אמת', בן גילו וידיד נעוריו של ה'פני מנחם' זי"ע. זה היה כבר בשנותיו האחרונות של סבו זקנו הקדוש, בארץ ישראל. יום יום היה עולה אליו אחד מצאצאיו ללמוד ממנו פרשה בחומש.
פעם הגיע תורו של ר' שמואל ללמוד בחומש את ענין החליצה בפרשת "כי תצא". והנה שומע הוא את הרבי אומר דרך לימודו בתכלית הקיצור. "לא חפצתי לקחתה". פתאום שואל הוא לעצמו: "לא חפצתי לקחתה?" וכך השיב. "קען נאר זיין נאכ'ן רמב"ם". זה יתכן רק לפי הרמב"ם... עד כאן.
משפט שנון זה ארך שניות מספר. ר' שמואל הצעיר לא הבין לא את השאלה ולא את התשובה. הוא פנה אז, כשיצא, אל המשמש בקודש הגה"ח ר' שמאי גינצבורג ז"ל, שמלבד היותו גדול בתורה מאד, הבין את הרמיזות של הרבי וכך היה מסוגל לפענח צפונות ...
וכך הסביר ר' שמאי את כוונת ה'אמרי אמת': הרי דעת התנא אבא שאול [יבמות ל"ט:] בדורות אלה שחולצים ולא מייבמים, מפני החשש שאין כוונתו לשם מצוה. ואם כן איך יאמר כל חולץ: "לא חפצתי לקחתה"? והלא יתכן שהוא כן רוצה, אלא שלא נותנים לו? וזהו פשר שאלת הרבי "לא חפצתי לקחתה?"...
קען נאר זיין נאכ'ן רמב"ם... לאיזה רמב"ם התכוון הרבי? המשמש הגאון תפס את הכוונה מיד. היו אלה דברי הרמב"ם הידועים, בענין "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני", שבלב לבו רוצה כל יהודי לקיים את המוטל עליו על פי ההלכה. "לעשות את כל המצוות ולהתרחק מן העבירות" [פ"ב מהל' גירושין ה"כ].
ואם אמנם אין קיום הייבום לרצון חכמים, הרי באמת שוב אין האיש רוצה בכך. ואם כן שפיר יכול לומר "לא חפצתי לקחתה"... כל יהודי בפנימיותו באמת רוצה להיות טוב...
*
שוב דלינו רק כטיפה מן הים הגדול הזה, בכדי לעורר את הרצון לעסוק יותר במשנת הנשר הגדול. נחתום נא בענין שבת קודש בדברים שכתב רבינו בחיי בשם הרמב"ם, שנהיו אף הם לאבן יסוד במשנת גדולי החסידות.
ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך. "כל ששת ימים אפשר לך שתעבוד את ה' יתברך עם עשיית כל מלאכתך, כענין האבות שהיו עובדים את ה' יתברך עם עבודת המקנה ושאר ענינים הגופניים, אבל יום השביעי שבת כולו יהיה לה' אלקיך". ששת ימים תעבוד, פירושו עבודת ה'! בכל דרכיך דעהו, בכל דבר שמתכוון בו לשם שמים, שייך לעבוד את ה'. ואכן כך היא מגמת דרכו של הרמב"ם בהלכות דעות!
הסכת ושמע ישראל! חידוש פלא יש כאן! לפני הנ"ל נמצא, שעבודת ה' כזו של "בכל דרכיך דעהו" גם מתוך הפעולות הגשמיות, מקורה בעשרת הדיברות!!! הרי שם שמענו את הפסוק הזה של "ששת ימים תעבוד", שם תחת הר בוער באש...
גוט שבת לך אהובי, גוט שבת!
נצפה נא בשקיקה לה ולמלכותה!
כפי שהורה לנו הרמב"ם [פ"ל מהל' שבת ה"ב]
ויושב בכובד ראש, מייחל להקבלת פני השבת,
כמו שהוא יוצא לקראת המלך...
ידידך אוהבך בלב ונפש,
משה יעקב הלוי
-
קבצים מצורפים
-
- המודיע 457.docx
- (43.04 KiB) הורד 167 פעמים