ליטוואק פון בודאפעסט כתב:'חשבון חשבון 'גזירה שווה?!
מתי כתב חשבון כזה של שכר מצוה והפסדה, ומתי עזב את החשבון הראשון של פיקוח מעשיו?
והחשבון 'מהו הטוב האמיתי' איננו זהה ל'שכר מצוה נגד הפסדה' כלל וכלל. פעמים רבות ילך האדם בדרכו בטוח בצדקתו, והוא משום שלא חשב מעולם האם הוא צודק או לא. שכר מצוה נגד הפסדה פירושו להקטין הנסיון כאשר האדם יודע שצעדים מסוימים אסורים, וקשה לו להתגבר על היצר בזה, וע"ז באה העצה להזכר שכל התועלת של העבירה או אי עשיית המצוה אינה שווה לעומת ההפסד או השכר שירוה ע"י העבירה או המצוה. זה בכלל לא אותו חשבון, ולא קרב זה אל זה כל הלילה.
הלא הרמחל ממשיך לבאר על דרך זה בכל הפרק הבא (פרק ד'), ותראה איך שחילק גם שם לשלמי הדעת ולפחותים מהם. ואכן דרוש דרש משה חשבון השכר והעונש והכל לפי המבייש והמתבייש.
וכן בפרק ב כביאור במדת הזהירות כבר הזכיר כל עניין השכר והעונש וכפי הנ"ל.
והנה הרמח"ל באופן מפליא כדרכו המשיך לבאר על דרך הסוגיא הנידונה שם בבאר בתרא ממש בהמשך למאמרו זה וביאר מה שאמרו "מלמד שכל אדם נכווה מחופתו של חבירו", והוא כפי שביאר הרשב"ם שם בסוגיא בבא בתרא ע"ש.
ואיני יודע למה מע"כ יחשוב שצריך כאן גזירה שווה, הלא לדעתך חשבון שכר מצוה וכו' הוא מה שיגרר אחריו אם יעשה את המצוה או לא באופן פרטני, והרמחל מבאר שאין דרך להצליח רק כל אימת שיבוא אליו מצוה או עבירה, אלא צריך לערוך חשבון כללי גם כן.
אבל זה ברור שהגמ' מצריך עשיית חשבון, ועל זה הוא מביא את הגמ', רק שהוא ז"ל מבאר שלא יספיק החשבון הקטן כל פעם, אלא כמו שמנהל עסק צריך לנהל חשבון כללי, גם אם ירצה האדם לנהל חשבון שכר מצוה צריך הוא לנהל חשבון כללי וגם פרטי.