ש. ספראי כתב:לאחרונה שוחחתי עם כמה תלמידי חזו"א סלבודקא וטענו שאין כזה דבר מנהג ירושלים בפירות נכרים.
להלן קטע מהגרמ"ד והגרמ שטרנבוך.
יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בעץ חיים הקודם היה מאמר מקיף בזה
(וחשוב לציין שמנהגי ירושלים נחשבים בעיני תלמידי החזו"א כקליפת השום, כך שלדידם הנידון אם היה מנהג או לא כלל לא תופס מקום)
יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בעץ חיים הקודם היה מאמר מקיף בזה
(וחשוב לציין שמנהגי ירושלים נחשבים בעיני תלמידי החזו"א כקליפת השום, כך שלדידם הנידון אם היה מנהג או לא כלל לא תופס מקום)
פלוריש כתב:אריכות בזה יש בסוף ספר מנחת ירושלים (פסקי ה'ישוב הישן' על שמיטה)
יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים
פלוריש כתב:יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים
כמובן, אבל הוא מביא מידע שכמדומני לא מובא במאמר של הרב אהרונוב בעץ חיים, וגם מבחין בין מי שהורה להחמיר ובין מי שהחמיר לעצמו, שזו חלוקה שלא כל הכותבים עשו.
אגב, מקור שלא הובא אצל שניהם הוא שבת הארץ, אף שהראי"ה קוק מראה שם פנים בסוגיה גם לשיטת הב"י וגם לשיטת המבי"ט, הוא מסיים שהמנהג הוא כב"י.
פלוריש כתב:יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים
כמובן, אבל הוא מביא מידע שכמדומני לא מובא במאמר של הרב אהרונוב בעץ חיים, וגם מבחין בין מי שהורה להחמיר ובין מי שהחמיר לעצמו, שזו חלוקה שלא כל הכותבים עשו.
אגב, מקור שלא הובא אצל שניהם הוא שבת הארץ, אף שהראי"ה קוק מראה שם פנים בסוגיה גם לשיטת הב"י וגם לשיטת המבי"ט, הוא מסיים שהמנהג הוא כב"י.
דרומי כתב:כמדומני שבירושלים נהגו להקל בפירות נכרים, אבל לאידך המנהג הישן היה להחמיר בענין ירקות שנלקטו בשביעית לאוסרן מדין ספיחין וכדעת הרמב"ם, ורק כשהחמירו בבני ברק לאסור פירות נכרים הוצרכו להקל בירקות שנלקטו בשביעית וד"ל.
ומעתה פלא קצת על אלו שנוקטים כקולי שניהם ולא נוהגים קדו"ש בפירות נכרים וביחד ע"ז משתמשים בירקות שנלקטו בשביעית.
יחד נהלל כתב:עוסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.
משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.
מעט דבש כתב:משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.
הבלעה ניחא
יחד נהלל כתב:וסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.
מחולת המחנים כתב:יחד נהלל כתב:וסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.
כבר כתב המבי"ט שאף שיש קדושת שביעית בפירות נכרים, מכל מקום היתה דעתו להקל שאין איסור סחורה בפירות נכרים, ואולם החזון איש שהחמיר לנהוג קדו"ש בפירות נכרים החמיר גם לאסור סחורה בפירות נכרים.
מחולת המחנים כתב:ומה נעמו דבריו הנמלצים של זך הרעיון רבי יוסף ליס זצ"ל (יוסף דעת עמ' רמ"ז):ובדורנו זה בפרט בעת האחרונה לבש ענין המחלוקת צורה אחרת שונה לגמרי מכל המחלוקות שהיו בישראל, ואולי שרי לומר שטרם היה כבושם הזה בעולם, והיינו מי שחולק עלי אחת דתו ואינו כלום, דוגמא לזה פיאה נכרית או פירות עכו"ם בשמיטה וכיו"ב, כאלו שמכניסים ראשיהם בין הרים גדולים או מחמת חומרא שנהגו במקום זה רוצים להטיל גם על כל העולם, ענין מפלגה הוא ולא אלו ואלו דא"ח.
מעט דבש כתב:משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.
הבלעה ניחא, שנותן לו את פירות השביעית במתנה. אבל מה מועיל הקפה?
לכאורה כל ענין ההקפה הוא משום שבקניית הפירות הדמים מתקדשים בקדושת שביעית, וההקפה מועילה שלא יתקדשו, ופותר בזה את הבעיה שלא למסור דמי שביעית למי שלא ינהג בהם קדושה.
אבל מה פותר בזה את איסור סחורה? בהקפה לא נחשב סחורה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים