בשעיר המשתלח כתוב "יעמד חי לפני ה'", וידוע שלכו"ע מעמידים את השעיר המשתלח בתוך העזרה ('כנגד בית שילוחו').
בסוטה כתוב "והעמידה לפני ה'", ומבואר בראשונים שהיא עומדת מחוץ לעזרה. (רמב"ם סוטה פ"ג ה"ד)
האם מצינו גדר ל'לפני ה'?
אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.
סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?
אליהו חיים כתב:סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?
ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.
יאיר אתמר כתב:
אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.
עמדה בדבורה שהיא טהורה, מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים ומעלין אותה ממקום למקום ומקיפין בה כדי לייגעה עד שתקצר נפשה אולי תודה...
אם עמדה בדבורה מביאין אותה כנגד שער המזרח מבחוץ ומעמידין אותה שם. היתה מתכסה בלבנים מתכסה בשחורין ואם היו השחורין נאין לה מתכסה בבגדים שאין לה בהן נוי, ומסירין כל חלי כסף וזהב שעליה.
סליחות כתב:אליהו חיים כתב:סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?
ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.
ידוע. אבל יש כמה מחיבוריו באוצר וחשבתי שמא גם זה הכניסו בשם אחר כי לא מצאתי אותו. ייש"כ.יאיר אתמר כתב:
ייש"כ רבינו יאיר!אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.
עיינתי בכל דבריו, ומשמע ממנו שלפני ה' זה שער ניקנור. והגרי"ז כותב בהדיא שלש פעמים דמחוץ לשער ניקנור לא מקרי לפני ה'. ולא זכיתי להבין את דבריו.
"וברמב"ם פ"ג מהל' סוטה ה"ג ז"ל מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים עכ"ל. נראה דהוא ג"כ טעמא על הא דשער ניקנור חשוב לפני ד', משם שהוא מכוון כנגד קה"ק, אבל גם לדעת הרמב"ם נראה דרק תוך השער מיקרי לפני ד' אבל חוץ לשער ניקנור אף שהוא כנגד קה"ק לא מקרי לפני ד', וכדהבאתי מהתוספתא דאשה לפני ד' ואין כהן לפני ד', ודברי הרמב"ם הם רק ליתן טעם על הא דנשתנה שער ניקנור משארי שערים שהיו לעזרה, אבל זה פשיטא דחוץ לשער לא מיקרי לפני ד'... אבל לענין דין לפני ד' שהוא מילתא באנפי נפשה, גם שער ניקנור כתוכה של עזרה לענין זה, וזהו יסוד הדין דשער ניקנור מקרי לפני ד' אבל חוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד'".
הנה הגרי"ז כותב בפירוש ג' פעמים דמחוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד', וברמב"ם שם כתוב:עמדה בדבורה שהיא טהורה, מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים ומעלין אותה ממקום למקום ומקיפין בה כדי לייגעה עד שתקצר נפשה אולי תודה...
אם עמדה בדבורה מביאין אותה כנגד שער המזרח מבחוץ ומעמידין אותה שם. היתה מתכסה בלבנים מתכסה בשחורין ואם היו השחורין נאין לה מתכסה בבגדים שאין לה בהן נוי, ומסירין כל חלי כסף וזהב שעליה.
משמע דלרמב"ם שפיר מקרי לפני ד' גם מחוץ לשער ניקנור.
אליהו חיים כתב:ברמב"ם פ"ד מהל' מחוסרי כפרה ה"ב ...המצורע עומד חוץ לעזרת ישראל כנגד פתח מזרחי באסקופת שער ניקנור ופניו למערב ע"כ, ובמקום הזה גם הסוטה היתה עומדת, ואע"פ דע"כ לא נתקדש בקדושת עזרה כיון דמצורע מחו"כ עומד שם בכל זאת תחת אסקופת השער מבחוץ כיון שהוא גם נגד קה"ק נחשב לפני ה', וכ"ז מבואר בדברי הגרי"ז, [ובאמת גם השער עצמו לא נתקדש, אך כנראה מחמת צמצום המקום א"א להישמר שלא להיכנס קצת לעזרה ולכן העמידו באיסקופה מבחוץ שגדר מקומו שוה, ועי' מנ"ח מ' שס"ב בתחילת דבריו דנראה מדבריו עד"ז ליישב השמטת הרמב"ם דשער נקנור עצמו לא נתקדש קו' המל"מ פ"ז מהל' בית הבחירה הי"ג], ובתוספתא הובא בגרי"ז שם לפני כן 'היא עומדת מבפנים והכהן עומד מבחוץ' להרמב"ם לכ' יתפרש היא עומדת בתוך אסקופת השער דלענין עמידה לפני השם נחשב כבפנים והכהן עומד מבחוץ למקום האסקופה, שלא במקום של 'לפני השם', ומבואר לכ' דחוץ ממקום השער דכולל האסקופה לא נחשב לפני ה' אפילו במקום שנגד קה"ק ממש כיון דמפסיק מקום שאינו מהעזרה.
ועכ"פ לפני ה' שבשעיר המשתלח הוי דוקא בעזרה, וניתוסף תחת חלל השער והאסקופה להיחשב לענין העמדת המצורע והעמדת סוטה לפני ה' כהלכה מיוחדת אע"פ דלא נתקדש וכמבואר בדברי הגרי"ז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים