מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ברמן » ב' ספטמבר 25, 2017 3:27 pm

עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' ספטמבר 25, 2017 3:32 pm

עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


מה אתה מתכוון "פירוש זה עלה על דעת האו"ז"? הלשון "יסד" הוא מלשון האו"ז עצמו, לא מלשון רבינו רבינו אפרים.

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי עקביה » ב' ספטמבר 25, 2017 3:45 pm

ברמן כתב:אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

אי אפשר להקדים אותו ללא שיעור. "רבנא קלונימוס בן רבנא משולם בן רבנא קלונימוס בן רבנא משה בן רבנא קלונימוס" הנזכר בסוף דברי האו"ז, אותו לימד רבי אמנון את הפיוט, חי בערך בזמנו של רבינו גרשום מאור הגולה (ע"פ 'תולדות הפייטנים' ב'מחזור המבואר השלם').

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי עקביה » ב' ספטמבר 25, 2017 3:47 pm

צופר הנעמתי כתב:
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".

מה אתה מתכוון "פירוש זה עלה על דעת האו"ז"? הלשון "יסד" הוא מלשון האו"ז עצמו, לא מלשון רבינו רבינו אפרים.

כוונתי לפירושו של חד ברנש לתיבת 'יסד' שבדברי האו"ז, שבוודאי לא לכך התכוון האו"ז.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' ספטמבר 25, 2017 10:15 pm

ברמן כתב:
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

ובגלל שנאמנו עלינו דברי ר"ת שהקליר היה בזמן התנאים, הרי שר' אמנון היה היהודי האשכנזי הקדום ביותר שידוע לנו...

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 10:21 pm

האם יש למישהו תשובה על מה שתמהתי לעיל?
אליצור טוענת שכיון שמצאנו דמיון ברור בין ונתנה תוקף לפיוט אחר של הקלירי [והקלירי משוכלל יותר], אות הוא שהקלירי כשחיבר את פיוטו ראה את ונתנה תוקף - ואותו הוא שיכלל.
ואני אומר, שמא, היה פיוט קדמון שערוך ג"כ במתכונת "מי במים ומי באש וכו' וכו'", והוא הפיוט שעמד לפני הקלירי, והוא גם עמד לפני ר' אמנון ממגנצא כשחיבר את ונתנה תוקף.

פלגינן
הודעות: 3250
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 25, 2017 10:31 pm

לא התעמקתי, אך טענת אליצור (בהסתמכות גם על אחרים) שבסילוק 'אדן חוג' למשל ניכר שהקלירי היה נתון תחת אילוצי חריזה כדי להיצמד ל'ונתנה תוקף'. כאשר ניכרים אילוצים בפיוט X באופן המתאים לפיוט Y, יש בזה עקבות ברורים שפיוט X מושפע ישירות מפיוט Y ואין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.
הפירוט המלא מצוי בספרה של אליצור עליו נסוב אשכול זה, עמ' 160-155.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 10:40 pm

פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' ספטמבר 25, 2017 10:58 pm

מה הבעיה לומר שהאו"ז לא ידע שהמחבר אינו ר' אמנון?

פלגינן
הודעות: 3250
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 25, 2017 11:00 pm

ישראל אליהו כתב:
פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

אם אתה שואל אותי, בוודאי שיותר מסתבר. אני גם לא חושב שזה עיקרי הדת להאמין שהאו"ז בירר זאת בחקירות ודרישות, ולא הביא בסה"כ מסורת מקובלת שרווחה אז.
אבל איני מבין מי הכריחך לקבל, הגברת בסך הכל מציגה נתונים ברורים, ובלי לייצר שום סנסציות [ומבחינת המחקר, זה גם לא שובר מוסכמות כמובן]. תרצה - תקבל. לא תרצה - לא תקבל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 11:08 pm

מרדכי וינטרויב כתב:מה הבעיה לומר שהאו"ז לא ידע שהמחבר אינו ר' אמנון?

פלגינן כתב:
ישראל אליהו כתב:
פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

אם אתה שואל אותי, בוודאי שיותר מסתבר. אני גם לא חושב שזה עיקרי הדת להאמין שהאו"ז בירר זאת בחקירות ודרישות, ולא הביא בסה"כ מסורת מקובלת שרווחה אז.
אבל איני מבין מי הכריחך לקבל, הגברת בסך הכל מציגה נתונים ברורים, ובלי לייצר שום סנסציות [ומבחינת המחקר, זה גם לא שובר מוסכמות כמובן]. תרצה - תקבל. לא תרצה - לא תקבל.

ראשית, אליצור עצמה לא טוענת זאת.
שנית, הראשונים כמלאכים ביררו כל דבר, הן בלימוד והן בעובדות היסטוריות. [ולכן ג"כ מדייקים כ"כ בלשון הראשונים, מזה שהקשה כך ולא כך משמע וכו'].
בנוסף הוא היה קרוב בזמן ובמקום לר' אמנון. כך שעל סמך איזה נתון שנמצא, ואפשר ליישבו בדרך נוספת, בכ"ז לומר שהוא טעה?

שעת הכושר
הודעות: 241
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי שעת הכושר » ב' ספטמבר 25, 2017 11:09 pm

כל האפשרויות שעלו או יעלו כאן:
א. רבי אמנון חיבר, הראיות של הגברת הם לא מאה אחוז.
ב. רבי אמנון העתיק, האו"ז לא בירר.
ג. רבי אמנון העתיק, ולזה התכוין האו"ז.
ד. רבי אמנון הביא, אבל הוא גם שיפץ.
ה. רבי אמנון היה לפני יניי.
ו. רבי אמנון כיון ברוה"ק לפיוט של יניי.
ז. הקליר ידע ברוה"ק את הפיוט של רבי אמנון.
ח...

עכשיו יש לי קושיא עצומה, ממש מרפסן איגרא, זהירות:

מה זה משנה???

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 11:12 pm

אולי כדי שנוכל לומר דבר בשם אומרו, ויהיו שפתותיו דובבות

פלגינן
הודעות: 3250
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 25, 2017 11:16 pm

ישראל אליהו כתב:...

אתה צודק. אל תאמין לחוקרים. תרגיש בנוח, אני בטוח שהם לא ייעלבו.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 11:19 pm

מה שייך כאן להאמין? אם החוקר הביא עובדה מוצקה, נאמין.
אבל אם הביא עובדה, ועל פיה פלפל הוסיף ובנה בנין מדעתו, מה שייך להאמין לו?
בין אם ייעלב ובין אם לאו.

פלגינן
הודעות: 3250
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 25, 2017 11:31 pm

ישראל אליהו כתב:מה שייך כאן להאמין? אם החוקר הביא עובדה מוצקה, נאמין.
אבל אם הביא עובדה, ועל פיה פלפל הוסיף ובנה בנין מדעתו, מה שייך להאמין לו?
בין אם ייעלב ובין אם לאו.

אני לא מצליח להבין מדוע אתה מפלפל בחקירה זו? פתח את הספר ותעיין. פחות או יותר כל הדברים הועלו כאן, וגם נוסף הסבר מדוע לא יתכן שהיה פיוט שלישי.
זכותך המלאה לקבל או לא לקבל, וזה באמת לא משנה כמש"כ ג"א. איני רואה טעם להמשך ולדון ולהתווכח.

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

ונתנה תוקף תקופתה?

הודעהעל ידי בית צדיקים » ג' ספטמבר 29, 2020 12:20 am

הפיוט ונתנה תוקף, אומרים שחיברו הגאון ר' עמרם אבל חייב להיות עוד לפני הגאונים מישהו יודע הענין?

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ונתנה תוקף תקופתה?

הודעהעל ידי לענין » ג' ספטמבר 29, 2020 12:22 am

בית צדיקים כתב:הפיוט ונתנה תוקף, אומרים שחיברו הגאון ר' עמרם אבל חייב להיות עוד לפני הגאונים מישהו יודע הענין?


viewtopic.php?f=30&t=36366&hilit=%D7%95%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%94+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A8#p190833
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ה' אוקטובר 01, 2020 12:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו

חד ברנש
הודעות: 6076
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ונתנה תוקף תקופתה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 29, 2020 12:22 am

על הסילוק 'ונתנה תוקף' כתב ר' אפרים מבונא שר' אמנון ממגנצא ייסדו, אבל כנראה הכוונה שהוא תיקן לאומרו ולא שהוא חיברו, כי הוא קדום לר' אמנון בהרבה והוא כנראה מזמנו של הקלירי.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי עץ הזית » א' אוגוסט 22, 2021 7:39 pm

שבטיישראל כתב:
פרי יהושע כתב:ייש"כ שהבאת הלשון של האו"ז [נסיתי אבל לא הצלחתי], בכותרת כותב האו"ז שהוא פיוט שייסד אמנון ממגנצא עי' שם, ועכ"פ הדברים מפורשים גם במה שהעתקת משם

אכן לא שמתי לב שבכותרת כתב האו"ז:
"מצאתי מכתב ידו של ה"ר אפרים מבונא בר יעקב. שר' אמנון ממגנצא יסד ונתנה תוקף על מקרה הרע שאירע לו וז"ל"

וכנראה שהאו"ז לא העתיק לשון זו מר' אפרים מבונא רק שכתב כותרת לדברי ר' אפרים ע"פ מה שהבין מדבריו כך שאולי אין כאן מקום לדיוק
ובאמת אם תמצא שהפיוט כבר קדם לר' אמנון אכן אין להקשות.

מה גם שאפשר לבאר תיבת "יסד" ע"ז שר' אמנון הוא זה שיסד המנהג האשכנזי לומר הפיוט "ונתנה תוקף" בתפילת המוספין במקום הסילוק הקלירית המקורי של הקדושתא "אופד מאז", אך אין הכוונה שעצם הפיוט הוא "מיסודו" של ר' אמנון, כי אם מנהג האמירה הוא מיסודו (ובפרט הא שר' אמנון היה זה שביקש לשלוח את הפיוט בכל תפוצות ישראל, כך "שר' אמנון ממגנצא יסד (מנהג אמירת הפיוט בר"ה) על המקרה הרע שאירע לו". ושוב לא קשה).

אם רבינו אפרים היה מספר רק סיפורים בודדים שאינו עד להם היה מסתבר לומר שלא סיפרם אלא אחר בירור ודקדוק והרי הוא כמעיד עליהם.
אך מכיון שהוא כתב סיפורים רבים נראים הדברים שלגבי דברים שלא היו בזמנו ובמקומו הוא סמך על שמועות, ואין הכרח שאכן השמועות נכונות.
(ושמעתי פעם שיש עוד מסיפוריו שיש ראיות נגדם.)

נחמת ארי
הודעות: 114
הצטרף: ב' מאי 04, 2020 3:17 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי נחמת ארי » ה' ספטמבר 09, 2021 11:36 pm

בקובץ מנורה בדרום - תשרי תשפ"ב שהועלה כאן, ישנו מאמר קצר מהרב אהרן גבאי בנושא זה (עמ' מג-מו).

חרט
הודעות: 483
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי חרט » ו' ספטמבר 10, 2021 12:32 am

לכל המתדיינים האם "יסד" הכוונה חיבר או "יסד-לאומרו" וכיו"ב.
לפלא שלא עלה על דעת מי לערוך חיפוש תיבה זו בספר אור זרוע.
חיפוש פשוט, מעלה (15 תוצאות בסה"כ) שהמשמעות היא: חיבר, כתב.

תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי תורת המן » ו' ספטמבר 10, 2021 1:43 am

נחמת ארי כתב:בקובץ מנורה בדרום - תשרי תשפ"ב שהועלה כאן, ישנו מאמר קצר מהרב אהרן גבאי בנושא זה (עמ' מג-מו).

מאמר יפה, תודה!
נידון שם כמעט כל הדברים הנידונים לעיל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 10, 2021 3:57 am


בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ו' ספטמבר 10, 2021 6:32 pm

ספרן כתב:לא התחבר במגנצא | שולמית אליצור


עד כאן דברי שולמית אליצור, מכאן ואילך דברי מרן החתם סופר זי"ע, וזה לשונו (תשובות או"ח סימן טז):
"והגאון ר' עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנצא, וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף ביתו עדיין שם".

תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי תורת המן » ו' ספטמבר 10, 2021 8:41 pm

אולי מדהא ליתא, הא נמי ליתא?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי בחפשי כותב » א' ספטמבר 12, 2021 8:07 am

אודות קבורתו של רב עמרם גאון ז"ל במגנצא, ראה ב'סדר הדורות' (ד אלפים תרו) שהביא מעשה נפלאה מזה, שרב עמרם גאון ז"ל נקבר במגנצא, עיין שם. אך הוסיף בסדר הדורות, שאינו יודע אם זה רב עמרם גאון שחיבר את 'סידור רב עמרם גאון', או גאון אחר הוא. אמנם בשו"ת חתם סופר הנ"ל נקט בפשטות שזה אכן רב עמרם גאון ז"ל בעל ה'סידור'.

ולא נעלם מעיני דברי ר' אריה ליב פרומקין ב'דברים אחדים' על 'סדר רב עמרם השלם' (דף טז ע"ב) שכתב בזה"ל: "הננו להעיר מענין רבינו הגאון הקדמון רב עמרם ז"ל, שטעות נזדקר לפני רבינו בעל החתם סופר באו"ח סי' ט"ו במה שכתב "והגאון רב עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנציא וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף", עכ"ל. כי רבינו הגאון רב עמרם לא היה מעולם במגנצי"א, ושום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם, ואין ספק ששם בבבל מנוחתו כבוד ונפטר שם. ואמנם כן שכשהיה בעל החת"ס במגנצי"א הראוהו קברו של רב עמרם, אבל טעו והגידו לו זאת על שמו של מסדר התפלות, ובאמת איננו, אלא רב עמרם הנזכר באור סי' שצ"ג וכו', ונתחלף להמגידים לאמר אליו שהוא הגאון מסדר התפלות מבבל, וכבר העיר מזה א' מהאחרונים בס' המזרח".

אמנם רא"ל פרומקין לא הביא שום ראיה והוכחה לדבריו, רק כל השערתו מבוססת על הטענה כי "שום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם". וכבר למדנו חז"ל (כתובות דף כג ע"א) דלא ראינו אינו ראיה, ואולי החת"ס אכן ראה או שמע שזהו קברו של רב עמרם גאון ז"ל בעל הסידור. ואפילו אם יבואו אלף חכמים כרא"ל פרומקין, ויכחשו את דברי החת"ס, בלי שום ראיה והוכחה ברורה, אאמין יותר בקבלת החת"ס. ולענ"ד שעל דא וכגון דא אמרו חז"ל (עבודה זרה דף יט ע"ב) שאפילו שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד. דהיינו, למרות שיש מקום לפקפק ולהטיל ספק בשיחתו של ת"ח, אין לבטל שיחתו בשתי ידים ולומר "מדהא ליתא הא נמי ליתא".

בין כך ובין כך, לא באתי להכריע בין החוקרת שולמית אליצור והחוקר רא"ל פרומקין, לבין מרן החתם סופר זי"ע, רק אחרי שלא ראיתי שום אחד מהחברים כאן שיציינו לשו"ת חתם סופר, העתקתיו. למרות שיש לדחות ולומר ש'בעל' ונתנה תוקף, אין פירושו 'מחבר', רק 'מיסד' וכיו"ב, אעפ"כ העתקתיו לתוספות ידיעה חשובה בנידון דידן, והבוחר יבחר.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » א' ספטמבר 12, 2021 9:12 am

אם רב עמרם גאון קבור במגנצא, אזי גם הפייטן הקדום הקדם קלאסי שחיבר את "ונתנה תוקף" יכול גם הוא לבקר במגנצא ולהיקבר שם...


תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי תורת המן » ו' ספטמבר 17, 2021 4:34 am

בחפשי כותב כתב:
תורת המן כתב:
בחפשי כותב כתב:
ספרן כתב:לא התחבר במגנצא | שולמית אליצור


עד כאן דברי שולמית אליצור, מכאן ואילך דברי מרן החתם סופר זי"ע, וזה לשונו (תשובות או"ח סימן טז):
"והגאון ר' עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנצא, וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף ביתו עדיין שם".

אולי מדהא ליתא, הא נמי ליתא?

אודות קבורתו של רב עמרם גאון ז"ל במגנצא, ראה ב'סדר הדורות' (ד אלפים תרו) שהביא מעשה נפלאה מזה, שרב עמרם גאון ז"ל נקבר במגנצא, עיין שם. אך הוסיף בסדר הדורות, שאינו יודע אם זה רב עמרם גאון שחיבר את 'סידור רב עמרם גאון', או גאון אחר הוא. אמנם בשו"ת חתם סופר הנ"ל נקט בפשטות שזה אכן רב עמרם גאון ז"ל בעל ה'סידור'.

ולא נעלם מעיני דברי ר' אריה ליב פרומקין ב'דברים אחדים' על 'סדר רב עמרם השלם' (דף טז ע"ב) שכתב בזה"ל: "הננו להעיר מענין רבינו הגאון הקדמון רב עמרם ז"ל, שטעות נזדקר לפני רבינו בעל החתם סופר באו"ח סי' ט"ו במה שכתב "והגאון רב עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנציא וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף", עכ"ל. כי רבינו הגאון רב עמרם לא היה מעולם במגנצי"א, ושום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם, ואין ספק ששם בבבל מנוחתו כבוד ונפטר שם. ואמנם כן שכשהיה בעל החת"ס במגנצי"א הראוהו קברו של רב עמרם, אבל טעו והגידו לו זאת על שמו של מסדר התפלות, ובאמת איננו, אלא רב עמרם הנזכר באור סי' שצ"ג וכו', ונתחלף להמגידים לאמר אליו שהוא הגאון מסדר התפלות מבבל, וכבר העיר מזה א' מהאחרונים בס' המזרח".

אמנם רא"ל פרומקין לא הביא שום ראיה והוכחה לדבריו, רק כל השערתו מבוססת על הטענה כי "שום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם". וכבר למדנו חז"ל (כתובות דף כג ע"א) דלא ראינו אינו ראיה, ואולי החת"ס אכן ראה או שמע שזהו קברו של רב עמרם גאון ז"ל בעל הסידור. ואפילו אם יבואו אלף חכמים כרא"ל פרומקין, ויכחשו את דברי החת"ס, בלי שום ראיה והוכחה ברורה, אאמין יותר בקבלת החת"ס. ולענ"ד שעל דא וכגון דא אמרו חז"ל (עבודה זרה דף יט ע"ב) שאפילו שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד. דהיינו, למרות שיש מקום לפקפק ולהטיל ספק בשיחתו של ת"ח, אין לבטל שיחתו בשתי ידים ולומר "מדהא ליתא הא נמי ליתא".

בין כך ובין כך, לא באתי להכריע בין החוקרת שולמית אליצור והחוקר רא"ל פרומקין, לבין מרן החתם סופר זי"ע, רק אחרי שלא ראיתי שום אחד מהחברים כאן שיציינו לשו"ת חתם סופר, העתקתיו. למרות שיש לדחות ולומר ש'בעל' ונתנה תוקף, אין פירושו 'מחבר', רק 'מיסד' וכיו"ב, אעפ"כ העתקתיו לתוספות ידיעה חשובה בנידון דידן, והבוחר יבחר.

דברי החת"ס באים לחזק דבריו במעלת תפילה האשכנזית, וע"ז אמר כי מקומו של רב עמרם הוא במגנצא, ר"ל כי שם היה מושבו, ובזה יבואר כי נוסח אשכנז פאר הנוסחאות.
וע"ז אמרתי דליתא, כי רב עמרם בוודאי מקומו בבבל.

אך את"ל כדבריך, שכוונת החת"ס שרק קבור שם, וכמו שהביא סדר הדורות, איזה ראיה יש מזה, לדברי החתם סופר?

אם האמת נר לרגליך, כל הטיעונים בסגנון הזה, (שיחת ת"ח, אלפי חכמים כמותם, הבוחר יבחר, וכו'), אינם לענין כלל. וכבר אמר אריסטו: אהוב סקראט, אהוב אפלטון, אבל האמת אהבו יותר.
לדעתי אין זה ממעט כבוד החת"ס ז"ל מאומה, אם כשהיה במגנצא וראה קברו של רב עמרם, ושמע דברי העם וקיבל דבריהם, ואין חובת חכמי ישראל להיות היסטוריונים.

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' ספטמבר 17, 2021 9:53 am

על אף שיתכן שגדולי ישראל במהלך הדורות טעו בכמה וכמה דברים.
וכבר חז"ל אמרו על פלוני שטעה, אף אם היה גדול ביותר...

עדיין, יש לזכור שמדובר באנשים ענקיים!!
לפני הקדושה והסייעתא דשמיא וכו'.
יכולת התפיסה שלהם היתה גדולה לאין ערוך ממה שאנו מסוגלים לדמיין [צרפו את האגדה סביב המהרי"ל דיסקין ...]

ואם כן, כל ההנחה שאולי האור זרוע לא דייק, בגלל שחוקר פלוני מצא סברות חזקות להפך.
הסיכוי שהאור זרוע פספס, הרבה יותר קטן מהסיכוי שאלף חוקרים יטעו בשוגג או בזדון או באונס...
זה בכלל לא כוחות..
וזה מעולה, שיש מחקר בענין, ויחקרו עוד ועוד, ותרבה הדעת.
אבל המסקנא איננה שהתברר שהמובן הפשוט בדברי האור זרוע אינו נכון, אלא יש להבינו בדרך אחרת.
אלא שיש לנו קושיא ולנו יש חוסר הבנה!
וכפי שאנו תמיד לומדים, וכן למדו הראשונים.
קשה לי וצריך עיון וכו'...

בלי להכיר איש.
החלוקה של היחס למחקר היא פרי חינוכי.
כאשר ראש הישיבה שלך הוא גם בעל תואר שני או ד"ר ונכבד על זה יותר מאילו לא היה כזה. ההכרה הערצה הכלה... של מחקרים שונים...

כל המחקר הזה, הוא באמת קשה, כי מגששים באפילה, ומנסים לבנות פאזל מרסיסי מידע.
וכאשר בא בן אדם שהיה אז, פשוט ראה באור... דעתו מכריעה לאין ערוך.
בדיוק כמו ויכוח בין מי שנמצא בזירת האירוע, לבין מי שמתבונן בה מבעד לחור שבדלת.
אין פה בכלל מחלוקת..
אין פה בכלל שאלה.
ולמרות כך טוב שנעשה מחקר, כי פעמים מתבררים דברים מעניינים ואולי אפי' חשובים.

לא באמת קריטי מי חיבר את הונתנה תוקף.

קריטי ביותר שלא נכשל בניסיון, להפר את המסורת שלנו על בסיס דבריו של יהודי זה או אחר, קל וחומר אם אין דבריו מיוסדים על דרך רבותינו.


כן הכוח שלנו לשרוד עוד מאתיים או אף אלפים שנות גלות [אילו חלילה יהיו] היא בכוח הפאנטיות שלנו.
חוסר ההסכמה לקבל שום חידוש מבחוץ ולא לשנות שום דבר.
ואלו שכן מסכימים יוכלו להאחז קצת בנו...
אבל אם אנו הגרעין הקשה נתרופף בכך אפי' מעט, לאחר שנים של העברת המסורת עלולה להתערער בעניינים יסודיים.
התפקיד שלנו להוות חוליה בשרשרת מסירת התורה.

ולא לברר ולחדש אי אלו דברים...
לא ניתן ל'עובדות' לבלבל אותנו.

סמל אישי של המשתמש
מחשב מסלול
הודעות: 529
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי מחשב מסלול » ו' ספטמבר 17, 2021 3:03 pm

אגב, שמעתי מגאון אחד שאמר שכל הסיפור של רבי אמנון ממגנצא מופיע בגרסה המלאה בספרי המרדכי והתשב"ץ שלא עברו את הצנזורה, מי יכול לעזור לי בענין...

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' ספטמבר 20, 2021 3:37 am

גרסה המקורית שביצירת "ונתנה תוקף" מן הגניזה:
https://maagarim.hebrew-academy.org.il/ ... 016&page=2

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "ונתנה תוקף"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 17, 2022 11:42 pm

נחוץ לי כעת (לצורך מסירת שיעור) למצוא מאמר או שניים העוסקים בפיוט המדובר, לא מבחינה מחקרית מתי נתחבר וע"י מי וכדומה, אלא לגופו של ענין בתכני הפיוט עצמו, על מה הוא מדבר ומה רומז וכו', מהו השופר הגדול ולמה נחפזים המלאכים, מהם הדימויים של חציר יבש ובמה הם קשורים לנידון הכללי וכו'. אני מדגיש שוב שאין לי צורך במחקר (בגוגל יש בשפע) אלא בסגנון של ביאורי תפילה. תודה למסייע ושכמ"ה!

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: "ונתנה תוקף"

הודעהעל ידי יעקל » א' ספטמבר 18, 2022 1:27 am

עושה חדשות כתב:נחוץ לי כעת (לצורך מסירת שיעור) למצוא מאמר או שניים העוסקים בפיוט המדובר, לא מבחינה מחקרית מתי נתחבר וע"י מי וכדומה, אלא לגופו של ענין בתכני הפיוט עצמו, על מה הוא מדבר ומה רומז וכו', מהו השופר הגדול ולמה נחפזים המלאכים, מהם הדימויים של חציר יבש ובמה הם קשורים לנידון הכללי וכו'. אני מדגיש שוב שאין לי צורך במחקר (בגוגל יש בשפע) אלא בסגנון של ביאורי תפילה. תודה למסייע ושכמ"ה!

כל המחזורים המפורשים, מטה אהרן, מטה לוי, הרוו"ה (רעדעלהיים)

התך
הודעות: 13
הצטרף: א' מרץ 15, 2020 4:38 am

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי התך » א' אוקטובר 06, 2024 5:48 am

ברזילי כתב:ר' אמנון היה כנראה איטלקי, או ממשפחת מהגרים מאיטליה (לפי שמו), ולכן בהחלט אפשר שהכיר וזכר את הפיוט מבית אבא, בניגוד לשאר בני מגנצא.


לידיעתך, בעוד שה'עובדא' שר' אמנון הי' ממוצא איטלקי הוא השערה גרידא, הרי לפנינו מקור תורני מוסמך שר' קלונימוס בן ר' משולם (ב"ר קלונימוס ב"ר משה ב"ר קלונימוס) מקור מוצאו הוא מאיטליה! הלא היא כתובה בספר שו"ת מהרש"ל סי' כ"ט, שם מבאר המהרש"ל שהמלך קרל הגדול הביא את רבינו משה הזקן (אבי זקינו של ר' קלונימוס דנן) מלוקא (היא העיר Lucca שבאיטליא) לאשכנז. הרי לפנינו שר' קלונימוס שר' אמנון לימד אותו את הפיוט של ונתנה תוקף מקור מוצאו אכן מאיטליא, בו בזמן שאין לנו שום מקור כלל שר' אמנון מקור מוצאו מאיטליה!

בכלל, הרעיון שלא ר' אמנון הוא הוא שחיבר את הפיוט 'ונתנה תוקף', הוא בנוי על יסודות קלושות מאוד. "לא מצינו אדש ששמו ר' אמנון'. האם שמעתם על הראשון ר' יהודא המכונה ליברמן מפרישבורק? ר' בנימין מקננוברויא? או על ר' שלמה מדארוויש? אלו ועוד כמה ראשונים אשר מעולם לא שמעתם שמם מוזכרים בהתשובה של המהרש"ל שהזכרתי, בתוך עשרות ראשונים ידועים ומפורסמים. בכלל, הרי ר' אפרים מבונא הי' לפי חשבון כמעט בן דורו של ר' אמנון (שהרי ר' משולם בן קלונימוס הי' בן דורו של רש"י או קדום לו קצת, ור' אמנון ה' בן דורו של בנו של ר' משולם), והרי הוא כותב בכתב יד (לפי עדותו של האור זרוע) כל הסיפור עם ר' אמנון במגנצא!

וגם מה ש'החכימו' לומר כאילו באור זרוע לא כתוב שר' אמנון חיבר את הפיוט, מגוחך מאוד. כבר העירו שהאור זרוע כתב בפירוש בכותרת שר' אמנון 'יסד' את הפיוט, אך באמת מבואר בתוך דברי ר' אפרים מבונא. הרי הוא כותב שאחר ג' ימים להסתלקותו של ר' אמנון נתגלה בחלום לר' קלונימוס בן ר' משולם "ולימד לו את הפיוט ההוא ונתנה תוקף קדושת היום ויצו עליו לשלוח אותו בכל התפוצות הגולה להיות לו עד וזכרון"! האם שייך להיות לו לזכרון מה שלימד אותו פיוט קדמון שכבר מפורסם בעולם הגדול?! וגם מה זה שמבקשו "לשלוח בכל התפוצות הגולה" פיוט קדום שכבר נפוץ בכמה וכמה מתפוצות הגולה?

וגם מה שנמצא בגניזת קהיר, הרי הגניזה מכילה בתוכה מאות אלפי ספרים ומסמכים המשתרעים על יפני יותר מאלף שנים, והאחרונים שבהם הם כמאתיים או כשלש מאה שנה בלבד!

איש_ספר כתב:הדברים הבאים כאן הובאו לעיונה של המחברת, הגב' אליצור, וביקשנו את תגובתה. והיא באה בזה:
שלום,

כמה מהקוראים כבר ענו היטב להשגות ולשאלות:
א. כאשר יש פיוט פחות משוכלל (חריזה מקרית ובלתי סדירה וכדומה) כנגד פיוט משוכלל ובנוי בקפידה, סביר שהמשוכלל מאוחר יותר. אין כל ספק שהסילוק הקלירי משוכלל בתבניתו יותר מ'ונתנה תוקף'.



יפה, אבל כשלוקחים בחשבון הנסיבות בו חיבר ר' אמנון את פיוטו (בראש השנה בביהמ"ד לפני קדושה כשכל גופו חתוך לאיברים ועומד שעות או ימים ספורים לפני פטירתו), הרי אין זה ראי' כלל איזה פיוט קדום.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 06, 2024 10:47 am

היסוד להשערה שר' אמנון לא חיברו אלא אמרו, זה מכח תוכנו של הפיוט עצמו. וכפי שציטטת בתגובתך.
מה ענית על זה?
מה הקשר למעשה שקרה בר' אמנון שלא מפקפקים עליו.

כמהים_
הודעות: 170
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי כמהים_ » א' אוקטובר 06, 2024 3:53 pm

התך כתב:בכלל, הרעיון שלא ר' אמנון הוא הוא שחיבר את הפיוט 'ונתנה תוקף', הוא בנוי על יסודות קלושות מאוד. "לא מצינו אדש ששמו ר' אמנון'. האם שמעתם על הראשון ר' יהודא המכונה ליברמן מפרישבורק? ר' בנימין מקננוברויא? או על ר' שלמה מדארוויש? אלו ועוד כמה ראשונים אשר מעולם לא שמעתם שמם מוזכרים בהתשובה של המהרש"ל שהזכרתי, בתוך עשרות ראשונים ידועים ומפורסמים. בכלל, הרי ר' אפרים מבונא הי' לפי חשבון כמעט בן דורו של ר' אמנון (שהרי ר' משולם בן קלונימוס הי' בן דורו של רש"י או קדום לו קצת, ור' אמנון ה' בן דורו של בנו של ר' משולם), והרי הוא כותב בכתב יד (לפי עדותו של האור זרוע) כל הסיפור עם ר' אמנון במגנצא!


לפי הידוע, רבנו משלם בן קלונימוס מבוגר מרש"י בכמאה שנה, ורבי אפרים מבונא צעיר מרש"י בכמאה שנה נוספות, הרי שמזמנו של רבי אמנון ועד רבנו אפרים מבונא חלפו כ-150 שנה לפחות. ממרחק השנים נראה כאילו מאה וחמשים שנה ביני ובינך מה היא, אבל אליבא דאמת זה די הרבה זמן. אם בספר בן זמננו יעתיק מעשה מלפני 150 שנה, האם לא יכולים ליפול אי-דיוקים?

[דוקא השמות הנוספים שנזכרו הם בהחלט ראשונים הידועים ממקורות נוספים: רבי יהודה מפרידברג רבו של מהר"ם, רבי בנימין מקנטרבריא מחכמי אנגליה, ורבי שלמה הקדוש מדרויש תלמיד ר"י.]

התך
הודעות: 13
הצטרף: א' מרץ 15, 2020 4:38 am

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

הודעהעל ידי התך » א' אוקטובר 06, 2024 5:40 pm

כמהים_ כתב:
התך כתב:בכלל, הרעיון שלא ר' אמנון הוא הוא שחיבר את הפיוט 'ונתנה תוקף', הוא בנוי על יסודות קלושות מאוד. "לא מצינו אדש ששמו ר' אמנון'. האם שמעתם על הראשון ר' יהודא המכונה ליברמן מפרישבורק? ר' בנימין מקננוברויא? או על ר' שלמה מדארוויש? אלו ועוד כמה ראשונים אשר מעולם לא שמעתם שמם מוזכרים בהתשובה של המהרש"ל שהזכרתי, בתוך עשרות ראשונים ידועים ומפורסמים. בכלל, הרי ר' אפרים מבונא הי' לפי חשבון כמעט בן דורו של ר' אמנון (שהרי ר' משולם בן קלונימוס הי' בן דורו של רש"י או קדום לו קצת, ור' אמנון ה' בן דורו של בנו של ר' משולם), והרי הוא כותב בכתב יד (לפי עדותו של האור זרוע) כל הסיפור עם ר' אמנון במגנצא!


לפי הידוע, רבנו משלם בן קלונימוס מבוגר מרש"י בכמאה שנה, ורבי אפרים מבונא צעיר מרש"י בכמאה שנה נוספות, הרי שמזמנו של רבי אמנון ועד רבנו אפרים מבונא חלפו כ-150 שנה לפחות. ממרחק השנים נראה כאילו מאה וחמשים שנה ביני ובינך מה היא, אבל אליבא דאמת זה די הרבה זמן. אם בספר בן זמננו יעתיק מעשה מלפני 150 שנה, האם לא יכולים ליפול אי-דיוקים?


איני יודע היאך הגעת למספרים אלו. ר' משה הזקן, אבי זקינו של ר' קלונימוס ב"ר משולם ב"ר קלונימוס, הובא מלוקא, איטליה בשנת תתמ"ט לחורבן הבית, כ"כ המהרש"ל בתשובתו הנ"ל. לפי"ז הגיע למגנצא סביב לשנת ד"א תר"פ. זה אכן מאה ועשרים שנה לפני שנולד רש"י, אבל מדובר באבי זקינו של מי שר' אמנון לימד אותו הפיוט, כך שבין תר"פ לבין המעשה עם ר' אמנון חלפו עוד כמה שנים. (לסבר את האוזן, בין פטירת רש"י לפטירת בן-בתו רבינו תם עברו קרוב לשבעים שנה, וכאן מדובר בדור רחוק יותר [נין, לא נכד].)

וכן מנין לך שר' אפרים מבונא היה צעיר מרש"י בכמאה שנה? הרי חיבר ספר קינה על מסע הצלב השני שהי' בין 107 ל 109 שנה אחר לידת רש"י. האם הי' אז בן עשר?

לפי חשבוני נמצא שבין הסיפור עם ר' אמנון ור' אפרים מבונא הי' לכל היותר כ150 שנה, ומסתבר שפחות הרבה מזה.

ולגבי שאלתך האם לא יכולים ליפול אי-דיוקים, יכולים וגם יכולים אפילו בספר שנכתב כמה שנים בלבד אחרי מאורע, ואפילו גם כמה ימים בלבד... אני הקטן עוסק במלאכת הכתיבה וראיתי דוגמאות מזה די והותר. אך כמו כן אפשר בטווח-זמן כזה לקבל קבלה מדוייקת מפי עד ראי' או עד מפי עד (ולא יותר). כדי להמחיש את זה, אני הקטן הכרתי היטב את זקינתי (שנפטרה לפני כעשר שנים). היא הכירה היטב את זקינה (אבי אביה) שהיתה כבת עשרים כשנפטר. זקינה הנ"ל הי' כבן ט"ו כשנפטר הרה"ק בעל דברי חיים מצאנז, ומכיון שנתגדל סמוך ונראה להרה"ק הנ"ל עוד הכירו היטב. הרי שלפני כעשר שנים עוד חיתה אישה שהיתה יכולה לקבל סיפורים מכלי ראשון, מי שהיה נוכח שם בשעת מעשה, על הרה"ק מצאנז שנפטר כמאה וארבעים שנה לפני זה!
ומאחר שאין המדובר כאן בכותב סיפורים גרידא אלא באחד מהראשונים כמלאכים, שלא ניתן לדחות או לפקפק בדבריו ע"י השערות וסברות כרסיות בלבד.

כמהים_ כתב:[דוקא השמות הנוספים שנזכרו הם בהחלט ראשונים הידועים ממקורות נוספים: רבי יהודה מפרידברג רבו של מהר"ם, רבי בנימין מקנטרבריא מחכמי אנגליה, ורבי שלמה הקדוש מדרויש תלמיד ר"י.]


אין מדובר בר' יהודא מפרידברג (שבגרמניה) אלא מפרישבורק (פרשבורג) שבצ'כיה. אך הנקודה שלי היתה שמה שאחד לא שמע על ראשון פלוני או אלמוני אין זה שולל עובדת מציאותו, ואם אכן שמעת על אותן שהזכרנו עיין שם בתשובת מהרש"ל ותמצא עוד כמה ראשונים שלא שמעת עליהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 06, 2024 5:52 pm

האם מאמר זה הובא כבר באשכול כאן?
קבצים מצורפים
דמותו-ההיסטורית-ר-אמנון-ממגנצא-פרנקל.pdf
(353.15 KiB) הורד 42 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים