הודעהעל ידי באמונתו » א' אוגוסט 29, 2021 5:50 pm
לט, א
מקום שנהגו לכפול. תנא: רבי כופל בה דברים, רבי אלעזר בן פרטא מוסיף בה דברים. מאי מוסיף? אמר אביי: מוסיף לכפול מאודך ולמטה. וברש"י: כופל בה דברים - מאנא והלאה. מוסיף בה - בהלל, מוסיף לכפול על כפילתו של רבי. מאודך ולמטה - כדפרישית לעיל, שכל המזמור כפול מראשו ועד כאן.
לשון רש"י שם לעיל במשנה הוא: לכפול - כל פסוק ופסוק, ונהגו כן מפני שיש פרשה שכולה כפולה הודו תחלה וסוף, יאמר נא שלשה פעמים, קראתי יה ענני במרחב יה ה' לי... ה' לי... טוב לחסות... טוב לחסות... סבבוני... סבוני, דחה דחיתני, ויהי לי לישועה קול רנה וישועה, ימין ה' ימין ה', לא אמות ולמות לא נתנני, פתחו לי שערי זה השער וגו', אבל מאודך ולמטה אינו [כפול], והיינו דאמרינן לקמן מוסיף לכפול מאודך ולמטה.
הדבר צריך בירור, מדוע פירש רש"י המשנה נגד רבי, כשיטת רבי אלעזר בן פרטא.
מאידך, לא ידוע טעם רבי, שכופל בה דברים דווקא מ"אנא" והלאה, ומניין לרש"י פירוש זה.
המנהג נרמז גם לעיל לח, ב: הוא אומר אנא ה' הצליחה נא, והן אומרים אנא ה' הצליחה נא - מכאן שאם בא לכפול כופל. עיין רש"י שם. אפשר ששם מוצא מקורו.
ברם י"ל, לפי המשנה לקמן מה, א: בכל יום מקיפין את המזבח פעם אחת, ואומרים אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא. רבי יהודה אומר: אני והו הושיעה נא. ואותו היום מקיפין את המזבח שבע פעמים. בשעת פטירתן מה הן אומרים יופי לך מזבח, יופי לך מזבח. רבי אלעזר אומר: ליה ולך מזבח, ליה ולך מזבח.
בנוסחאות מסוימות, מצאנו פה הכפילות: ואומרים אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' (הצליחה) [הושיעה] נא.
יש לשער, שמא מכאן הטעם והפירוש, שלפי רבי כופל מ"אנא".
לקמן נא, ב: הגיעו לשער היוצא ממזרח, הפכו פניהן ממזרח למערב ואמרו: אבותינו שהיו במקום הזה אחוריהם אל ההיכל ופניהם קדמה, ומשתחוים קדמה לשמש, ואנו ליה עינינו. רבי יהודה אומר: היו שונין ואומרין אנו ליה וליה עינינו.