שמעתי היום מדרשן ידוע משם הגר"א, שאין מושג של שטן ולא יצה"ר, אלא הכל זה ליבו של האדם.
וסמיך לה על דברי הרשב"א בר"ה בסוגיא דבהיל ולא בהיל היכן דברי הגר"א?
גל של אגוזים כתב:כך מתאמרא (ג"כ) משמיה של הרבי מקאצק ז"ל. צ"ב האיך הם מפרשים הא דלעת"ל שוחטין את היצה"ר, וכי נימא דהכוונה למש"כ ומל ה' את לבבכם וגו'.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שמעתי היום מדרשן ידוע משם הגר"א, שאין מושג של שטן ולא יצה"ר, אלא הכל זה ליבו של האדם.
וסמיך לה על דברי הרשב"א בר"ה בסוגיא דבהיל ולא בהיל היכן דברי הגר"א?
הַלֵּב הוּא הַצַּיָּר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם ע"ג): "צוּר לְבָבִי" וְאִית יְצִירָה לְטָב וּלְבִישׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בְּרָכוֹת ס"א): "וַיִּיצֶר"-בִּשְׁנֵי יוּדִין וְכוּ' וְהֵם שְׁנֵי יְצָרִין, יֵצֶר טוֹב וְיֵצֶר הָרָע הַיְנוּ מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת, הֵם יֵצֶר טוֹב וּמַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, הֵם יֵצֶר הָרָע כִּי עִקַּר הַיְצָרִים, הֵם הַמַּחֲשָׁבוֹת וְהַחָכְמוֹת שֶׁבַּלֵּב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּרֵאשִׁית ו'): "כִּי יֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ" וְכוּ'
...
וְזֶה הוּא בְּחִינַת מַה שֶּׁעִקַּר עֲבוֹדַת הַשֵּׁם, לִזְכּוֹת לְמִדּוֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, הוּא עַל-יְדֵי שֶׁשּׁוֹמֵר הַחָכְמָה שֶׁבַּלֵּב, שֶׁהוּא הַמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּלֵּב שֶׁצְּרִיכִין לִשְׁמר מְאד הַמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּלֵּב, שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמַת לֵב, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַיְצָרִין כִּי מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת הֵם יֵצֶר טוֹב, וּמַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת הֵם יֵצֶר הָרָע.
...
וְרַבֵּנוּ זַ"ל קִצֵּר כָּאן וְדִבֵּר הַכּל בְּרֶמֶז, כְּמָאן דְּמַחְוֵי בְּמָחוֹג, וְהַדְּבָרִים נְכוֹחִים לַמֵּבִין וְהָעִקָּר לְקַיְּמָם כִּפְשׁוּטָן, לִשְׁמר עַצְמוֹ מְאד מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, כִּי מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת הֵם עִקַּר הַיֵּצֶר הָרָע, בְּחִינַת יְצִירָה לְבִישׁ עַל כֵּן צְרִיכִין לִשְׁמר מַחֲשַׁבְתּוֹ מְאד, וּלְהַכְרִיחַ עַצְמוֹ תָּמִיד לַחֲשׁוֹב מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת יֵצֶר טוֹב וְלִזְכּוֹת לַעֲשׂוֹת עַל-יְדֵי-זֶה מַעֲשִׂים טוֹבִים וּמִדּוֹת טוֹבוֹת וְכוּ', וּלְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה וְלַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה.
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק כב
ולפי שתי הדעות, ר"ל אם היה או לא היה, הדברים ההם אשר בפתיחת הספר, ר"ל מאמר השטן ומאמר השם אל השטן ומסור איוב בידו, כל זה משל בלא ספק לכל בעל דעת,
גל של אגוזים כתב:כך מתאמרא (ג"כ) משמיה של הרבי מקאצק ז"ל. צ"ב האיך הם מפרשים הא דלעת"ל שוחטין את היצה"ר, וכי נימא דהכוונה למש"כ ומל ה' את לבבכם וגו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים