גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"
האם הסיפורים נכונים?
יבנה כתב:גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"
האם הסיפורים נכונים?
בענין החזו"א, יש מח' גרסאות אם חזר מוולאז'ין או מר' חיים, ובטעם החזרה יש הרבה מאד חילוקי דעות החל מאיסור חדש ועד געגועים לבית הוריו, ליקט אותם בראון עמ' 23 הערה 21. מצד הסברא לא נראה כלל ומעיקרא מאי קסבר.
השאגת אריה אסר חדש כמבואר בספרו שו"ת שאגת אריה החדשות בדיני חדש. בתולדות חייו שכתב מ"מ ישר ד"ה בערי אשכנז מסופר על הקדירה והגריסין שהיו בשקו.
בענין הגר"א, הוא ג"כ אסר חדש ביו"ד סי' רצ"ג ס"ק ב'. אך איני יודע איך נהג בגלותו.
דרומי כתב:למה לא?
ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,
ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'
דרומי כתב:על כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע מסופר (ב'רשימות הרב"ש' ע' צו) שבעת 'סיום הש"ס' בליובאוויטש לא רצה לטעום מעוגת ה'לעקאח' שהיתה שם מחשש ל'חדש', וביקש שיביאו לו עוגה מביתו הפרטי ורק אז בירך וטעם.
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?
סגי נהור כתב:לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?
לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.
בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?
לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.
דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".
סגי נהור כתב:בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?
לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.
דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".
אינו כן. שלא בהקשרים של ראשית השנה אין פירושה עוגת דבש דווקא.
הי' זה כאשר הרה"ג החסיד ר' פרץ [חן] הוזמן למסיבה בעירו, נשות המקום אפו עוגות טארט ולעקאח לכבוד האירוע. לקח ר' פרץ פרוסה מהטארט (או שהביא מביתו) וברך עלי' (כנראה שלא ידע באם אפשר לסמוך על אופת הלעקאח). שאלוהו אח"כ המסובים, היתכן? מונח לפניו טארט ולעקאח,
והוא ברך וטעם מהטארט? ענה ר' פרץ: אינני נוהג לאכול לעקאח אלא בערב יו"כ. ומאז לא אכל יותר ר' פרץ לעקאח אלא בערב יו"כ.
דרומי כתב:למה לא?
ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,
ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים