על דעת הגר"א קוטלר אעתיק מה שנמצא אצלי מאחד ממאמריו של שמואל גליק [הוא אצלי בוורד, ואיני זוכר מקורו]
"הדוגמא האחרונה לצנזורה מחמת שמירת כבוד המחבר היא מ"ילקוט יוסף", ירושלים, מהדורא ב׳, תשס״א, לר׳ יצחק בן עובדיה יוסף. בעמוד תרי״ז כותב המחבר כי "היתר מכירה" בשביעית, נעשה במטרה להציל רבים מעון ול"עמך" יש מקום לסמוך על ה"היתר" אלא שבני תורה ראוי שיחמירו על עצמם ולא יסתמכו על ה"היתר":
ובפרט בני התורה, שיחמירו על עצמם, ולא יסתמכו על היתר המכירה. ואין חשש של איסור סחורה בפירות שביעית באוצר בית דין שבזמנינו, וכאשר ביארנו [ואגב, שמענו ממקור מהימן שגם הגאון רבי אהרן קוטלר זצ״ל הראה פנים לסומכים על היתר המכירה, ואף כתב תשובה בזה, אך משום מה לא נדפסה בספריו. ואם שמועה זו נכונה, הרי שגם גאון עולם זה הראה פנים להיתר זה להצלת המון העם].
מכיוון שכאמור התשובה לא פורסמה מסייג ר״י יוסף עצמו ואינו קובע מסמרות ושמא לפניו רק "שמועה".[69] אבל מפרסום מודעת "מחאה נמרצת" של ראשי ישיבות לייקווד ב"יתד נאמן" (שנה כג, גיליון 6612), מכ״ח בשבט תשס״ח, אנו למדים שאין כאן "דברים בעלמא", והתשובה נכתבה על ידי ר׳ אהרן קוטלר, אלא שיוצאי חלציו ותלמידיו צינזרוה ולא פרסמוה בכתובים משום כבוד רבם. וזה לשון המודעה:
אחרי שראינו את הדברים שנדפסו בספר "ילקוט יוסף" על שביעית, כאילו אאזמו״ר [=אדונינו אבינו, זקננו מורינו ורבינו] רבה״ג [=רבנו הגדול] מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצוקללה״ה [=זכר צדיק וקדוש לברכה לחיי העולם הבא], כתב תשובה ובה הראה פנים לסומכים על היתר המכירה שעושים היום, וממנו העתיקו עוד ספרים, וצירפו את שמו לרשימה של המתירים, הננו מחוייבים ע״פ ד״ת [=על פי דין תורה] למחות בכל תוקף על סילוף דעתו אשר גורם רפיון גדול למבקשי האמת החפצים לשמור דיני שביעית וקדושת הארץ עפ״י דעת תורה של רבותינו הגדולים זיע״א [=זכותם יגן עלינו אמן].
והננו להעמיד בזה דברים על דיוקם. כי דבריו שכתב בתשובה ההיא אין להם שוב [!] שייכות כלל לנידון המכירה שבימינו, ואשר בזה כבר נתפרסם דעתם של כל רבותינו הגדולים אשר לאורם אנו הולכים ובראשם רבה״ג מרן החזו״א [=החזון איש] זצוקללה״ה שהמכירה בימינו אין בה ממש כלל, והיא חוכא ואיטלולא. ומי אנן כי נענה אבתרייהו...
ובזה אנו דורשים למען האמת ולמען כבודו של רבה״ג זצוקללה״ה, אנא! הפסיקו לצרף את דעתו לדעתכם ולהשתמש בשמו בענין זה, כי דעתו – דעת תורה – אינה מסכימה לדעתכם כלל...
וע״ז באעה״ח [=ועל זה באנו על החתום] לכבוד קדושת א״י, ולכבוד התורה של רבה״ג זצוקללה״ה
ארי מלכיאל, בן מרן הגריח״ש [הגאון ר׳ יוסף חיים שניאור] זצוק״ל קוטלר; יעקב אליעזר שוורצמן; זבולון שוורצמן.[70]
ואסיים ב"שיח קודש" על תשובה שהושמטה מן הדפוס בחיי המחבר. בספר "רשומים בשמך"[71] - שיחות קודש שנשמעו מר׳ יצחק שלמה אונגר זצ״ל, אב״ד חוג חתם סופר בבני ברק, וראש ישיבת מחנה אברהם. מספר הרב אונגר על מורו ורבו ר׳ יעקב גרינולד (הונגריה תרמ״ב-תש״א), בעל שו״ת ויגד יעקב[72] את הספור הבא:[73]
"שח לי מורי ורבי הגה״ק בעל ויגד יעקב זי״ע: בעיר ווייטצען הוקמה מאפיית מצות-מכונה, ושיגרו שאלה בדבר כשרות מצות-מכונה אל אבי הגה״ק בעל ערוגת הבושם זי״ע[74] ובתשובתו כתב ה"ערוגות הבושם", להתיר את אכילת מצות-מכונה בפסח.[75] ואולם, בעת הדפסת תשובותיו, השמיטו בניו את תשובתו זו מן הספר.
אמר לי מורי ורבי ה"ויגד יעקב" זי״ע: "כל ימי אני ניחם ומתחרט על כך, ולבי מייסרני על שהשמטנו תשובה זו מן הדפוס".
והנה ההערות:
"[69] על השמטת התשובה "בדבר היתר מכירת הקרקעות בשביעית" מתוך שו״ת משנת רבי אהרן, כבר העיר י׳ מונדשיין, במאמרו "הסכמות שתוקות מוולוז׳ין ומווילנא – קבל האמת ממי שאמרה?", אור ישראל ד, ד (תשנ״ט), גליון טז עמ׳ קנד. וראה תגובת המערכת, "להעמיד דברים על דיוקן", שם ו, ב (תשס״א), גליון כב עמ׳ רכח שכתבו כי: "בגליון טז עמ׳ קנד הובא שם בשם קובץ המעין תמוז תשנ״ב עמ׳ 49-48 שהושמטו תשובה שכתב הגאון ר׳ אהרן קוטלער זצ״ל בדבר היתר מכירת הקרקעות בשביעית מתוך שו״ת משנת רבי אהרן. וכנראה שם מובן כאילו בעלי מכון משנת ר״א הם שהחליטו להשמיט תשובה זו ולא להדפיסו בגלל סיבת(!) שנראה להם. אולם בחודש תשרי שנה זו סיפר לנו הרה״ג צבי רוטנברג יו״ר מכון משנת ר״א בשם הגאון ר׳ שניאור חיים קוטלער זצ״ל גופא דעובדה; שאכן כתב הגר״א קוטלער זצ״ל תשובה להתיר מכירת קרקעות לנכרי בשנת השמיטה ונמצא תחת ידו, אולם לא הם החליטו שלא להדפיסו אלא שהגר״א קוטלער זצ״ל בעצמו לא רצה לפרסם תשובה זו לפני ששלחו להגאון רבי חיים עוזר זצ״ל בעל האחיעזר ויקבל הסכמתו על ההיתר, אולם ממכתב שקיבל מר׳ חיים עוזר היה בו משמעות של הסתייגות הואיל שהרבה גדולי ישראל לא הסכימו להיתר זו, ולכן החליט הגר״א קוטלער זצ״ל לא לפרסם תשובה זו. המערכת". המגיב בשם ה"מערכת" לא הבין את דברי מונדשיין וכנראה לא עיין במה שנכתב ב"מעין". מונדשיין במאמרו הנ״ל ציין למאמרו של פרופ׳ זאב לב, "תשובה לבקורת", המעין (תמוז תשנ״ב), בייחוד בעמ׳ 48-49, בו עוסק פרופ׳ לב במכת הצנזורה בחברה החרדית. אלא שפרופ׳ לב לא התייחס כלל להשמטת התשובה של ר״א קוטלר. מונדשיין מפנה למאמרו של פרופ׳ לב בשל התיחסותו לצנזורה בחברה החרדית, והוסיף מונדשיין משלו ודיווח על השמטת תשובת ר״א קוטלר.
[70] בגיליון פרשת שבוע "אור יצחק" (פרשת תצוה, ז׳ אדר א׳ תשס״ח) גליון מס׳ 477, בנשיאות... רבי יצחק יוסף, המופץ בבתי הכנסת שבשכונות החרדיות בירושלים, נדפסה תגובה למחאה זו בשם "מחאה על ביזוי תלמידי חכמים". תומכי הרב יצחק יוסף כותבים כי מקור השמועה על תשובת ר״א קוטלר שהושמטה הוא ר׳ יוסף בוקסבוים (מייסד וראש מכון ירושלים) וכן... ר׳ זבולון שוורצמן, נכדו של ר״א קוטלר, החתום על מודעת המחאה ב"יתד נאמן". לפי מקור זה סיפר הרב שוורצמן על תשובת סבו לרב יהודה אריאל פרץ.
[71] אשדוד תשס״ז.
[72] תשובותיו נדפסו במהדורת אנטורפן תש״ז-תשט״ו.
[73] שם עמ׳ רצג.
[74] ר׳ משה גרינוולד (הומנה- חוסט, תרי״ג-תר״ע). ספרו שו״ת ערוגת הבושם יצא לאור בסבוליבה תר״ע
[75] ההדגשות במקור.
[76] על הצנזורה בחברה החרדית ראה במאמרו של זאב לב, "תשובה לבקורת", המעין לב, ד (תשנ״ב), בייחוד בעמ׳ 49-48."
כמו כן אני מצרף מאמר אודות כך