כאשר לווה לא עמד בתנאי הפירעון של הלוואה, שהנכס המעוקל שועבד, שימש ערבון או שימש בטוחה לפרעונה
כאשר אדם קיבל מוצר או שירות מסוים לפי הסכמה או חוזה, אך לא פרע את התמורה שנקבעה להם בחוזה
כאשר השלטון מכריז, בידיעת בעל הנכס או שלא בידיעתו, על דרישה לתשלום או העברת הנכס לידי השלטון.
ברוב המקרים חייב הנושה לבצע הליך חוקי כדי לזכות בצו שיאפשר עיקול הנכס, פעמים רבות באמצעות צו עיקול הניתן בידי בית משפט ונאכף בידי ההוצאה לפועל.
רשויות שלטוניות, כמו רשות המיסים, המוסד לביטוח לאומי, עירייה וגורמים הפועלים מטעמם רשאים להוציא צווי עיקול ללא צו בית משפט, לדוגמה, הטלת עיקול על חשבון הבנק מטעם חברה פרטית הגובה חובות עבור העירייה.
ספרים וועלט כתב:כהיום נהגו לעקל?
ראשית הגדרה של "עיקול" מתוך ויקיפדיה
עיקול הוא החרמת רכוש או כספים, בין שמצויים בידי החייב בעת הטלת העיקול ובין שהחייב יהיה זכאי להם בעתיד. עיקול מופעל בדרך כלל באחד משלושה מקרים עיקריים:כאשר לווה לא עמד בתנאי הפירעון של הלוואה, שהנכס המעוקל שועבד, שימש ערבון או שימש בטוחה לפרעונה
כאשר אדם קיבל מוצר או שירות מסוים לפי הסכמה או חוזה, אך לא פרע את התמורה שנקבעה להם בחוזה
כאשר השלטון מכריז, בידיעת בעל הנכס או שלא בידיעתו, על דרישה לתשלום או העברת הנכס לידי השלטון.
ברוב המקרים חייב הנושה לבצע הליך חוקי כדי לזכות בצו שיאפשר עיקול הנכס, פעמים רבות באמצעות צו עיקול הניתן בידי בית משפט ונאכף בידי ההוצאה לפועל.
רשויות שלטוניות, כמו רשות המיסים, המוסד לביטוח לאומי, עירייה וגורמים הפועלים מטעמם רשאים להוציא צווי עיקול ללא צו בית משפט, לדוגמה, הטלת עיקול על חשבון הבנק מטעם חברה פרטית הגובה חובות עבור העירייה.
בית דין אף פעם לא מעקל. הוא כותב כתב עיקול. זה לא עיקול הקלאסי עליו מדבר השולחן ערוך. שם הבי"ד היה לו את התוקף כמו שיש להבדיל לבית משפט ובפועל החרימו את הרכוש הנדון. כאן הבית דין מורה בתור פסק על עיקול ונמצא שהמוחזק עדיין מוחזק וכמו שאמר החכם "מפטירין כדאתמול"...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: השו"ע מיירי בבי"ד של העיר, דבר שאין לנו כהיום.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
(אגב, בשו"ת מבי"ט ח"ב סי' ל"ג דן בדבר שני אחים, הרב דוד עראמה והרב יצחק עראמה, שהשני היגר ממצרים לארץ ישראל והיה סכסוך ביניהם, וחתום שם המבי"ט והב"י. האם מישהו מכיר מי הם? זה לא בעל העקידה, שלא התגורר בארץ ישראל ולא היה במצרים אלא מגולי ספרד)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא הובאו כאן מקורות קדומים, רק של הדור שלנו.
אמנם אוסיך שהר"י ווייל מובא ברמ"א שם כתב שאין לעקל אלא כאשר הלה אינו ציית דינא. וכ"ה דעת התרוה"ד. והיינו שאם ראובן בעיר אחת רוצה לתבוע את שמעון בעיר שני, ויש לשמעון נכסים בעיר ראובן, אין ראובן יכול לעכב את הנכסים ולחייב את ראובן לבא לעירו להתדיין, אלא ילך לעירו של שמעון. אם שמעון מסרב לבא לדין בעירו, אז וויתר על זכותו להתדיין בעירו וחייב לבא אחרי ראובן אחרי שנתעקלו נכסיו שמה. או יוותר על נכסיו.
ובש"ך ציין לכמה תשובות גדולי האחרונים בזה, ויש לעיין בכולם. בינתיים הסתכלתי בתשו' מהר"י בן לב שכתב שלא רק אם הלה מסרב לבא לדין, אלא גם אם הלה יכול לסרב לדין, כגון שהוא אלם או עשיר או רב ואב"ד, אזי אפשר לעקל הנכסים בעירו של ראובן ללא שום דבר בלתי הוגן מצד שמעון.
לפ"ז כהיום בחו"ל, שכל אחד ואחד יכול לסרב לבא לדין ללא שום בעיות, ולא יפסיד כלום מזה, נראה שאפשר לעקל אף נכסי צדיק וישר, ובטלה דין הולכים אחר הנתבע אם אך יש לו מעות בעיר התובע.
בברכה המשולשת כתב:מצ"ב שני מאמרים (אחד שלי, וגילוי נאות מחייב לומר שחזרתי בי מחלק מהאמור בו, אך לא לנד"ד)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרי לך דגם לדידיה בעי קבלת הרבים, ולא סגי במה שהם יושבים בקביעות.
והמעיין שם בשבט הלוי יווכח שמדובר שם במי ששייך לקהלה מסוימת לכל דבריו, כמו מה שנקרא היום 'חסידות', שהאדם שייך לקהלת בעלזא, באבוב, פאפא, בעלזא מאכנובקא, באבוב 45, וויזניץ, לב טהור, חב"ד ועוד ועוד, שאם יש לקהלה ההיא בי"ד הרי הוא כפוף להם ג"כ.
אמנם אברך רגיל המתגורר בבני ברק או ירושלים, ומתפלל בחניכי הקרוב לביתו או באיזה מהישיבות שמה, אינו כפוף לשון בי"ד לפי מה שכתב שם.
בענין קרית ספר אינני מכיר המציאות. אם אכן מונה הרב בשם הקהלה ועל ידיהם, והוא מינה בי"ד, הרי האגרות משה אכן לא נחלק.
בעיירות כמו לונדון וכדו', אשר שייכים לקהלה ע"י החברא קדישא, ומ"מ אין כח להציבור להתערב בענין מינוי הרב, ואין מי שזוכר שום יום מן הימים שהיתה איזה בחירות בכלל הקהלה, והכל נעשה ע"י העסקנים, באמת איני יודע. בבחרותי צעק עלי מישהו שאסור לי להגיד כלום, כי הרב אלחנן הלפרן הוא המרא דאתרא, וכאשר שאלתי אותו על תאריך המינוי, צעק עלי עוד. ואני בתומי חשבתי שהרב של הקהלה היה הרב העניך פאדווא. מ"מ שם אין עושים עיקולים, סירובים, ושום כפיות, והרבה חרדים מתדיינים אצל בית דין מאחד הקהלות האחרות.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בברכה המשולשת כתב:מצ"ב שני מאמרים (אחד שלי, וגילוי נאות מחייב לומר שחזרתי בי מחלק מהאמור בו, אך לא לנד"ד)
סליחה הרב זק, אבל חמסי וחמתי עליך.
אתה מלקט את השיטות במאמריך, ללא אחריות
אתה מביא 'וכן קבע הגרי"ש אלישיב: "בית דין - ירושלים' אשר יושב על מדין באופן קבוע, בודאי נחשב לבית דין קבוע שבעיר"
והמקור לזה הוא בפסקי דין של הבי"ד של הרא"ד לוין.
לא התעצלתי, ועיינתי שמה, ואיני יודע האיך סילפת את דבריו.
קודם, אלו אינם דברי הגרי"ש אלא מה שאב הבי"ד וחברי הבי"ד אומרים ששמעו מפיו, ויש בזה הבדל גדול, כמובן. ומה אכן שמעו? הבה נסתכל:
האם אכן אמר כן הגרי"ש? האם אמר מעולם שדי לנו בזה שהם דנים ב'קביעות'?
סליחה, אבל כן לא ייעשה, ויש בזה משום פסיעה על ראשי עם קדוש לכפות אותם להכנע לדבר שאינם חייבים להכנע אליה.
גם דברי האגרות משה אינם בדקדוק, וברור מילולו שדעתו שאין בי"ד קבוע כהיום, אם לא נתקבל על ידי בני העיר, ואם נתמנה על ידי הרב, שהוא עצמו נתקבל ע"י בני העיר, אז יש להם אותו סמכות שיש להרב. כהיום, ברוב מקומות בעולם, אין מושג של רב המתקבל ע"י בני העיר. אכן, כאשר יבא רב חדש לעיר גייטסהעד, וירצה הלה להקים בי"ד, יהיה להם אותו סמכות. אבל חוץ מזה אין לנו כזה. בארץ מתמנים רבנים על ידי מועצות דתיות, לא ע"י בני העיר.
הוספה: כנראה לא דקדקתי בעצמי, שהמאמר שאני מגיב עליה לא נכתב על ידיך אלא על ידי מישהו בשם הרב נתן חי אשר לא אכיר אותו כלל.
בברכה המשולשת כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בברכה המשולשת כתב:מצ"ב שני מאמרים (אחד שלי, וגילוי נאות מחייב לומר שחזרתי בי מחלק מהאמור בו, אך לא לנד"ד)
סליחה הרב זק, אבל חמסי וחמתי עליך.
אתה מלקט את השיטות במאמריך, ללא אחריות
אתה מביא 'וכן קבע הגרי"ש אלישיב: "בית דין - ירושלים' אשר יושב על מדין באופן קבוע, בודאי נחשב לבית דין קבוע שבעיר"
והמקור לזה הוא בפסקי דין של הבי"ד של הרא"ד לוין.
לא התעצלתי, ועיינתי שמה, ואיני יודע האיך סילפת את דבריו.
קודם, אלו אינם דברי הגרי"ש אלא מה שאב הבי"ד וחברי הבי"ד אומרים ששמעו מפיו, ויש בזה הבדל גדול, כמובן. ומה אכן שמעו? הבה נסתכל:
האם אכן אמר כן הגרי"ש? האם אמר מעולם שדי לנו בזה שהם דנים ב'קביעות'?
סליחה, אבל כן לא ייעשה, ויש בזה משום פסיעה על ראשי עם קדוש לכפות אותם להכנע לדבר שאינם חייבים להכנע אליה.
גם דברי האגרות משה אינם בדקדוק, וברור מילולו שדעתו שאין בי"ד קבוע כהיום, אם לא נתקבל על ידי בני העיר, ואם נתמנה על ידי הרב, שהוא עצמו נתקבל ע"י בני העיר, אז יש להם אותו סמכות שיש להרב. כהיום, ברוב מקומות בעולם, אין מושג של רב המתקבל ע"י בני העיר. אכן, כאשר יבא רב חדש לעיר גייטסהעד, וירצה הלה להקים בי"ד, יהיה להם אותו סמכות. אבל חוץ מזה אין לנו כזה. בארץ מתמנים רבנים על ידי מועצות דתיות, לא ע"י בני העיר.
הוספה: כנראה לא דקדקתי בעצמי, שהמאמר שאני מגיב עליה לא נכתב על ידיך אלא על ידי מישהו בשם הרב נתן חי אשר לא אכיר אותו כלל.
הרב לפ"ב, אל נא באפך,
א. למאמר יש סיכום, והוא המביע את מהלך הדברים. בסיכום נאמר במפורש על מה מדובר בו- על בתי הדין ביישובים הקהילתיים.
ב. בתי הדין הנ"ל אכן עונים על התנאים המובאים שם מהפוסקים, ואה"נ שהמאמר איננו עוסק ביישום הדברים בירושלים, בני ברק או (להבדיל אא"ה) ניו-יורק או לונדון.
ג. הגאון המחבר שליט"א הוא אב"ד של בית הדין לממונות באיתמר (גילוי נאות- אני הקטן אחד מהדיינים שם) ורב היישוב שנים רבות (לאחרונה ממש פרש בגלל גילו), ומאמר זה מבוסס על נימוקים לפסק דין מסויים, שסבב סביב שאלה זו.
ד. גדולי הדיינים איתם התייעצנו על כך, הסכימו עם מסקנת פסק הדין ועם מסקנת המאמר.
ה. לגבי מה שכתבו כאן בעניין בחירת רבנים, הרי שביישובים הקהילתיים הרב נבחר בהצבעה של הציבור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים