איש_ספר כתב:הסכמה יפה בראש ספרו של חו"ז רא"י לוריא עבודת פנים
בעבר הובאו כאן גליונות של אחיו הגרש"א על ספר זה.
אגב, חותנו רא"ז ורנר נולד בתרנ"ד, ואילו חו"ז רא"י לוריא, נולד בתרנ"ה.
בן ירושלים כתב:איש_ספר כתב:הסכמה יפה בראש ספרו של חו"ז רא"י לוריא עבודת פנים
בעבר הובאו כאן גליונות של אחיו הגרש"א על ספר זה.
ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
דודי צח כתב:אולי העמיד את דבריו בכוונה מחוכמת לומר שבפריזר שלו יש 'עוף טוב' עוף שהוא טוב....
הקישון33 כתב:היה לו קשר לחסידות? בתמונה הראשונה זה נראה כמו אירוע בחב"ד.
לייטנר כתב:ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
פעם נכנסו אליו שני רבנים שעסקו באותה עת בכשרות, והתחילו לדון איתו לגבי כשרות העוף. בשלב מסוים שאל אותו אחד הרבנים: "מה הרב אומר על 'עוף טוב'?", והגרא"ד ענה לו שאפשר לסמוך על הכשרות וכו'. אותו רב הקשה עליו שוב: "הרב יאכל מהכשרות הזו?", והגרא"ד ענה לו: "מה אתה לא מבין? אני אוכל מזה. לך לרבנית, ותגיד לה שתפתח את המקפיא ותראה לך שהעופות אצלי הם עוף טוב".
כשיצאו, התקשר אותו רב בדמעות (על שהעז לחשוד בגרא"ד) לאשתו שלו, ואמר לה: "מעכשו אנחנו קונים רק 'עוף טוב'".
בן ירושלים כתב:איש_ספר כתב:הסכמה יפה בראש ספרו של חו"ז רא"י לוריא עבודת פנים
בעבר הובאו כאן גליונות של אחיו הגרש"א על ספר זה.
אגב, חותנו רא"ז ורנר נולד בתרנ"ד, ואילו חו"ז רא"י לוריא, נולד בתרנ"ה.
כיון שעלה כאן ענינו של ספר עבודת פנים עם הערות מרן הגר"ש עליהם זאת ההזדמנות לתאר גופא דעובדא היכי הוי.
הגר"ש מסר הדברים לתלמידו הג"ר מאיר מרגלית. הרב מרגלית העמיד לרשותי צילום של ההערות הנ"ל. יש בהם הערות יסודיות ביסודות הדת ובמוקד המחלוקות בין תפיסת העולם הליטאית מבית מדרשם של הגר"א ונפש החיים תלמידו לבין התפיסה החסידית. ת"ח מובהקים כבר עמדו על חשיבותם של ההערות. השתלשלות הסיפור וההערות עצמן נדפסו ב"שמואל בדורו" עמוד פא ואילך.
היו פניות לאחר מכן בטענות שונות בענין זה ובעיקר שפרחה שמועה שדברי הגר"ש צונזרו.
סדרן של דברים כך הוא : היו התלבטויות האם להדפיס את ההערות ובפרט שיתכן שיש בהם פגיעה במחבר הספר, מה עוד שהדברים של רבינו הגר"ש נכתבו לעצמו .
מתבקש היה לקבל הכרעה של אדם גדול, ובצורה טבעית הכתובת היתה הגא"ד - בעל נכדתו של העבודת פנים ואחי הגר"ש. בקשתי מנכדו שישאל את הסבא על כל הערה בפרט אם להדפיסה. הגרא"ד עבר על כל הערה ואמר שאין שום סיבה להמנע מלהדפיס את כל הערות הגר"ש. רק שבשני מקומות אמר שהלשונות החריפים שאינם מגוף הטענות, לא כדאי להכניסם כי ממילא מבינים מה הגר"ש רוצה לטעון. וכך נעשה . ותו לא מידי.
ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
פרנקל תאומים כתב:ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
בן ירושלים כתב:ראה במודגש למעלה
נחומצ'ה כתב:לייטנר כתב:ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
פעם נכנסו אליו שני רבנים שעסקו באותה עת בכשרות, והתחילו לדון איתו לגבי כשרות העוף. בשלב מסוים שאל אותו אחד הרבנים: "מה הרב אומר על 'עוף טוב'?", והגרא"ד ענה לו שאפשר לסמוך על הכשרות וכו'. אותו רב הקשה עליו שוב: "הרב יאכל מהכשרות הזו?", והגרא"ד ענה לו: "מה אתה לא מבין? אני אוכל מזה. לך לרבנית, ותגיד לה שתפתח את המקפיא ותראה לך שהעופות אצלי הם עוף טוב".
כשיצאו, התקשר אותו רב בדמעות (על שהעז לחשוד בגרא"ד) לאשתו שלו, ואמר לה: "מעכשו אנחנו קונים רק 'עוף טוב'".
בציבור אנ"ש ישנה אגדה, שהגרא"ד עצמו אמר לאברכים, לא לאכול משחיטתו...
נחומצ'ה כתב:לייטנר כתב:ח''ל קאליסק כתב:ההסכם ההסטורי עם עוף טוב ביחד עם הגה''צ חכם מאיר וועקנין זיע''א
פעם נכנסו אליו שני רבנים שעסקו באותה עת בכשרות, והתחילו לדון איתו לגבי כשרות העוף. בשלב מסוים שאל אותו אחד הרבנים: "מה הרב אומר על 'עוף טוב'?", והגרא"ד ענה לו שאפשר לסמוך על הכשרות וכו'. אותו רב הקשה עליו שוב: "הרב יאכל מהכשרות הזו?", והגרא"ד ענה לו: "מה אתה לא מבין? אני אוכל מזה. לך לרבנית, ותגיד לה שתפתח את המקפיא ותראה לך שהעופות אצלי הם עוף טוב".
כשיצאו, התקשר אותו רב בדמעות (על שהעז לחשוד בגרא"ד) לאשתו שלו, ואמר לה: "מעכשו אנחנו קונים רק 'עוף טוב'".
בציבור אנ"ש ישנה אגדה, שהגרא"ד עצמו אמר לאברכים, לא לאכול משחיטתו...
נוטר הכרמים כתב:והנה מכתב מעניין מן השנים האחרונות.
זה דוגמא לכך שהמכתב מנוסח ע"י חותמו. שלא כנהוג בזמנינו.
פרנצויז כתב:נוטר הכרמים כתב:והנה מכתב מעניין מן השנים האחרונות.
זה דוגמא לכך שהמכתב מנוסח ע"י חותמו. שלא כנהוג בזמנינו.
כתוב ש"היה פעם ת"ת עץ חיים ... זה יהיה העץ חיים של דורינו".
האם מישהו יודע אם ת"ת עץ חיים המקורי בירושלים עדיין קיים?
פרנצויז כתב:נוטר הכרמים כתב:והנה מכתב מעניין מן השנים האחרונות.
זה דוגמא לכך שהמכתב מנוסח ע"י חותמו. שלא כנהוג בזמנינו.
כתוב ש"היה פעם ת"ת עץ חיים ... זה יהיה העץ חיים של דורינו".
האם מישהו יודע אם ת"ת עץ חיים המקורי בירושלים עדיין קיים?
איש_ספר כתב:אני מתייסר מכיוון אחר. האם עץ חיים המסורתית היא סיפור של הצלחה?
כמדומני ששמעתי בשם הגר"ש, כמה דתיים נשארו מהכיתה שלו, מספרים מבהילים.
עקביה כתב:האם זה באשמת 'עץ חיים' או באשמת התקופה (מחתרות, ערב הקמת המדינה)?
'עץ חיים' נוסדה בתר"א, כך שצריך לבדוק את מצבם של הבוגרים בתקופות השונות והמגוונות שעברו מאז, ולא רק בתקופה המסוימת ההיא.
גלאגוזים כתב:כמדומני שנקטו פה בהפרזה 'מספרים מבהילים'.
נכון, בסערת התקופה היו 'פירות הנושרים', ואולי אף יותר מאחד למחזור, אך זה נכון בכל חוגי היישוב בעת ההיא.
מתוך ידיעה על המחזור בעץ חיים, 5 שנים לפני מרן הגר"ש זצ"ל, מתוך כיתה או שיעור של למעלה מ20 תלמידים
רק אחד יצא לת"ר, והשאר כולם נשארו יראים ושלמים, ומהם כמה גדולי תורה מפורסמים.
[ביניהם: ר' זונדל קרויזר, ר' חיים יעקב גולדוויכט, ר' יעקב רוזנטל, ר' אברהם לידר, ר' ברוך מרדכי כהן-ססובר]
משוש דורים כתב:גלאגוזים כתב:כמדומני שנקטו פה בהפרזה 'מספרים מבהילים'.
נכון, בסערת התקופה היו 'פירות הנושרים', ואולי אף יותר מאחד למחזור, אך זה נכון בכל חוגי היישוב בעת ההיא.
מתוך ידיעה על המחזור בעץ חיים, 5 שנים לפני מרן הגר"ש זצ"ל, מתוך כיתה או שיעור של למעלה מ20 תלמידים
רק אחד יצא לת"ר, והשאר כולם נשארו יראים ושלמים, ומהם כמה גדולי תורה מפורסמים.
[ביניהם: ר' זונדל קרויזר, ר' חיים יעקב גולדוויכט, ר' יעקב רוזנטל, ר' אברהם לידר, ר' ברוך מרדכי כהן-ססובר]
הגר"ש סיפר לי אישית, שמהכיתה שלו בעץ חיים יצאו 3 יהודים יראים (הגר"ש, הג"ר אפרים זלזניק, ולהבל"ח הרה"ח יצחק אנגל) ועוד שומתומ"צ אחד (רמ"צ פרוש מחבר ספר הבדיחות חד וחלק). והשאר כולם פורקי עול, (המפורסם שבהם האלוף גורדיש).
וכן, זה גם באשמת התקופה, אך לא פחות באשמת חלק מאנשי החינוך, שהיו אכזריים וחדלי אישים.
יהושפט כתב:גם בשנים קצת מאוחרות יותר זה היה המצב, פעם בסוכות או בפסח ישב הרא"י לייזרזון זצ"ל אצל הגרא"י סולובייצ'יק והתווכחו על החינוה"ע, הויכוח אינו מעניינינו כעת, אך בתוך הדברים הודה הגרא"י כי אחוז נכבד מבני כיתתו לא נותרו יראים [כמדו' שדיברו על כמחצית התלמידים, אבל אני לא בטוח בפרט זה].
בעל התפארת כתב:מי שיכול לברר את הפרט הזה, תע"ב.
דודי צח כתב:אולי העמיד את דבריו בכוונה מחוכמת לומר שבפריזר שלו יש 'עוף טוב' עוף שהוא טוב....
פלוני אמר לי ששאל אותו לפני כעשרים שנה, כאשר הישוב החרדי-האשכנזי התדלדל עד לכמעט אפס מוחלט (לפני כעשור החלה ב"ה צמיחה חוזרת), מדוע הוא נשאר יושב בטבריה. ואמר לו שכעת הוא נמצא כאן רק בשל ענייני הפרנסה שלו בהכשר.
נוטר הכרמים כתב:והנה מכתב מעניין מן השנים האחרונות.
השעיר החיי כתב:קיבלתי באישי:
'מוחין דגדלות' בכל מה ששייך
שמעתי אותו בבאר שמואל קורא הלל
שבוע אחרי ששיכל את בנו שמחה בונים
אני לא יכול לשכוח את הצעק ליבם אל ה'
ה'אנא' שלו פילח את הלב
זה היה פחד פחדים....
איש_ספר כתב:פרנצויז כתב:נוטר הכרמים כתב:והנה מכתב מעניין מן השנים האחרונות.
זה דוגמא לכך שהמכתב מנוסח ע"י חותמו. שלא כנהוג בזמנינו.
כתוב ש"היה פעם ת"ת עץ חיים ... זה יהיה העץ חיים של דורינו".
האם מישהו יודע אם ת"ת עץ חיים המקורי בירושלים עדיין קיים?
אני מתייסר מכיוון אחר. האם עץ חיים המסורתית היא סיפור של הצלחה?
כמדומני ששמעתי בשם הגר"ש, כמה דתיים נשארו מהכיתה שלו, מספרים מבהילים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 216 אורחים