מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות במעשה איש

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 1:47 pm

בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 1:57 pm

"סיפר הג"ר רפאל יצחק וסרמן זצ"ל, פעם בא לדבר עם החזו"א ואמר לו: בא נלך לבקר את ר' אלעזר (הצדיק הידוע) שהיה מתגורר בישיבת פונביז ונתלווה אליו בביקורו. ואמר החזו"א על ר' אלעזר כי מהשברי כלים רואים מה היה הכלי כשהיה שלם. מאחר שהנ"ל היה שבור ורצוץ ממאורעות המלחמה".

מה ידוע לכם על רבי אלעזר הנ"ל ומי זה הרב וסרמן הנ"ל?

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 2:01 pm

"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?

יגל
הודעות: 670
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי יגל » ג' יוני 28, 2011 2:04 pm

מתפעל כתב:בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 2:13 pm

"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".

חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?
מה אם יבוא אדם ויבקש משכנו הלוואה לקנות בשר. יכול לומר לו, אני בכלל לא אוהב בשר כך שגם לעצמי לא אקנה. מה זה קשור? הענין הוא להיטיב עם הזולת והזולת רוצה בשר. כמוך הכוונה כמו שכשאתה תרצה משהו ואתה תצטרך עזרה מאחר, כך תעזור לו במה שלו חשוב.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 2:19 pm

באו להתייעץ עם החזו"א בשידוך שהכלה מבוגרת שנתיים מהחתן ואמר שאין בעיה.
וראיה מסוף מנחות ק"ט ע"ב "נתקנא בו שמעי אחיו שהיה גדול ממנו שתי שנים ומחצה". מדוע הדגישו ומחצה? וכי לא היה די לומר גדול בשנתיים? ולמדנו שעד שנתיים הם נחשבים עדיין באותו גיל ורק שנתיים ומחצה הביאום לדי הפער.

קודם כל להעיר, הרי אשת החזון איש היתה מבוגרת ממנו הרבה. בספר החוזה מליטא הפליג מאד וכתב שהיתה מבוגרת בעשרים שנה מהחזון איש שזה נשמע לי לא הגיוני. אבל אין אדם טועה עד כדי כך, ומסתמא היתה יותר משנתיים מבוגרת ממנו.
לעצם הענין, הדמיון לא כל כך מובן, שם מדובר בשני אחים ובקנאה. כאן מדובר בבני זוג. זה לא בדיוק אותו דבר.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 2:22 pm

"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 2:29 pm

"מעולם לא הניח מטפחתו בכיסו בשבת ואמר לי בשם הגר"א כי מי שמניח מטפחתו בכיסו בשבת עובר על הדין של חנניא בפועל. [היינו למה שאמר חנניא בשבת י"ב א' חייב אדם למשמש בבגדו ערב שבת עם חשיכה]. מהספר שערי אהרון.

האם הכוונה בגלל שהחזון איש לא סמך על העירוב? אבל אם כך, יש עבירה יותר גדולה של טלטול בשבת. למה לומר שעבר על חנניא? ואולי הכוונה גם אם לא יטלטל ולא יצא מהבית, עבר על חנניא.
מעניין היכן נמצא הגר"א הזה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' יוני 28, 2011 3:15 pm

מתפעל כתב:"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".
חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?...

מתפעל יקר, לא הבנת את דבריו, הכונה בואהבת הוא שתעשה מה שטוב לשני אפי' אם לך זה לא טוב, כי הכונה שתעשה לו טוב כמו שהיית עושה לעצמך, עד כאן ראיתי שהבנת, מכאן ואילך התחלת להתפעל.
החזו"א התכון לומר לו שלטובתו של רבי שמואל זה לא כדאי, וגם אם הוא היה במצבו הוא לא היה עושה זאת לעצמו, ולא שבפועל כעת זה לא היה טוב לו.
נ. ב. סליחה על ההפרעה וההתערבות באשכול האישי, אך איני הראשון.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 3:55 pm

אשכול אישי? אדרבה, אני מעלה שאלות כדי שיענו לי כפי שעשית ותודה לך.
קצת קשה לי הפשט שלך, למה לא אמר לו החזון איש שמה שהוא רוצה לא טוב עבורו במקום סתם לסרב?

ומזה שהערת רק על השאלה האחרונה, עלי להסיק שלכל השאלות הקודמות אין לך תשובות?

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' יוני 28, 2011 4:24 pm

מתפעל כתב:"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".

חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?
מה אם יבוא אדם ויבקש משכנו הלוואה לקנות בשר. יכול לומר לו, אני בכלל לא אוהב בשר כך שגם לעצמי לא אקנה. מה זה קשור? הענין הוא להיטיב עם הזולת והזולת רוצה בשר. כמוך הכוונה כמו שכשאתה תרצה משהו ואתה תצטרך עזרה מאחר, כך תעזור לו במה שלו חשוב.

בשמונה פרקים לרמב"ם (פ"ד) מצינו כשמדבר בענין של הדרך הממוצעת, שהמידה הנעלה של חסד היא רק באופן שלא מתבזה או מפסיד על ידי זה,ואם מפסיד עי"ז או מתבזה הרי זה טעות ומידה פחותה בדיוק כמו כל הטעויות שמונה שם, כפזרנות וקמצנות וכו'.
ז"ל הרמב"ם "וטוב הלב, ממוצע בין הנבלה ויתרון טוב הלבב, ומפני שאיןלמידות האלה שם ידוע בלשונינו, צריך לפרש עניניהם, ומה שרוצים בו הפילוסופים. לב טוב קורים מי שכל כוונתו להיטיב לבני אדם, בגופו ועצתו וממונו בכל יכלתו, בלתי שישיגהו נזק או ביזיון והוא האמצעי. והנבל הוא היפך זה, והוא מי שאינו רוצה להועיל לבני אדם אפי' במה שאין לו בו חיסרון ולא טורח ולא נזק, והוא הקצה האחרון. ויתרון טוב הלבב, הוא שעושה דברים הנזכרים בלב טוב, ואפילו אם ישיגהו בזה נזק גדול או ביזיון או טורח רב והפסד מרובה, והוא הקצה האחרון.עכ"ל. ובהמשך הפרק כתב "ועל זה המין מן הטעות יחשבו גם כן הפיזור ויתרון טוב הלבב מן הפעולות הטובות, וזה כולו טעות".
ומצאתי ראיה לזה בגמ' בבא מציעא ל ע"ב אמר מר "ילכו"- זה ביקור חולים, היינו גמילות חסדים, לא נצרכה אלא לבן גילו, דאמר מר בן גילו נוטל אחד מששים בחליו, ואפילו הכי מבעי ליה למיזל לגביה. ומשמע מזה שמצד דין חסד כיוון שמפסיד מזה משהו אין זה חסד. וע"כ היה צריך לימוד מיוחד שבביקור חולים כן חייב בכזה אופן.
וכן מבואר שם גם לגבי קבורה שאם הוא זקן ואינה לפי כבודו היה פטור מדין גמילות חסדים, וזה ממש מקור לרמב"ם שאם הוא מפסיד (כמו בביקור חולים) או מתבזה (כמו בקבורה) אין חובת גמ"ח.

הרי לנו שגם מי שכל כוונתו להיטיב לא צריך לעשות כל דבר, ואם רואה שדבר זה לא היה עושה לעצמו כי חושב שהוא טירחה יתירה או ביזיון וכד' אין סיבה לעשותו לאחרים.

וכבר נידון דבר זה פעם באשכול האם יש מושג 'פראייר' עפ"י תורתינו הקדושה, עיי''ש.
viewtopic.php?f=7&t=701&hilit=+%D7%97%D7%A1%D7%93#p4442
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ג' יוני 28, 2011 4:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' יוני 28, 2011 6:19 pm

מתפעל כתב:למה לא אמר לו החזון איש שמה שהוא רוצה לא טוב עבורו במקום סתם לסרב?

כתב הרמב"ן (בראשית לא, יג) אנכי הא-ל בית א-ל. יספר יעקב לנשיו כל מה שאמר לו מלאך הא-להים בחלום, כי הכל פיוס להם שתלכנה עמו וכו' עיי"ש.
כתוב כאן ברמב"ן שאפי' שהיה יעקב יכול לומר להם בואו איתי, וכנשים נאמנות היו הולכות איתו, אך יעקב אבינו לימדנו שצריך לספר את הרקע של הדברים כדי לפייס אותן שילכו איתו! [כך אמר לי פעם ר' יצחק אזרחי שליט"א]
ומסתמא הוא הדין לכל עניני דעלמא, אמנם החזו"א לא היה יכול לפרש לו בדיוק שזה לא טוב לו מטעמיו הכמוסים עמו, אך לכה"פ פירט יותר מאשר סתם לסרב, כי יש בזה משום פיוס.
[לא הספקתי עדיין לעבור על שאר השאלות ועוד היד נטויה]

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' יוני 30, 2011 11:10 pm

מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


לא מיניה ולא מקצתיה. הכוונה כנראה לעניינים סביב ההחלטה על הקמת אוניברסיטת בר אילן בשנת תשי"ב. לעצם הסיפור הלשון מגומגמת קצת, אם "ניגש מרן ז"ל" לדבר וכו', מהו פתאום "והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו" וכו' שאחר כך? האם תרי מרן הוו?

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי בור הגולה » ה' יוני 30, 2011 11:19 pm

תוך כדי דיבור כתב:
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


לא מיניה ולא מקצתיה. הכוונה כנראה לעניינים סביב ההחלטה על הקמת אוניברסיטת בר אילן בשנת תשי"ב. לעצם הסיפור הלשון מגומגמת קצת, אם "ניגש מרן ז"ל" לדבר וכו', מהו פתאום "והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו" וכו' שאחר כך? האם תרי מרן הוו?

בעל המעשה היה ר' שרגא פייבל שטיינברג ז"ל, מקורבו של החזו"א. שמעתי מבנו, שבצעירותו שאל את אביו על זה, האם נכון הדבר שהחזו"א דיבר נגד הגרא"י קוק לאחר כל נדרי? אביו התחמק מלענות. אבל כעבור זמן אמר לו בדרך אגב, שלא היה זה אחרי כל נדרי, אלא לאחר מעריב בעת טיולו אתו.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ו' יולי 01, 2011 12:09 am

נמצא כי: זה לא היה בכולל חזון איש אלא ברחוב, זה לא היה לאחר כל נדרי אלא אחרי ערבית, זה לא היה קשור לאוניברסיטה אלא [?], זה לא היה בפני חבר תלמידים אלא ביחידות (וגם זו לא עם הרב טורצ'ין אלא עם הרב שטיינברג).

רבינו, מה השארת לנו מהסיפור המקורי?

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי בור הגולה » ו' יולי 01, 2011 12:52 am

וגם לא בכולל חזו"א (היה שם מנין באותם ימים?), אלא במנין שבביתו. [לפי הגירסא של המעשה איש...]

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי דראל » ו' יולי 01, 2011 2:04 am

תוך כדי דיבור כתב:נמצא כי: זה לא היה בכולל חזון איש אלא ברחוב, זה לא היה לאחר כל נדרי אלא אחרי ערבית, זה לא היה קשור לאוניברסיטה אלא [?], זה לא היה בפני חבר תלמידים אלא ביחידות (וגם זו לא עם הרב טורצ'ין אלא עם הרב שטיינברג).

רבינו, מה השארת לנו מהסיפור המקורי?


א"ר זירא... אמר רב: "בצד עמוד זה התפלל רבי ישמעאל ברבי יוסי של שבת בערב שבת"
כי אתא עולא, אמר: בצד תמרה הוה, ולא בצד עמוד הוה
ולא רבי ישמעאל ברבי יוסי הוה, אלא רבי אלעזר ברבי יוסי הוה
ולא של שבת בערב שבת הוה, אלא של מוצאי שבת בשבת"

(ברכות כז ע"ב)

לגופו של עניין, למחבר הסיפור היה עניין של לציין את הרב קוק בשמו, ותלה תניא בלא תנא (שהרי כבר הוכח שהדברים שתלו בנאומו של הרב קוק בהקמת האוניברסיטה לא היו ולא נבראו).

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי אליהוא » ו' יולי 01, 2011 4:32 am

לגבי השאלה האחרונה:
מעשה רב אות קמ"א: שלא לישא בשבת כלל אפילו במקום שיש עירוב, אפילו בחצר.
ובבית לא ישא כי אם בידו.
ובביאורי הגרנ"ה בסידור הגר"א מבאר דהיינו משום חנניא.
ועי' בביאור הלכה סי' רנ"ב סעיף ז'.

חוצפא יסגא
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 9:58 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי חוצפא יסגא » ה' ספטמבר 01, 2011 11:44 pm

מתפעל כתב:באו להתייעץ עם החזו"א בשידוך שהכלה מבוגרת שנתיים מהחתן ואמר שאין בעיה.
וראיה מסוף מנחות ק"ט ע"ב "נתקנא בו שמעי אחיו שהיה גדול ממנו שתי שנים ומחצה". מדוע הדגישו ומחצה? וכי לא היה די לומר גדול בשנתיים? ולמדנו שעד שנתיים הם נחשבים עדיין באותו גיל ורק שנתיים ומחצה הביאום לדי הפער.

קודם כל להעיר, הרי אשת החזון איש היתה מבוגרת ממנו הרבה. בספר החוזה מליטא הפליג מאד וכתב שהיתה מבוגרת בעשרים שנה מהחזון איש שזה נשמע לי לא הגיוני. אבל אין אדם טועה עד כדי כך, ומסתמא היתה יותר משנתיים מבוגרת ממנו.
לעצם הענין, הדמיון לא כל כך מובן, שם מדובר בשני אחים ובקנאה. כאן מדובר בבני זוג. זה לא בדיוק אותו דבר.


בפורום סו"ס היה על כך אשכול רחב לפני למעלה משלוש שנים (http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616) עם חומר מעניין רב. פותח האשכול כתב בהודעתו:
מתפעל כתב:קראתי בספרו של חיים עמנואל קוליץ בספר החוזה מליטא, שאשתו של החזון איש היתה כמעט כפליים בגילה מבוגרת מהחזון איש. החזון איש היה כבן עשרים והיא לפי זה היתה נגיד 37. לא כותב כמה בדיוק רק כמעט כפליים ממנו.
האם זה נכון ?
זה נשמע לי כל כך משונה. למה שיעשו שידוך כזה מוזר ?
אמנם שמענו הפוך שבני ישיבות מבוגרים עשו שידוך עם כלה צעירה אבל הפוך ?
מדוע משפחתו של החזון איש לא בדקה דבר בסיסי שכזה ?

ותודה לאילפא שהפנה אותי לספר המיוחד הזה. אני עכשיו באמצע הקריאה ונהנה מאד מאד.


לא אעתיק כמובן משם את כל הדברים היגעים, בלתי כמה תגובות בעלות תוכן רב:

דיסקשיח כתב:הסיפור כשלעצמו מסופר אצל גראדה בחן מיוחד ובחריפות. אחת הדמויות בספר היא של בחור מבוגר, שכמו רבים מאוד, התקשה למצוא שידוך. הבחור הזה היה אדם מתון ושקול, מאוד ענייני וכמובן אוהב את עצמו. והנה יום אחד הציעו לו שידוך, ותוך כדי הבירורים נתברר לו שהמדוברת מבוגרת יותר ממנו, שהמחותן אינו בר יכולת כפי שהוצג ואינו מסוגל לסדר לו רבנות או משרת כלי קודש, וביותר, סופר לו שיש כמעט וודאות שגם מה שמבטיחים לו לא יקבל.
הלך אותו בחור להתייעץ עם החזו"א, שידוע היה כי ראה במורת רוח את הנוהג שהתפשט בין הבחורים להפר שידוכים בקלות.
בתוך הדברים פנה הבחור בקצת עזות, ואמר לחזו"א, רבי מה אתה היית עושה במצב כזה? השיב לו החזו"א: אני? אני התחתנתי אתה!
זה היה הסופר שהחמיץ.
אבל המחבר נשוא האשכול כאן שהיה יהודי דתי בעל סוכנות נסיעות, ואחיו של רבה של ירושלים [שבביתו היה נערך בשמח"ת קידוש לבני ישיבת חברון וראשיה] שהיה חביב כבן משפחה אצל החזו"א שהכיר את משפחתו ועזר להם, לא איכפת לו וסיפר את הפרשה עם אשתו בצורה מגונה.
ותיקון, הסיפור אצלו, הוא שלאחר עשר שנים לנישואים, רצה החזו"א לקיים את הדין ולגרשה. עמדו לילך לביה"ד, ואז אמרה האשה: דע לך לא אעשה כל בעיות ואקבל את הגט, אך בדרך חזרה, נעבור ליד הניימן, ואז אקפוץ לתוכו. מיד ביטל החזו"א את תכניתו ונשאר עמה עד הסוף.
הדברים דומים לספר מגילת ספר של היעב"ץ, שהמשכיל דוד כהנא שהוציאו בראשונה השמיט את הקטעים המביכים, אך בימינו בא אדם שפל ומושחת, שעשה עצמו כצאצא של היעב"ץ ועשה טובה לעולם והוציא לאור במוה"ק את הספר בשלימותו.
אגב, אותו שפל נבזה ומושחת היה בצעירותו כעין מזכיר או עוזר של הרב קוק, והתברר כיום, ממחקרים שנעשו בתולדות המפלגה הקומוניסטית הפלשתינית פק"פ, שהשפל הזה היה כבר אז קומוניסט ושימש כמודיע מתוך מה שנודע לו על ענייני ההנהגה הלאומית מתוך ביתו של הרב.
כשחזר מארה"ב הופיע כבעל תשובה, אך לדעתי נשאר קומוניסט גמור ופירסם מאמרים בעתוני מפ"ם. ושימש מהעובדים המכובדים של מוה"ק.


מוישה גרוס כתב:האשכול הזה אינו ראוי כמו שחיים קוליץ עשה מעשה בלתי ראוי. חיים קוליץ לא ראוי להגנה כה תקיפה אחרי שפרסם דברים אישיים (שלא נזכרו כאן) שרק בזכות היותו מקורב ראו עיניו. אם לקדוש החזו"א היו ילדים הוא לא היה מעיז לעשות כדבר הזה, אלא היה נוטל את רשותם קודם. ולא משום שהחזו"א היה ערירי רח"ל חייו הפרטיים הם הפקר. היעב"ץ יכול לכותב על עצמו משהו רוצה אבל לבן בית אסור לספר דברים אישיים מן הסוג הזה ואיני רוצה להרחיב יותר.

אבל כיון שהוזכר אשלים הדברים ואכתוב מה ששמעתי מנכד של ר' מאיר קרליץ ששמע מסבתו שהיתה מעורבת בשידוך.

החזו"א הוצע לו את הבחורה ההיא, הבירורים העלו שהדבר מתאים, כי הבחורה הסכימה להקריב את חייה למען בעל המוכן ללמוד ללא משרת רבנות וכו'. וכל זה נעשה ע"י אנשי ביניים מבלי שמישהו מהמשפחה ראה אותה. לפני שישבו הצדדים בינהם נסעה אשתו של ר' מאיר קרליץ שהיתה ה'חברמנית' של המשפחה כדי לעמוד על טיבה, ולהכין את הענינים לקראת בואה של המשפחה והחתן. כשהיא נפגשה עם הבחורה היא נדהמה לראת ששיקרו על המשפחה אודות גילה. היא מיהרה לחזור למשפחה ואמרה להם שהשידוך הזה אינו יכול שיהיה משום שהמדוברת אינה בת בנים. המשפחה כולה החליטה כמובן שמבטלים הכל והחזו"א אחז שיש כאן שפיכות דמים שלה ואסור לבטל את השידוך. וכך הווה למורת רוחה של המשפחה.

המספר שאל את בן דודו הגר"ח קניבסקי, ומה חשב החזו"א על מצות פו"ר, והגר"ח אמר לו שהחזוא חשב להציע לה גט אחר י' שנים באם לא יזכה וכו'. וכך הווה ומכאן ואילך כמסופרא שם שהיא אמרה מהגט וכו'. והוא קיבל עליו את הדין. וידוע שעל צערו הכבוש זה שלא חננו ה' בפרי בטן כתב מרן הגה"ק זצוק"ל שאין לו תענוג מתענוגת העולם כלל.

ועתה זבובי מות מבאישי השמן הטוב, סורו סורו לכם לרגון באהליכם ובעסקי משפחותיכם והניחו לקדושים וטהורים אשר בארץ המה.


דער לץ כתב:מוישה גרוס כתב: "היא מיהרה לחזור למשפחה ואמרה להם שהשידוך הזה אינו יכול שיהיה משום שהמדוברת אינה בת בנים. המשפחה כולה החליטה כמובן שמבטלים הכל והחזו"א אחז שיש כאן שפיכות דמים שלה ואסור לבטל את השידוך. וכך הווה למורת רוחה של המשפחה".
המדוברת היתה בת בנים, ואף ילדה בשעה טובה לחזו"א שני בנים, אלא ששניהם מתו אחרי לידתם, מכיון שהיא היתה צריכה על פי הוראות הרופאים לשכב כל עת ההריון (הנקרא שמירה בלע"ז) אלא שהיה זה נוגד את טבעה. ולכן אמר אחד מתלמידיו שכששאלו בסוגיית "פיהק ומת" בסוף שבת (העוסקת בולד שפיהק ומת) לא יכל החזו"א להשיבו מרוב צער.


רוזס כתב:בענין גילה של הרבנית: "הכלה שנמצאה היתה אמנם חנונית אשת חיל,יראת שמים,טובת מזג בטבעה,נאמנה.אבל מיד לאחר התנאים ראתה המשפחה, כי מיקח טעות הוא. הכלה גדולה מן החתן בן העשרים לא בשנים אחדות בלבד,כפי שנאמר קודם; מנין שנותיה כפול משנותיו. גם המוצא פשוט למדי, והמחותן אין ידו משגת לפרוע אפילו שליש מן הנדוניה המובטחת. משפחת החתן דרשה ממנו שיחזיר את התנאים. אבל הוא הלם באגרופו על השולחן והכריז שלא יבייש בת-ישראל אם אמנם היא גדולה כל כך ממנו בשנים, תהיה בושת-פניה גדולה עוד יותר.והם באו בברית הנישואים. עכ"ל חיים גראדה במלחמת היצר (פרק 11).
נערך לאחרונה על ידי חוצפא יסגא ב ה' ספטמבר 01, 2011 11:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גנזים ושות
הודעות: 21
הצטרף: ג' יולי 26, 2011 2:59 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי גנזים ושות » ה' ספטמבר 01, 2011 11:53 pm

''''
נערך לאחרונה על ידי גנזים ושות ב א' אפריל 01, 2012 4:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' ספטמבר 02, 2011 12:50 pm

גנזים ושות כתב:לפלא על ההתעסקות המיותרת בדבריהם של בני אדם כאלו [גראדה וקוליץ] שאף אחד מכאן לא היה סומך עליהם בעדות קידושין, זאת מלבד שהרבה מדברי קוליץ הינם ציטוט כמעט מדוייק מספרי האפיקורס גראדה שר"י.
נערך לאחרונה על ידי מורה צדק ב ו' ספטמבר 02, 2011 3:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי גוראריה » ו' ספטמבר 02, 2011 2:20 pm

גנזים ושות כתב:לפלא על ההתעסקות המיותרת בדבריהם של בני אדם כאלו [גראדה וקוליץ] שאף אחד מכאן לא היה סומך עליהם בעדות קידושין, זאת מלבד שהרבה מדברי קוליץ הינם ציטוט כמעט מדוייק מספרי האפיקורס גראדה שר"י.

על הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל אפשר לסמוך בעדות קידושין?...

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ג' מאי 16, 2017 1:28 pm

יגל כתב:
מתפעל כתב:בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

באמת מעניין לדעת על הפרטים אז שכנראה כן היה על סמך פסק כל שהוא אלא שכנראה הקילו קצת יותר מדי וכיוצא בזה
ולפי זה הסיפור מקבל מימד אחר לגמרי

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי דודי צח » ג' מאי 16, 2017 6:54 pm

בור הגולה כתב:
תוך כדי דיבור כתב:
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


בעל המעשה היה ר' שרגא פייבל שטיינברג ז"ל, מקורבו של החזו"א. שמעתי מבנו, שבצעירותו שאל את אביו על זה, האם נכון הדבר שהחזו"א דיבר נגד הגרא"י קוק לאחר כל נדרי? אביו התחמק מלענות. אבל כעבור זמן אמר לו בדרך אגב, שלא היה זה אחרי כל נדרי, אלא לאחר מעריב בעת טיולו אתו.

בגירסא דינקותא שמעתי, כי התלמידים עיקמו פניהם, כמבקשים לומר: יום כיפור היום! אמר להם מרן החזו"א: מה שאסור לדבר ביוכ"פ אסור לדבר כל השנה, ומה שנחוץ לומר כל השנה אפשר לדבר על כך גם ביום הקדוש!!
יסוד נפלא שהציבור הרדוד והמיסטי כדאי לו לדעת

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 16, 2017 11:25 pm

בדרך כלל השאלות של הרב מתפעל הם שאפשר גם להבין אחרת.
הסיפורים (המוסמכים) מלמדים על הלך רוחו, ושמצא להם סמך בתורה. אפילו אם יסודותם בהרגש שלו.
וזה בדיוק מה שלומדים מספרים אלו.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' מאי 17, 2017 2:16 am

מתפעל כתב:"מעולם לא הניח מטפחתו בכיסו בשבת ואמר לי בשם הגר"א כי מי שמניח מטפחתו בכיסו בשבת עובר על הדין של חנניא בפועל. [היינו למה שאמר חנניא בשבת י"ב א' חייב אדם למשמש בבגדו ערב שבת עם חשיכה]. מהספר שערי אהרון.

האם הכוונה בגלל שהחזון איש לא סמך על העירוב? אבל אם כך, יש עבירה יותר גדולה של טלטול בשבת. למה לומר שעבר על חנניא? ואולי הכוונה גם אם לא יטלטל ולא יצא מהבית, עבר על חנניא.

כ"נ פשוט

מתפעל כתב:מעניין היכן נמצא הגר"א הזה.

האם אין זה פשוט? אם דברים אשר נמצאים חייב להוציא (כנראה שהבין שימשמש ויוציא מה שימצא שם) ק"ו שאסור להכניס לשם דברים מתחילה!

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' מאי 17, 2017 2:23 am

מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?

האם יועיל נא מי מהקוראים לפרש כוונת קדשו בזה? האם ראה הקלקול כעונש והתפלל שלא תמשך עוד עונשו? או דילמא התפלל שלא יענש בעתיד על עוד קלקולים? או שמא ענין אחר לגמרי?

משיב
הודעות: 97
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2015 3:12 am

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי משיב » ד' מאי 17, 2017 11:02 am

יגל כתב:
מתפעל כתב:
חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

אכן בתש"ח היה ראש עיר חרדי, אבל לא תמיד זה היה כך.
היו תקופות שכיהנו ראשי עיר מהמזרחי, משה בגנו, וישראל גוטליב.

לגבי הסיפור עצמו, גם כשהיה ראש עיר חרדי, עדיין כמחצית התושבים לא היו חרדים, (במועצת העיריה היו 6 חרדים 4 חילונים, ודתי) ובחלק מהרחובות אף נסעו בשבת, החרדים לא היו מספיק חזקים שיכלו למנוע עבודות של פיקוד העורף. באותו זמן גבעת שמואל היתה שכונה של בני ברק רק שנה אחר כך היא הפכה למועצה מקומית נפרדת.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 24, 2017 8:37 am

לגבי השאלה של ואהבת לרעך כמוך, כתב הרב העשוי לנחת:

"החזו"א התכון לומר לו שלטובתו של רבי שמואל זה לא כדאי, וגם אם הוא היה במצבו הוא לא היה עושה זאת לעצמו",
זה יישוב הגון, יישר כח,

זה דומה מאד לרעייד לגבי יהודי שמבקש סיגריה, אם יש בזה חסד לתת לו, שאצלו זה צורך גדול, או להיפך, הרי זה לא בריא.

שהרב וואזנר ביקש טובה, בודאי סבר שזה לטובתו, והחזו"א סבר שאין זה לטובתו. חבל שלא שאלו בזמנו מהרב וואזנר שיפרט מה בדיוק ביקש.
זה מאד מעניין. אולי מי מצאצאיו יודע.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 24, 2017 9:56 am

מתפעל כתב:"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?



אולי כוונתו כך:
אמנם מצד העבירה שהולך בלי כיסוי ראש, היה ניתן לצרפו למנין, אין זו עבירה חמורה כלל,
אבל אדם כזה שתמיד הולך בלי כיסוי ראש, הרי הוא דומה למחלל שבת, כי יש לו צורה של גוי, ולכן בפועל לא ניתן לצרפו.

הספר שערי אהרן לא נמצא באוצר.
רציתי לבדוק את הדברים בפנים.
אמנם הסברא הזו לא ממש מובנת. ממתי מסתכלים על צורה ומדמים למחלל שבת? למעשה יש מקילים לצרף למנין אפילו מי שמחלל שבת, בתנאי שזה לתיאבון.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 24, 2017 3:36 pm

מתפעל כתב:
מתפעל כתב:"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?



אולי כוונתו כך:
אמנם מצד העבירה שהולך בלי כיסוי ראש, היה ניתן לצרפו למנין, אין זו עבירה חמורה כלל,
אבל אדם כזה שתמיד הולך בלי כיסוי ראש, הרי הוא דומה למחלל שבת, כי יש לו צורה של גוי, ולכן בפועל לא ניתן לצרפו.

הספר שערי אהרן לא נמצא באוצר.
רציתי לבדוק את הדברים בפנים.
אמנם הסברא הזו לא ממש מובנת. ממתי מסתכלים על צורה ומדמים למחלל שבת? למעשה יש מקילים לצרף למנין אפילו מי שמחלל שבת, בתנאי שזה לתיאבון.


למה לא נפרש בפשיטות, שאף שהעדר כיסוי אינו פוסל למניין, אך בסתמא העדר כיסוי מעיד על היותו מחלל שבת היות ובזמננו שומרי שבת מכסים ראשם.
ולכן אף אם לא שמענו עליו שמחלל שבת, אין לצרף למניין יהודי ללא כיסוי ראש.
כמובן אם ידוע לן שפלוני גלוי הראששומר שבת, וכיום יש בחו"ל רבים כנ"ל, מצטרף ומצטרף.

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי שיף » ה' מאי 25, 2017 12:05 am

מתפעל כתב:"סיפר הג"ר רפאל יצחק וסרמן זצ"ל, פעם בא לדבר עם החזו"א ואמר לו: בא נלך לבקר את ר' אלעזר (הצדיק הידוע) שהיה מתגורר בישיבת פונביז ונתלווה אליו בביקורו. ואמר החזו"א על ר' אלעזר כי מהשברי כלים רואים מה היה הכלי כשהיה שלם. מאחר שהנ"ל היה שבור ורצוץ ממאורעות המלחמה".

מה ידוע לכם על רבי אלעזר הנ"ל ומי זה הרב וסרמן הנ"ל?

מסתמא רבי אלעזר מנדלוביץ
viewtopic.php?f=19&t=4181

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי .השוחט » ד' אוגוסט 11, 2021 3:01 am

לפלא שלא ענה איש מיהו הרב וסרמן. (אפילו בויקי יש עליו ערך)
ובכן זכיתי להיות חתנו. בין השנים תשל"ג עד פטירתו בשנת תשס"ג שימש כראש ישיבת וכולל אהל יעקב בבני ברק.
מחבר ספר משנת יצחק.
בן הג"ר נחמן שמואל וסרמן אב"ד סטאוויסק.
וחתן המוהל הנודע הרב ישראל יצחק שקול.
בראש ספרו - במהדורה השניה שיצאה לאחר פטירתו - יש מעט ביוגרפיה וקוים לדמותו.

אתמול, א' אלול תשפ"א, נפטרה אשת חבר בשיבה טובה.
ואצרף כאן מאמר שרשמתי עבור העיתון, עוד לא התפרסם, ובו יש גם על מו"ח וגם מעט על ר' אלעזר.
(המאמר היה כפול וקיצצתיו לפי דרישת העיתון...).
קבצים מצורפים
הרבנית וסרמן, מקוצץ.docx
(17.11 KiB) הורד 268 פעמים

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הערות במעשה איש

הודעהעל ידי פלוריש » ד' אוגוסט 11, 2021 9:08 am

.השוחט כתב:לפלא שלא ענה איש מיהו הרב וסרמן. (אפילו בויקי יש עליו ערך)
ובכן זכיתי להיות חתנו. בין השנים תשל"ג עד פטירתו בשנת תשס"ג שימש כראש ישיבת וכולל אהל יעקב בבני ברק.
מחבר ספר משנת יצחק.
בן הג"ר נחמן שמואל וסרמן אב"ד סטאוויסק.
וחתן המוהל הנודע הרב ישראל יצחק שקול.
בראש ספרו - במהדורה השניה שיצאה לאחר פטירתו - יש מעט ביוגרפיה וקוים לדמותו.

אתמול, א' אלול תשפ"א, נפטרה אשת חבר בשיבה טובה.
ואצרף כאן מאמר שרשמתי עבור העיתון, עוד לא התפרסם, ובו יש גם על מו"ח וגם מעט על ר' אלעזר.
(המאמר היה כפול וקיצצתיו לפי דרישת העיתון...).

יישר כח! דברים יפים, כהרגלך.
המקום ינחם אתכם, ויהי רצון שיבוא הקב"ה וישחוט למלאך המוות ותימחה דמעה מעל כל פנים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 521 אורחים