פלתי כתב:דוחק לומר משום דכל העוסק בתורת חטאת וכו'.
פלתי כתב: משום דכל העוסק בתורת חטאת וכו'.
חד ברנש כתב:אבל כיום כבר הוכח שכל ה'עדויות' על קיומו לכאורה של סדר קדשים לירושלמי, לא הובנו כהלכה, ואין כאלו עדויות. וחבל לבוא וללעוס 'עדויות' אלו. עי' בעבודותו של זוסמן, "סוגיות בבליות לסדרים זרעים וטהרות", במבוא
הרוצה להחכים כתב:האם מכל שאר ספרי הגאונים והראשונים בארץ ישראל ובתפוצות. ספרים שנחשבים כאבודים וידוע לנו בבירור על קיומם כן מצאו דפים בודדים לפחות??
איש_ספר כתב:שאלת תם (כפשוטו): אם כתב יד ליידן של הירושלמי היה נאבד, האם לא היו מסכתות שלא היה נותר מהם אפילו עלה אחד?
יבנה כתב:בכל המסכתות הירו' מצוטט בדברי הראשונים, משא"כ בקדשים.
צופר הנעמתי כתב:בזמן שהדפיסו את הירושלמי היו עוד כתבי יד חוץ מליידן. אחרי שהדפיסו כבר לא כ"כ שמרו על כתבי היד וגם לא העתיקו חדשים.
איש_ספר כתב:צופר הנעמתי כתב:בזמן שהדפיסו את הירושלמי היו עוד כתבי יד חוץ מליידן. אחרי שהדפיסו כבר לא כ"כ שמרו על כתבי היד וגם לא העתיקו חדשים.
כת"י של הירו' כולו? זו מנין?
פייש כתב:איש_ספר כתב:צופר הנעמתי כתב:בזמן שהדפיסו את הירושלמי היו עוד כתבי יד חוץ מליידן. אחרי שהדפיסו כבר לא כ"כ שמרו על כתבי היד וגם לא העתיקו חדשים.
כת"י של הירו' כולו? זו מנין?
ושקלינן וטרינן בהו טובא למיהך בארח קשוט בגירסו' הישרות עם תלת טפוסין אחרנין דוקניות דהוון קדמנא כד הוינא מגהין בהאי חיבורא.
עכ"פ חלקים הי' בוודאי
איש_ספר כתב:שאלת תם (כפשוטו): אם כתב יד ליידן של הירושלמי היה נאבד, האם לא היו מסכתות שלא היה נותר מהם אפילו עלה אחד?
לוצאטי כתב:איש_ספר כתב:שאלת תם (כפשוטו): אם כתב יד ליידן של הירושלמי היה נאבד, האם לא היו מסכתות שלא היה נותר מהם אפילו עלה אחד?
ההבדל הגדול הוא שבכל המסכתות יש לנו ציטוטים רבים אצל הראשונים, משא"כ בקדשים שאין אפילו ציטוט אחד. על הציטוטים הבודדים שיש כביכול האריך זוסמן.
לגבי כ"י אחרים. ידוע שכי"ר הוא אחד מ'תלת טפוסין אחרנין' שהיו למדפיסי ונציה, והוא מכיל רק סוטה ורוב זרעים. אם כן ייתכן שגם שני הטפסים האחרים לא הכילו את כל הירושלמי.
לבעל מתנות כהונה היה גם כ"י שהוא מביא ממנו גירסאות, ולא ידוע מקומו כיום.
קטעי הגניזה שבידינו כיום מקיפים כרבע מן הירושלמי (שמעתי מד"ר אליצור), ואם ניקח בחשבון את הסוגיות הרבות שנעתקו ממקום למקום כלשונן, כמצוי בירושלמי, האחוז אף גדול יותר.
צופר הנעמתי כתב:לוצאטי כתב:איש_ספר כתב:שאלת תם (כפשוטו): אם כתב יד ליידן של הירושלמי היה נאבד, האם לא היו מסכתות שלא היה נותר מהם אפילו עלה אחד?
ההבדל הגדול הוא שבכל המסכתות יש לנו ציטוטים רבים אצל הראשונים, משא"כ בקדשים שאין אפילו ציטוט אחד. על הציטוטים הבודדים שיש כביכול האריך זוסמן.
לגבי כ"י אחרים. ידוע שכי"ר הוא אחד מ'תלת טפוסין אחרנין' שהיו למדפיסי ונציה, והוא מכיל רק סוטה ורוב זרעים. אם כן ייתכן שגם שני הטפסים האחרים לא הכילו את כל הירושלמי.
לבעל מתנות כהונה היה גם כ"י שהוא מביא ממנו גירסאות, ולא ידוע מקומו כיום.
קטעי הגניזה שבידינו כיום מקיפים כרבע מן הירושלמי (שמעתי מד"ר אליצור), ואם ניקח בחשבון את הסוגיות הרבות שנעתקו ממקום למקום כלשונן, כמצוי בירושלמי, האחוז אף גדול יותר.
לרש"ס היה כ"י שאינו ידוע לנו, לא?
פלתי כתב:הטעם שאין תלמוד בבלי על סדר זרעים וטהרות, לכאורה נראה משום שדינים אלו לא נהגו בזמנם ובמקומם. אבל א"כ מדוע על סדר קדשים עשו תלמוד בבלי כיון שלא היה נוהג בזמנם? ודוחק לומר משום דכל העוסק בתורת חטאת וכו'.
250 כתב:לא עיינתי בהודעות הקודמות, אבל הראה לי הרב סופר שליט"א דברי רש"י
פלוריש כתב:זכורני שבהסכמת ה"ר שלמה פישר לאחד מספרי הרב בצלאל נאור, הוא מתייחס להזכרת הירושלמי האבוד על קדשים ותמיה על שיש בדורנו כאלו שעדיין מאמינים לזה.
בהמשך הביא כמה דוגמאות מציטוטי ראשונים והוכיח שאינם נכונים (שהציטוט בירושלמי בכורות מופיע לפנינו בירושלמי ביכורים, וציטוט מירושלמי ערכין לפנינו בירושלמי עירובין).
אראל כתב:דבר פלא מצאתי השבוע
בקרו טלה כתב:אראל כתב:דבר פלא מצאתי השבוע
וכבנ"ב
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 330 אורחים