מקדש מלך כתב:מקובל בשם החזון אי"ש שמותר.
כנראה וכמובן לא הכוונה ממש "על מנת שתעלה לרקיע".
אראל כתב:ארבע מדות בנישואי הצאצאים..
האופציא הראשונה, לצאת ולעבוד על הפרנסה, מיד ממחרת השבע ברכות, ולקבץ פרוטה לפרוטה לנישואי צאצאיו, ולקיים את ציווי השי"ת 'וברכתיך בכל אשר תעשה'...
האופציא השניה, לחזר על הפתחים על מצות 'הכנסת כלה'..., וישראל קדושים נתבעים ונותנים..
האופציה השלישית, ללוות ולא לשלם...
האופציה האחרונה, לשלוח יד בממון שאינו שלו...
מי שיודע אופציא נוספת, אדרבא שיעלה כאן ויחכימני...., אולי האי ואולי...
אראל כתב:ארבע מדות בנישואי הצאצאים..
האופציא הראשונה, לצאת ולעבוד על הפרנסה, מיד ממחרת השבע ברכות, ולקבץ פרוטה לפרוטה לנישואי צאצאיו, ולקיים את ציווי השי"ת 'וברכתיך בכל אשר תעשה'...
האופציא השניה, לחזר על הפתחים על מצות 'הכנסת כלה'..., וישראל קדושים נתבעים ונותנים..
האופציה השלישית, ללוות ולא לשלם...
האופציה האחרונה, לשלוח יד בממון שאינו שלו...
מי שיודע אופציא נוספת, אדרבא שיעלה כאן ויחכימני...., אולי האי ואולי...
פרנקל תאומים כתב:רבותיי, הזדקנו, השערות מלבינות, הקמטים מתרבים, הגוו מתכופף, השדרה מצטמקת, ו..נישואי הילדים כבר עומדים באופק...
וכאן הבן שואל אביו:
האם מותר לאברך (או לכל אדם) "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך הגיונית לפרוע אותם?
הוא מתחייב על מאות אלפים לשידוכי הבת, נניח שהוא יצליח לגייס אותם כהלוואות מגמ''חים ומבנקים וכיו''ב, אבל הרי אין לו כל דרך הגיונית לפרוע אותם אח''כ, הרי גם בלעדיהם הוא בקושי גומר את החודש.. האם זה מותר?
האם מותר להסתמך בזה על ''שער הגלגולים'' ולהשליך יהבו על ה' שהוא יצליח "להתגלגל" כדבעי?
מקדש מלך כתב:מקובל בשם החזון אי"ש שמותר.
כנראה וכמובן לא הכוונה ממש "על מנת שתעלה לרקיע".
אש משמים כתב:פרנקל תאומים כתב:רבותיי, הזדקנו, השערות מלבינות, הקמטים מתרבים, הגוו מתכופף, השדרה מצטמקת, ו..נישואי הילדים כבר עומדים באופק...
וכאן הבן שואל אביו:
האם מותר לאברך (או לכל אדם) "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך הגיונית לפרוע אותם?
הוא מתחייב על מאות אלפים לשידוכי הבת, נניח שהוא יצליח לגייס אותם כהלוואות מגמ''חים ומבנקים וכיו''ב, אבל הרי אין לו כל דרך הגיונית לפרוע אותם אח''כ, הרי גם בלעדיהם הוא בקושי גומר את החודש.. האם זה מותר?
האם מותר להסתמך בזה על ''שער הגלגולים'' ולהשליך יהבו על ה' שהוא יצליח "להתגלגל" כדבעי?
כמדומה שהשאלה נשאלה באיחור קל..
את השאלה הזאת צריך לשאול מיד אחר החתונה ולענות תשובה שיש בה מעשה ולהתחיל לקבץ ולחסוך כל מה שיכול במשך השנים כדי להגיע לימי השמחה כשמעות בידו. ברור כשמש שצריך לעשות השתדלות גדולה כדי לחתן את הילדים בישוב הדעת, וכשעושה מה שיכול, מן השמים יסייעוהו. אבל זה האומר 'אכול ושתו כי מחר..' ודאי לא יכול לצפות לניסים משמים ביום פקודה.
כמובן שכל האמור הוא בנו אנשים פשוטים בגדר 'מאמין ולא מאמין' אך אלו ההולכים באור האמונה וכל מעשיהם לשם שמים ודאי שלהם דרך אחרת בחייהם.
כנלענ"ד הק' אש
פרנקל תאומים כתב:אראל כתב:ארבע מדות בנישואי הצאצאים..
האופציא הראשונה, לצאת ולעבוד על הפרנסה, מיד ממחרת השבע ברכות, ולקבץ פרוטה לפרוטה לנישואי צאצאיו, ולקיים את ציווי השי"ת 'וברכתיך בכל אשר תעשה'...
האופציא השניה, לחזר על הפתחים על מצות 'הכנסת כלה'..., וישראל קדושים נתבעים ונותנים..
האופציה השלישית, ללוות ולא לשלם...
האופציה האחרונה, לשלוח יד בממון שאינו שלו...
מי שיודע אופציא נוספת, אדרבא שיעלה כאן ויחכימני...., אולי האי ואולי...
יש גם את האופציה של ''שער הגלגולים'' שהזכרתי למעלה. וכנראה שישנם לא מעטים שמצליחים איתה לא רע (וצ''ע עם כמה בזיונות ועם כמה ביטול תורה ועם כמה מועקות וחרדות..). השאלה היא האם מותר להסתמך על זה? או ליתר דיוק: כיצד יתכן שמותר להסתמך על זה?
נ''ב:
ר' אראל, האם אצלכם אין את ההנהגה (שלכאורה הגיונית ומעשית יותר) שההורים נותנים רק סיוע קטן בהתחלה, אבל למעשה כל זוג לוקח על עצמו דאגת הדיור של עצמו (תחת שכל זוג הורים לוקח על עצמו את הדאגה לדיור של עשרת ילדיו..)?
אש משמים כתב:מקדש מלך כתב:מקובל בשם החזון אי"ש שמותר.
כנראה וכמובן לא הכוונה ממש "על מנת שתעלה לרקיע".
זכור לי משנים עברו בשם החזו"א שאסור לקחת הלוואה שאין ביטחון של מאה אחוז להשיבה.
חתימת ערבות
פעם אחת הגיע אל החזון איש קרוב משפחה, וביקש ממנו לחתום לו ערבות על הלוואה שבדעתו ללוות, והחזון איש חתם לו. לאחר שנה שוב בא אל החזון איש כדי שיחתום לו ערבות להלוואה אחרת, והפעם החזון איש סירב לחתום. הוא התפלא מה השתנה עתה מלפני שנה, מדוע עכשיו החזון איש מסרב לחתום לו ערבות, הרי בפעם הקודמת כן חתם לו? שאל את החזו"א מה קרה, האם נאמנותו ירדה בעיניו, שמשום כן מסרב עתה לחתום לו ערבות?
אמר לו החזון איש: "לפני שנה היה לי כסף בסכום ההלואה, וידעתי שאם לא תשלם יהיה לי ממה לשלם את הערבות, אבל עכשיו אין לי את הסכום הזה, ואין לי אפשרות לפרוע את הערבות הזו, ממילא אינני יכול להיות על כך ערב".
אצל החזון איש להיות ערב על הלוואה לא היה רק בגדר עשיית חסד לחברו, אלא היה זה בגדר שיעבוד, להיות 'ערב' הכוונה להיות משועבד לפרוע את ההלוואה, וממילא אם אין לו אפשרות לפרוע את הערבות אז לא חותמים עליה!
("שלמים מציון" לך לך תשע"ז)
פרנקל תאומים כתב:אש משמים כתב:פרנקל תאומים כתב:רבותיי, הזדקנו, השערות מלבינות, הקמטים מתרבים, הגוו מתכופף, השדרה מצטמקת, ו..נישואי הילדים כבר עומדים באופק...
וכאן הבן שואל אביו:
האם מותר לאברך (או לכל אדם) "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך הגיונית לפרוע אותם?
הוא מתחייב על מאות אלפים לשידוכי הבת, נניח שהוא יצליח לגייס אותם כהלוואות מגמ''חים ומבנקים וכיו''ב, אבל הרי אין לו כל דרך הגיונית לפרוע אותם אח''כ, הרי גם בלעדיהם הוא בקושי גומר את החודש.. האם זה מותר?
האם מותר להסתמך בזה על ''שער הגלגולים'' ולהשליך יהבו על ה' שהוא יצליח "להתגלגל" כדבעי?
כמדומה שהשאלה נשאלה באיחור קל..
את השאלה הזאת צריך לשאול מיד אחר החתונה ולענות תשובה שיש בה מעשה ולהתחיל לקבץ ולחסוך כל מה שיכול במשך השנים כדי להגיע לימי השמחה כשמעות בידו. ברור כשמש שצריך לעשות השתדלות גדולה כדי לחתן את הילדים בישוב הדעת, וכשעושה מה שיכול, מן השמים יסייעוהו. אבל זה האומר 'אכול ושתו כי מחר..' ודאי לא יכול לצפות לניסים משמים ביום פקודה.
כמובן שכל האמור הוא בנו אנשים פשוטים בגדר 'מאמין ולא מאמין' אך אלו ההולכים באור האמונה וכל מעשיהם לשם שמים ודאי שלהם דרך אחרת בחייהם.
כנלענ"ד הק' אש
אתה צודק. אבל ישנם אברכים שמלכתחילה אין להם כמעט מהיכן לקבץ/לחסוך/להשקיע. כגון שגם הכנסת נשותיהן היא נמוכה, ישנם רבים מאד כאלו.
פרנקל תאומים כתב:רבותיי ... ?
אש משמים כתב:מקדש מלך כתב:מקובל בשם החזון אי"ש שמותר.
כנראה וכמובן לא הכוונה ממש "על מנת שתעלה לרקיע".
זכור לי משנים עברו בשם החזו"א שאסור לקחת הלוואה שאין ביטחון של מאה אחוז להשיבה.
מקדש מלך כתב:אש משמים כתב:מקדש מלך כתב:מקובל בשם החזון אי"ש שמותר.
כנראה וכמובן לא הכוונה ממש "על מנת שתעלה לרקיע".
זכור לי משנים עברו בשם החזו"א שאסור לקחת הלוואה שאין ביטחון של מאה אחוז להשיבה.
לא דברתי על לקיחת הלואה, אלא על "התחייבות" של המחותן, וכמובן על התחייבות לצורך שידוך דייקא.
והדברים מופיעים כמובן בספרי תולדותיו והנהגותיו של החזון איש.
נוריאל עזרא כתב:רק למנוע לזות שפתיים על האברכים, (ולמרות שנאמר בסוגריים בהודעת הפתיחה) יש להדגיש שזה נכון גם לאנשים עובדים.
אש משמים כתב:תאמין לי שהכנסותי מהנמוכות ביותר בין יושבי זה המקום אך עם זאת אני חוסך מה שאני יכול ולפעמים אפי' פרוטות ממש אבל כידוע פרוטה לפרוטה מצטרפת ובסוף יש משהו ביד.
א. הבעיה היא שרוב האברכים מזלזלים בפרוטות האלה ולא חוסכים אותם.
ב. אני עושה את חובת ההשתדלות המוטלת עלי והם לא. אני יוכל לבוא ביום פקודה בתפילה לרבש"ע ולומר לו "עשיתי מה שציווית עלי, עשה אתה מה שאתה יכול" אך מי שלא נקף אצבע כדי שיהיה לו משהו, מה יאמר לקב"ה?
נוריאל עזרא כתב:פרנקל תאומים כתב:נוריאל עזרא כתב:רק למנוע לזות שפתיים על האברכים, (ולמרות שנאמר בסוגריים בהודעת הפתיחה) יש להדגיש שזה נכון גם לאנשים עובדים.
כמובן. וכדבריך חשתי לכך, ולכן ציינתי זאת בסוגריים.
למעשה, השאלה היא כלפי כל מי שאין לו כמעט יכולת החזרת חובות חודשית.
הוי אומר- ישנם רבים שאף שאין להם כך סתם מאות אלפים מזומנים בידיהם, אבל אם הם יקחו הלוואות ומשכנתאות, הם יוכלו איכשהוא לעמוד בהחזרים החודשיים. היינו- הם יכולים לשים בצד כל חודש כמה אלפי שקלים טובים לצורך החזרת הלוואות. השאלה של האשכול נוגעת לכל מי שאין לו את היכולת הזאת בשום פנים ואופן.
אכן, וייש"כ על חידוד הדברים.
במקרה שאתה מדבר וכפי שכתבתי לעיל לענ"ד פשוט לא יתחייב. ויתלה בטחונו בה' שימצא לילדיו זיווג הגון במסגרת ההתחייבויות שהוא מסוגל להן ותו לא מידי.
פרנקל תאומים כתב:נוריאל עזרא כתב:במקרה שאתה מדבר וכפי שכתבתי לעיל לענ"ד פשוט לא יתחייב. ויתלה בטחונו בה' שימצא לילדיו זיווג הגון במסגרת ההתחייבויות שהוא מסוגל להן ותו לא מידי.
האמת אומר, לא חשבתי על ההערה הכ''כ פשוטה ונפלאה שלך.
עד שאתה תולה בטחונך בה' שיעזור לך לפרוע הלוואות ענק מטורפות שלא כדרך הטבע, מדוע לא תתלה בטחונך בה' שימציא לבנותיך את זיווגן הראוי גם מבלי שתיקח על כתפיך התחייבויות ענק?
זו הערה גדולה. ויש לי הרהורי דברים..
למעשה, עובדא ידענא שיש מגדולי הדור ממש שליט''א שסבורים וגם מורים, שאת התחיבויות הסף המקובלות בחוג שלך, לפחות ברף התחתון, מותר לך להתחייב. וה' יסייע בידך לפורען (מבלי לאבד את בריאותך הנפשית/פיסית חלילה וחלילה..).
ולכאורה תימה, הרי הרב נוריאל טוען טענה חזקה ממש.
יאיר1 כתב:תעצמו עיניים דמיינו רגע.
שאתה, אתה עצמך דואג לילדך לכל מחסורם, יש מיטות ופיג'מות ומים זורמים ומזגן ולחם וממרח וחביתה ו.... אפי' טיולים.
והילדים כל הבוקר מדברים ביניהם בחשש מה יאכלו בערב. ובערב מה יאכלו בבוקר.
אחרי שבוע לא תשאל אותם, מתי פעם אחרונה לא היה בבית אוכל?? על מה הדאגה?
לא צריך לעצום עינים ולדמיים, זה קורה בבתים שלנו לא פעם, לא בנוסח הזה, אבל כל מיני טרוניות ותלונות חסרות הגיון להבנתנו.
אבל זה בדיוק מה שאנחנו עושים עם הקב"ה.
המציאות מציאות.
והסברות סברות.
והם שני קוים שבענין זה הם מקבילים שלא ניפגשים.
לא הגויני למצוא שידוך בדרך החרדית הנהוגה ק"ו לא החסידית.
וכל הסברות מתנגדות לאימלול הצעירים בשם הדת החרדית חסידית.
והנה כבר נדמו להם, לאחר שראו שהענין דווקא זורם מוצלח דור אחר דור.
ולאחרונה, קטני אמנה, מפמפים הלוך ופמפם חששות בהקשר להשאת הילדים, מדברים השתדלות והשתדלות. ועוצמים את העניים שכבר כמה כמה שנים הענין זורם יופי. לא מדובר על 10 שנים. וכומבן יש לעמלק תירוץ על כל נס למה אינו נס.
ונכון מן לא ירד כאן.
אבל המציאות מראה שה' מסדר ת'עניינים.
ואז קמים חכמים גדולים שחוסכים פרוטה לפרוטה בחוסר אמונה, בסוף יהיה להם רבע מליון שקל להתחיל. נו, ומה עם הבן השני? ורעיהם מברכים אותם בכל הברכות שזה בדיוק מה שצריך לעשות.
חברים תפתחו עיניים אבא בשמים נותן לכל מי שרק נושא אליו עיניים ולא מתעקש להגביל את כוחו יתברך.
קרית ספר ברכפלד רמת בית שמש ביתר עילית אלעד ועוד ועוד הכל נקנה מכסף שלסברותיכם איננו קיים, אבל הנה הוא.
אבל תמשיכו להשתדל!! אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם.
ואנו, כן האברכים, דייקא!! נמשיך לחיות על פי ה' ולאכול כעין מן.
נתחייב סכומי עתק שאין לנו מושג מאיפה נשלם, בדיוק כמו שאין לנו מושג מאיפה נשלם את השכ"ל של הילד שילדנו בלי לתכנן מראש אם יהיה לנו כסף גם להאכיל אותו עד זיקנה ושיבה!! כן חוסר אחריות אנחנו יולדי בחוסר אחריות, בלי לבדוק שיש את כל הכסף לגדל אותו. וה' עזר עוזר ויעזור.
פלפלו נא כאוות נפשכם.
ואנו נמשיך לחתן ילדים, כהוראת הרבנים, [ואגב גם כמשמעות חז"ל - אבל אני לא רוצה להיכנס לזה, כי תפלפלו כך וכך, ותסיתו את העין מהדבר האמיתי]
הכותרת הנכונה היא
העימות בין המציאות לסברות!
או
מי הוא שלא יתן לעובדות לבלבל אותו.
או
מי ימשיך לנסות אותו יתברך!
אש משמים כתב:כבר כתבתי לעיל שכל האמור בענין ההשתדלות הוא לרוב אנשי הישוב אך אלו הבוטחים בה' והולכים באור האמונה ודאי דרך אחרת להם והם ילכו בביטחונם וה' ימלא כל חסרונם.
אמנם יש פלא גדול ראיתי תחת השמש, אנשים מאמינים ובוטחים בה' ואף יודעים להפיץ את אור האמונה לכל דורש, אך כשהם צריכים להחזיר איזו הלוואה קטנה מחר ואין בידיהם הסכום הדרוש, פתאום תופסים אומנות ההשתדלות ברמ"ח איבריהם ובלהיטות גדולה כאחרוני חסרי האמונה. אלא מה, כשהאדם אינו בשעת מבחן הוא גיבור גדול ויודע לדבר ולהסביר כמה צריך אמונה וכמה הדברים פשוטים וברורים אך בשעת מבחן רואים בדיוק מי חי חיי אמונה ומי מדמיין שהוא חי בביטחון ואמונה.
מומלץ לראות את הסרטון שפורסם שמרן הגראי"ל זצ"ל נותן לראשי כוילל על הראש על כך שהם מדמיינים שהם בוטחים ומאמינים. והלואי ונתחזק כולנו באמונה ובביטחון באמת.
עליך עיננו כתב:ידוע ממעשה נפלא שאברך אחד הגיע להגרב"צ אבא שאול זצ"ל ואמר לו שהוא רוצה לצאת לעבוד אחה"צ במחשבים כדי שיצליח לחתן את בנותיו, שאל אותו הרב כמה תרויח? עשה חשבון ואמר לו שבעשרים שנה יכול להרויח כ400 אלף שקל! שאל אותו וכמה בנות יש לך? ענה לו שמונה, וכמה צריך כדי לחתן אותם? ענה לו האברך 800 אלף!
שאל אותו הרב א"כ מהיכן תשיג עוד 400? ענה לו השם יעזור!
אמר לו הרב ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר,הקב"ה יעזור לך ב400 אלף אם תצא לעבוד חצי יום ולא יתן לך שמונה מאות אם תישאר בכולל??
למדנו מדבריו שבאמת אנחנו מרמים את עצמנו שהרי ודאי שאת כל הסכום בכל מקרה קשה להשיג לאברך מן השורה,וכל אחד תולה את בטחונו בה' רק על חלק....
וכך סיפר אמו"ר שליט"א שלפני כחמש עשרה שנה הלך לשאול את מרן הגראי"ל על ענין ההתחייבות לבנותיו, ואמר לו שאין מה לעשות וזה גזירת הדור וע"כ יכול להתחייב,ענה לו אבי שיש לו בלהע"ר כעשרה בנות!
ענה לו הגראי"ל אם כן אתה מיליונר!!
וכך הווה בס"ד בניסים גלויים חיתן את כולם עם בני עלייה מובהקים!
שש ושמח כתב:מישהו יכול לתת נתונים על המצב בפועל, מה באמת קורה עם כל האברכים/אנשים עובדים שחיתנו כמה בנות?
אתם מוקפים באנשים שמאבדים את שפיות דעתם מרוב חובות או שפושטים יד בקרנות הרחוב?
יאיר1 כתב:מהמעט שאני מכיר, כולם שפויים, נראה שחיים סביר, היינו לא רואים אותם מתרוצצים בחוסר מנוחה מגמ"ח לגמ"ח.
ואלו שסיימו מחייכים בהנאה, על הלחץ של הדור של לפני.
אגב, ההורים שלנו היו בזה וסיימו...
אמנם היה הרבה יותר זול, אבל גם אז דיברו שזה לא הגיוני, והיו כל מיני החתמות ויוזמות.
ויושב בשמים שחק ומימן
יאיר1 כתב:תעצמו עיניים דמיינו רגע.
שאתה, אתה עצמך דואג לילדך לכל מחסורם, יש מיטות ופיג'מות ומים זורמים ומזגן ולחם וממרח וחביתה ו.... אפי' טיולים.
והילדים כל הבוקר מדברים ביניהם בחשש מה יאכלו בערב. ובערב מה יאכלו בבוקר.
אחרי שבוע לא תשאל אותם, מתי פעם אחרונה לא היה בבית אוכל?? על מה הדאגה?
לא צריך לעצום עינים ולדמיים, זה קורה בבתים שלנו לא פעם, לא בנוסח הזה, אבל כל מיני טרוניות ותלונות חסרות הגיון להבנתנו.
אבל זה בדיוק מה שאנחנו עושים עם הקב"ה.
המציאות מציאות.
והסברות סברות.
והם שני קוים שבענין זה הם מקבילים שלא ניפגשים.
לא הגויני למצוא שידוך בדרך החרדית הנהוגה ק"ו לא החסידית.
וכל הסברות מתנגדות לאימלול הצעירים בשם הדת החרדית חסידית.
והנה כבר נדמו להם, לאחר שראו שהענין דווקא זורם מוצלח דור אחר דור.
ולאחרונה, קטני אמנה, מפמפים הלוך ופמפם חששות בהקשר להשאת הילדים, מדברים השתדלות והשתדלות. ועוצמים את העניים שכבר כמה כמה שנים הענין זורם יופי. לא מדובר על 10 שנים. וכומבן יש לעמלק תירוץ על כל נס למה אינו נס.
ונכון מן לא ירד כאן.
אבל המציאות מראה שה' מסדר ת'עניינים.
ואז קמים חכמים גדולים שחוסכים פרוטה לפרוטה בחוסר אמונה, בסוף יהיה להם רבע מליון שקל להתחיל. נו, ומה עם הבן השני? ורעיהם מברכים אותם בכל הברכות שזה בדיוק מה שצריך לעשות.
חברים תפתחו עיניים אבא בשמים נותן לכל מי שרק נושא אליו עיניים ולא מתעקש להגביל את כוחו יתברך.
קרית ספר ברכפלד רמת בית שמש ביתר עילית אלעד ועוד ועוד הכל נקנה מכסף שלסברותיכם איננו קיים, אבל הנה הוא.
אבל תמשיכו להשתדל!! אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם.
ואנו, כן האברכים, דייקא!! נמשיך לחיות על פי ה' ולאכול כעין מן.
נתחייב סכומי עתק שאין לנו מושג מאיפה נשלם, בדיוק כמו שאין לנו מושג מאיפה נשלם את השכ"ל של הילד שילדנו בלי לתכנן מראש אם יהיה לנו כסף גם להאכיל אותו עד זיקנה ושיבה!! כן חוסר אחריות אנחנו יולדי בחוסר אחריות, בלי לבדוק שיש את כל הכסף לגדל אותו. וה' עזר עוזר ויעזור.
פלפלו נא כאוות נפשכם.
ואנו נמשיך לחתן ילדים, כהוראת הרבנים, [ואגב גם כמשמעות חז"ל - אבל אני לא רוצה להיכנס לזה, כי תפלפלו כך וכך, ותסיתו את העין מהדבר האמיתי]
הכותרת הנכונה היא
העימות בין המציאות לסברות!
או
מי הוא שלא יתן לעובדות לבלבל אותו.
או
מי ימשיך לנסות אותו יתברך!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 327 אורחים