ש. ספראי כתב:ב. המקור בסוכה לסוכה גבוהה מעשרים היא מהלני המלכה שטיפלה בילדיה, וכבר דנו שם איפה היה האבא.
ג. גדרי מצטער ובפרט חולים ומשמשיהם בסוכה שונים מיתר ההלכות. זה דין מיוחד הנאמר בסוכה, השייך לגדר 'דירה'. ועי' בספרי דבר למועד בדעת הגר"ש אוירבך זצ"ל שהורה לאברך שאשתו מפחדת לישון לבדה בבית כשהוא בסוכה למטה, לישון בבית, עי"ש הנושא ומקורותיו.
מאמרו של הרב דיכובסקי בבסוד שיח נוטף ... נגד האברכים המחמירים, והגבתי לדבריו בחלק אחר במאמרו זה, בענין גן החיות בת"א, שלדעתו עדיף שיישלמו על כניסה כדי למנוע חילול שבת
ועל הטענה השניה אמר לי מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שאין לו פטור דמצטער, וחייב לישון בסוכה, כיון שהוא אינו מצטער לישון בסוכה, ואם קשה לה שתילך לישון בסוכה.
דרומי כתב:כרגיל אין דיעותיהן שוות.
לדוגמא, קראתי את תגובתו האחרונה של הרב הנוטר,
וחלקים ממנה רק שכנעו אותי לטובת הרב דיכובסקי שליט"א...
פרנקל תאומים כתב:שש ושמח כתב:מאמרו של ה' דיכובסקי מלא בהבלים. למשל:
א) פשוט שכל אדם מכריע בשאלות הלכתיות לפי דרגתו הרוחנית, ולכן יש מצבים שגם אם האשה היא מוגדרת שותו"מ מ"מ סביר שתקל לעצמה בעניני מראות וכדו', וראוי שהבעל יכריע בעצמו, [גם אין בזה כל פגיעה, כמדומני שהרבה נוהגים כך גם כשהאשה צדקנית מאד].
---
ב) אין שום חסרון בכך שאברך מחמיר יותר מאשתו בטלטול למשל, גם אם הדבר דורש ממנה טרחה מסויימת, אם הדבר בהסכמתה. בד"כ אברך שעוסק בתורה כל היום הוא בדרגה גבוהה יותר מאשתו ולכן ראוי שיחמיר יותר.
---
ג) כפי שהעירו מסתבר שאשה משועבדת לבעלה לטיפול בילדים. מלבד זאת גם אם האשה אינה חייבת, בודאי מוטל על הבעל לנסות להשיג את הסכמתה, ואם באמת רצונו בזה בד"כ היא תסכים. אני בטוח שאם האשה היתה מנסה למנוע מבעלה לצאת לנסיעת עסקים חשובה ה' דיכובסקי לא היה מצדיק אותה, משום מה לגבי סוכה הוא מתייחס אחרת.
לא "ה' דיכובסקי" כ''א הרב דיכובסקי (ליתר דיוק- הגר''ש דיכובסקי שליט''א). אם כבר- "ה' שש ושמח".
ולא דבריו של הגר''ש דיכובסקי מלאים ''בהבלים'', כ''א דבריו של ה' שש ושמח.
א) ההלכה הפסוקה והברורה היא שאשה נאמנת בכגון דא, וילפינן לה מ''וספרה לה''. בדיוק כפי שכתב הגר''ש דיכובסקי ופשיטא כדבריו. וגם אם נאמר שמותר להחמיר ולחוש שגם הבעל יראה את הבדיקות (וכך בעצמי נהגתי עד הנה בדר''כ ובלי נדר), מיהא הא פשיטא שאם האשה היא "מקפידה על כל ההלכות ובפרט בדברים שבינו לבינה'' (כמו שכתב הגר''ש דיכובסקי שמדובר במקרה עליו נשאל), והיא רוצה שבעלה יסמוך עליה ולא ידרוש שתראה לו את הבדיקות. פשיטא שבפשיטא שבפשיטא כדבריו של הגר''ש דיכובסקי שהיא נאמנת ובעלה צריך להניח לה.
ב) יש הרבה חיסרון בכך ונטל''פ. ממ''נ, אם הוא סבור שקרוב לעיקר הדין שאין לטלטל, ובכן הושוו איש לאישה לכל מילי דשבת ויואיל ללמד גם את אשתו שתימנע מלטלטל (וכך אני הק' נוהג: היכן שאני אינני מטלטל, אני מורה גם לבני ביתי שימנעו מלטלטל, גם אם זה כרוך באי נוחות). ואם הוא חומרא בעלמא, אזי ישאל אותה אם היא מעוניינת להחמיר אם לאו, ובכל מקרה ימנע מלהחמיר בכך בסיטואציות שזה מפיל עליה את כל הטירחא (הורדת העגלה במדריגות או החזקת ילד קטן על הידיים וכיו''ב). הפיתרון המשונה הזה של ''להיות בלי ולהרגיש עם'', דהיינו ''אני לא מטלטל חס ושלום'' אבל מה החכמה הגדולה שאינך מטלטל כשיש לך גוי של שבת/שפחה צמודה שפותרת עבורך את הבעיה ומטלטלת בשבילך את כל מה שצריך. כשאתה נוסע לשבת לנופש אתה בכלל לא מוטרד ממצב העירוב שם ומהשאלה של מי שאינו מודה בעירוב שגרים שם, הרי בכל מקרה "הגויה/שפחה של שבת" שלך תטלטל את העגלה עם התינוק כשתצאו לטייל.. איזה פיתרון נפלא!
ג) הגר''ש דיכובסקי מדבר איתך עם סעיף מפורש בשו''ע ואתה בא אליו עם ''מסתבר'' ועם אוקימתות בדעתו ש''אני בטוח שאם היה מדובר בנסיעת עסקים'' וכו'. העיקר ''ה' דיכובסקי'' ו''מלא בהבלים''. אתה משהו!
ד) התורה שקיבלנו בסיני מצווה עלינו לנהוג כבוד בת''ח, גם אם משהו שהם כתבו או אמרו לא מצא חן בעינינו. אם אתה מבזה ת''ח ומתחצף אליו ברבים אזי הבעיה היא אצלך ולא אצלו. הגר''ש דיכובסקי קוטנו עבה ממתניך וגם ממתניי, (ואגב, הוא יהודי חרדי, חברונע'ר גזעי של הדור הקודם, חינך את ילדיו בחינוך החרדי, והם ת''ח יהודים חרדים בעלי משפחות חרדיות מובהקות. אחד מבניו- אברך ת''ח מופלג נלב''ע בקיו''ש בשנים האחרונות).
ובשלמא אם היו לך טענות אמיתיות כנגד דבריו.. אבל להתקיף אותו בזלזול בוטה כשכל מה שיש באמתחתך זה ההערות הקלושות לגמרי שכתבת, שאינך צודק באף אחת מהן, והצדק עימו בעליל. נו באמת.
חזור בך בן אדם.
א. כמובן, ה'גושפנקא' היא בדברי רב ודיין בישראל המורה להתיר גזרה דרבנן.שש ושמח כתב:[א] . . שיש בזה משום "מתן גושפנקא", ולי נראה שאין לחוש לגושפנקא דעיריית ת"א.
[ב] בזיון התורה הוא להתגולל על מקיימי מצות סוכה ומדקדקי איסור הוצאה בשבת, ועוד דברים שאין כאן מקומם.
יאיר1 כתב:מלבב כתב:יאיר1 כתב:א. לא הבנתי את הציון לאבן העזר, שם לכאורה איירי בגרושה.
ב. האשה מחוייבת במלאכות לבעלה להניק עד גיל 2, האם זה לא כולל טיפול בילד?
ג. בכלל אין חובת האשה לטפל בילדים?
ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
א. ב. ג. למה שיהיה הבדל בין גרושה לנשואהה, איפה כתוב שאשה מחוייבת לבעלה לטפל בילדים?
ד. מי שלא יכול להסתדר לבד למה הוא שונה מחולה.
ההבדל בין גרושה מפורש לגבי חיוב הנקה.
תלמוד בבלי מסכת כתובות פרק ה - אף על פי [דף נד עמוד ב]
ומניקה את בנה. לימא, מתניתין דלא כבית שמאי; דתניא: נדרה שלא להניק את בנה, בש"א: שומטת דד מפיו, בה"א: כופה ומניקתו, נתגרשה - אינו כופה, ואם היה מכירה - נותן לה שכרה וכופה ומניקתו, מפני הסכנה!
חיוב אשה להניק את בנה.
תלמוד בבלי מסכת כתובות פרק ה - אף על פי [דף נד עמוד ב]
ואלו מלאכות שהאשה עושה לבעלה: טוחנת, ואופה, ומכבסת, מבשלת, ומניקה את בנה,
לגבי טיפול בילדים, הצגתי שאלה. לטעמי, אפשר להקיש מחיוב הנקה לטיפול בילדים קטנים.
אך אינו מוכרח, ולכך חיפשתי מקור, שהביא ספראי
ד. לגבי זה הגבתי קודם לכן לשומע ומשמיע
רבי חנניה בן חכינאי הוה קאזיל לבי רב ...אזל יתיב תרי סרי שני בבי רב. עד דאתי אישתנו שבילי דמתא ולא ידע למיזל לביתיה. אזל יתיב אגודא דנהרא, שמע לההיא רביתא דהוו קרו לה: בת חכינאי, בת חכינאי, מלי קולתך ותא ניזיל. אמר: ש"מ, האי רביתא דידן, אזל בתרה. הוה יתיבא דביתהו קא נהלה קמחא, דל עינה חזיתיה, סוי לבה פרח רוחה. אמר לפניו: רבש"ע, ענייה זו זה שכרה? בעא רחמי עלה וחייה.
רבי חמא בר ביסא אזיל יתיב תרי סרי שני בבי מדרשא. כי אתא, אמר: לא איעביד כדעביד בן חכינאי, עייל יתיב במדרשא, שלח לביתיה. אתא ר' אושעיא בריה יתיב קמיה, הוה קא משאיל ליה שמעתא, חזא דקא מתחדדי שמעתיה, חלש דעתיה, אמר: אי הואי הכא הוה לי זרע כי האי. על לביתיה, על בריה, קם קמיה. הוא סבר, למשאליה שמעתתא קא בעי, אמרה ליה דביתהו: מי איכא אבא דקאים מקמי ברא? קרי עליה רמי בר חמא: החוט המשולש לא במהרה ינתק - זה ר' אושעיא בנו של רבי חמא בר ביסא (כתובות סב:).
"...שהאשה משועבדת לבעלה וגם לגדל ילדיה..."
דרומי כתב:אין הרבה חכמה בהבאת ציטוטים בודדים כגון אלו.
סביר מאוד להניח שכנגד כל ציטוט כזה, תמצא הרבה ציטוטים הפוכים.
מלבב כתב:אי אפשר להוציא מהנקה שאר טיפולים
דרומי כתב:אין הרבה חכמה בהבאת ציטוטים בודדים כגון אלו.
סביר מאוד להניח שכנגד כל ציטוט כזה, תמצא הרבה ציטוטים הפוכים.
מלבד זאת ברור שחל איזה שינוי בתפקיד האשה, לאחר שבבתים רבים עול הפרנסה הוטל בעיקר עליה.
יאיר1 כתב:מלבב כתב:אי אפשר להוציא מהנקה שאר טיפולים
למה??
מלבב כתב:יאיר1 כתב:מלבב כתב:אי אפשר להוציא מהנקה שאר טיפולים
למה??
איזה מן דבר זה, חז״ל חיובו בחמש דברים, ואנחנו נוסיף מדעתינו עוד חמש?
דרומי כתב:אין ספרי הלכה בעולם? אין רמב"ם, שו"ע?
ולא ביאר רבינו כמה הוא שיעור מה שהיא טווה בצמר בכל שבוע ובמשנה (דף ס"ד:) אמרו כמה היא עושה לו משקל ה' סלעים שתי ביהודה שהן י' בגליל וכו' ופירש"י ז"ל שמשקל יהודה כפלים בשל גליל נמצא שהכל שיעור אחד ואולי שרבינו סובר שאין קצבה זו בכל המקומות אלא הכל לפי המנהג.
מעט דבש כתב:הרב מנחם מנדל שפרן שליט"א:
משוש דורים כתב:קראתי כמה מאמרים של ה' דיכובסקי, גם שמעתי אותו נושא דברים באירוע מסויים, מכל דבריו מריח ריח חזק של....
אני מבין למה הגריש"א התנגד כ"כ למינויו כרב ראשי.
נוטר הכרמים כתב:שבוע טוב.
אכן צודקים המבקרים את התדרדרות הדיון גם לגופו של 'חכם חי',
ולא רק לגופו של ענין,
אך מה נעשה כי בנידון כגון דידן כרוכים הם זה בזה כגחלת בשלהבת.
חושבני שעיקר האי נוחות למקרא הדברים, היא לאו דווקא על הביקורת שלו על אותו אברך
שהחמיר יתר על המידה, אלא על הצורה החריפה, ועל האכסניה שבה בחר להביע את תחושותיו.
אותו עלון מיועד לציבור שרובו רחוק מאוד מההווי הישיבתי,
ומשכך, אין כאן אלא ליבוי ושיסוי של שנאת ת"ח שקיימת מכבר.
אבל לגוף הענין, כמדומני שהמרגיז בכל השיח של הרב דייכובסקי זה הניתוק מהעולם הישיבתי,
כל השפראך שלו, מעבר לנידונים התורניים (שבהם כתיבתו מצטיינת בניתוח למדני),
סובל מיחס של ניכור עד העדר כבוד לישיבתיות,
לא אנתח כאן טקסטים.
בניגוד לדיינים חשובים אחרים, כאלו שהיינו רגילים לראות אותם בכותל המזרח של ישיבות פוניבז' וחברון,
ר' יצחק קוליץ, ר' שמואל ברוך ורנר, האחים גולדשמידט, ר' אריה הורביץ, ועוד רבים רבים,
שכל חזותם הכריזה "אני נשאר בן ישיבה למרות היותי אב"ד בבי"ד רבני",
יש שכל נוכחותם זועקת, "אני לא שייך אליכם".
גם הסיפור הזה עם השינה בסוכה, במקום לדקדק דקדוקי עניות על חובת הטיפול בילד, כביכול אנשי הייטק מטפלים יפה יותר בתינוקות,
עליו להפיק מכך, או את המשקל העצום של שינה בסוכה אצל אותו אברך,
או מקסימום - חוסר סדר עדיפויות ראוי,
אך להופכו למשל ולשנינה, זה ממש דוחה.
ולסיום,
אנקדוטה שאירעה לפני קרוב לעשרים שנה עם חבר שלי. אברך מוצלח ומופלג מאוד.
בן משפחה של הגרח"י גולדויכט. היה זקוק להמלצה לאחת הקרנות בארה"ב.
הלה שמע שהרב דייכובסקי יש לו השפעה גדולה, ומאחר שהרב ד' שימש בישיבת כרם ביבנה,
גם היתה לו זכות אבות, והלך לראיון עמו.
למדנו אז קידושין, והשיחה מטבע הדברים נסבה על קידושי אשה, גדרם, קנין כסף, וכו'.
דברו על האבני מילואים.
ולפתע הרב שואל אותו, האם יודע הינך כמה היא ההתחייבות שהתחייבת בכתובה.
כך וכך "זקוקים כסף", וכמה זה במטבע של היום.
כמובן לא היה לו מושג...
הלך יצא נבוך מאוד,
ובסוף קיבל את ההמלצה.
לפי דעתי, מי שנמצא בעולם הישיבות והכוללים מבפנים מבין שזה רק היה חסרון ב'שטייגען' של האברך אם היה מעודכן כמה
בדיוק הערך של כתובתו...
מה הסיפור כאן?
הן הן הדברים.
קו ירוק כתב:תראה באיזה קלות ראש כותב ה' ד. ובאיזה צטדקי כותב הרב זיבלרשטיין
למה תמיד אתה נמצא במתרס של מצדיקי הרחוקים מיראה?
לבי במערב כתב:פרנקל תאומים כתב:סעיף מפורש בשו''עיאיר1 כתב:ההבדל בין גרושה [לנשואה] מפורש לגבי חיוב הנקה.
לגבי טלטול - הכל (כמובן) תלוי במה שהוא אדם, אך בד"כ גם בזה מעדיפות הנשים עצמן שלא יחמירו עליהן בכה"ג... (כולל טלטול העגלה וכו'). וד"ב.
פרנקל תאומים כתב:
איכשהוא אני מתרשם שישנם לא מעטים שההסדר הזה די נוח עבורם.. הם "לא מטלטלים חס ושלום", אבל למעשה, יש להם את הגויה של שבת שתטלטל עבורם כל מה שצריך.. וזה מש''כ לעיל: "להיות בלי ולהרגיש עם".
שש ושמח כתב:פרנקל תאומים כתב:א) ההלכה הפסוקה והברורה היא שאשה נאמנת בכגון דא, וילפינן לה מ''וספרה לה''. בדיוק כפי שכתב הגר''ש דיכובסקי ופשיטא כדבריו. וגם אם נאמר שמותר להחמיר ולחוש שגם הבעל יראה את הבדיקות (וכך בעצמי נהגתי עד הנה בדר''כ ובלי נדר), מיהא הא פשיטא שאם האשה היא "מקפידה על כל ההלכות ובפרט בדברים שבינו לבינה'' (כמו שכתב הגר''ש דיכובסקי שמדובר במקרה עליו נשאל), והיא רוצה שבעלה יסמוך עליה ולא ידרוש שתראה לו את הבדיקות. פשיטא שבפשיטא שבפשיטא כדבריו של הגר''ש דיכובסקי שהיא נאמנת ובעלה צריך להניח לה.
עד אחד נאמן באיסורין הוא להעיד על עובדה ברורה. בנידו"ד הנידון על הכרעה במראות, וכל אחד יודע שאם האשה "אינה צדקת כמותו" ברור שגם רמת ההחמרה שלה לא תהיה כמותו. כשם שלא תאכל ממטבחו של מי שרמת היר"ש שלו פחותה משלך כך אין לבעל לסמוך על אשתו במקרה שרמת היר"ש שלה פחותה משלו.
כשם שכל אחד מבין שבעל לא אמור לתת לאשתו לנהל את השקעותיו הכספיות אם היא פחות מבינה בזה ממנו כך אמורים להבין שמותר לו לדקדק בהלכות השייכות אליו.ב) יש הרבה חיסרון בכך ונטל''פ. ממ''נ, אם הוא סבור שקרוב לעיקר הדין שאין לטלטל, ובכן הושוו איש לאישה לכל מילי דשבת ויואיל ללמד גם את אשתו שתימנע מלטלטל (וכך אני הק' נוהג: היכן שאני אינני מטלטל, אני מורה גם לבני ביתי שימנעו מלטלטל, גם אם זה כרוך באי נוחות). ואם הוא חומרא בעלמא, אזי ישאל אותה אם היא מעוניינת להחמיר אם לאו, ובכל מקרה ימנע מלהחמיר בכך בסיטואציות שזה מפיל עליה את כל הטירחא (הורדת העגלה במדריגות או החזקת ילד קטן על הידיים וכיו''ב). הפיתרון המשונה הזה של ''להיות בלי ולהרגיש עם'', דהיינו ''אני לא מטלטל חס ושלום'' אבל מה החכמה הגדולה שאינך מטלטל כשיש לך גוי של שבת/שפחה צמודה שפותרת עבורך את הבעיה ומטלטלת בשבילך את כל מה שצריך. כשאתה נוסע לשבת לנופש אתה בכלל לא מוטרד ממצב העירוב שם ומהשאלה של מי שאינו מודה בעירוב שגרים שם, הרי בכל מקרה "הגויה/שפחה של שבת" שלך תטלטל את העגלה עם התינוק כשתצאו לטייל.. איזה פיתרון נפלא!
איזו דמגוגיה. כו"ע מודו שאם הבעל לא מפסיד כלום מהחומרה והוא כופה אותה על אשתו זה לא ראוי. וכו"ע מודו [או אמורים להודות] שאם זה גורם אי נוחות גם לבעל, והאשה שמחה לעשות את רצונו בזה, אין בזה שום פסול. אני חושב שהרוב שייכים לסוג השני. מכל מקום, ההכללה שכל מי שמחמיר לו ולא לאשתו עושה שלא כדין חוטאת לאמת, ויש לתהות על מניעיה.ג) הגר''ש דיכובסקי מדבר איתך עם סעיף מפורש בשו''ע ואתה בא אליו עם ''מסתבר'' ...
מוזר לך שמשתמשים בסברא, נכון?
הבאת השו"ע לנידו"ד היא הוצאתו מהקשרו. שם הנידון בגרושה שאינה מחוייבת לבעלה דבר. כאן הנידון בנשואה שחייבת לעשות מלאכות לבעלה. אפשר לטעון שטיפול בילדים אינו נכלל במלאכות שהאשה עושה לבעלה, אבל זה לא קשור לשו"ע, וזה גם לא נכון, ברור שלפחות חצי מטירחת טיפול הילדים מוטלת על האשה, ובודאי שביכלתו לומר לה שהוא יטפל בהם בזמן אחר.
וגם בלא"ה, כיון שאשה נורמלית תתרצה לבעלה אם יבקש ממנה בודאי הוא חייב לבקש ממנה.ד) התורה שקיבלנו בסיני מצווה עלינו לנהוג כבוד בת''ח, גם אם משהו שהם כתבו או אמרו לא מצא חן בעינינו. אם אתה מבזה ת''ח ומתחצף אליו ברבים אזי הבעיה היא אצלך ולא אצלו. ...
לא ביזיתי אותו, ואני גם לא מכירו ואיני יודע אם מותר לבזותו, כתבתי כינוי מקוצר וכל אחד יפענחו כאוות נפשו.
באופן כללי אני חושב שלא פחות מהאיסור לבזות ת"ח אסור גם לכבד כת"ח מי שאינו ראוי לזה [כמובן שידיעות רבות אינם הקריטריון היחיד לת"ח].
בכל אופן, להתגולל על רוב כשרי ישראל שנוהגים שהבעל ישן בסוכה ואשתו מטפלת בילדים, ועל ציבור של אברכים מדקדקים במצוות, [ואני משער שהמאמר לא התפרסם בבמה המיועדת לאברכים...] ואח"כ לזעוק על ביזוי כבוד התורה, קצת מגוחך.
פרנקל תאומים כתב:
שב ללמוד טור ב''י ונו''כ הלכה למעשה, תיבחן עליהם ביסודיות ותשמש ת''ח מורי הוראה מובהקים, ואז תחזור לכאן ותכתיר בתואר ''הבלים'' דברי הלכה פסוקים וברורים. חבל אפילו להתווכח עם דבריך. וספרה לה, אשה נאמנת, חד וחלק. (אם היא לא יר''ש זה סיפור אחר, לא בזה עסקינן).
תקות־שוא; הוא בהחלט נמנה על רבניהם (אמנם - מטבע הדברים - השקפתו היא חרד"לית יותר, ולכן לא ינופפו בו אנשי הדתי־לייט).אליסף כתב:מעניין שהמזרחניקים לא 'חוגגים' איתו..
לא אדע מהו רצון כת"ר. הסביר האברך לאשתו, אך אין ברצונה לוותר על נוחיותה; וכי מה יעשה - יכוף אותה שלא לטלטל? הרי אז יזדעקו כנגדו על כפייתו הדתית...פרנקל תאומים כתב:אני לא מבין. כאמור, ממ''נ, אם לדעתו זה קרוב לעיקר הדין, שומא עליו להבהיר זאת לאשתו, אלא א''כ הוא חושש שהיא אינה יר''ש ואז על הצד שזה דרבנן אמרינן ''מוטב יהיו שוגגים". ואם זה חומרא בעלמא, הוא יכול להחמיר על עצמו בדר''כ, אבל לא בסיטואציות בהן הטורח יוטל על אשתו (כגון במדריגות או בדרך ארוכה וכיו''ב).
לבי במערב כתב:תקות־שוא; הוא בהחלט נמנה על רבניהם (אמנם - מטבע הדברים - השקפתו היא חרד"לית יותר, ולכן לא ינופפו בו אנשי הדתי־לייט).אליסף כתב:מעניין שהמזרחניקים לא 'חוגגים' איתו..
פרנקל תאומים כתב:אני לא מבין. כאמור, ממ''נ, אם לדעתו זה קרוב לעיקר הדין, שומא עליו להבהיר זאת לאשתו, אלא א''כ הוא חושש שהיא אינה יר''ש ואז על הצד שזה דרבנן אמרינן ''מוטב יהיו שוגגים". ואם זה חומרא בעלמא, הוא יכול להחמיר על עצמו בדר''כ, אבל לא בסיטואציות בהן הטורח יוטל על אשתו (כגון במדריגות או בדרך ארוכה וכיו''ב).
לא אדע מהו רצון כת"ר. הסביר האברך לאשתו, אך אין ברצונה לוותר על נוחיותה; וכי מה יעשה - יכוף אותה שלא לטלטל? הרי אז יזדעקו כנגדו על כפייתו הדתית...
[ה'התרשמות' נובעת, כנראה, אך ורק מתוך המרחק בדעות, המטה לראות כל דבר אצל הזולת כפסול. ודו"ק].
מטבע הדברים, קשה מעט להוכיח את השתייכותו של דיין (בשונה מרב המנהל קהלה או עומד בראשותו של מוסד),פרנקל תאומים כתב:במחילה, ידידי מפריח המצאות מצחיקות ואיננו יודע מה הוא סח. הרב דיכובסקי איננו מרבני הדת''לים ולא מרבני החרד''ליים. איננו דת''לי ואיננו חרד''לי. לא דובים ולא יער.
פרנקל תאומים כתב:אטו בשופטני עסקינן?
גם אני איני יודע...יאיר1 כתב:על מה הויכוח?
יאיר1 כתב:על מה הויכוח?
שיש נשים טובות שסומכות על עירוב גם בעירובין רגילים?
או בעירובין חצי מהודרים?
ברור לכולנו פחות או יותר מהן סידרי העדיפויות בזה. ונוכל לחלוק היכן בדיוק הגבול. אבל לא מובן מה הנסיון לייצר מצג של מחמירים על חשבון הנשים?? זו הרי לא המציאות ברוב המקרים. ולא זה הנושא.
לבי במערב כתב:מטבע הדברים, קשה מעט להוכיח את השתייכותו של דיין (בשונה מרב המנהל קהלה או עומד בראשותו של מוסד),פרנקל תאומים כתב:במחילה, ידידי מפריח המצאות מצחיקות ואיננו יודע מה הוא סח. הרב דיכובסקי איננו מרבני הדת''לים ולא מרבני החרד''ליים. איננו דת''לי ואיננו חרד''לי. לא דובים ולא יער.
אך ניתן פשוט להעיף מבט על מקומות עבודתו לאורך השנים, או להיכן מזמינים אותו (בד"כ) לשאת מדברותיו - ולהווכח.
פרנקל תאומים כתב:לבי במערב כתב:מטבע הדברים, קשה מעט להוכיח את השתייכותו של דיין (בשונה מרב המנהל קהלה או עומד בראשותו של מוסד),פרנקל תאומים כתב:במחילה, ידידי מפריח המצאות מצחיקות ואיננו יודע מה הוא סח. הרב דיכובסקי איננו מרבני הדת''לים ולא מרבני החרד''ליים. איננו דת''לי ואיננו חרד''לי. לא דובים ולא יער.
אך ניתן פשוט להעיף מבט על מקומות עבודתו לאורך השנים, או להיכן מזמינים אותו (בד"כ) לשאת מדברותיו - ולהווכח.
אז מכאן נובעת הטעות שלך. אתה ישראלי? דומה שאינך מכיר כ''כ את החתך הזה של הדיינים והרבנים החרדים שמשמשים ברבנות ובדיינות הממלכתית. וגם לא את המציאות הרווחת שהיתה בעבר, בה כמעט כל הרבנים בישיבות הלאומיות (מלבד ''מרכז הרב'') היו מהמגזר החרדי.
לשיטתך, גם הגר''א שרמן שליט''א צריך להימנות על רבני הדת''ל (מזלו שעורר סערה עם הגיורים.. כך הוא נקי מחשד..), ועוד רבים כיו''ב.
לא נראה לי שתמצא אפילו דת''לי/חרד''לי אחד לרפואה שיאמר לך שהגר''ש דיכובסקי הוא מרבני הדת''ל/חרד''ל.
בשנת 1967 החל לכהן כר"מ בישיבת ההסדר כרם ביבנה.
בשנת 1969 נתמנה לרב בית הכנסת ישורון בצפון תל אביב.
כן כיהן כר"מ ומחנך בישיבת שעלבים, מורה מן החוץ בפקולטות למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת תל אביב, וראש המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן - שגם סייע להקמתו.
בינואר 1976 מונה לכהונת דיין בבית דין רבני. תחילה כיהן באשדוד ולאחר מכן בתל אביב כאב"ד. בשנת 1988 מונה לדיין בבית הדין הרבני הגדול.
הוא פרש לגמלאות בכסלו ה'תשס"ח. שימש גם כראש מערך הבחינות לדיינות וכחבר הוועדה למינוי דיינים. כמו כן כיהן כראש כולל "שבט מיהודה" בתל אביב להכשרת דיינים, שנוסד על ידי הרב איסר יהודה אונטרמן ונחשב אחד המוסדות הוותיקים בתחום.
במהלך כהונתו בבית הדין הרבני הגדול בלטה עמדתו המקורית בזכות מציאת פתרון הלכתי לסוגיית העגונות ומסורבות הגט, וליחס המורכב שבין מערכת המשפט העברית והכללית.
התמודד על משרת הרב הראשי לישראל כמועמד האשכנזי - בתמיכת מפלגת העבודה, אך הפסיד בהתמודדות.
ב-13 באוגוסט 2010 נבחר על ידי הוועדה למינוי דיינים למנכ"ל בתי הדין הרבניים, במקומו של הרב אליהו בן דהן. הרב דיכובסקי הבהיר כי מדובר בתפקיד זמני, וכי הוא אינו מעוניין במינוי של קבע לתפקיד.
במרץ 2011 הפך המינוי לקבוע לתקופה של ארבע שנים. כיהן כרב בית הכנסת היכל מאיר בתל אביב עד שנת תשע"ח. מאמריו נאספו בשנת תשע"ד בספר "לב שומע לשלמה" (יצא ב-2 כרכים) בעריכת ובהוצאת בנו הרב יעקב דיכובסקי.
פעילותו המשפטית
בעת כהונתו כדיין נודע בזריזותו בכתיבת פסקי דין וביושרו, והוא זכה להערכה ציבורית.
הרב דיכובסקי זכה להערכה גם בקרב משפטנים חילונים, בהם נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, שהציע לו בשנת 1994 לכהן כשופט בבית המשפט העליון.
הצעה זאת ירדה מן הפרק לאחר שהרב דיכובסקי נועץ עם הרב יוסף שלום אלישיב.
לאחר שפרש לגמלאות הציע לו אהרן ברק להשתתף בוועדה שתגשר על נקודות החיכוך בין בתי המשפט לענייני משפחה לבין בתי הדין הרבניים, ותפתור את בעיית מרוץ הסמכויות.
עם פרישתו פנה הרב דיכובסקי לחבריו הדיינים במסר לא שגרתי בעולם הדיינות ההלכתי, וביקש מהם במכתב הפרידה שלו: "פסקו לקולא, ואל תתגרו בבג"ץ"
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים