הוגה כתב:לצערי עברתי פה על אבק לשון הרע כשספרתי בשבחו של אדם בפנינו, ואני מבקש סליחה כפולה.
אני התפתיתי לכך, לפי שלמעלה באשכול זה לימדתי חובה בכמה דוגמאות, ולכן הרגשתי חובתי לומר: הבננו. האדם לא עשה לנו כל רע, אלא להפך, וזכותו המלאה להוציא ספרים כרצונו, ומה עינינו צרה. יש לנו תלונות? וואל קאם בואו נוציא אנחנו את הספרים מחדש באופן היותר משוכלל ומוגה לפני ראות עינינו. אין שום בעיה בכפל מהדורות. כעת, האם יש לך כח להוציא שו"ת מהרשד"ם ומהר"י די בוטון? אם כן, תוציא (ותשתדל לעבוד טוב כדי שלא נעשה עליך אשכול...). ואם לא, תגיד תודה. מצאנו טעויות בכל ספר שהוא? נשלח. אם מקבל ומתקן, כל הכבוד לו. אם לא, זכותו המלאה לעשות כרצונו. חוץ מזה מה אנחנו יודעים מה הוא מתכנן בשלב הבא לתקן, אולי הוא שומר את זה לשלב ב' אחרי שיסיים כך וכך ספרים. איזו הצדקה יש לנו להמשיך לכבס הכל בחוץ כאילו מי יודע מה. בסופו של דבר, האם ההוצאת ספרים הנ"ל עשתה לנו רע או טוב?
תודה!
תנוח דעתך. לא סיפרת בשבחו של איש, אלא ניסית ללמד עליו זכות בצורה מגוחכת. מכאן למדנו שאם לא ניתן ללמד זכות, עדיף לשתוק ולא לנסות בכוח.
לעצם העניין, נורא נחמד להתייצב לימין "נרדף" במעטה צדקנות וגלגול עיניים, באמצעות עיצוב הדיון בצורה כזאת: יש את הנקרנים שמעניין אותם רק שיקולי "דיוק" ו"מחקר", ומאידך קיימים אוהבי תורה שמעוניינים רק בריבוי "מאות ואלפי שעות לימוד" (כאילו יש בכלל מתח בין שתי המטרות). ממילא הצדקת את המדפיס הרשלן, אך האשמת את כל שאר המבקרים והחזקת אותם לרודפים במקרה הטוב ולקטנוניים במקרה הפחות טוב.
אך האמת היא שהמדפיס הרשלן (בכוונה תחילה) אינו נרדף אלא רודף. משל למה הדבר דומה, לאותו גביר שמגיע לכיכר השבת בשעה שמתקיימת שם עצרת, ומרוב טוב לב עולה לגג בנק לאומי וזורק קופסאות שימורים מלאים כל טוב על ראשי הנאספים. צועקים לו: רוצח, למה אתה ממית בנו?! ואתה נענה לעומתם שצריך לראות את התועלת הנצמחת מאותן קופסאות מלאות מזון, שיש בהן כדי להאכיל מאות ואלפי פיות של תשב"ר וכו', ואם מישהו רוצה שיחלק מזון בדרך הנראית לעיניו.
והנמשל הוא, שיש בין אותם לומדים, שבמצטבר הגו בספרים מאות ואלפי שעות, הרבה שנפלו ברשת הטעות ובמלכודת השגיאה שאותו מדפיס פרס לרגליהם, ולכן לא מצאו ידיים ורגליים בלימודם והשחיתו שעות רבות על גרסה שגויה שאין לה פשר ולא מוצא. ואם הלומד לא שם לבו לטעות, הדבר חמור עוד יותר! הלא תדע על מה נאמר בתלמודנו אל תשכן באהליך עולה. האין זה מעשה רע?