הודעהעל ידי תורת ארם צובא » ד' פברואר 01, 2012 7:21 pm
ויהי - לא נאמר אלא בלשון צער. מגילה י: זה"ק ח"א קיט, ב וח"ב קמ, ב. וראיתי לחכם א' שרמז בזה מש"נ שם ויהי ביום כלות משה, ויהי ביום גימט' נדב ואביהוא עם ב' תיבות, שמתו ביום זה.
ברות רבה, פתיחתא ז', שמעון בר' אבא אמר בשם ר' יוחנן, כל מקום שנאמר צרה ושמחה, אם צרה אין צרה כמותה, אם שמחה אין שמחה כמותה בעולם. אתה ר' שמואל בר נחמני ועבדה פלגא, כל מקום שנאמר ויהי צרה והיה שמחה. והא כתיב [בראשית א' ג'] ויאמר אלהים יהי אור, אמר להם, אף היא אינה אורה של שמחה, שלא זכה העולם להשתמש באותה אורה, דנגנז אור זה.
מיתיבין ליה, והכתיב [שם ה'] ויהי ערב ויהי בקר יום אחד. אמר להם, אף היא אינה שמחה, שעתידין שמים להבלות שנאמר [ישעיה נ"א ו'] כי שמים כעשן נמלחו. ועוד הקשו במש"נ בכל הימים, ויהי ערב ויהי בקר יום שני, ושלישי ורביעי חמישי וששי. אמר להם, אף היא אינה שמחה, שכל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכים עשיה, כגון החרדל צריך להמתיקו, התורמוסין צריכין לימתק, החטים צריכין ליטחן. והא כתיב [בראשית ל"ט ב'] ויהי ה' את יוסף, אמר אף היא אינה שמחה, דכתיב [שם מ' ט"ו] כי שמו אותי בבור. והא כתיב [במדבר ז' א'] ויהי ביום כלות משה. אמר להם אף היא אינה שמחה, שבו נגנז בנין בית המקדש שנאמר [שמות מ' ל"ה] ולא יכול משה לבא אל אהל מועד. והא כתיב [יהושע ה' י"ג] ויהי בהיות יהושע, אמר להם אף היא אינה שמחה שבו קרע יהושע שמלותיו שנאמר [ז' ו'] ויקרע יהושע שמלותיו. והא כתיב [ויקרא ט' א'] ויהי ביום השמיני. אמר להם, אף היא אינה שמחה, שבו מתו נדב ואביהוא. והא כתיב [שמואל-ב' ז' א'] ויהי כי ישב המלך בביתו. א"ל, אף היא אינה שמחה, שבו בא נתן הנביא ואמר לו [מלכים-א' ח' י"ט] רק אתה לא תבנה הבית.
ויהי מקץ שנתיים ימים [בראשית מא א], אז התחילה סיבת השעבוד.